Actualizat: Duminică, 13 Iulie 2025
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Hotărârea nr. 39 din 16 iulie 2024 cu privire la Raportul de audit asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Muncii și Protecției Sociale încheiate la 31 decembrie 2023

Nr. 39 din 16.07.2024
Prima | RAPOARTE DE AUDIT
Recomandarea: 2.4.1. elaborarea și aprobarea proceselor de control intern privind acordarea suplimentelor la salariu, cu delimitarea clară a activităților de bază de cele suplimentare, inclusiv în cadrul realizării obiectivelor ce țin de proiectele finanțate din surse externe, și cu specificarea activităților și indicatorilor de rezultat pentru angajații antrenați în aceste proiecte;

Autoritatea:Ministerului Muncii și Protecției Sociale

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MMPS nr.03/540 din 05.02.2025: Activitățile de bază ale angajaților sunt clar stabilite în statul de personal și în fișele de post aprobate, conform structurii organizatorice stabilite. A fost descris procesul de stabilire a sporului pentru participare în proiecte de dezvoltare finanțate din surse externe. Scrisoarea MMPS din 05.02.2025.pdf Scrisoarea MMPS din 05.02.2025.pdf

Recomandarea: 2.4.2. recuperarea mijloacelor financiare publice achitate nejustificat, aferente procesului de digitalizare a arhivei dosarelor CNDDCM, preluat și achitat de MMPS în lunile noiembrie-decembrie 2023;

Autoritatea:Ministerului Muncii și Protecției Sociale

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MMPS nr.03/540 din 05.02.2025: A fost efectuată analiza situației de comun cu CNDDCM a activităților nemijlocit efectuate în lunile noiembrie - decembrie 2023, confirmată prin proces verbal nr.1 din 16.07.2024. Participanții ședintei au analizat repetat toate actele, ce se referă la recomandarea data și au decis că lucrările de transportare 
și manipulare în perioada în cauză au fost realizate și achitarea serviciilor a fost justificată.
Astfel, s-a decis următoarele,
- s-a constatat legal procesul de contractare a serviciilor de transport și serviciilor de manipulare;
- s-a constatat, că serviciile și lucrările menționate, au fost efectuate în volumul
complex/maxim conform cerințelor stabilite și în timpul util;
- s-a constatat că coordonatorul proiectului (Dna M. Serbul), reieșind din prevederile și termenul contractului, a avut dreptul să contrasemneze actele de recepționare a serviciilor prestate /menționate;
- s-a constatat transparența procesului de achiziționare a serviciilor menționate, având ca bază raportul MMPS privind monitorizarea executării contractelor de achiziții publice ale MMPS, în anul 2023 publicat pe pagina web al Ministerului.

Recomandarea: 2.4.3. implementarea unui sistem de control intern managerial viabil, precum și a unui serviciu de audit intern instituit conform prevederilor actelor normative în vigoare;

Autoritatea:Ministerului Muncii și Protecției Sociale

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MMPS nr.03/540 din 05.02.2025: Prin HG nr.596 din 28-08- 2024, cu privire la modificarea unor hotărâri ale Guvernului (eficientizarea activității de audit intern și a structurii aparatului central al Ministerului Muncii și Protecției Sociale) a fost modificată HG nr.149/2021.
În vederea asigurării funcționalității Serviciului managementul performanței, pe parcursul anului 2024, au fost organizate și publicate patru concursuri pentru ocuparea funcției de consultant principal. Fiecare anunț dintre cele patru inițiate a fost prelungit de cel puțin о data, pentru a oferi oportunitatea unui numar mai mare de candidați calificați să participe. În prezent, MMPS a prelungit termenul de desfășurare a concursului. Aceste masuri reflectă angajamentul ministerului de a asigura transparent procesului de selecție și de a atrage cel mai potriviti profesioniști, în conformitate cu cerințele postului și necesitățile serviciului. Scrisoarea MMPS din 05.02.2025.pdf

Recomandarea: 2.4.4. definitivarea procesului de aprobare a reglementărilor aferente organizării și funcționării centrelor de plasament temporar pentru refugiați (proiectul hotărârii de Guvern cu privire la aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea și funcționarea Centrului de plasament temporar pentru persoanele strămutate de pe teritoriul altor state și a Standardele minime de calitate);

Autoritatea:Ministerului Muncii și Protecției Sociale

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MMPS nr.03/540 din 05.02.2025: Regulamentul de organizare și funcționare a Standardelor minime de calitate pentru Centrele de plasament temporar pentru persoane strămutate de pe teritoriul altor state sunt aprobate prin Ordinul Ministrului muncii și protecției sociale nr.182 din 20.12.2023 - https://social.gov.md/wp-content/uploads/2024/07/0rdin-nr.-182-din-20.12.2023-.pdf.
Totodată, menționăm ca a fost elaborat proiectul de Lege pentru modificarea și abrogarea unor acte normative (privind prestarea serviciilor sociale) cu numărul unic 711/MMPS/2024 Proiectul a fost elaborat în scopul asigurării bunei organizări a sistemului de asistență socială, facilitarea accesului populației la servicii sociale de calitate. De asemenea, proiectul prevede modificări la un șir de acte normative în domeniu: Legea nr. 547/2003 asistenței sociale, Legea nr.123/2010 cu privire la serviciile sociale, Legea nr. 60/2012 privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilități, Legea nr. 827/2000 fondului de susținere a populației, Legea nr.140/2013 privind protecția specială a copiilor aflați în situație de risc și a copiilor separați de părinți, Legea nr.1491/2002 cu privire la ajutoarele umanitare acordate Republicii Moldova, Legea nr.499/1999 privind alocațiile sociale de stat pentru unele categorii de cetățeni și abrogarea Legii nr. 81/2003 privind cantinele de ajutor social, care să eficientizeze serviciile sociale și să abordeze comprehensiv necesitățile populației. Totodată, proiectul va stabili importanța Nomenclatorului de Servicii Sociale în dezvoltarea și prestarea serviciilor sociale prin integrarea serviciilor sociale pentru toate grupurile de beneficiari într-un sistem unic.
Modificarea Legii nr.547/2003 asistenței sociale este determinată de necesitatea simplificării și debirocratizarii proceselor de reglementare și prestare a serviciilor sociale și urmărește includerea serviciilor de asistență integrată în tipologia serviciilor sociale, precum și modificarea modului de aprobare a reglementărilor de organizare și funcționare, standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale, prin Ordinul ministrului muncii și protecției sociale. Iar prin Hotărâre de Guvern va fi aprobat un regulament cadrul/general privind modul de organizare și funcționare a serviciilor sociale.
Modificările operate la Legea nr. 123/2010 cu privire la serviciile sociale, au fost înaintate de către membrii Grupului de lucru pentru revizuirea Nomenclatorului Serviciilor sociale, aprobat prin Ordinul Ministrului Muncii și Protecției Sociale nr.39 din 10 martie 2023. Aceste vor aduce claritate în: clasificarea serviciilor sociale și categoriile de beneficiari; stabilirea rolului standardelor de calitate în prestarea serviciilor sociale, specificarea modalității de prestare a serviciilor sociale și precizarea funcției Nomenclatorului serviciilor sociale în sistemul serviciilor sociale. Menționăm că, anterior, deși a existat Nomenclatorul Serviciilor Sociale, aprobat prin Ordinul nr.353 din 15 decembrie 2011, acesta nu era prevăzut în Legea nr.123/2010 cu privire la serviciile sociale și nu a fost actualizat din anul 2011. Totodată, proiectul înaintează о noua categorie de servicii sociale - servicii de asistență integrată. Precizăm că serviciile integrate includ: servicii sociale, medicale, educaționale, la necesitate și alte servicii (ocupare, locuire, infrastructură, participare socială, etc.), pentru о anumită problemă sau categorie de beneficiari, care pot fi prestate inclusiv într-o locație comună și presupun schimb de informații și cunoștințe și necesită о formare comună a profesioniștilor. Rolul serviciilor integrate este abordarea intersectorială și reprezintă un instrument de cooperare între instituțiile care gestionează domeniile relevante în combaterea anumitor probleme comunitare. Serviciile de asistență integrată abordează multidisciplinar problemele beneficiarilor, cu implicarea mai multor specialiști din numeroase domenii. Scrisoarea MMPS din 05.02.2025.pdf

Recomandarea: 2.4.5. de comun cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, elaborarea acțiunilor și proceselor de control intern, cu specificarea exhaustivă a responsabilităților, privind realizarea prevederilor regulamentare aferente subvenționării locurilor de muncă, în scopul reducerii șomajului și asigurării ocupării forței de muncă;

Autoritatea:Ministerului Muncii și Protecției Sociale

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MMPS nr.03/540 din 05.02.2025: În urma procedurii de achiziții publice pentru anul 2024 la SIA Piața Forței de Muncă se duc tratative cu Moldsign privind Implementarea semnăturii digitale și verificare a listelor de plată lunare de către șefii subdiviziunilor teritoriale pentru subvenții și măsuri active. Scrisoarea MMPS din 05.02.2025.pdf

Autoritatea:Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Vezi raspunsul MMPS

Recomandarea: 2.4.6. de comun cu Inspectoratul de Stat al Muncii, asigurarea analizei proceselor aferente disponibilizării/reducerii personalului, cu elaborarea unui plan de acțiuni în vederea neadmiterii cheltuielilor suplimentare aferente litigiilor de muncă;

Autoritatea:Ministerului Muncii și Protecției Sociale

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MMPS nr.03/540 din 05.02.2025: În prezent, litigiile de muncă referitoare la disponibilizările și reducerea personalului sunt în curs de examinare în instanțele de judecată. Inspectoratul de Stat al Muncii monitorizează evoluția acestora și colaborează cu autoritățile competente pentru asigurarea respectării cadrului legal. Până la soluționarea defintivă a acestor cazuri, ISM nu poate adopta măsuri suplimentare. Ulterior finalizării proceselor în instanță, ISM va elabora un plan de acțiuni pentru a preveni apariția unor situații similare în viitor, având în vedere recomandările instanțelor de judecată. Scrisoarea MMPS din 05.02.2025.pdf

Autoritatea:Inspectoratul de Stat al Muncii

Termen implementare: 02.02.2025

Recomandarea: 2.4.7. de comun cu Inspectoratul Social de Stat, ajustarea reglementărilor aferente serviciilor acordate de experții în domeniul social, neactualizate din anul 1993 (Hotărârea Guvernului nr.222 din 28.04.1993 cu privire la retribuirea muncii specialiștilor încadrați în procesul de atestare a cadrelor științifice și didactice, a membrilor Comisiei Medicamentului, Comitetului Național de Expertiză Etică a Studiului Clinic, a membrilor consiliilor metodologice consultative pentru evidența contabilă în economia națională şi instituțiile bugetare şi ai altor comisii de experți);

Autoritatea:Ministerului Muncii și Protecției Sociale

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MMPS nr.03/540 din 05.02.2025: Prin ordinul Ministrului muncii și protecției sociale nr.4/2025, a fost aprobat Mecanismul de calcul a plăților pentru serviciile prestate de către experți în domeniul de acreditare a prestatorilor de servicii sociale, care stăbilește metoda de calcul a plăților pentru serviciile prestate de experți în evaluarea serviciilor sociale. Scrisoarea MMPS din 05.02.2025.pdf

Autoritatea:Inspectoratul Social de Stat

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Vezi răspunsul MMPS

Recomandarea: 2.4.8. de comun cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, Inspectoratul de Stat al Muncii și Consiliul Național pentru Determinarea Dizabilității și Capacității de Muncă, recuperarea mijloacelor financiare achitate neregulamentar/nejustificat pentru remunerarea muncii persoanelor care nu au realizat activitățile de serviciu, aflându-se peste hotare, în alte scopuri decât cele de serviciu;

Autoritatea:Ministerului Muncii și Protecției Sociale

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MMPS nr.03/540 din 05.02.2025: A fost emis ordinul nr.55 din 27.09.2024 cu privire la reținerea din salariul pentru luna septembrie a funcționarilor publici menționați în raport din cadrul ANOFM care se aflau peste hotare în timpul orelor de muncă. În luna octombrie 2024, persoanelor menționate în raportul CCRM le-au fost reținute sumele date din salariu. Suplimentar a fost emisă și о circulară cu atenționarea șefilor de direcții/secții/servicii din cadrul aparatului central și a subdiviziunilor teritoriale cu privire la plecarea peste hotare în timpul orelor de muncă.
CNDDCM: A fost emis Ordinul Nr.08 din 01.02.2024 cu privire la recuperarea sumelor achitate. Respectiv, persoanelor identificate care se aflau peste hotarele țării în timpul orelor de serviciu, cu acordul lor în scris, li s-au reținut sumele din salariile acestora. Recuperarea nu a fost posibilă în două cazuri, una din persoane la acel moment era eliberată din serviciu, iar о persoană se află în concediu parțial plătit pentru îngrijirea copilului, prin urmare, în acest caz, recuperarea va avea loc la reluarea activității (ordinul se anexează).
ISM: Având în vedere schimbările care au avut loc în cadrul ISM (schimbarea conducerii, fluctuația de personal, inclusiv contabilul-șef, s.a), anumite procese au fost tergiversate, astfel că până în acest moment, nu au fost întreprinse măsuri de restituire a sumelor achitate nejustificat. În perioada următoare vor fi întreprinse măsurile privind înlăturarea neconformităților constatate - ISM va identifica persoanele responsabile și sumele ce trebuie restituite, urmând să întreprindă măsurile necesare pentru recuperare. Totuși, pentru prevenirea unor situații similare în viitor, ISM a emis о circulară de atenționare către conducerea direcțiilor din aparatul central și șefii subdiviziunilor teritoriale privind plecarea angajaților peste hotare în timpul orelor de muncă.

Autoritatea:Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MMPS nr.03/540 din 05.02.2025: A fost emis ordinul nr.55 din 27.09.2024 cu privire la reținerea din salariul pentru luna septembrie a funcționarilor publici menționați în raport din cadrul ANOFM care se aflau peste hotare în timpul orelor de muncă. În luna octombrie 2024, persoanelor menționate în raportul CCRM le-au fost reținute sumele date din salariu. Suplimentar a fost emisă și о circulară cu atenționarea șefilor de direcții/secții/servicii din cadrul aparatului central și a subdiviziunilor teritoriale cu privire la plecarea peste hotare în timpul orelor de muncă.

Autoritatea:Inspectoratul de Stat al Muncii

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MMPS nr.03/540 din 05.02.2025: Având în vedere schimbările care au avut loc în cadrul ISM (schimbarea conducerii, fluctuația de personal, inclusiv contabilul-șef, ș.a), anumite procese au fost tergiversate, astfel că până în acest moment, nu au fost întreprinse măsuri de restituire a sumelor achitate nejustificat. În perioada următoare vor fi întreprinse măsurile privind înlăturarea neconformităților constatate - ISM va identifica persoanele responsabile și sumele ce trebuie restituite, urmând să întreprindă măsurile necesare pentru recuperare. Totuși, pentru prevenirea unor situații similare în viitor, ISM a emis o circulară de atenționare către conducerea direcțiilor din aparatul central și șefii subdiviziunilor teritoriale privind plecarea angajaților peste hotare în timpul orelor de muncă. MMPS nu a dat răspuns.

Autoritatea:Consiliul Național pentru Determinarea Dizabilității și Capacității de Muncă

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MMPS nr.03/540 din 05.02.205: CNDDCM: A fost emis Ordinul Nr. 08 din 01.02.2024 cu privire la recuperarea sumelor achitate. Respectiv, persoanelor identificate care se aflau peste hotarele țării în timpul orelor de serviciu, cu acordul lor în scris, li s-au reținut sumele din salariile acestora. Recuperarea nu a fost posibilă în două
cazuri, una din persoane la acel moment era eliberată din serviciu, iar o persoană se află în concediu parțial plătit pentru îngrijirea copilului, prin urmare, în acest caz, recuperarea va avea loc la reluarea activității. Ordinul se anexează.

Recomandarea: 2.4.9. de comun cu Centrul de plasament temporar pentru persoane cu dizabilități Bădiceni, asigurarea planificării conforme a achizițiilor publice, cu documentarea necesităților privind calitatea și cantitatea bunurilor, lucrărilor și serviciilor ce urmează a fi achiziționate;

Autoritatea:Ministerului Muncii și Protecției Sociale

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MMPS nr.03/540 din 05.02.2025: Conducerea MMPS a trimis Centrului de Plasament Temporar pentru Persoane cu Dizabilități Bădiceni circulara nr. 21/5401 din 23.10.2024, referitoare la domeniul achizițiilor publice, cu scopul de a preveni situațiile similare celor anterioare. Circulara conține atenționări și instrucțiuni, bazate pe legislația în vigoare în domeniul achizițiilor publice.
Circulara a fost emisă pentru a asigura o planificare corectă și conformă a achizițiilor publice, având scopul de a documenta în mod adecvat necesitățile referitoare la calitatea și cantitatea bunurilor, lucrărilor și serviciilor ce urmează a fi achiziționate.

Autoritatea:Centrul de plasament temporar pentru persoane cu dizabilitati (adulte), com. Badiceni, mun. Soroca

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Vezi raspunsul MMPS.

Recomandarea: 2.4.10. se reiterează necesitatea implementării recomandărilor de audit înaintate prin Hotărârea Curții de Conturi nr. 63 din 22.12.2022 cu privire la Raportul auditului conformității asupra procedurilor de protecție specială a copiilor aflați în situație de risc;

Autoritatea:Ministerului Muncii și Protecției Sociale

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MMPS nr.03/540 din 05.02.2025: Raportare pe plan (Plan de acțiuni la HCC 63/2023) - se prezintă anexat.

Recomandarea: 2.5. Agenției Proprietății Publice, pentru luare de atitudine și se recomandă, de comun cu Ministerul Muncii și Protecției Sociale, finalizarea procesului de transmitere a terenurilor în administrarea Agenției Proprietății Publice în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.161 din 07.03.2019;

Autoritatea:Agenția Proprietății Publice

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Prin răspunsul din 07.02.2025 (e-mail) APP a raportat că din 43 de terenuri 19 nu sunt înregistrate. Problema primordială fiind refuzul APL-urilor.

Autoritatea:Ministerului Muncii și Protecției Sociale

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Vezi răspunsul APP

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY