Actualizat: Sîmbătă, 20 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Raportul de audit pe raionul Călărași

  • 18.06.2015
  • 597

Înregistrare video 

 

Cea de-a doua ședință a Curții de Conturi, programată pentru data de 18 iunie 2015, a fost dedicată examinării Raportului auditului conformității exercițiului bugetar şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice locale din raionul Călărași pe anul 2014.

Sintetizând abaterile şi iregularitățile admise de autoritățile administrației publice locale din raionul Călărași în procesul bugetar şi în gestionarea patrimoniului public în anul 2014, se atestă că acestea nu au urmărit obiectivul extinderii şi consolidării bazei de impozitare, ceea ce a limitat sursele de formare a finanțelor teritoriilor administrate, acestea fiind compensate din contul sporirii volumului de transferuri din bugetul de stat. De asemenea, un spirit neeconomicos şi neriguros au manifestat autoritățile locale în administrarea patrimoniului proprietate publică. Aceste disfuncționalități, în consecință, influențează negativ dezvoltarea socioeconomică a UAT în ansamblu. Raportul de audit relevă următoarele:

  • În procesul de evaluare şi elaborare a proiecțiilor fiscal-bugetare (2014), autoritatea financiară din cadrul Consiliului raional şi unele AAPL (nivelurile I şi II) au subestimat veniturile bugetare cu sumă totală de 4,4 mil.lei (evaluate de misiunea de audit), la altele fiind identificate rezerve nevalorificate în sumă totală de 0,7 mil.lei.
  • Managementul cheltuielilor nu corespunde rigorilor, astfel fiind admise o serie de abateri şi nereguli, care au diminuat eficienta alocațiilor, acestea, la rîndul lor, fiind determinate de neimplementarea prevederilor Legii privind controlul financiar public intern. Astfel, se menţionează:

-      administrația raionului a obținut resurse financiare în mărimi supradimensionate (7,4 mil.lei) urmare solicitărilor din bugetul de stat a suportului financiar pentru finanțarea instituțiilor preșcolare corelate la contingentul planificat, însă neracordate la numărul efectiv de beneficiari,

-       AAPL, neconformîndu-se cerințelor regulamentare, au admis depășirea limitei stabilite de personal, respectiv, a alocațiilor bugetare, ceea ce a condiționat executarea cheltuielilor suplimentare în sumă de 0,3 mil.lei. Totodată, nerespectarea normelor legale aferente retribuirii muncii a condiționat plăti neregulamentare în sumă de 0,16 mil.lei;

-      neconformarea cadrului de proceduri regulamentare și de transparență în procesul achizițiilor publice evaluate la suma de 7,6 mil.lei;

-      gestiunea neconformă a mijloacelor destinate investițiilor şi reparațiilor capitale, care a generat nereguli şi erori de tipul: efectuarea cheltuielilor ineficiente - 0,27 mil.lei; executarea lucrărilor în lipsa documentației de proiect, elaborată şi verificată regulamentar - 26,54 mil.lei; neasigurarea perceperii garanției de bună execuție în mod regulamentar - 1,78 mil.lei.

  • Sistemul de management al AAPL (de nivelul I şi nivelul II) ce nu asigură regularitatea şi legalitatea administrării patrimoniului public, precum şi lipsa la AAPL a unui cadru de reglementare a modului de gestionare a patrimoniului public local s-au soldat cu:

-      lipsa înregistrării regulamentare a drepturilor asupra bunurilor imobile în valoare de 102,81 mil.lei precum și a rețelelor de gazoduct de 22,2 mil.lei;

-      neidentificarea şi necontabilizarea corespunzătoare a patrimoniului proprietate publică în valoare de cca 2,1 mil.lei;

-      neasigurarea evidenței conforme a patrimoniului public (74,8 mil.lei) transmis în gestiune economică întreprinderilor municipale;

-      lipsa unei monitorizări de către Consiliul raional a încheierii contractelor de comodat pentru patrimoniul din gestiunea instituțiilor de învățământ în sumă totală de 4,8 mil.lei.

  • Managementul financiar-contabil necalitativ, exprimat prin înregistrări neconforme ale operaţiunilor financiare, au determinat raportarea eronată a situațiilor patrimoniale.
  • În urma verificărilor asupra conformării cerințelor şi recomandărilor auditului efectuat anterior, Curtea de Conturi a constat că managementul AAPL din raion au ignorat necesitatea remedierilor de rigoare la unele recomandări. Astfel, din 16 recomandări expuse în Hotărârea Curții de Conturi nr.23 din 21.07.2011 „Privind Raportul auditului formării și utilizării bugetului raionului Călărași pe perioada anilor 2009 - 2010" - 12 au fost executate integral, iar 4 au fost executate parțial.

În concluzie, se atestă că iregularităţile constatate sînt rezultatul neasigurării de către factorii de decizie din cadrul AAPL a eficienţei managementului financiar şi controlului intern la utilizarea banilor publici şi la gestionarea patrimoniului public local.

Curtea de Conturi urmează a fi informată despre implementarea recomandărilor în termen de 9 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

Serviciul relații publice şi imagine

Curtea de Conturi a Republicii Moldova  

tel. 022 266027

 

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY