Actualizat: Duminică, 21 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Gestionarea finanţelor publice şi patrimoniului de stat de către Serviciul Vamal

  • 22.07.2014
  • 659

Prezentare

Înregistrare video

 

Raportul auditului conformităţii privind utilizarea mijloacelor financiare publice şi gestionarea patrimoniului public de către Serviciul Vamal şi unele birouri vamale pentru perioada anului 2013 a fost examinat în cadrul şedinţei publice a Curţii de Conturi din 22 iulie 2014.

La şedinţă au fost prezenţi Tudor Balițchi, directorul general al Serviciului Vamal (SV), Corneliu Trofăilă, șeful Departamentului venituri și control vamal al SV, Iurie Ceban, șeful Departamentului de aplicare a legii al SV, precum şi şefii mai multor Direcții din cadrul SV.

Scopul misiunii de audit a fost oferirea unei asigurări rezonabile referitor la faptul că activitățile, tranzacțiile și informațiile reflectate în raportul financiar consolidat pe anul 2013 al Serviciului Vamal, în toate aspectele semnificative, prezintă real situațiile financiare și patrimoniale, bazate pe datele evidenței contabile, iar gestionarea fondurilor publice este conformă prevederilor legale.

Organele vamale sînt organe de drept care constituie un sistem unic, format din Aparatul central al SV, birouri vamale şi posturi vamale. Autoritatea publică de specialitate care exercită conducerea efectivă a activităţii vamale în Republica Moldova este SV. Unităţile subordonate (7 birouri vamale şi 92 posturi vamale) sînt create, reorganizate şi lichidate de către SV.

Pentru anul 2013, SV i-au fost precizate mijloace de la bugetul de stat (pe toate componentele) în sumă totală de 299 mil. lei inclusiv, la componenta de bază - 282,6 mil. lei, proiecte finanţate din surse externe - 13 mil. lei şi mijloace speciale - 3,3 mil. lei, cheltuielile de casă şi cele efective constituind - 296 mil. lei (99,0%) şi, respectiv - 310,5 mil. lei (103,7%). 

Potrivit auditului, cheltuielile efective au depăşit limitele precizate, fapt condiţionat de utilizarea soldului disponibil de bunuri materiale, format la începutul anului de gestiune în rezultatul redistribuirii la finele anului 2012 a  alocaţiilor de la art.242 „Procurarea mijloacelor fixe" la art.113 „Plata mărfurilor şi serviciilor", în sumă totală de 21,1 mil. lei, din care s-au efectuat procurări de combustibil și  sigilii, utilizate pe parcursul anului 2013.

Pentru perioada supusă auditului, au fost precizate venituri de mijloace speciale în sumă de 3,32 mil. lei şi cheltuieli în sumă de 3,36 mil. lei, fiind executate venituri în sumă de 3,84 mil. lei (115,6%) şi cheltuieli în sumă de 3,34 mil. lei (99,5%). În totalul cheltuielilor efective, ponderea majoră revine cheltuielilor pentru retribuirea muncii - 39,3%, fiind urmate de cheltuielile pentru: plata mărfurilor şi serviciilor - 28,6%, procurarea mijloacelor fixe - 3,4%, investiţii capitale - 3,8%, contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii - 8,6%, primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală - 1,3% etc.

În cadrul verificărilor efectuate de audit asupra conformității cheltuielilor pentru retribuirea muncii s-a constatat funcţionarea adecvată a controlului intern, nefiind admise erori la efectuarea plăţilor de bază și la valorificarea tranzacţiilor pentru salarizarea personalului. Totodată, se atestă unele probleme şi neconformităţi nesemnificative aferente achitării unor adaosuri şi plăţi suplimentare, în condiţiile neuniformităţii cadrului legal, precum şi unele neconformităţi la calcularea salariului mediu.

Examinările  efectuate asupra conformității achiziţiilor şi executării cheltuielilor aferente, atît în cadrul Aparatului Central, cît și în cadrul unor birouri vamale, denotă unele rezerve, care necesită îmbunătățire a procesului de achiziții publice. Deși n-au fost constatate prejudicii, se atestă lipsa unor proceduri de control intern aferente procesului de achiziții în cadrul Aparatului central al SV și unor birouri vamale, condiționînd organizarea neconformă a etapei de planificare și înregistrare a ofertelor în cadrul unor birouri vamale, activitatea insuficientă a grupului de lucru pentru achiziții, neasigurarea plenitudinii și integrității dosarelor de achiziții, lipsa publicării anunțurilor de intenție și de atribuire a contractelor, informării ofertanților despre încheierea contractului, neasigurarea depunerii garanțiilor de executare a contractelor, majorînd riscul de denaturare a procesului de achiziții. Printre cele mai semnificative neconformități în cadrul Aparatului central pot fi menționate:

  • planificarea incompletă a valorii estimative a unor contracte de achiziții publice;
  • neasigurarea înlocuirii membrilor grupului de lucru care absentează în cadrul ședințelor;
  • neasigurarea depunerii regulamentare a garanției de asigurare a executării contractelor;
  • neîntocmirea în modul stabilit a planului anual şi a planurilor trimestriale de efectuare a achiziţiilor de bunuri, lucrări şi servicii.

Conform Legii bugetului de stat pe anul 2013, pentru finanţarea investiţiilor capitale (infrastructura a 2 birouri vamale, Leuşeni şi Cahul, precum şi a 5 posturi vamale, Giurgiuleşti, Palanca, Sculeni, Costeşti-Stînca şi Ceadîr-Lunga-Novie Troiani), Serviciului Vamal i-au fost prevăzute alocaţii în sumă totală de 12 mil. lei, cheltuielile efective şi cele executate de către SV constituind 11,7 mil. lei, sau 97,5% din suma alocată. De fapt, limita de cheltuieli n-a fost executată cu 0,3 mil. lei, cea mai semnificativă neexecutare în sumă de 0,2 mil. lei se atestă la postul vamal Sculeni.  Verificările auditului asupra executării cheltuielilor denotă că acestea s-au efectuat regulamentar, contractele încheiate fiind executate pe deplin, cu reflectarea conformă în evidenţa contabilă a costului lucrărilor şi serviciilor de proiectare efectuate. 

În acelaşi timp, auditul a stabilit unele rezerve de îmbunătăţire a procesului de achiziţii publice aferent investiţiilor capitale, constatînd unele lacune şi neconformități aferente achiziţiilor publice.

În contextul examinării conformităţii executării cheltuielilor în cadrul Proiectului IMPEFO - îmbunătăţirea  cooperării  transfrontaliere între Republica Moldova şi România privind produsele petroliere şi alimentare, auditul a constatat, că Proiectul IMPEFO reprezintă un proiect de investiţii de importanţă strategică pentru dezvoltarea zonei de frontieră între statele partenere, implementarea căruia va permite realizarea unui obiectiv major al SV - construcţia şi dotarea cu echipament modern şi utilaj a Laboratorului Vamal şi a 2 laboratoare mobile. Proiectul în cauză, lansat la 04.03.2013, urmează a fi implementat de către SV al Republicii Moldova (,,Lider al proiectului") în parteneriat cu Autoritatea Naţională a Vămilor din România (,,Partenerul-1"), pe parcursul a 2 ani, începînd cu anul 2013, fiind estimat la 3,5 mil. euro.

Valoarea alocaţiei pentru realizarea proiectului a fost estimată de Serviciului Vamal, conform devizului aprobat, la 2,4 mil. euro, inclusiv 1,2 mil. euro pentru anul 2013 şi 1,2 mil. euro pentru anul 2014, iar 343,8 mii euro reprezintă contribuţia proprie.

Desfășurarea repetată a procedurilor de achiziții, în condițiile neselectării ofertantului cîștigător, precum și neachiziționarea laboratorului mobil au condiționat nevalorificarea în anul 2013 a mijloacelor financiare alocate  în cadrul acestui proiect, în sumă de 11,87 mil. lei, sau 91% din totalul sumei alocate proiectului IMPEFO.

Rezultatele verificărilor efectuate asupra utilizării alocaţiilor pentru întreţinerea mijloacelor de transport şi pentru delegarea salariaţilor în interes de serviciu relevă conformitatea cu prevederile cadrului legal la nivelul gestionării acestor cheltuieli, ce denotă existenţa unui control intern relevant astfel fiind eliminat riscul raportării financiare eronate. Totodată auditul a stabilit unele abateri la întocmirea foilor de parcurs și la respectarea termenilor de raportare a cheltuielilor de către unii  salariaţi delegaţi.

Verificările efectuate de audit pe eşantionul selectat (Aparatul central şi 5 birouri vamale din 7 existente) asupra corectitudinii formării şi utilizării mijloacelor speciale au constatat că, mijloacele speciale au fost formate conform prevederilor legale, fiind direcţionate pentru cheltuielile legate de desfăşurarea activităţii acestuia, conform cadrului legal. Totodată, auditul a stabilit Lipsa unor elemente ale sistemului de control intern, care au generat nereguli la darea în locațiune a unor bunuri imobile, iar nelegalizarea relațiilor de arendă constituie temei de ratare a veniturilor de mijloace speciale.

Managementul şi controlul intern instituit la SV a asigurat conformitatea decontărilor, prin respectarea cadrului legal în tranzacţiile efectuate cu diferiţi debitori şi creditori, cu inventarierea şi raportarea conformă a acestora.

Auditul a relevat lipsa unor elemente ale sistemului de control intern în cadrul Serviciului Vamal, care au determinat gestionarea irelevantă a patrimoniului, exprimată prin:

  • neînregistrarea în evidenţa contabilă a 29 de imobile cu suprafața totală de 1894,6 m2 şi la Oficiul cadastral teritorial a 30 de imobile cu suprafața totală de 6900 m2;
  • incorectitudinea raportării unor imobile; abordarea nesistemică a regulilor privind inventarierea şi evidenţa patrimoniului, generînd raportarea neveridică a situaţiei patrimoniale şi riscul neasigurării integrităţii acestuia.

În baza activităților desfășurate, auditul denotă că gestionarea fondurilor publice este conformă prevederilor legale, cu excepția existenței unor carențe în aspectul conformității proceselor de executare a mijloacelor financiare și raportare a situației patrimoniale. În special, se atestă nevalorificarea mijloacelor acordate din surse externe, neconformități la administrarea patrimoniului public și gestionarea procesului de achiziții publice.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY