Actualizat: Vineri, 23 Mai 2025
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Hotărârea nr.38 din 12 iulie 2024 cu privire la Raportul de audit asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Sănătății încheiate la 31 decembrie 2023

Nr. 38 din 12.07.2024
Prima | RAPOARTE DE AUDIT
Recomandarea: 2.4.1. Recuperarea la bugetul de stat a mijloacelor suportate pentru instruirea elevilor/studenților exmatriculați și tinerilor specialiști neangajați în câmpul muncii conform repartizării cu respectarea cadrului normativ aferent;

Autoritatea:Ministerul Sănătății

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MS nr.22/400 din 04.02.2025: A fost aprobat Ordinul MS nr. 688 din 19.08.2024 „Cu privire la aprobarea Planului de masuri privind implementarea recomandărilor Curții de Conturi” (Se anexeaza). Conform prevederilor capitolului III, pct. 3.3 lit. e) al Contractului-tip privind realizarea studiilor în instituțiile publice de învățământ superior cu programe în domeniul general de studii 091 Sănătate și profesional tehnic cu programe în domeniul de educație 91. Sănătate pe locuri cu finanțare bugetară și plasarea tinerilor specialiști în câmpul muncii, aprobat prin HG nr.923/2001, studentul/elevul se obligă să restituie la bugetul de stat, în cazul exmatriculării sau neprezentării la locul de muncă conform repartizării și al încălcării termenului indicat în prezentul contract, cheltuielile pentru instruirea sa în volumul calculat de instituția de învățământ respectivă.
Astfel, pe parcursul anului 2024, la bugetul de stat au fost recuperați 1982 mii lei, de la 34 de persoane.

Recomandarea: 2.4.2. Elaborarea cadrului normativ privind reglementarea criteriilor și mărimilor suportului financiar acordat persoanelor, care au suportat cheltuieli pentru tratament peste hotarele țării;

Autoritatea:Ministerul Sănătății

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MS nr.22/400 din 04.02.2025: Ministerul este în proces de modificare/ajustare a Regulamentului privind selectarea pacienților pentru tratament și/sau investigații costisitoare. Ulterior, Regulamentul urmează să fie prezentat spre coordonare Direcțiilor interesate din cadrul Ministerului Sănătății.

Recomandarea: 2.4.3. Ajustarea prevederilor din Anexa nr.5 la Hotărârea Guvernului nr.148/2021 privind lista instituțiilor publice în care Ministerul Sănătății este fondator;

Autoritatea:Ministerul Sănătății

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MS nr.22/400 din 04.02.2025: Potrivit pct.1 al HG nr. 740/2024, Agenția Națională pentru Sănătate Publică (persoana juridică absorbantă) a fost reorganizată prin fuziunea (absorbția) Instituției Publice Cabinetul Instructiv-Metodic Republican (persoană juridică absorbită). Respectiv, prin Hotărârea prenotată a fost modificată Anexă nr. 5 la HG nr.148/2021 cu privire la organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, prin excluderea „Cabinetului Instructiv-Metodic Republican”. (https://www.legis.md/cautare/getResults?doc id=145648&lang=ro).
În scopul implementării prevederilor HG nr.740/2024 a fost aprobat Ordinul MS nr. 40/2025 „Cu privire la implementarea Hotărârii Guvernului nr.740/2024” (Se anexează).

Recomandarea: 2.4.4. Revizuirea și ajustarea programelor naționale prin prisma cadrului normativ, corelând acțiunile cu sursele de finanțare disponibile, precum și elaborarea mecanismelor de evaluare și raportare financiară a rezultatelor implementării acestora pentru atingerea indicatorilor de rezultat aferenți;

Autoritatea:Ministerul Sănătății

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MS nr.22/400 din 04.02.2025: 1) Finanțarea programelor naționale se realizează conform HG nr.107/2022, privind aprobarea Programului național de răspuns la tuberculoză pentru anii 2022-2025, și HG nr.134/2022, cu privire la Programul național de prevenire și control al infecției HIV/SIDA și al infecțiilor cu transmitere sexuală pentru anii 2022-2025. Totodată, ar fi de menționat faptul că anul 2025 este ultimul an de implementare a programelor naționale sus menționate. În luna noiembrie 2024, conform Dispoziției Ministerului Sănătății nr.552/2024, a fost desfășurată misiunea de evaluare finală a PNRT, iar vizita de evaluare finală a PN HIV/SIDA/ITS este planificată pentru perioada primului semestru al anului 2025. Recomandările acestor evaluari vor fi luate în considerare în procesul de elaborare a următoarelor programe naționale pentru anii 2026-2030, asigurând-se corelarea dintre acțiunile planificate și sursele de finanțare disponibile.
Programele pentru anii 2026-2030 vor fi aliniate inclusiv ținând cont de resursele financiare alocate în cadrul Acordului de Grant MDA-C-PCIMU (#3623) cu Fondul Global pentru anul 2026, respectând cerințele legislației naționale relevante, inclusiv Legea finanțelor publice și responsabilității bugetar- fiscale nr.181/2014, Legea nr.261/2024 pentru ratificarea Amendamentului la Acordul-cadru cu Fondul Global și Legea achizițiilor publice nr.131/2015, asigurând-se astfel corelarea acțiunilor programului cu sursele de finanțare disponibile și implementarea acestora în conformitate cu cadrul normativ.
2) Mecanismele de evaluare și raportare financiară a rezultatelor implementării programelor naționale sunt elaborate și aplicate în strictă conformitate cu cadrul normativ național și internațional relevant.
Ministerul Sănătății prezintă anual Guvernului un raport privind progresul realizat în implementarea obiectivelor Programelor Naționale, conform pct.72 din Anexa nr.1 la HG nr. 107/2022, și pct.7 din HG nr.134/2022. Acest raport include evaluarea gradului de realizare a acțiunilor planificate, a indicatorilor de rezultat, precum și utilizării eficiente a resurselor alocate.
Anual, în cadrul raportării internațional GAM (Global AIDS Monitoring Report), sunt colectate datele despre resursele financiare utilizate pentru implementarea PN HIV și TB, dezagregate în funcție de sursa de finanțare (fonduri externe, sursele bugetului de stat) și obiectivele specifice ale programelor. Datele colectate sunt validate la nivel național și utilizate pentru raportările către agențiile tehnice și donatorii internaționali UNAIDS, OMS și Fondul Global. Gestionarea rațională a resurselor financiare în cadrul PN influentează debursările ulterioare din partea donatorilor.
Totodata, în cadrul exercițiului OPTIMA, utilizat pentru a estima alocarea optimizată a resurselor în cadrul programelor (efectuat în anii 2014, 2019 și 2022), au fost elaborate recomandări pentru Republica Moldova privind utilizarea mai eficientă a resurselor financiare existente. Aceste recomandări vor sta la baza elaborării și costificării PN pentru perioada anilor 2026-2030.
În plus, co-finanțarea programelor naționale din sursele granturilor Fondului Global și monitorizarea acestora se bazează pe obligațiile și standardele stabilite prin Acordul-cadru dintre Republica Moldova și Fondul Global pentru Combaterea HIV/SIDA, Tuberculozei și Malariei, ratificat prin Legea nr.261/2024 și Confirmările de Grant care acoperă o perioada de trei ani (ultima este valabilă pentru anii 2024-2026).

Recomandarea: 2.4.5. Reglementarea și aprobarea tarifelor/costurilor serviciilor medico-sanitare utilizate la contractarea serviciilor medicale, cu respectarea prevederilor Legii nr.100/2017 , prin referire la norma juridică relevantă și publicarea acestora în Monitorul Oficial al Republicii Moldova;

Autoritatea:Ministerul Sănătății

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MS nr.22/400 din 04.02.2025: A fost elaborat și aprobat Ordinul cu privire la aprobarea tarifelor pentru serviciile medicale pentru anul 2025, care a fost plasat pe pagina oficiala a MS: https://ms.gov.md/wp-content/uploads/2025/01/File-1.pdf

Recomandarea: 2.4.6. După finalizarea litigiilor judiciare, efectuarea analizei modului de implementare a prevederilor Hotărârii Guvernului nr.789/2014 privind dezvoltarea infrastructurii Centrului Național de Medicină Sportivă „Atletmed”, precum și informarea Guvernului despre situațiile create și înaintarea propunerilor de soluționare a problemelor existente în derularea proiectului;

Autoritatea:Ministerul Sănătății

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MS nr.22/400 din 04.02.2025: Dosarul nr. 2-22151931-12-3-18102022 se află în examinare, astfel, Ministerul se află în imposibilitate de a înainta careva propuneri până la finalizarea procesului de litigiu.

Recomandarea: 2.4.7. Optimizarea cheltuielilor aferente întreținerii clinicii din satul Vorniceni, inclusiv a Blocului curativ nr.2 ale Spitalului de Ftiziopneumologie, precum și a Centrului de reabilitare pentru copii din satul Ivancea;

Autoritatea:Ministerul Sănătății

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MS nr.22/400 din 04.02.2025: 1) Prin scrisorile nr. 23/577 din 12.02.2024 și 23/3052 din 05.08.2024 adresate APP, Ministerul și-a exprimat acordul și a prezentat Lista bunurilor imobile, amplasate în satul Vorniceni, raionul Strășeni, pasibile pentru a fi transmise din proprietatea publică a statului, administrarea Ministerului Sanatatii (gestiunea IMSP Institutul de Pneumologie „Chiril Draganiuc”), în proprietatea publică a administrației publice locale a satului Vorniceni, raionul Strășeni și a solicitat identificarea soluțiilor optime în vederea transmiterii acestor bunuri în administrarea Primăriei satului Vorniceni (Se anexeaza).
Până în prezent Ministerul nu a primit careva propuneri din partea Primăriei satului Vorniceni cu privire la argumentarea motivata și detaliată asupra utilizării bunurilor imobile.
Prin scrisoarea nr.14/326 din 29.01.2025, Ministerul a transmis către APP, Lista bunurilor imobile, aflate la balanța, care nu sunt utilizate și sunt pasibile pentru a fi transmise autorităților administrației publice locale, inclusiv Lista bunurilor imobile aflate la balanța IMSP Institutul de Pneumologie „Chiril Draganiuc”, pasibile pentru a fi transmise autorităților administrației publice locale Vorniceni (Se anexează).
Totodată, âncepand cu 10.12.2024, în scopul diminuării cheltuielilor pentru intreținerea Clinicii din satul Vorniceni, sectia multidrogrezistentă nr.2 pe perioada rece a anului a fost transferată în cadrul IMSP Institutul de Pneumologie „Chiril Draganiuc”, mun. Chisinau, iar personalul auxiliar este implicat în activități de întreținere și paza a bunurilor imobile și materiale, aflate pe teritoriul Clinicii din satul Vorniceni. În prezent, în cadrul Clinicii din satul Vorniceni activează 48 persoane fizice, dintre care 18 din cadrul personalului medical și 30 din cadrul personalului auxiliar.
2) La data de 26.11.2024, în cadrul ședintei convocate de către Cancelaria de Stat, privind elucidarea aspectelor ce țin de drepturile de proprietate asupra bunului imobil cu nr. cadastral 6440205.302.01, amplasat în comuna Ivancea, raionul Orhei, înregistrat conform extrasului din Registrul Bunurilor Imobile, dreptul de proprietate asupra acestui bun îl deține Primaria comunei Ivancea, raionul Orhei. De asemenea, în cadrul ședintei s-a decis efectuarea delimitării selective a bunului imobil cu nr. cadastral 6440205.302.01, amplasat în comuna Ivancea, r-nul Orhei, pentru stabilirea titularului de drept asupra bunului imobil menționat (Ministerul Sănătății sau Primaria Comunei Ivancea, r-nul Orhei), care ar permite înregistrarea dreptului de proprietate la IP Cadastrul Bunurilor Imobile după apartenența și domeniu.
Suplimentar, prin scrisoarea nr.23/4456 din 02.12.2024 adresată Agenției Proprietății Publice, Ministerul a solicitat examinarea actelor de inventariere și proiectul listei bunurilor imobile, proprietate publică a statului supuse delimitării, după apartenență și pe domenii din administrarea Ministerului Sănătății, gestiunea Centrului de Reabilitare pentru Copii comuna Ivancea, r-nul Orhei (Se anexează).

Recomandarea: 2.4.8. Înregistrarea regulamentară în evidența contabilă extrabilanțieră a valorii terenurilor proprietate publică locală, aflate în folosință, aferente bunurilor imobile proprietate de stat;

Autoritatea:Ministerul Sănătății

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MS nr.22/400 din 04.02.2025: Prin scrisoarea nr. 01-1-187 din 17.01.2025, ANSP a informat Ministerul că instituția a solicitat Agenției Proprietății Publice prin scrisorile nr.01-1-3794 din 26.08.2024 și nr.01-1-4937 din 04.11.2024 prezentarea contractelor de comodat a terenurilor pentru includerea în evidența contabilă extrabilanțiera a acestora.
Totodata, ANSP s-a adresat către IP Cadastrul bunurilor imobile prin solicitarea nr.01-6-5349 din 28.11.2024 pentru eliberarea planurilor geometrice a terenurilor, autentificate în 3 exemplare, la care IP Cadastrul bunurilor imobile a anunțat ca serviciile date se efectuează doar contra plată.
În acest context, ANSP a subliniat că nu poate să planifice și să efectueze cheltuieli de alocații financiare pentru bunurile ce nu sunt în evidență autorității, terenurile date se află în evidență APP (Se anexează).
Suplimentar, Ministerul mentionează ca valoarea terenurilor proprietate publică locală, aflate în folosință, aferente bunurilor imobile proprietate de stat vor fi luate corespunzător la evidența contabilă, după prezentarea de către APP a contractelor de comodat sau altor documente.

Autoritatea:Agenția Națională pentru Sănătate Publică

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea ANSP nr.01-1-387 din 29.01.2025: în scopul implementării recomandării, ANSP a transmis către Agenția Proprietății Publice solicitările nr.01-1-3794 din 26.08.2024 și nr. 01-1-4937 din 04.11.2024 privind prezentarea contractelor de comodat a terenurilor pentru includerea în evidența contabilă extrabilanțieră a acestora.
Totodată, ANSP s-a adresat către IP Cadastrul bunurilor imobile prin solicitarea nr. 01-6-5349 din 28.11.2024 pentru eliberarea planurilor geometrice a terenurilor, autentificate în 3 exemplare, la care IP Cadastrul bunurilor imobile a anunțat că serviciile date se efectuează doar contra plată.
În acest context, ANSP nu poate să planifice și să efectueze cheltuieli de alocații financiare pentru bunurile ce nu sunt în evidența autorității, terenurile date se află în evidența APP.
Se anexează actele confirmative. Scrisoare_CC_Implementarea recomandarilor.semnat.pdf

Recomandarea: 2.4.9. Ajustarea proceselor de control, în special pentru domeniile financiar-contabil, administrare a activelor, efectuarea și înregistrarea cheltuielilor aferente remunerării muncii;

Autoritatea:Centrul Național de Transfuzie a Sângelui

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea CNTS nr.01-18/600 din 29.07.2024: a fost aprobat Planul de măsuri privind implementarea recomandărilor. Scrisoarea CNTS din 29.07.2024.pdf

Autoritatea:Centrul de Medicină Legală

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoare CML nr.202501E00002 din 02.01.2025, s-a informat despre realizarea misiunii de audit intern, realizată de către subdiviziunea de audit intern a Ministerului Sănătății la solicitarea CML. (se anexează)

Autoritatea:Agenția Națională pentru Sănătate Publică

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea ANSP nr.01-1-387 din 29.01.2025: În scopul implementării recomandării, ANSP a întreprins următoarele acțiuni:
S-a aprobat Procedura operațională standard (POS) privind tabelele de evidență a timpului de muncă, care stabilește un cadru uniform și detaliat pentru completarea, verificarea, aprobarea și arhivarea tabelelor de pontaj, asigurând transparență și conformitate cu legislația muncii în vigoare (se anexează).
A fost elaborat în format Excel un mecanism de verificare a corectitudinii atribuirii codurilor funcțiilor, treptelor, claselor și coeficienților de salarizare pentru toți angajații. Acest instrument a contribuit semnificativ la verificarea erorilor și asigurării conformității cu legislația și reglementele interne, facilitând o gestionare transparentă și corectă a stabilirii conformă a salariului în ordinele de angajare a personalului.
S-a elaborat, aprobat și transmisă către toți angajații autorității Descrierea procesului de salarizare a angajaților (se anexează).

Autoritatea:Ministerul Sănătății

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MS nr.22/400 din 04.02.2025: Prin scrisoarea nr.01-1-187 din 17.01.2025, ANSP a informat Ministerul despre acțiunile întreprinse în vederea implementării recomandării nr.2.4.9. înaintate de către Curtea de Conturi (Se anexează).
Prin scrisoarea nr. 202401E10582 din 02.09.2024, Centrul de Medicina Legală a solicitat Ministerului efectuarea unui audit intern în urma careia a fost aprobat Ordinul MS nr. 732 din 06.09.2024 „Cu privire la efectuarea Misiunii de audit”. (Se anexează).
Urmare a desfașurării misiunii de audit, prin Ordinul MS nr. 970 din 04.12.2024 „Cu privire la rezultatele misiunii de audit”, a fost aprobat Raportul de audit nr 4 „Evaluarea controlului intern managerial în cadrul Centrului de Medicină Legală pentru anii 2023-2024)” (Se anexează).
Prin scrisoarea nr. 06-595-24 din 25.07.2024, CNTS a informat Ministerul despre aprobarea Planul de măsuri privind implementarea recomandărilor CC nr. 38/2024 „Cu privire la Raportul auditului asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Sănătății incheiate la 31 decembrie 2023” în cadrul Centrului Național de Transfuzie a Sângelui.

Recomandarea: 2.4.10. De comun cu entitățile în care deține calitatea de fondator, înregistrarea conformă a patrimoniului transmis de către fondator și/sau APP în gestiune economică și cu titlul de proprietate, inclusiv completarea Regulamentelor de organizare și funcționare a instituțiilor publice cu listele aferente patrimoniului respectiv;

Autoritatea:Ministerul Sănătății

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MS nr.22/400 din 04.02.2025: Prin scrisoarea nr. 22/3417 din 05.09.2024, adresată Ministerului Finanțelor, MS a solicitat clarificarea mai multor aspecte ce țin de „înregistrarea patrimoniului transmis în gestiune economică și cu titlu de proprietate, inclusiv completarea Regulamentelor de organizare și funcționare a instituțiilor publice cu listele aferente patrimoniului respectiv” (Se anexează).
Prin scrisoarea nr.12/3-4/203 din 11.10.2024, Ministerul Finanțelor a oferit clarificări aferente mai multor aspecte ce țin de evidență contabilă a patrimoniului transmis de către fondator în gestiune economică si cu drept de proprietate (Se anexează).
Totodată, prin scrisoarea nr. 22/4748 din 23.12.2024, Ministerul a informat instituțiile publice la autogestiune al caror fondator este Ministerul Sănătății, asupra necesității efectuării modificărilor în evidență contabilă a patrimoniului primit în gestiune economică și cu titlu de proprietate în conformitate cu Legea contabilității și raportării financiare nr. 287/2017; Standardele Naționale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul MF nr.118/2013, Planul general de conturi contabile, aprobat prin Ordinul MF nr. 119/2013 (Se anexează).

Recomandarea: 2.4.11. Înlăturarea iregularităților stabilite de audit aferente procesului de contractare și achitare a serviciilor de prevenire a infecției HIV și recuperarea resurselor utilizate neconform și nejustificat de către entitățile prestatoare de aceste servicii;

Autoritatea:Compania Națională de Asigurări în Medicină (CNAM)

Termen implementare: 02.02.2025

Autoritatea:Ministerul Sănătății

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MS nr.22/400 din 04.02.2025: În conformitate cu recomandările Raportului de audit asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Sănătății încheiate la 31 decembrie 2023, au fost întreprinse următoarele intervenții:
(I) În data de 16 septembrie 2024, a fost desfășurată o ședintă comuna cu toți actorii în domeniul implementării activităților de prevenire a HIV/SIDA/ITS - Ministerul Sănătății, organizațiile care implementează activități în aria HIV/SIDA/ITS, CNAM, IP UCIMP DS, UNAIDS etc. În cadrul ședintei, a fost elaborat un plan de acțiuni privind implementarea comentăriilor/ recomandărilor CC RM, după cum urmează:
- revizuirea Standardului de organizare și funcționare a serviciilor de prevenire HIV în mediul populațiilor - cheie, inclusiv a tinerilor din aceste grupuri. În cadrul procesului, se vor revizui pachetele de servicii, criteriile de validare specifce per grup, excluderea dublarii beneficiarilor etc. (în derulare);
- ajustarea tarifelor de costificare a serviciilor după aprobarea noului Standard;
- ajustarea Registrului electronic de evidență a serviciilor de prevenire și suport psiho-social, privind excluderea dublării beneficiarilor (în derulare);
- obținerea Certificatului de Utilitate publică de către OSC (în derulare);
- inițierea exercițiului de acreditare a serviciilor acordate de către organizațiile implementătoare de activități în domeniul HIV/TB;
- alinierea serviciilor de prevenire HIV în sistemul penitenciar cu cele din sistemul civil, prin codificarea beneficiarilor, ceea ce va exclude ulterior dublajul posibil al beneficiarilor (în derulare).
(II) IP UCIMP DS a ajustat anexa nr.1 „Angajamente acoperire beneficiari” la Contractul de finanțare servicii cu OSC, cu descrierea detaliată a pachetelor de servicii acordate de către organizații, în conformitate cu Standardul de organizare și funcționare a serviciilor de prevenire HIV în mediul populațiilor - cheie, inclusiv a tinerilor din aceste grupuri (existent) etc.

Recomandarea: 2.4.12. De comun cu instituțiile din subordine, înregistrarea conformă a mijloacelor fixe în evidența contabilă și a drepturilor asupra lor în Registrul bunurilor imobile;

Autoritatea:Ministerul Sănătății

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MS nr.22/400 din 04.02.2025: Prin scrisoarea nr.23/3565 din 18.09.2024, Ministerul a solicitat Instituțiilor din subordine să întreprindă măsuri aferente verificării informației asupra bunurilor imobile deținute și în cazul identificării bunurilor imobile neînregistrate să solicite organului cadastral teritorial din cadrul IP Cadastrul Bunurilor Imobile teritorial, efectuarea lucrărilor de identificare și corectare a documentelor de evidență cadastrală cu ulterioară înregistrare a acestora (Se anexează).
Totodată, prin scrisoarea nr. 22/4748 din 23.12.2024, Ministerul a informat instituțiile publice la autogestiune al căror fondator este Ministerul Sănătății, asupra necesității efectuării modificărilor în evidența contabilă a patrimoniului primit în gestiune economică și cu titlu de proprietate în conformitate cu Legea contabilității și raportării financiare nr.287/2017; Standardele Naționale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul MF nr. 118/2013, Planul general de conturi contabile, aprobat prin Ordinul MF nr. 119/2013 (Se anexează).
Suplimentar, Ministerul a inițiat un proces de evaluare riguroasă a disponibilității dispozitivelor medicale în instituțiile medico-sanitare publice.
În acest sens, la data de 25.11.2024, a fost emisă o circulară către institutiile medico-sanitare publice, prin care s-a solicitat prezentarea informațiilor, conform formularului anexat, până la data de 02.12.2024, cu referire la următoarele aspecte:
a) Dispozitivele medicale neutilizate, uzate sau noi, existente în cadrul instituției;
b) Motivele neutilizării și locația echipamentului (depozit, depozit farmaceutic sau secție) (Circulara se anexează).
Datele colectate pe parcursul lunii decembrie 2024 au fost centralizate într-un fișier totalizator, aflat în prezent în proces de examinare.
Ministerul Sănătății analizează aceste date și va interveni cu propuneri pentru remedierea situației, inclusiv prin soluții de redistribuire pentru a asigura utilizarea rațională a echipamentelor medicale în instituțiile medico-sanitare publice.

Recomandarea: 2.5.1. Elaborarea și aprobarea prin hotărâre de Guvern a regulamentului și metodologiei de calculare și rambursare a costurilor/cheltuielilor de instruire educațională în baza comenzii de stat, pentru persoanele exmatriculate de la studii superioare (universitare și postuniversitare) și profesional tehnice din domeniul sănătății, precum și pentru tinerii specialiști neangajați la locul de muncă repartizat;

Autoritatea:Ministerul Sănătății

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MS nr.22/400 din 04.02.2025: Autoritatea publică centrală responsabilă de elaborarea proiectelor de acte normative în domeniul educației, și anume Ministerul Educației și Cercetării (MEC), urmează să inițieze și să prezinte propuneri de ajustare a cadrului normativ aferent tuturor instituțiilor de învățământ privind restituirea costurilor de instruire pentru studenții care beneficiază de locuri bugetare, indiferent de domeniul de studii, în scopul asigurării condițiilor echitabile față de toate domeniile pentru care sunt oferite locuri cu finanțare bugetară.
Totodată, Ministerul Sănătății este dispus să vină cu propuneri de ajustare a cadrului normativ.

Recomandarea: 2.5.1. Elaborarea și aprobarea prin hotărâre de Guvern a regulamentului și metodologiei de calculare și rambursare a costurilor/cheltuielilor de instruire educațională în baza comenzii de stat, pentru persoanele exmatriculate de la studii superioare (universitare și postuniversitare) și profesional tehnice din domeniul sănătății, precum și pentru tinerii specialiști neangajați la locul de muncă repartizat;

Autoritatea:Ministerul Educației și Cercetării

Termen implementare: 02.02.2025

Recomandarea: 2.5.2. Completarea cadrului normativ aferent finanțării instituțiilor de învățământ cu reglementări privind determinarea costului de studii per elev/student, specializare/ocupație și nivel de studii și de ținere a evidenței contabile a veniturilor și cheltuielilor pe centre de cost (tipuri de servicii prestate), cu utilizarea costurilor respective la determinarea costului standard de instruire/program de studiu și, respectiv, de finanțare a comenzii de stat;

Autoritatea:Ministerul Sănătății

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MS nr.22/400 din 04.02.2025: Conform Metodologiei de finanțare bugetară a instituțiilor publice de invățământ profesional tehnic, aprobată prin HG 628/2023 și a Metodologiei de finanțare bugetară a instituțiilor publice de învățământ superior, aprobata prin HG 343/2020, MEC stabilește valoarea alocațiilor bugetare pentru finanțare în baza de cost per elev pentru instituțiile de învățământ profesional tehnic și învățământ superior în care Ministerul Sănătății are calitatea de fondator.
Ministerul Sănătății este deschis pentru colaborare cu MEC în scopul prezentării propunerilor de completare și îmbunătățire a cadrului normativ aferent instituțiilor de învățământ în domeniul sănătății.

Autoritatea:Ministerul Educației și Cercetării

Termen implementare: 02.02.2025

Recomandarea: 2.6.1. Prin intermediul Inspectoratului Control Financiar de Stat și/sau Serviciului Fiscal de Stat, verificarea modului de utilizare a mijloacelor cu destinație specială primite din bugetul de stat de către organizațiile necomerciale, care au fost contractate de Instituția Publică „Unitatea de coordonare, implementare şi monitorizare a proiectelor în domeniul sănătății”, precum și a respectării prevederilor art.52 din Codul fiscal;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MF nr.05-10/124/1749 din 18.11.2024: Ulterior modificării art.78 din Legea finanțelor publice și responsabilității bugetar-fiscale nr.181/2014, inspectările la organizațiile necomerciale vizate în Hotărârea Curții de Conturi nr.38 din 12.07.2024 vor fi incluse in Programul activității de inspectare financiara.
Nota: Proiectul de modificare a unor acte normative este definitivat și urmează a fi promovat conform procedurii.
Verificarea modului de utilizare a mijloacelor cu destinație specială primite din bugetul de stat de către organizațiile necomerciale, care au fost contractate de Instituția Publică „Unitatea de Coordonare, Implementare și Monitorizare a Proiectelor în Domeniul Sănătății”, precum și respectării art.52 din Codul fiscal nu ține de competența Serviciului Fiscal de Stat.
Completare 04.02.2025
Ulterior modificării art.78 din Legea finanțelor publice și responsabilității bugetar-fiscale nr.181/2014, inspectările la organizațiile necomerciale vizate în Hotărârea Curții de Conturi nr.38 din 12.07.2024 vor fi incluse în Programul activității de inspectare financiară.
Notă: proiectul de modificare a unor acte normative este definitivat și urmează a fi promovat conform procedurii. Actualmente acesta este la etapa de consultări publice și poate fi accesat la linkul:
https://particip.gov.md/ro/document/stages/proiectul-de-lege-privind-modificarea-unor-acte-normative-ce-vizeaza-imbunatatirea-managementului-finantelor-publice/13840#contentAnchor41504
Verificarea modului de utilizare a mijloacelor cu destinație specială primite din bugetul de stat de către organizațiile necomerciale, care au fost contractate de Instituția Publică „Unitatea de Coordonare, Implementare și Monitorizare a Proiectelor în Domeniul Sănătății”, precum și respectării art.52 din Codul fiscal nu ține de competența Serviciului Fiscal de Stat.
Scrisoarea MF din 19.11.2024.pdf MF din 30.01.2025.pdf

Recomandarea: 2.6.2. Completarea cadrului normativ-metodologic de evidență contabilă și raportare cu reglementări privind actualizarea/ajustarea în timp a valorii patrimoniului din domeniul public transmis în gestiune economică instituțiilor publice la autogestiune, în scopul asigurării reflectării regulamentare a acestora atât la fondator, cât și la instituțiile publice la autogestiune, ca urmare a realizării investițiilor finanțate din diferite surse;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MF nr.05-10/124/1749 din 18.11.2024: Legea contabilității și raportării financiare nr.287/2017 stabilește cadrul normativ de bază, principiile si cerințele generale și mecanismul de reglementare în domeniul contabilității și raportării financiare (art.1). Prevederile Legii menționate se aplică inclusiv de autorități/instituții, cu excepția autorităților/instituțiilor bugetare (art.2 lit.b)).
Potrivit art.18 alin.(1), entitatea are obligația de a ține contabilitatea și de a întocmi situațiile financiare în modul prevăzut de lege, de standardele de contabilitate și de alte acte normative aprobate în conformitate cu art. 8 alin.(1) lit.b).
Conform pct.51 al Standardului National de Contabilitate „Capital propriu și datorii”, aprobat prin Ordinul Ministrului Finantelor nr.118/2013, capitalul social și neinregistrat se contabilizează în cadrul următoarelor elemente: capital social, capital nevărsat, capital neînregistrat, capital retras și patrimoniul primit de la stat cu drept de proprietate.
Totodata, potrivit pct.171 al SNC „Capital propriu si datorii”, intrarea patrimoniului primit de la stat cu drept de proprietate de către autorități și instituții publice la autogestiune se contabilizează în marimea stabilită în actele de constituire și/sau în alte documente prevazute de legislate: cu active - ca majorare concomitenta a activelor și a patrimoniului primit de la stat cu drept de proprietate; cu datorii - ca majorare a datoriilor și diminuare a patrimoniului primit de la stat cu drept de proprietate.
Astfel, patrimoniul primit de la stat cu drept de proprietate este destinat contabilizarii activilor primite de la stat de catre entitatile care nu au capital social.
Totodata, pct.65 al standardului mentionat, prevede ca datoriile privind bunurile primite in gestiune economica apar in cazul primirii bunurilor de la alte entități (fondatori, organele administrației publice) în gestiune temporară și se contabilizează ca majorare concomitenta a activelor și a datoriilor. Datoriile privind bunurile primite in gestiune economica se diminueaza la returnarea activelor sau la recuperarea valorii acestora prin numerar sau alta forma de compensare. Returnarea activelor sau compensarea valorii lor se contabilizeaza ca diminuare concomitenta a datoriilor pe termen lung sau curente și a valorii contabile a activelor returnate sau a numerarului. În cazul în care valoarea contabila a activelor returnate este mai mică decât suma datoriilor, diferența se contabilizeaza ca diminuare a datoriilor și majorare a veniturilor curente sau a capitalului neînregistrat. Dacă valoarea contabila a activelor returnate este mai mare decât suma datoriilor, diferența se decontează la cheltuieli curente.
Planul general de conturi contabile, aprobat prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr.119/2013, reglementează modul de inregistrare a faptelor economice in conturi care rezulta din prevederile SNC și altor acte normative contabile. Inregistrarea faptelor economice in conturi se efectueaza in funcție de conținutul economic al acestora, cu respectarea principiilor, normelor și politicilor contabile ale entității.
Prin urmare, contul 316 „Patrimoniul primit de la stat cu drept de proprietate” este destinat generalizării informației privind existența și modificarea valorii patrimoniului primit de la stat conform actelor de constituire și/sau alte documente prevazute de legislație, cu excepția patrimoniului înregistrat în componența capitalului social.
Contul 427 „Datorii pe termen lung privind bunurile primite in gestiune economica” este destinat generalizarii informației privind existența și modificarea datoriilor pe termen lung privind bunurile primite in gestiune economica. Astfel, comunicam ca, actele normative de reglementare a contabilității și raportarii financiare în sectorul corporativ prevăd modul de contabilizare de catre entitati a operatiunilor de primire in gestiune economica a bunurilor si patrimoniului primit de la stat cu drept de proprietate.
Totodata, subliniem necesitatea mentionarii in actul/decizia de transmitere a activelor catre institutiile publice, entitati la autogestiune, a modului de transmitere (ca aport in capitalul social, in gestiune economica, in calitate de patrimoniu primit de la stat cu drept de proprietate etc.) care ar facilita modul de contabilizare a acestor operatiuni economice de catre parti.
Referitor la completarea cadrului normativ-metodologic de evidenta contabila si raportare cu reglementari privind actualizarea/ajustarea in timp a valorii patrimoniului din domeniul public transmis in gestiune economica institutiilor publice la autogestiune, in scopul asigurarii reflectarii regulamentare a acestora atat la fondator, cat si la institutiile publice la autogestiune, ca urmare a realizarii investitiilor finantate din diferite surse, mentionam ca, normele metodologice prevad ajustarea valorii patrimoniului transmis in gestiune economica doar in cazul reparatiilor capitale efectuate din mijloace bugetare (pct. 3.3.48. din Ordinul ministrului finantelor nr.216/2015).
In acelasi timp, conform prevederilor IPSAS 36 "Investitii in Entitatile Asociate §i in Asocierile in Participafie", in cazul in care autoritatea publica aplica metoda punerii in echivalenta si atribuie investitia intr-o entitate asociata la active imobilizate, atunci este necesara ajustarea in timp a cotei parti a statului.
Prin urmare, la elaborarea SNCSP se va tine cont de practicile Romaniei de reflectare a participatiilor statului la intreprinderile publice, precum si practicile Ucrainei de reflectare a investitiilor financiare in intreprinderile de stat si va fi prevazut mecanismul de ajustare in timp a formelor de participare in capital/cotei parti a statului.

Completare 31.01.2025
Scrisoarea MF nr.05-10/11/130 din 30.01.2025: Legea contabilității și raportării financiare nr.287/2017 stabilește cadrul normativ de bază, principiile și cerințele generale şi mecanismul de reglementare în domeniul contabilității şi raportării financiare (art.1). Prevederile Legii menționate se aplică inclusiv de autorităţi/instituţii, cu excepția autorităților/instituțiilor bugetare (art.2 lit.b).
Potrivit art.18 alin.(1), entitatea are obligația de a ține contabilitatea şi de a întocmi situațiile financiare în modul prevăzut de lege, de standardele de contabilitate şi de alte acte normative aprobate în conformitate cu art.8 alin.(1), lit.b).
Conform pct.51 al Standardului Național de Contabilitate „Capital propriu și datorii”, aprobat prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr.118/2013, capitalul social şi neînregistrat se contabilizează în cadrul următoarelor elemente: capital social, capital nevărsat, capital neînregistrat, capital retras şi patrimoniul primit de la stat cu drept de proprietate.
Totodată, potrivit pct.171 al SNC „Capital propriu și datorii”, intrarea patrimoniului primit de la stat cu drept de proprietate de către autorități şi instituții publice la autogestiune se contabilizează în mărimea stabilită în actele de constituire şi/sau în alte documente prevăzute de legislație: cu active – ca majorare concomitentă a activelor şi a patrimoniului primit de la stat cu drept de proprietate; cu datorii - ca majorare a datoriilor şi diminuare a patrimoniului primit de la stat cu drept de proprietate.
Astfel, patrimoniul primit de la stat cu drept de proprietate este destinat contabilizării activilor primite de la stat de către entitățile care nu au capital social.
Totodată, pct.65 al standardului menționat, prevede că datoriile privind bunurile primite în gestiune economică apar în cazul primirii bunurilor de la alte entități (fondatori, organele administrației publice) în gestiune temporară şi se contabilizează ca majorare concomitentă a activelor şi a datoriilor. Datoriile privind bunurile primite în gestiune economică se diminuează la returnarea activelor sau la recuperarea valorii acestora prin numerar sau altă formă de compensare. Returnarea activelor sau compensarea valorii lor se contabilizează ca diminuare concomitentă a datoriilor pe termen lung sau curente şi a valorii contabile a activelor returnate sau a numerarului. În cazul în care valoarea contabilă a activelor returnate este mai mică decât suma datoriilor, diferența se contabilizează ca diminuare a datoriilor şi majorare a veniturilor curente sau a capitalului neînregistrat. Dacă valoarea contabilă a activelor returnate este mai mare decât suma datoriilor, diferența se decontează la cheltuieli curente.
Planul general de conturi contabile, aprobat prin Ordinul Ministrului Finanțelor nr.119/2013, reglementează modul de înregistrare a faptelor economice în conturi care rezultă din prevederile SNC şi altor acte normative contabile. Înregistrarea faptelor economice în conturi se efectuează în funcție de conținutul economic al acestora, cu respectarea principiilor, normelor şi politicilor contabile ale entității.
Prin urmare, contul 316 ,,Patrimoniul primit de la stat cu drept de proprietate” este destinat generalizării informației privind existența şi modificarea valorii patrimoniului primit de la stat conform actelor de constituire şi/sau alte documente prevăzute de legislație, cu excepția patrimoniului înregistrat în componența capitalului social.
Contul 427 ,,Datorii pe termen lung privind bunurile primite în gestiune economică” este destinat generalizării informației privind existența şi modificarea datoriilor pe termen lung privind bunurile primite în gestiune economică. Astfel, comunicăm că, actele normative de reglementare a contabilității și raportării financiare în sectorul corporativ prevăd modul de contabilizare de către entități a operațiunilor de primire în gestiune economică a bunurilor și patrimoniului primit de la stat cu drept de proprietate.
Totodată, subliniem necesitatea menționării în actul/decizia de transmitere a activelor către instituțiile publice, entități la autogestiune, a modului de transmitere (ca aport în capitalul social, în gestiune economică, în calitate de patrimoniu primit de la stat cu drept de proprietate etc.) care ar facilita modul de contabilizare a acestor operațiuni economice de către părți.
Referitor la completarea cadrului normativ-metodologic de evidență contabilă și raportare și raportare cu reglementări privind actualizarea/ajustarea în timp a valorii patrimoniului din domeniul public transmis în gestiune economică instituțiilor publice la autogestiune, în scopul asigurării reflectării regulamentare a acestora atât la fondator, cât și la instituțiile publice la autogestiune, ca urmare a realizării investițiilor finanțate din diverse surse, menționăm că, normele metodologice prevăd ajustarea valorii patrimoniului transmis în gestiune economică doar ]n cazul reparațiilor capitale efectuate din mijloacele bugetare (pct.3.3.48 din ordinal Ministerului Finanțelor nr.216/2015).
În același timp, conform prevederilor IPSAS 36 „Investiții în Entitățile Asociate și în asocierile în Participație”, în cazul în care autoritatea publică aplică metoda punerii în echivalență și atribuie investiția într-o entitate asociată la active imobilizate, atunci este necesară ajustarea în timp a cotei părți a statului.
Prin urmare, la elaborarea SNCSP se va ține cont de practicile României de reflectare a participațiilor statului la întreprinderile publice, precum și practicile Ucrainei de reflectare a investițiilor financiare în întreprinderile de stat și va fi prevăzut mecanismul de ajustare în timp a formelor de participare în capital/cotei părți a statului. Scrisoarea MF din 19.11.2024.pdf MF din 30.01.2025.pdf

Recomandarea: 2.6.3. Ajustarea cadrului normativ-metodologic prin indicarea modului și tipurilor de terenuri ce urmează a fi contabilizate de către Agenția Proprietății Publice, entitățile bugetare, entitățile publice la autogestiune și fondatorii acestora, ținând cont de prevederile pct.2 din Hotărârea Guvernului nr.91/2019;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MF nr.05-10/124/1749 din 18.11.2024:Cu privire la ajustarea cadrului normativ-metodologic prin indicarea modului și tipurilor de terenuri ce urmeaza a fi contabilizate de catre Agentia Proprietatii Publice, entitatile bugetare, entitatile publice la autogestiune si fondatorii acestora, tinand cont de prevederile pct.2 din Hotararea Guvernului nr.91/2019, mentionam ca, Normele metodologice privind evidenta contabila si raportarea financiara in sistemul bugetar stabilesc principii si reguli generale si nu pot contine detalieri ce (in de specificul activitatii unei autoritati publice. Prin urmare, Agentia Proprietatii Publice urmează sa includa in politica de contabilitate regulile de inregistrare a terenurilor primite in administrare si transmise in gestiune autoritatilor publice.
Totodata, transmiterea terenurilor din administrarea autoritatii/institutiei bugetare in administrarea Agentiei Proprietatii Publice se efectueaza prin emiterea deciziei de transmitere (document justificativ), actului de transmitere si facturii fiscale potrivit prevederilor pct.5. din Regulamentul cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publica, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 901/2015, ce vor servi drept temei pentru excluderea terenurilor din evidenta contabila a autoritatii/institutiei bugetare.
Agentia Proprietatii Publice va inregistra drepturile patrimoniale in baza documentelor primare si va reflecta terenurile primite in administrare la subcontul de nivelul II 371130 "Intrari gratuite de terenuri".
Ulterior, APP urmeaza sa transmita terenurile in gestiunea autoritatilor bugetare in baza contractelor de comodat (document justificativ), facturilor fiscale si actelor de predare-primire (documente primare).
Prin urmare, autoritatile bugetare vor reflecta terenurile primite in gestiune la contul extrabilantier 822100 "Active luate in locațiune/arenda/comodat".

Completare 31.01.2025
Scrisoarea MF nr.05-10/11/130 din 30.01.2025: Cu privire la ajustarea cadrului normativ-metodologic prin indicarea modurilor și tipurilor de terenuri ce urmează a fi contabilizate de către Agenția Proprietății Publice, entitățile bugetare, entitățile publice la autogestiune și fondatorii acestora, ținând cont de prevederile pct.2 din Hotărârea Guvernului nr.91/2019, menționăm că, normele metodologice privind evidența contabilă și raportarea financiară în sistemul bugetar stabilesc principii și reguli generale și nu pot conține detalieri ce țin de specificul activității unei autorități publice. Prin urmare, Agenția Proprietății Publice urmează să includă în politica de contabilitate regulile de înregistrare a terenurilor primite în administrare și transmise în gestiune autorităților publice.
Totodată, transmiterea terenurilor din administrarea autorității/instituției bugetare în administrarea Agenția Proprietății Publice se efectuează prin emiterea deciziei de transmitere (document justificativ), actului de transmitere și facturii fiscale potrivit prevederilor pct.5 din regulamentul cu privire la modul de transmitere a bunurilor proprietate publica, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 901/2025, ce vor servi drept temei pentru excluderea terenurilor din evidența contabilă a autorității/instituției bugetare.
Agenția Proprietății Publice va înregistra drepturile patrimoniale în baza documentelor primare și va reflecta terenurile primite în administrare la subcontul de nivelul II 371130 „Intrări gratuite de terenuri”.
Ulterior, Agenția Proprietății Publice urmează să transmită terenurile în gestiunea autorităților bugetare în baza contractelor de comodat (document justificativ), facturilor fiscale și actelor de primire predare(documente primare).
Prin urmare, autoritățile bugetare vor reflecta terenurile primite în gestiune la contul extrabilanțier 822100 „Active luate în locațiune/arendă/comodat”.
Suplimentar, informăm că în Planul de Acțiuni al ministerului pentru 2025 este setată acțiunea 5.16. „Întreprinderea acțiunilor explicative privind unele aspecte practice în aplicarea cadrului normativ existent în partea ce ține de actualizarea/ajustarea în timp a valorii patrimoniului din domeniul public transmis în gestiune economică instituțiilor publice la autogestiune, în scopul asigurării reflectării regulamentare a acestora atât la fondator, cât și la instituțiile publice la autogestiune, ca urmare a realizării investițiilor finanțate din diferite surse”.
Scrisoarea MF din 19.11.2024.pdf MF din 30.01.2025.pdf

Recomandarea: 2.7. Modificarea/ajustarea cadrului normativ aferent activității instituțiilor de învățământ medical în condiții de autogestiune și non-profit, cu specificarea modului de utilizare a beneficiului economic și a surselor de acoperire a pierderilor înregistrate pe centre de cost și pe tipuri de servicii prestate, în cazul înregistrării acestora;

Autoritatea:Ministerul Finanțelor

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MF nr.05-10/11/130 din 30.01.2025: Ministerul Finanțelor a expediat în adresa Ministerului Sănătății și Ministerului Educației și Cercetării demersul nr.07/1-17/139 din 02.12.2024 cu solicitarea de inițiere a procedurii de ajustare a cadrului normativ menționat în recomandarea vizată.
Totodată, au fost exprimate asigurările Ministerului Finanțelor privind deschiderea pentru colaborare și prezentare, la solicitare, a informațiilor financiare necesare pentru modificarea/ajustarea cadrului normativ, precum și pentru examinare a propunerilor concrete pe marginea subiectului dat.
MF din 30.01.2025.pdf

Autoritatea:Ministerul Sănătății

Termen implementare: 02.02.2025
Răspunsul autorității:
Scrisoarea MS nr.22/400 din 04.02.2025: Ministerul Finanțelor este autoritatea publică centrală responsabilă de elaborarea politicilor în domeniul managementului finanțelor publice. Modalitatea de planificare și utilizare a mijloacelor financiare gestionate de instituțiile de învățământ profesional tehnic și superior, inclusiv a celor bugetare, sunt reglementate de actele normative aprobate de Ministerul Finanțelor.
Astfel, modificarea/ajustarea cadrului normativ aferent activității instituțiilor de învățământ medical în condiții de autogestiune și non-profit, cu specificarea modului de utilizare a beneficiarului economic și a surselor de acoperire a pierderilor înregistrate pe centre de cost și pe tipuri de servicii prestate, ține de activitatea MF, iar MS este deschis pentru participarea la elaborarea propunerilor de modificare a cadrului normativ.

Recomandarea: 2.8.1. Finalizarea procedurii de transmitere în comodat a terenurilor către entitățile publice, cu semnarea contractelor respective;

Autoritatea:Agenția Proprietății Publice

Termen implementare: 02.02.2025

Recomandarea: 2.8.2. Identificarea posibilităților de preluare a bunurilor imobile neutilizate de Ministerul Sănătății și de entitățile din subordine.

Autoritatea:Agenția Proprietății Publice

Termen implementare: 02.02.2025

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY