Actualizat: Vineri, 19 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Misiunea de audit la Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor

  • 30.01.2015
  • 541

Prezentare


Rapoartele auditurilor conformității gestionării fondurilor publice de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor şi unele entități din subordine pe anii 2013-2014 au fost examinate în cadrul şedinţei publice a Curţii de Conturi din 30 ianuarie 2015.

Misiunea de audit a fost realizată la Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor (MDRC) și la unele entități din subordine: „Stadionul Republican" S.A., Sanatoriul Preventoriu de Bază „Constructorul" Î.S. și Institutul Național de Cercetări și Proiectări în Domeniul Amenajării Teritoriului, Urbanismului și Arhitecturii „Urbanproiect" Î.S.

Scopul auditului a fost de a verifica, dacă rapoartele financiare întocmite de către MDRC, în toate aspectele semnificative, reprezintă o situație reală și fidelă, dacă gestionarea fondurilor publice a fost efectuată conform, iar entitățile din subordine au gestionat patrimoniul public potrivit reglementărilor aplicabile.

Activitățile desfășurate de MDRC, potrivit reglementărilor, sînt complexe și țin de elaborarea și promovarea politicii statului în domeniul amenajării și planificării teritoriului, arhitecturii, proiectării, urbanismului, construcției, producerii materialelor de construcție, locuințelor și dezvoltării regionale. În calitate de executor de buget, Ministerul este responsabil de: exercitarea controlului asupra utilizării mijloacelor bugetare conform destinației; înregistrarea veridică în registrele contabile a tuturor tranzacțiilor efectuate; utilizarea conformă a alocațiilor bugetare, asigurînd o bună guvernare a fondurilor publice cu întocmirea şi prezentarea, în termenele stabilite a rapoartelor financiare; asigurarea administrării conforme a patrimoniului de stat transmis în gestiune economică entităților din subordine, cu respectarea principiilor de legalitate.

MDRC monitorizează gestionarea proprietății publice a 11 întreprinderi de stat și 4 societăți pe acțiuni de pe teritoriul republicii, precum și a 2 entități economice aflate peste hotarele ei, al căror capital social este integral sau parțial de stat.

Situația patrimonială a entităților din subordine reflectă că, valoarea activelor la finele anului 2013 (345,1 mil. lei) s-a diminuat comparativ cu începutul perioadei (358,8 mil. lei) cu 13,7 mil. lei, datorită micșorării activelor la două întreprinderi de stat. În perioada auditată, rezultatul activității economico-financiare (profitul net) a entităților din subordine s-a micșorat cu 2,7 mil. lei, în urma diminuării semnificative a acestui indicator la Î.S. „Urbanproiect" - cu 3,1 mil. lei, Î.S. „Mina de piatră din Mileștii Mici" - cu 0,9 mil. lei, Î.S. „Inmex" - cu 0,3 mil. lei. Concomitent, se relevă că S.A. „Stadionul Republican" (în procedură de lichidare) a înregistrat eronat o majorare a rezultatului activității economico-financiare cu 1,8 mil. lei, în lipsa desfășurării activității în perioada auditată.

Ministerul, în baza prevederilor legale, a asigurat implementarea sistemului de control intern, concomitent fiind stabilite unele rezerve la implementarea managementului riscurilor și la evaluarea unor procese de control intern relevante gestionării patrimoniului public.

Misiunea de audit a identificat unele neconformități ce determină înregistrarea și raportarea eronată a patrimoniului statului și nedeținerea datelor integrale asupra patrimoniului public din gestiune. Astfel, s-a constatat:       

  • neactualizarea listei entităților din subordine la Hotărîrea Guvernului nr.662 din 10.11.2009;
  • necorespunderea capitalului statutar reflectat în evidența contabilă a MDRC și Î.S. „Mina de piatră din Mileștii Mici" (6,6 mii lei) cu cel reflectat în Registrul de stat al persoanelor juridice al Camerei Înregistrării de Stat (6644,1 mii lei);
  • constatarea, evaluarea și înregistrarea neconformă a valorii capitalului statutar deținut de MDRC la 2 întreprinderi din subordine, înregistrate în afara țării;
  • nereglementarea, prin Politica de contabilitate a MDRC, a metodelor și principiilor de constatare și înregistrare a investițiilor pe termen lung în părți legate, ținînd cont de normele stabilite.

Cu referire la patrimoniul gestionat de S.A. „Stadionul Republican", se relevă o situaţie critică, care este rezultatul deciziilor și acțiunilor contradictorii ale organelor centrale, implicate în perioadele anterioare și care au avut ca impact  demolarea bunurilor, stoparea activității acesteia și direcționarea către lichidare. Totodată, gestionarea, inclusiv evidența patrimoniului public de către S.A. „Stadionul Republican", nu au fost conforme cadrului legal și nu s-a asigurat evidența și raportarea integrală și reală a patrimoniului.

Auditul a constatat că pe perioada auditată societatea nu a desfășurat activități economice, înregistrînd la începutul anului 2013 datorii istorice (1,4 mil. lei), aferente remunerării muncii, contribuțiilor și impozitelor. Din lipsa surselor financiare proprii și din necesitatea stingerii acestor datorii, societatea a solicitat și a beneficiat de mijloace publice în sumă de 1,8 mil. lei, alocate din bugetul de stat, acestea fiind reflectate în evidența contabilă la veniturile din activitatea financiară, care au determinat la finele anului 2013 înregistrarea profitului artificial.

De asemenea, auditul a constatat unele neconformități cum ar fi neînregistrarea conformă la organele cadastrale a 4 mijloace fixe în valoare de 1,6 mil.lei, reflectate în evidența contabilă, ceea ce determină un risc sporit de înstrăinare ale acestora, precum și raportarea eronată a situației patrimoniale, ca rezultat al reflectării la cotul „mijloace fixe" a clădirilor și construcțiilor speciale pe care societatea nu le utilizează în activitatea operațională și care urmau a fi reflectate și raportate la investiții. Totodată procesul de efectuare a inventarierii acestor imobile a fost unul neconform și formal, nefiind constatată și descrisă starea reală a acestora.

În octombrie 2006 Guvernul a aprobat hotărîrea cu privire la reconstrucția complexului „Stadionul Republican" și acțiunile ce urmau a fi realizate de către autoritățile centrale și locale în acest scop. Astfel, în martie 2007 a fost solicitată de la Primăria mun. Chișinău eliberarea Autorizației de demolare a 9 construcții situate pe teritoriul Stadionului Republican, acestea fiind proprietatea privată a unor persoane fizice și juridice. Ulterior Primăria mun. Chișinău a eliberat autorizația de desființare a tribunelor complexului Stadionul Republican, dar de fapt, potrivit Hotărîrii de Guvern, Primăria urma să elibereze autorizația de desființare a construcțiilor aflate în stare de avariere, precum și eliberarea certificatului de urbanism pentru elaborarea documentației de proiect și deviz". Decizia finală privind organizarea și urgentarea activităților de demolare a Stadionului Republican a fost luată în cadrul ședinței de lucru a Guvernului din11.06.2007.

Potrivit auditului, condițiile actuale în care se află proprietatea statului sînt însoțite de riscuri privind suportarea de către stat a unor cheltuieli nejustificate precum și risc de neasigurare a integrității patrimoniului statului. Terenul aferent imobilelor cu suprafața de 5,2 ha este neîngrijit, fiind acoperit de vegetație și deșeuri, conținînd urme ale unor lucrări inițiate și abandonate. Totodată terenul este înregistrat la organele cadastrale ca proprietate a Republicii Moldova și este reflectat în evidența contabilă a Ministerului în valoare de 58,3 milioane lei.

În aceste condiții de nedesfășurare a activității economice timp de o perioadă de peste 6 ani consecutivi și imposibilitatea relansării activității, urmare a demolărilor efectuate la finele anului 2013, Adunarea generală a societății a decis inițierea procedurii de lichidare.

Întreprinderea de Stat Sanatoriul-Preventoriu de Bază „Constructorul" a înregistrat în anul 2013 o creștere a valorii patrimoniului (14,4 mil. lei) comparativ cu perioada precedentă, condiționată de majorarea valorii bunurilor în curs de execuție. Din lipsa surselor proprii pentru realizarea investițiilor întreprinderea a angajat un credit bancar (1,0 mil. lei) și împrumuturi pe termen scurt, inclusiv de la personal (0,8 mil. lei), majorarînd, astfel, obligațiunile întreprinderii. Totodată, în anul 2013 întreprinderea a înregistrat pierderi din activitatea investiţională (121,0 mii lei).

Misiunea de audit a constatat mai multe carențe și neconformități la gestionarea patrimoniului public de către această entitate, inclusiv:

  • neasigurarea integrității patrimoniului public prin neînregistrarea la organele cadastrale a 10 imobile în valoare de 3,4 mil. lei și a terenului de 64,4 ha, aferente monumentului de arhitectură peisagistică „Parcul din satul Ţaul" r-nul Dondușeni, deținut în gestiune de întreprindere din anul 2003;
  • tergiversarea dării în exploatare a bunurilor în timp ce acestea se uzează moral și fizic (cazangeria în valoare de 2,7 mil. lei, gardul aferent monumentului în valoare de 0,4 mil.lei);  
  • raportarea eronată la 31.12.2013 a mijloacelor fixe (0,4 mil. lei);  
  • înregistrarea eronată a unor tranzacții provenite din contabilizarea eronată a unor cheltuieli (2,7 mil. lei), situație corectată pînă la 31.12.2014;
  • formarea creanțelor cu termen expirat (0,6 mil. lei), ceea ce generează riscul neîncasării acestora, cu majorarea pierderilor și diminuarea capitalului propriu;
  • nedeținerea de către entitate a sursei de formare a patrimoniului ce constituie capitalul  propriu;
  • neevaluarea de către entitate a patrimoniului gestionat o perioadă îndelungată;
  • admiterea angajării și înregistrării datoriilor pe termen lung și pe termen scurt, ce determină unele riscuri financiare și litigii.

Cu referire la patrimoniul gestionat de Î.S. INCP „Urbanproiect", se relevă admiterea neconformităților, unele din care influențează o raportare eronată a situațiilor patrimoniale, cum ar fi: 

  • necorelarea valorii activelor nete, la expirarea anului financiar 2013, cu valoarea capitalului social al întreprinderii;
  • neînregistrarea bunurilor imobile aferente Bazei de odihnă „Parus" (5,4 mil.lei) în evidența contabilă și în Lista bunurilor imobile proprietate publică a statului;
  • nedeținerea în evidența contabilă a investițiilor în părți legate (întreprindere-fiică), precum și lipsa unei raportări financiare consolidate. 

Cu referire la gestionarea fondurilor publice de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor, se denotă că Ministerul deține în  evidența contabilă mijloace fixe înregistrate conform în baza documentelor primare. Totodată, s-au identificat unele neconformități ca rezultat al lipsei unor elemente ale sistemului de control intern pentru procesul de transmitere către beneficiari a unor imobile.

O situație problematică, determinată de nerespectarea unor proceduri în perioadele anterioare, este neînregistrarea în modul cuvenit (circa 1 an) în evidența contabilă a beneficiarului (Primăria comunei Cotul Morii) a proprietății primite cu titlu gratuit de la Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor, în valoare de 262,9 mil. lei, precum și neînregistrarea terenurilor aferente caselor de locuit construite pentru sinistrații din comună. Situația privind neînregistrarea, potrivit normelor legale, a caselor și terenurilor aferente la organele cadastrale a fost recomandată spre soluționare de către Curtea de Conturi în rapoartele precedente, ceea ce nu a fost realizat.

De asemenea, a fost constată neînregistrarea conformă a dreptului asupra bunului public (clădirea Parlamentului) la organele cadastrale, ceea ce nu asigură integritatea patrimoniului public.

Nevalorificarea în termenele stabilite a mijloacelor bănești provenite din granturi externe determină riscul retragerii acestora de către donator. Astfel, în perioada auditată, mijloacele oferite pentru implementarea unor proiecte (6,3 mil. euro) nu au fost valorificate de către Ministerul Dezvoltării Regionale și Construcțiilor și Agențiile de Dezvoltare Regională, fapt ce poate genera pe viitor retragerea acestora de către donator și, respectiv, netingerea obiectivelor propuse - îmbunătățirea serviciilor publice acordate populației.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY