Actualizat: Joi, 18 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul managementului datoriei publice pe anul 2013

  • 27.06.2014
  • 1598

Prezentare

Înregistrare video


Raportul auditului managementului datoriei publice pe anul 2013 la Ministerul Finanțelor și Directoratul Liniei de Credit pe lîngă Ministerul Finanțelor a fost examinat la data de 27 iunie 2014 în cadrul şedinţei publice a Curții de Conturi.

La ședință au fost prezenți Anatol Arapu, ministrul Finanțelor, Maria Cărăuș, viceministrul Finanțelor, Nina Lupan, șeful Direcției generale Trezoreria de Stat, Elena Matveeva, șeful Direcției generale datorii publice a Ministerului Finanțelor (MF), Nadejda Slova, șeful Direcției rapoarte din cadrul Trezoreriei de Stat, Raisa Cantemir, șeful Directoratului Liniei de Credit pe lîngă MF, Lucreția Ciurea, șeful Direcției monitorizare și evaluare din cadrul Cancelariei de Stat, Aurel Casian, directorul Unității de implementare a Proiectului Băncii Mondiale de ameliorare a completivității,Marina Botnaru, contabil șef al Unității consolidate pentru implementarea proiectelor în domeniul agriculturii, precum și alte persoane din cadrul entităților verificate.

Scopul auditului a constat în verificarea faptului, dacă Ministerul Finanțelor și Directoratul Liniei de Credit pe lîngă Ministerul Finanțelor realizează managementul datoriei publice conform cadrului legal. Misiunea de audit a fost efectuată la Ministerul Finanțelor și Directoratul Liniei de Credit pe lîngă Ministerul Finanțelor, cu colectarea probelor la Banca Națională a Moldovei și 3 Unități de implementare a Proiectelor investiționale finanțate din surse externe.

Rezultatele auditului asupra managementului datoriei publice relevă că Ministerul Finanțelor a întreprins măsuri în vederea îmbunătățirii evidenței, raportării și monitorizării datoriei publice. Constatările și concluziile auditului confirmă că Raportul privind situaţia în domeniul datoriei publice, garanţiilor de stat şi recreditării de stat pe anul 2013, ca parte componentă a Raportului Guvernului privind executarea bugetului de stat pe anul 2013, a fost elaborat în conformitate cu datele înregistrate în Registrele de stat privind datoria de stat, garanţiile de stat şi recreditarea de stat, cu datele generate de S.I. „DMFAS", precum şi cu datele privind executarea de casă a bugetului de stat din sistemul Trezoreriei de Stat.

Soldul datoriei de stat externe, soldul datoriei de stat interne și cheltuielile bugetului de stat pentru deservire, la 31.12.2013, au fost în corespundere cu plafonul stabilit prin Legea bugetară anuală. Soldul datoriei publice constituie 31,9 mld. lei, acesta fiind format din datoria de stat în sumă de 23,5 mld. lei, datoria Băncii Naționale a Moldovei - de 5,8 mld. lei, datoria întreprinderilor din sectorul public - de 2,3 mld. lei și datoria unităților administrativ-teritoriale - de 0,3 mld. lei. Totodată, se atestă creșterea datoriei publice cu 2,6 mld. lei față de anul precedent.

Soldul datoriei de stat, comparativ cu aceeași situație a anului precedent, a înregistrat o majorare cu 11,0% sau cu 2,3 mld. lei, ca urmare a creșterii datoriei de stat externe cu 1,8 mld. lei și a datoriei de stat interne cu 0,5 mld. lei. Ponderea datoriei de stat în PIB a constituit 23,6% sau mai puțin cu 0,5 puncte procentuale față de anul 2012.

Datoria întreprinderilor din sectorul public și a unităților administrativ-teritoriale (UAT) constituie 2,3 mld. lei și, respectiv, 0,3 mld. lei. Arieratele la împrumuturile sectorului public au înregistrat valoarea de 0,4 mld. lei.

Soldul debitorilor garantați față de Ministerul Finanțelor pentru împrumuturile interne și externe acordate, conform datelor raportate la 31.12.2013, constituie 388,3 mil. lei sau cu 15,9 mil. lei mai puțin decît la începutul anului. Din suma datoriei totale, 316,1 mil .lei sau 81,4% reprezintă datoriile cu termenul de achitare expirat. Soldul datoriei beneficiarilor recreditați, a constituit totalul echivalent a 3,8 mld. lei, din care datoria expirată -0,5 mld. lei. Probele de audit colectate la Banca Națională a Moldovei au atestat conformitatea raportării soldului datoriei BNM cu datele înregistrate în evidența Ministerului Finanțelor.

În vederea monitorizării continue a riscurilor şi evitării expunerii majore a portofoliului datoriei de stat faţă de anumite tipuri de risc, Ministerul Finanțelor a stabilit parametrii de risc, reieşind din structura curentă a portofoliului. Astfel, în scopul dezvoltării pieței Valorilor Mobiliare de Stat, MF modifică structura emisiunii Valorilor Mobiliare de Stat, preferință fiind acordată Valorilor Mobiliare de Stat cu termenul mai lung de circulație. De asemenea, Ministerul Finanțelor, în comun cu Banca Națională a Moldovei, a ajustat cadrul normativ aferent Valorilor Mobiliare de Stat la condițiile de implementare a platformei unice de tranzacționare a instrumentelor monetar-valutare.

Auditul a constatat că, în pofida măsurilor întreprinse de către Ministerul Finanțelor, rămîne problematică respectarea conformității raportării de către întreprinderile din sectorul public și UAT a soldului datoriei publice. Neraportarea de către 10 subiecți ai datoriei publice (care aveau înregistrate datorii pînă la finele anului 2011 în sumă de 160,4 mil .lei și pînă în anul 2012 în sumă de 259,9 mil. lei) a condiționat modificarea pe parcursul anului 2013 a soldului datoriei publice cu 420,3 mil. lei. De asemenea, unele întreprinderi din sectorul public și UAT nu s-au conformat prevederilor regulamentare, prezentînd aceste rapoarte cu întîrziere de pînă la 237 de zile.  În aceste circumstanțe, Ministerul Finanțelor nu deține informații veridice referitoare la monitorizarea situației cu privire la datoria publică, în special în structura datoriei întreprinderilor din sectorul public și UAT.

În scopul implementării recomandărilor Curții de Conturi, Ministerul Finanțelor, prin intermediul instituțiilor subordonate, a identificat 12 întreprinderi din sectorul public și UAT care nu au prezentat în termen rapoartele pentru trimestrul IV al anului 2013 privind debursările și deservirea datoriei, acestora fiindu-le aplicate măsurile de sancționare conform competențelor.

Analogic anilor precedenți, auditul atestă nevalorificarea în termen a resurselor împrumuturilor externe, condiționată de tergiversarea procedurilor de implementare, neîndeplinire a unor condiții contractuale, precum și de neutilizare a tuturor instrumentelor financiare stabilite în acordurile de finanțare, ca urmare fiind atestate cazuri de anulare de către creditorii externi a unor părți din împrumuturile externe contractate. Astfel, cumulativ, pînă la situația din 31.12.2013, au fost anulate din 29 de împrumuturi sume de circa 1,1 mld. lei, dintre care în anul 2013 - 58,3 mil. lei aferente a 6 împrumuturi contractate de la Banca Mondială. De asemenea, auditul a atestat extinderea perioadei de valorificare pentru unele împrumuturi, în aceste condiții fiind majorată rata dobînzii la aceste împrumuturi, condiționînd costuri suplimentare bugetului.

Analiza auditului referitor la circumstanțele care au condiționat un grad redus de valorificare a resurselor externe contractate, precum și restituirile unor sume din împrumuturile externe din totalul împrumuturilor contractate, a constatat următoarele.

Manualul de operațiuni al Programului de restructurare a sectorului vitivinicol, a cărui procent de valorificare a resurselor constituie 24,5%, prevede că finanțările pentru beneficiarii finali urmează a fi acordate prin intermediul: liniei de credit, investițiilor directe sau injectărilor de capital, garanțiilor pentru împrumuturi și operațiunilor de leasing pentru echipamente. Acțiunile auditului au stabilit că pînă în prezent Unitatea de implementare, din instrumentele financiare nominalizate, a utilizat pe deplin doar componenta liniei de credit lansată în anul 2012. În ceea ce privește utilizarea celorlalte instrumente, se atestă că în prezent se elaborează procedurile de lucru și politicile privind doar operațiunile de leasing, urmînd să fie aprobat Manualul de operațiuni.

Verificările auditului referitor la nivelul de valorificare a resurselor Proiectului „Agricultura competitivă" au constatat că din totalul surselor au fost utilizate 2,8%, aceasta fiind condiționată de mai mulți factori care au influențat executarea în termen a activităților preconizate, precum (i) anularea unei licitații (ii) neobținerea certificatele de urbanism și aprobările necesare (iii) tergiversarea procesului de informare și sensibilizare a potențialilor beneficiari este tardiv. La momentul efectuării auditului, conform informației din 31.05.2014, nivelul de valorificare a surselor a constituit doar 16,5%. 

De asemenea, probele colectate referitor la nivelul de valorificare a resurselor aferente Proiectului de ameliorare a competitivității au relevat că, în rezultatul acestui nivel de valorificare au fost restituite creditorilor externi mijloacele neutilizate în valoare totală de 265,9 mii DST (inclusiv din contul împrumuturilor acordate - 249,4 mii DST, și din contul unui grant - 16,5 mii DST).

Se atestă că, din totalul creanței de 428,5 mil. lei preluate de MF prin emiterea obligațiilor de stat, urmare a procesului de lichidare a  BC „Investprivatbank" SA, pînă la momentul actual, au fost transferate la bugetul de stat din valorificarea activelor acesteia doar 51,5 mil. lei.

Se menține problematica recuperării depline la bugetul de stat a datoriilor debitorilor garantați pentru împrumuturile interne și externe acordate, cît și a datoriilor beneficiarilor recreditați, care, la 31.12.2013, au constituit circa 4,2 mld. lei, inclusiv 0,8 mld. lei sau 19,5% constituie datoria cu termen de achitare expirat.

Examinările auditului asupra conformității administrării mijloacelor financiare destinate recreditării de către Directoratul Liniei de Credit pe lîngă MF nu au stabilit iregularități, datorită implementării și respectării proceselor și procedurilor în conformitate cu condițiile stabilite în manualele de operațiuni.

Auditul denotă că, în vederea asigurării implementării recomandărilor înaintate prin hotărîrea precedentă a Curții de Conturi, Ministerul Finanțelor, pe parcursul anului 2013, a întreprins un șir de măsuri pentru remedierea deficiențelor, fiind executate în totalitate 7 recomandări și cerințe din 9 înaintate de către auditul precedent.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY