Actualizat: Sîmbătă, 20 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Ministerul Economiei în vizorul Curții de Conturi

  • 23.09.2013
  • 892

Prezentare_23.09.2013.pdf

 

Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței publice din 23 septembrie, anul curent Raportul auditului regularităţii pe exercițiul bugetar 2012 la Ministerul Economiei și unele instituții din subordine și în coordonare. 

La şedinţă au fost prezenți Tudor Copaci, viceministrul Economiei,  Svetlana Sagaidac, consultant al Comisiei parlamentare economie, buget şi finanţe, Viorel Pană, șeful Direcției finanțele economiei naționale, cheltuieli capital și achiziții publice în cadrul Ministerului Finanțelor, Ecaterina Țurcanu, șeful Direcției finanțe și evidență contabilă a Ministerului Economiei, Aureliu Casian, director executiv interimar al Fondului pentru Eficiență Energetică, Viorel Munteanu, administratorul Fondului pentru Eficiență Energetică, Ludmila Duca, director financiar al Organizației pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii.

Scopul auditului a fost de a evalua regularitatea gestionării patrimoniului public și formării tarifelor, verificarea justificării înregistrării componenței veniturilor și cheltuielilor cu caracter semnificativ.

Auditul a fost efectuat conform Standardelor de audit ale Curţii de Conturi, abordarea fiind bazată pe evaluarea conformității proceselor din cadrul Ministerului Economiei (MEc). Misiunea de audit s-a desfășurat la MEc, Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) și Fondul pentru Eficiență Energetică (FEE).

Informaţie generală

MEc este organul central de specialitate al administraţiei publice, în subordinea Guvernului, care are misiunea să asigure creşterea economiei naţionale prin optimizarea cadrului de reglementare a activităţii de întreprinzător, constituirea premiselor pentru dezvoltarea mediului de afaceri, dezvoltarea tehnologică şi asigurarea competitivităţii, crearea unui mediu investiţional atractiv, contribuirea la acţiunile de demonopolizare a pieţei interne şi de eliminare a practicilor anticoncurenţiale, precum şi prin cooperarea economică internaţională.

Pentru anul 2012, Mec i-au fost alocate surse financiare în sumă de 299,7 mil. lei, inclusiv: de la componenta de bază - 182,1 mil. lei (sau 60,7%), din mijloace speciale - 61,1 mii lei (sau 0,02%), și din surse externe - 117,5 mil. lei (sau 39,1%).

57,1% din totalul mijloacelor alocate MEc de la componenta de bază au fost finanțate pentru implementarea Programului „Dezvoltarea sectorului energetic" și, în special, pentru finanțarea proiectelor în domeniul eficienţei energetice şi surselor regenerabile de energie. Aceste mijloace financiare s-au acordat de către UE ca suport bugetar în vederea implementării activităților prevăzute în Matricea de politici în domeniul energetic. Astfel, în anul 2012,  potrivit Acordului de Finanțare, semnat la 6 decembrie 2011 între Guvernul Republicii Moldova și Comisia Europeană, Republica Moldova a beneficiat de prima tranșă în valoare de 13,0 mil. euro, ca asistență tehnică ,,Suport pentru reforma în sectorul energetic".  Aceste  fonduri constituiau „suport bugetar fără destinație", fiind transferate către Trezoreria statului și urmau a fi utilizate, în comun cu resursele Guvernului, în conformitate cu procedurile naționale de gestionare a finanțelor publice. În scopul realizării acțiunilor preconizate în cadrul Programului menționat, MEc, în perioada octombrie - decembrie 2012 a transferat 100,0 mil. lei FEE, care este persoană juridică independentă, instituită în iulie 2012.

29,8% din totalul mijloacelor bugetare alocate MEc au fost direcționate pentru implementarea Programului „Serviciile generale economice si comerciale" și, în special, pentru realizarea acțiunilor de promovare a exporturilor, susţinerea întreprinderilor mici şi mijlocii, precum și pentru protecţia consumatorului şi securitatea industrială. În vederea susţinerii întreprinderilor mici şi mijlocii, MEc i-au fost alocate 35776,2 mii lei, care ulterior au fost transferate ODIMM. ODIMM este instituție publică în coordonarea MEc, nonprofit, care gestionează mijloace publice, ține evidența contabilă și întocmește rapoartele financiare corespunzătoare. De menționat că mijloacele financiare au fost alocate ca suport bugetar în baza Matricei de politici aferente Grantului Comisiei Europene pentru sectorul rural în vederea implementării subprogramului „Susținerea întreprinderilor mici și mijlocii".

13,1% din totalul mijloacelor alocate MEc au fost direcționate pentru implementarea Programului „Dezvoltarea economiei naționale", partea preponderentă fiind alocată pentru Elaborarea politicii şi managementului în domeniul dezvoltării economiei , acțiuni realizate de Aparatul central al MEc.

Constatări de audit

În perioada supusă auditului, conducerea MEc a fost preocupată de organizarea unui sistem de management financiar şi control intern eficient în gestionarea fondurilor publice, înregistrând unele progrese în implementarea Legii nr. 229 din 23.09.2010 privind controlul financiar public intern, precum și a cerințelor Standardelor naționale de control intern în sectorul public. Concomitent, probele de audit obținute denotă că, deși unele procese operaționale ale entităților verificate includ controale interne eficiente, care au asigurat respectarea cadrului normativ și a reglementărilor interne la gestionarea și raportarea fondurilor publice, altele generează neregularități. Astfel, au fost constatate unele carenţe ce afectează buna gestionare a mijloacelor bugetului de stat.

MEc nu a justificat, potrivit cadrului regulator existent, propunerile de buget pentru finanțarea subprogramului „Eficienţa energetică şi sursele regenerabile de energie", în special privind transferurile preconizate pentru FEE, în valoare de 178,0 mil. lei. Urmare a rectificării bugetului de stat, suma alocațiilor a fost diminuată până la 100,0 mil. lei, pe care Ministerul Finanțelor le-a alocat MEc din bugetul de stat, care, la rândul său, în perioada octombrie - decembrie 2012 le-a transferat FEE. Suma a fost alocată, fără a ține cont de faptul, că FEE a fost instituționalizat în iulie 2012, nefiind identificați beneficiarii de proiecte, care urmau a fi finanțați din mijloacele fondului. Ca urmare, la situația din 31.12.2012, pentru întreținerea FEE a fost valorificată doar suma de 1,0 mil. lei, restul 99,0 mil. lei fiind neutilizată (în sold) și depusă pe contul unei bănci comerciale, fapt ce contravine principiului bunei gestiuni financiare a banilor publici. Se precizează, că mijloacele respective nu au fost valorificate până în prezent.

 Au fost depistate deficiențe în procesul de achiziționare a serviciilor de transport aerian de pasageri pentru necesitățile Aparatului central al MEc. Ineficiența activităților de control și de monitorizare a contractelor a determinat achiziționarea biletelor de avion la prețuri mai mari față de cele contractate, ca rezultat au fost suportate cheltuieli suplimentare în sumă totală de 41,0 mii lei.

Netransparența procedurii de selectare și negociere a clauzelor contractuale creează incertitudini privind remunerarea administratorului FEE și poate duce la cheltuieli suplimentare de remunerare, precum și la implementarea necalitativă a proiectelor investiționale.

 La aprobarea cadrului normativ, ce reglementează activitatea FEE, nu a fost stabilită forma organizatorico-juridică a entității, concomitent, unele prevederi ale acestuia în domeniul gestiunii mijloacelor FEE sunt ambigui, creând o marjă largă de interpretare. La fel, ținându-se cont de faptul, că au fost inițiate modificări la cadrul normativ, ce reglementează Programul de atragere a remitenților în economie „Pare 1+1", se constată necesitatea revizuirii activităților neeligibile pentru finanțare din contul mijloacelor bugetare alocate, în vederea excluderii unor tratări neunivoce.

În baza acțiunilor de audit se concluzionează, că, în cadrul MEc, în aspectele semnificative, procesele aferente planificării, executării și raportării fondurilor publice sunt conforme reglementărilor existente, nefiind afectate de erori de eligibilitate grave, cu excepția lacunelor existente în procesul de planificare bugetară a transferurilor și achiziționarea serviciilor pentru necesitățile Aparatului MEc.  Concomitent, este necesară organizarea sistemului de  MFC în cadrul FEE în vederea atingerii obiectivelor  și valorificării fondurilor alocate în acest scop, excluzându-se practica de formare a unor solduri de mijloace neutilizate, precum și ajustarea cadrului normativ de domeniu.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.   Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY