Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul financiar privind managementul în sectorul sănătății și activitățile de control al tutunului

  • 27.01.2017
  • 1074

Înregistrarea video a ședinței


Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței publice din 27 curent, Raportul auditului situațiilor financiare ale subprogramelor "Politici și managementul în sectorul sănătății" la aparatul central al Ministerului Sănătății și "Programe naționale speciale de sănătate privind activitățile de control al tutunului" întocmite la 31.12.2015.

În scopul dezvoltării unui sistem de sănătate modern și performant, reducerii inechităților în utilizarea și distribuirea serviciilor de sănătate, ameliorării, fortificării şi promovării sănătății populației țării, au fost elaborate un șir de strategii în domeniul sănătății, inclusiv Strategia de dezvoltare a sistemului de sănătate în perioada 2008-2017. Pentru implementarea acestei Strategii, la 11 iulie 2014 a fost semnat, de către Guvernul Republicii Moldova și Asociația Internațională pentru Dezvoltare, Acordul de finanțare în vederea realizării Proiectului „Modernizarea sectorului sănătății în Republica Moldova", în mărime de 20 milioane de DST (drepturi speciale de tragere - unitate convențională) pe un termen de 5 ani și ratificat prin Legea nr.35 din 19.03.2015. Creditul este acordat pe o perioadă de rambursare de 20 ani, termenul de grație fiind de 5 ani și rata dobânzii anuale de 1,25%.

Ministerul Sănătății este responsabil de realizarea a două subprograme din cele cinci stabilite în Program, și anume:

  1.  Politicile și Managementul în Sectorul Sănătății, care rezumă cheltuielile pentru întreținerea aparatului central al Ministerului Sănătății;
  2. Programe Naționale Speciale de Sănătate - realizarea activităților indicate în Programul Național privind Controlul Tutunului.

Scopul misiunii de audit a constat în obținerea unei asigurări rezonabile în ceea ce privește faptul dacă situațiile financiare ale subprogramelor „Politici și managementul în sectorul sănătății" la aparatul central al Ministerului Sănătății și „Programe naționale speciale de sănătate privind activitățile de control al tutunului", întocmite la 31.12.2015, sunt lipsite de denaturări semnificative și oferă o imagine reală și fidelă asupra situației financiare, iar operațiunile financiare au fost efectuate conform reglementărilor în vigoare.

Sfera și obiectivele de audit. Prin aplicarea pragului de semnificație la nivelul raportului financiar aferent subprogramului „Politici şi managementul în sectorul sănătății", precum și a pragului de semnificație funcțional pentru fiecare poziție de cheltuieli, probele de audit au fost acumulate la aparatul central al Ministerului Sănătății.

Reieșind din pragul de semnificație și urmare a identificării domeniilor cu probabilitate mare de apariție a riscurilor, au fost supuse auditării cheltuielile privind:

  • retribuirea muncii, contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii și primele de asigurare obligatorie de asistență medicală;
  • plata mărfurilor și serviciilor, și anume cheltuielile pentru: rechizitele de birou, materialele și obiectele de uz gospodăresc; serviciile de telecomunicații și poștă; serviciile de transport; arendarea bunurilor; protocol; paza departamentală; mărfurile și serviciile neatribuite altor aliniate;
  • deplasările în interes de serviciu;
  • transferurile către populație, după cum urmează: indemnizațiile pentru încetarea raporturilor de muncă; indemnizațiile pentru incapacitatea temporară de muncă achitate din mijloacele financiare ale angajatorului.

Constatările auditului relevă unele situaţii problematice, care au condiţionat formularea opiniei cu rezerve. Astfel,

  • au fost admise deficiențe la operarea rectificărilor devizului de cheltuieli pe anul 2015 şi în procesul de planificare a necesităților aparatului central, ceea ce nu asigură estimarea respectării plafonului de executare, comparativ cu cel planificat;
  • sistemul de management financiar şi control al entităţii se află la etapa iniţială de implementare, iar în activitatea auditului intern se constată rezerve;
  • raportul financiar a fost denaturat cu suma de 292,5 mii lei, inclusiv din cauza nerespectării unor prevederi ale cadrului de reglementare în domeniul evidenţei contabile şi raportării financiare în sectorul bugetar.

În cadrul subprogramului „Programe naționale speciale de sănătate" cu privire la activitățile de control al tutunului nu au fost raportate cheltuieli, precum și nu au fost transferate fonduri din cadrul Programului de finanțare întrucât au fost modificate termenele stabilite inițial, coordonate și aprobate de Banca Mondială. Subprogramul dat necesită:

  •   evaluarea riscurilor de nerealizare în termen a activităților sau neatingerii indicatorilor stabiliți, nedebursării și nevalorificării mijloacelor financiare în sumă de 2,6 mil. DST - echivalentul a 4 mil. dolari SUA;
  •  Includerea în planurile de acțiuni a indicatorilor de performanță și rezultatelor scontate aprobate de Guvern;
  •  Elaborarea, pentru perioada implementării proiectului a acțiunilor concrete de monitorizare, raportare și control asupra activităților prevăzute.

 Entitatea supusă auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 2 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY