Actualizat: Duminică, 21 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Situaţia în domeniul subvenționării agriculturii

  • 08.12.2014
  • 1613

Prezentare


Curtea de Conturi a examinat în cadrul şedinţei publice din 8 decembrie 2014 Raportul auditului conformității privind subvenționarea în 2013 a agriculturii în cadrul Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare și Agenției de Intervenție și Plăti pentru Agricultură.

Obiectivul general al auditului a constat în stabilirea, dacă sistemul de management financiar și control organizat de către Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA) și Agenția de Intervenție și Plăti pentru Agricultură (AIPA) este unul conform și respectă regulile aferente gestiunii legale și regulamentare a fondurilor publice (destinate subvenționării producătorilor agricoli).

Subvenționarea producătorilor agricoli este unul din procesele care se bucură de o susținere importantă atît din partea Guvernului cît și din partea donatorilor (Uniunii Europene și Băncii Mondiale). Această susținere a producătorilor agricoli, în special din partea donatorilor, va avea o creștere importantă în următorii ani. În acest context, Curtea de Conturi a verificat, dacă sistemul de management financiar și control, destinat subvenționării producătorilor agricoli, organizat de către MAIA și AIPA, este unul conform și respectă regulile aferente gestiunii legale și regulamentare a fondurilor publice, precum și că acesta este direcţionat spre susținerea creșterii durabile a ramurii agricole.

Conform constatărilor de audit, autorităţile responsabile de subvenționarea producătorilor agricoli (MAIA și AIPA) au realizat un șir de măsuri instituționale, inclusiv prin adaptarea și promovarea sistemelor avansate de susținere a sectorului vizat.

Ca rezultat, subvențiile alocate în 2013 în sumă de 462 mil. lei au fost folosite pentru:

  • compensarea dobînzilor achitate la creditele contractate;
  • asigurarea riscurilor în agricultură pe o suprafață de 25,9 mii ha (față de 31,6 mii ha în 2012);
  • plantarea pomilor pe 4,0 mii ha (inclusiv 1,4 mii ha de măr);
  • plantarea 1,4 mii ha de vii (inclusiv 0,54 mii ha cu soiuri de masă);
  • construcția și renovarea serelor și tunelurilor pe 72,5 ha;
  • procurarea 2,8 mii unități de tehnică și utilaj agricol nou;
  • renovarea tehnologică a 35 ferme zootehnice și 15 de păsări;
  • procurarea a 3872 capete de animale de prăsilă;
  • construcția și renovarea a 45 frigidere; consolidarea și irigarea terenurilor agricole.

În același timp, autoritățile în cauză nu și-au asumat în mod plenar angajamente pentru realizarea unui impact economic și social, rezultat din sporirea competitivității sectorului agricol. Astfel, sistemul actual de subvenționare este afectat de deficienţe și iregularități, care se exprimă prin:

  • lipsa prioritizării sectoarelor-cheie generatoare de plusvaloare și necorelarea strategiilor de dezvoltare la disponibilitățile efective de suport financiar;
  • lipsa obiectivelor măsurabile pentru evaluarea impactului subvenționării;
  • neracordarea resurselor alocate principiilor de cost-eficiență și de rezultate;
  • aplicarea neuniformă a cadrului normativ, precum și vidul de norme, inclusiv prevederi ambigue și carențe de funcționalitate;
  • dispunerea alocării subvențiilor în lipsa setului complet de documente stabilite regulamentar;
  • absența unor proceduri clare, coerente și standardizate privind verificarea corespunderii cererii de subvenționare criteriilor de eligibilitate;
  • implementarea necorespunzătoare de către AIPA a măsurilor privind sistemele de control intern aferente potrivit rigorilor din Legea nr.229 din 23.09.2010 privind controlul financiar public intern;
  • deficitul de predictibilitate și transparență a cadrului instituțional aferent procesului de subvenționare per-ansamblu.

Auditul a constatat, de asemenea lipsa la MAIA a fundamentărilor economico-financiare care au stat la baza selectării domeniilor de subvenționare, precum şi absența informațiilor şi fundamentărilor care au stat la baza stabilirii mecanismului de subvenționare, în special al condițiilor de eligibilitate, plafoanelor de subvenționare și cotei subvenției din valoarea investiției.

MAIA nu deține informații nici despre numărul potențial de beneficiari a subvențiilor în agricultură și nici despre suprafața terenurilor agricole existente la 01.01.2013, în dependență de tipul, mărimea și repartizarea teritorială a acestora.

Analizele efectuate de audit au relevat că de subvenții au beneficiat doar 0,3% din numărul proprietarilor terenurilor agricole, ceea ce denotă că de sprijinul financiar acordat din partea statului beneficiază o mică parte a producătorilor agricoli, în special cei ce prelucrează suprafețe mari de teren agricol.

Pe de altă parte, auditul a stabilit că beneficiari a subvențiilor sunt și întreprinderile de procesare care nu au activități de producere, creștere și cultivare a produselor agricole dar care în perioada 2011-2013 au obținut profituri de zeci de milioane de lei.

Cadrul legal-normativ privind subvenționarea asigurării riscurilor de producție în agricultură nu ține cont de condițiile climaterice actuale și permite acordarea subvențiilor pentru asigurarea unor riscuri meteorologice care sînt previzibile de stabilit.

De menționat că în 2013 de către Companiile de Asigurări, beneficiarilor de asigurări subvenționate au fost achitate despăgubiri pentru producerea riscurilor în sumă de 11,9 mil. lei, ceea ce constituie doar 28,9 % din suma subvenției acordate de 41,3  mil. lei.

Cu toate că are loc subvenționarea asigurării riscurilor în agricultură, din buget continuă să fie alocate mijloace pentru compensarea daunelor provocate agriculturii de condițiile meteorologice, care în 2013 au constituit - 98 mil.lei. În acest sens MAIA nu a asigurat elaborarea și aprobarea tuturor procedurilor necesare pentru acordarea echitabilă a compensațiilor parțiale a pagubelor suferite de producătorii agricoli urmare a calamităților naturale (secetă, grindină) survenite în anii 2012-2013, ceea ce a determinat acordarea neregulamentară a compensațiilor în sumă de circa 1,1 mil.lei.

De asemenea, abundă în lacune și suprapuneri normative Regulamentul privind subvenționarea producătorilor agricoli. Totodată, unele prevederi ale acestuia nu au o abordare coerentă, sau au un caracter discriminatoriu. Astfel, faptul că prevederile Regulamentului sunt aplicabile doar într-un an, în unele cazuri, aceasta nu permite cumularea în același an a tuturor condițiilor pentru obținerea subvențiilor. De exemplu, livrarea mărfii și achitarea completă a acesteia poate avea loc într-un interval mai mare de un an. Nu este echitabilă nici modalitate de achitare a subvenției, deoarece nivelul subvenției primite depinde de data depunerii cererii, pînă la data utilizării a 70% din fondul de subvenționare, sau după.

Regulamentul nu dispune nici de prevederi referitor la nesubvenționarea tranzacțiilor între companiile afiliate, care ulterior solicită sprijin financiar pentru investițiile aferente acestor tranzacții. Ca urmare, auditul a stabilit că au fost subvenționate unele procurări de la agenți economici interdependenți (au fondatori sau conducători comuni sau sunt rude de gradul I și II), ceea ce determină riscul majorării artificiale a valorii animalelor procurate și, respectiv, achitării unor subvenții majorate.

De asemenea auditul a stabilit deficiențe operaționale și în activitatea AIPA. Astfel, deși începînd cu 26.11.2011 autoritățile publice urmau să aplice sistemul de management financiar și control, AIPA se află în prezent doar în stadiul incipient de introducere a acestuia, ceea ce denotă necesitatea urgentării acestui proces. Ca urmare, cadrul instituțional de exercitare de către AIPA a atribuțiilor delegate nu este bazat pe reguli și proceduri scrise, care ar ghida procesele de recepționare și acceptare a cererilor de subvenționare, inclusiv în scopul anticipării/diminuarii riscurilor de fraudă. Astfel, lipsa unor proceduri corespunzător reglementate și standardizate, abordarea neunivocă privind calcularea subvențiilor a avut ca efect calcularea unor subvenții neregulamentare în sumă de 1,3 mil.lei. 

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY