Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul Curții de Conturi la Ministerul Apărării

  • 28.06.2016
  • 1056

Prezentare

Înregistrare video

 

Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței publice din 28 iunie curent Raportul auditului situaţiilor financiare ale Ministerului Apărării (MA), inclusiv ale unor unităţi militare şi instituţii subordonate pe exerciţiul bugetar 2014-2015.

MA este organul central de specialitate al administraţiei publice, care elaborează şi promovează politica statului în asigurarea apărării naţionale, conduce, coordonează şi organizează, potrivit legii, activităţile în domeniul apărării naţionale. MA administrează domeniul public central de specialitate prin intermediul aparatului central al Ministerului, iar conducerea politico-militară a Armatei Naţionale se efectuează prin intermediul Marelui Stat Major (MSM). MSM este organul principal care asigură Comandamentului Suprem pe timp de pace şi de război: planificarea, organizarea, comanda şi controlul trupelor Forţelor Armate la pregătirea lor şi executarea misiunilor de apărare a ţării.

MA este condus de ministrul apărării, numit în funcţie de către Preşedintele Republicii Moldova, în modul stabilit de legislaţie. Ministrul apărării răspunde de întreaga activitate a Ministerului în faţa Guvernului, precum şi, în calitate de membru al Guvernului, în faţa Parlamentului. Totodată, ministrul apărării conduce activitatea Armatei Naţionale prin intermediul şefului Marelui Stat Major al Armatei Naţionale, care este numit în funcţie şi eliberat din funcţie prin decretul Preşedintelui Republicii Moldova la propunerea ministrului apărării, avînd competenţă asupra oricărei subdiviziuni a acesteia.

Pentru anii 2014 și 2015, Ministerului Apărării i-au fost alocate mijloace de la bugetul de stat în sumă totală de 619,6 mil.lei, și respectiv de 682,8 mil.lei.

Sistemul de management financiar şi сontrol intern al Ministerului Apărării și a unor entități din subordine este funcțional, însă au fost constatate mai multe probleme/deficienţe care atestă necesitatea de consolidare și îmbunătățire semnificativă al acestuia.

Evaluările auditului asupra sistemelor informaționale utilizate pentru asigurarea evidenței contabile și raportării financiare denotă unele rezerve de îmbunătăţire. Astfel, la nivel de subdiviziuni ale Ministerului Apărării, în doar 10 din 40 instituții subordonate, evidenţa contabilă se ţine cu aplicarea sistemului informațional complex şi multifuncţional „Universal Accounting”, cu ajutorul căruia se generează datele și  rapoartele financiare ale entităților. Celelalte subdiviziuni ale MA ţin evidenţa contabilă manual cu utilizarea parţială a aplicației Excel, ceea ce sporește  apariția riscului factorului uman și  riscului de eroare.

 Totodată, se atestă lipsa contractului de mentenanţă şi de deservire cu furnizorul softului „Universal Accounting” pentru anul 2015. Conform explicațiilor responsabililor de la MA, „acest fapt este determinat de recomandările Ministerului Finanţelor de a implementa sistemul informațional -1C ajustat la regulile aplicate de sistemul bugetar”.

La întocmirea  Raportului financiar consolidat întocmit pentru anii 2014 și 2015 echipa de audit a identificat unele carențe şi deficienţe care afectează acurateţea și credibilitatea situaţiilor financiare. Astfel, testările efectuate de către echipa de audit asupra întocmirii   Raportului privind executarea bugetului instituţiei publice din contul cheltuielilor de bază   au elucidat nereguli în reflectarea și raportarea cheltuielilor  în cazul efectuării procurărilor centralizate de bunuri.

 Această situație a condiționat reflectarea neveridică de către Departamentul Dotări a MA a cheltuielilor efective, acestea fiind dublate în raportul consolidat pentru anul 2014  cu  8,1 mil.lei .

Și la situația din  01.10.2015 în situații  similare  a fost denaturat raportul respectiv cu suma de 0,4 mil lei  care pînă la finele anului 2015, în cadrul auditului,  a fost corectat.

 

În perioada 2014 și 2015, MA și instituțiile din subordine au administrat mijloace fixe în valoare totală de  1165,6 mil lei, şi respectiv 1270,5 mil.lei.

 Totodată, auditul relevă că, unele entităţi (Aparat Central al MA, Brigada 2 de Infanterie Motorizată ș.a.) n-au respectat prevederile Instrucţiunii cu privire la evidenţa contabilă în instituţiile publice în ce privește evidenţa analitică a mijloacelor fixe și fişe de inventar. Conform cadrului regulator, MA şi entităţile subordonate urmau să supună înregistrării obligatorii, în evidenţa contabilă, terenurile şi clădirile aflate în gestiune. Astfel, verificările auditului au constatat că Departamentul Dotări și Brigada 2 de Infanterie Motorizată nu au asigurat reflectarea în evidenţa contabilă a 5 clădiri cu suprafaţa totală de 6033,9 m2, din care un complex locativ (111 apartamente/5313,2 m2 în valoare totală de 44,9 mil.lei) construit în cadrul parteneriatului public privat.

De asemenea, 50 de terenuri cu suprafaţa totală de 2803,5 ha aflate în gestiunea Ministerului şi entităţilor subordonate, nu au fost reflectate în evidența contabilă, fiind afectată prezentarea reală a situației patrimoniale în rapoartele financiare pentru anii 2014 și 2015.

Deficienţele menţionate au fost cauzate de lipsa unor reglementări interne în prezentarea situaţiilor financiare, neincluderea, necompletarea şi neactualizarea Politicii de contabilitate cu norme regulamentare noi, lipsa procedurilor de сontrol intern privind raportarea cheltuielilor interdepartamentale, dublarea cheltuielilor efective în cazul procurărilor centralizate și transmiterii gratuite în cadrul sistemului Ministerului Apărării, efectuarea neregulamentară a inventarierii, neaplicarea pîrghiilor posibile prevăzute de legislaţie la diminuarea datoriilor constatate. 

Auditul conformităţii gestiunii fondurilor publice de către Ministerul Apărării (MA) şi unele entităţi din subordine pentru exerciţiul bugetar 2014-2015 a fost efectuat în scopul verificării dacă fondurile publice administrate de către MA şi unele entităţi din subordine sunt gestionate conform reglementărilor aprobate.

MA (Aparatul central, instituţiile din subordine şi unităţile militare), în anii 2014  și 2015, a administrat în ansamblu cheltuieli în sumă totală de 637,6 mil. lei, și respectiv în sumă de 680,7 mil. lei, din care ponderea majoră revine componentei de bază.

În aspectul conformității proceselor de executare a mijloacelor financiare şi de raportare a situației patrimoniale se relevă:

-           necesitatea documentării, organizării şi dezvoltării sistemului de management financiar și сontrol;

-           necorelarea actelor interne aferente cadrului de reglementare instituţională;

-           planificarea irelevantă a mijloacelor speciale cu generarea unui decalaj semnificativ dintre sumele planificate şi cele executate, precum și majorarea exagerată a soldurilor, în special a fondului centralizat de mijloace speciale;

-           gestionarea neconformă a procesului de achiziţii;

-           mai multe neconformităţi la administrarea patrimoniului public, şi la ţinerea evidenţei contabile, etc. 

Ministerul Apărării nu are elaborate reglementări interne care ar prevedea coerent și exhaustiv aplicarea modului de comercializare a activelor cu destinație militară, modului de excludere a bunurilor din Lista activelor propuse spre comercializare și aprobată de Parlament, precum şi a modului de comercializare a acestora în cazul transmiterii lor la balanța întreprinderilor de stat al căror fondator este,  sau după caz, a restricționării transmiterii activelor cu destinație militară.

Aceste circumstanțe determină situații de comercializare a activelor cu destinație militară cu aplicarea altor prevederi normative decît cele aprobate de Parlament prin Hotărîrea nr.283-XIV din 17.02.1999, care reglementează expres modul de comercializare a tehnicii militare, armamentului și altor mijloace tehnice de care dispun Forțele Armate ale Republicii Moldova. În aceste condiții, urmare a comercializării unor astfel de active neutilizate prin intermediul altor subiecți decît Ministerul Apărării, mijloacele obținute în sumă de 2236,0 mii dolari SUA (echivalentul a circa 38,9 milioane lei) au fost transferate integral la contul întreprinderii de stat în care Ministerul Apărării deține calitatea de fondator, care a realizat bunurile.

Entitatea supusă auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărîrea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY