Actualizat: Marți, 23 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Curtea de Conturi a realizat misiunea de audit la Ministerul Culturii

  • 23.07.2024
  • 71

Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a examinat, la data de 23 iulie curent, Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Culturii încheiate la 31 decembrie 2023.

Ministerul Culturii este organul central de specialitate al administrației publice centrale, care asigură realizarea politicii guvernamentale în domeniul culturii, patrimoniului național, turismului și mass-media.

În anul 2023, Ministerul Culturii a gestionat resurse în valoare de 625,5 mil. lei și cheltuieli în valoare de 651,8 mil. lei. De asemenea, în anul 2023 Ministerul a administrat patrimoniu în valoare totală de 2,7 mld. lei.  

În cadrul ședinței au fost abordate cele mai semnificative neconformități și carențe care se conțin în proiectul Raportului de audit și care au stat la baza exprimării opiniei de audit contrare:

  • nu au fost evaluate și contabilizate clădirile care fac parte din mănăstirile considerate monumente de istorie și cultură de importanță națională ocrotite de stat. De asemenea, nu a fost recunoscut ca majorare a valorii a două complexe monastice, volumele lucrărilor de reconstrucție și restaurare efectuate în anii precedenți, care, pentru Complexul Monastic „Căpriana” constituie 87,8 mil. lei și Complexul Monastic „Curchi” – 92,5 mil. lei. Documentarea neconformă a acestor operațiuni economice a condus la subevaluarea grupelor de conturi „Activele moștenirii culturale” și „Alte venituri și finanțări” cu minim 180,3 mil. lei;
  • au fost recunoscute în evidența contabilă ca clădiri, 20 de monumente de valoare culturală, și ca alte mijloace fixe 6 bunuri, care fac parte din active cu valoare culturală, care regulamentar urmau a fi reflectate în evidența contabilă ca active ale moștenirii culturale, respectiv, soldul grupei de conturi „Activele moștenirii culturale” a fost subevaluat cu 103,06 mil. lei, fiind supraevaluate soldurile grupelor de conturi „Clădiri” cu 102,3 mil. lei și „Alte mijloace fixe” cu 0,76 mil. lei;
  • evaluarea și contabilizarea integrală a bunurilor culturale gestionate de entitățile subordonate ministerului este un proces complex și dificil, astfel, la 31.12.2023, din cel puțin 899601 bunuri culturale inventariate, doar 8296 (sau 0,92 % din totalul lor) sunt evaluate la valoarea de 997,0 mil. lei, din care 840 de bunuri culturale în valoare de 978,5 mil. lei au fost evaluate în anul 2023. Auditul a fost limitat în obținerea probelor de audit suficiente și adecvate pentru a estima valoarea celorlalte 891305 de bunuri culturale inventariate;
  • Ministerul nu a contabilizat în valoare deplină valoarea bunurilor transmise în gestiune economică instituțiilor publice la autogestiune. Astfel, ministerul a contabilizat la contul „Acțiuni și alte forme de participare în capital în interiorul țării” suma de 633,1 mil. lei, deși, conform datelor evidenței contabile ale instituțiilor publice la autogestiune, acestea gestionează clădiri, terenuri, construcții speciale și construcții în curs de execuție în sumă totală de 993,2 mil. lei.

În cadrul activităților de audit s-au identificat încă 8 terenuri cu suprafața totală de 3,77 ha în valoare de 11,8 mil. lei și 7 clădiri cu suprafața totală de 1705,6 m2  în valoare de 5,9 mil. lei necontabilizate de instituțiile publice la autogestiune, valoarea bunurilor constituind 1010,9 mil. lei;

  • nu au fost evaluate și contabilizate terenurile pe care se află mănăstirile care fac parte din monumente de istorie și cultură de importanță națională ocrotite de stat. Astfel, Complexul Monastic „Căpriana” este amplasat  pe un teren cu suprafața de 3,4485 ha, iar Complexul Monastic „Curchi”, pe terenul cu suprafața de 55,2118 ha, prețul normativ al cărora constituie 137,9 mil. lei;
  • Ministerul nu deține informația privind valoarea colecției de peste 60000 de filme, inclusiv materialele lor primare de imagine și sunet, finanțate de la bugetul de stat sau de la bugetul unor instituții de stat, realizate până în anul 2011, care, conform cadrului normativ, urmează a fi păstrate de către Centrul Național al Cinematografiei, însă, de facto, patrimoniul național proprietate publică în domeniul cinematografiei este depozitat în mai multe instituții ale statului: Agenția Națională a Arhivelor, instituţie subordonată Ministerului Justiției, precum și la S.A. „Moldova Film” și S.A. „Moldcinema” fondator al cărora este Agenția Proprietății Publice și furnizorul public național de servicii media Compania „Teleradio – Moldova”;
  • Cu referire la sursele documentare a culturii naționale scrise, potrivit prevederilor cadrului normativ, Depozitul  legal al acestora este creat de către Camera Națională a Cărții, care se constituie ca urmare a depozitării în acesta, îndată după apariție a editurilor noi, a 5 exemplare expediate cu titlu gratuit de către tipograf, din contul editorului, care ulterior sunt repartizate către 4 biblioteci. De menționat că, deși, cărțile editate sunt transmise către Camera Națională a Cărții ca deținător al Depozitarului legal, aceasta, contrar prevederilor cadrului normativ, nu le evaluează și nu le contabilizează, repartizarea către bibliotecile beneficiare a exemplarelor editate fiind efectuată cu titlu gratuit, fără indicarea valorii acestora, ultimele, în calitate de beneficiar, evaluând-le și reflectându-le în evidența sa contabilă la prețurile estimate. Ca urmare, exemplarele care rămân la Depozitarul legal, nu sunt evaluate și inventariate. Astfel, din 2520 de exemplare de carte intrate în anul 2023 în posesia Depozitarului Legal al Camerei Naționale a Cărții, doar 564 (22,38%) au fost evaluate și contabilizate la valoarea de 69,5 mii lei. Pentru celelalte 1956 de exemplare evaluate, valoarea estimată constituind cel puțin 0,15 mil. lei, respectiv, fiind subevaluate grupa de conturi „Alte mijloace fixe” și grupa de conturi „Alte venituri și finanțări”.

Totodată, menționăm că, per total, nu sunt evaluate și contabilizare 64439 de exemplare editate în anii 1993 – 2023 valoarea cărora va fi una semnificativă.

Auditul a atenționat asupra lipsei unor prevederi și criterii exhaustive privind finanțarea organizațiilor teatral-concertistice. Astfel, deși, cadrul normativ prevede că modul de stabilire și de plată a subvențiilor de la bugetul de stat se aprobă de Guvern, acesta nu a fost aprobat până în prezent, pe parcursul mai multor ani, finanțarea organizațiilor teatral-concertistice, fiind efectuată în lipsa unor criterii prestabilite. În aceste condiții, organizațiile teatral-concertistice, în anul 2023, au beneficiat de finanțare în volum de 281,6 mil. lei, ceea ce constituie 43,2% din totalul cheltuielilor bugetului ministerului.

Deși, în anul 2023, a fost elaborat un proiect al Regulamentului de finanțare a instituțiilor publice din domeniul teatral-concertistic subordonate Ministerului Culturii, care prevedea ca destinații de subvenționare: cheltuielile de personal de la 80% până la 100%, inclusiv contribuțiile de asigurări sociale 100%, precum și reabilitarea infrastructurii prin efectuarea reparațiilor capitale și curente, acesta a primit aviz negativ din partea Ministerului Finanțelor. Astfel, urmează a fi întreprinse măsuri pentru elaborarea unui Regulament nou, ținând cont de propunerile Ministerului Finanțelor.

Auditul a constat că, controlul intern managerial instituit în cadrul Ministerului Culturii nu a asigurat identificarea și gestionarea eficientă a tuturor riscurilor aferente procesului financiar-contabil, inclusiv a celor legate de întocmirea situațiilor financiare consolidate. Instituirea fragmentară a controlului intern managerial a influențat veridicitatea și plenitudinea informațiilor reflectate în rapoartele financiare.

În cadrul misiunii de audit realizate în anul precedent au fost înaintate 19 recomandări menite să contribuie la remedierea neconformităților constatate, însă doar 3 recomandări au fost implementate, 8 recomandări parțial implementate, iar 8 recomandări nu au fost implementate, nivelul de implementare a Hotărârii CCRM din anul precedent fiind de 36,8%. În acest sens, recomandările implementate parțial şi cele neimplementate au fost reiterare în cadrul actualei misiuni de audit.

Totodată, Curtea de Conturi a menționat că, pe parcursul misiunii de audit, Ministerul Culturii a remediat unele neconformități atestate, acțiunile de remediere au fost efectuate în anul curent și nu au avut efect asupra rapoartelor financiare consolidate încheiate la 31 decembrie 2023.

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY