Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul gestionării patrimoniului public de către Ministerul Economiei

  • 22.02.2013
  • 592

Curtea de Conturi a examinat în cadrul şedinţei plenare din 22 februarie 2013 Raportul privind rezultatele auditului regularităţii gestionării patrimoniului public de către Ministerul Economiei şi unele întreprinderi din subordine în perioada 2011-2012 (9 luni).

La ședință au fost prezenţi Octavian Calmîc, vice-ministrul Economiei, Vitalie Mihalachi, consultant superior în Comisiei parlamentare economie, buget şi finanţe, Mihai Doruc, şef de Direcţie din cadrul Agenţiei Proprietăţii Publice, Victor Cănănău, şef interimar al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru, Arcadie Andronic, directorul general al S.A. Centrul Internaţional de Expoziţii „Moldexpo", Vitalie Dragancea, directorul general al Î.S. „Institutul Naţional de Standardizare şi Metrologie", Ludmila Celac, director adjunct al Î.S. „Direcţia pentru Exploatarea Imobilului", Adrian Pritulea, vice-directorul general al S.A. „Energocom", Vadim Şargarovschi, vice-directorul general al Î.S. „Centrul Tehnic pentru Securitate Industrială şi Certificare", Andrei Boboc, directorul Î.S. „Scutul Energetic", Victor Istrati, directorul Î.S. „Centrala Hidroenergetică Costeşti" şi alţi funcţionari publici. 

Informaţie generală

Conform datelor Registrului patrimoniului public și informației Ministerului Economiei, la 26.11.2012, acesta exercita dreptul de administrare a patrimoniului public la 23 de întreprinderi de stat şi 29 societăți pe acțiuni, dintre care 5 întreprinderi de stat și 8 societăți pe acțiuni nu activează sau se află în procedură de insolvabilitate sau de lichidare.

Potrivit rapoartelor financiare ale celor 23 de întreprinderi de stat din subordine, activele totale la situația din 31.12.2011 au constituit 3565,2 mil. lei, înregistrând o descreștere cu 21,5 mil. lei comparativ cu situația din 31.12.2010. Analiza evoluției unor indici economici înregistrați de acestea denotă un declin economic în domeniu. Astfel, veniturile din vânzări, rezultatele din activitatea operațională și profitul net s-au diminuat, respectiv, cu 25,4 mil.lei, 141,7 mil.lei și  96,7 mil.lei.

La 20 de societăți pe acțiuni din subordinea ministerului activele totale la situația din 31.12.2011 au constituit 7071,6 mil. lei, înregistrând o creștere cu 172,5 mil. lei comparativ cu aceeași perioadă a anului 2010. Evoluția indicilor economici înregistrați relevă un declin economic. Veniturile din vânzări s-au micșorat cu 472,3 mil. lei, rezultatele din activitatea operațională - cu 558,1 mil. lei.

Situaţia a fost generată atât de managementul neperformant al acestor entități, cât și factorilor interni și externi: probleme ale cadrului regulator; raportul neconform între fondator și managementul entităților; nivelul scăzut al responsabilității organelor de conducere, prin prisma competențelor delegate, externalizarea unor servicii aferente activității entităților verificate.

Iregularități şi încălcări

În cadrul auditurilor efectuate la Ministrul Economiei și entitățile din subordinea acestuia s-au constatat nereguli, carențe și abateri.

Ministerul Economiei, ca organ central de specialitate în administrarea proprietății publice conform prevederilor cadrului regulator, ca fondator, prin prisma Legii cu privire la întreprinderea de stat, precum și în calitatea sa de acționar cu cota majoritară de participare a statului,  n-a asigurat:

  • transmiterea regulamentară a patrimoniului public administratorilor entităților din subordine;
  • stabilirea indicilor economici pentru întreprinderile de stat din subordine;
  • actualizarea Listei bunurilor imobile proprietatea statului, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.351 din 23.05.2005;  
  • prezența unei informații pe republică, oficializată și exhaustivă, privind instituirea consiliilor la entităţile economice cu cota de participare a statului şi delegarea persoanelor delegate în calitate de reprezentanţi ai statului, membri ai Consiliilor de administraţie în întreprinderile de stat, situație constatată și de misiunea precedentă de audit al performanței;
  • calitatea și plenitudinea rapoartelor prezentate de reprezentanții statului, care reflectă doar rezultatele cantitative ale activităţii întreprinderilor, dar nu și rezultatele activității reprezentanților statului;
  • stabilirea indemnizațiilor membrilor consiliilor, neținându-se cont de situațiile economico-financiare în descreștere ale întreprinderilor din subordine;
  • realizarea obiectivelor scontate de la crearea Comisiei cu privire la gestionarea întreprinderilor de stat și a societăților pe acțiuni din subordinea sa, referitor la eficientizarea administrării proprietății publice.

Comisia cu privire la gestionarea întreprinderilor de stat și a societăților pe acțiuni, prin prisma atribuțiilor delegate, conform Ordinului Ministerului Economiei „Cu privire la gestionarea întreprinderilor de stat și a societăților pe acțiuni din administrarea Ministerului Economiei", a admis:

  • acceptarea deciziilor de majorare a capitalului social pentru unele întreprinderi fără a stabili sursa potrivit prevederilor legale (Î.S. „Fabrica de sticlă din Chişinău" - cu 17,5 mil. lei, prin depunerea utilajelor pentru dirijarea și deservirea cuptorului de topit sticlă, și S.A. „CET-2" - cu 24,2 mil. lei, prin depunerea bunului imobil deținut de aceasta (complexul de bunuri ale taberei de odihnă pentru copii „Energeticianul");
  • neexaminarea chestiunilor privind reevaluarea mijloacelor fixe de către întreprinderile verificate, valoarea cărora nu corespunde  realității, ultima actualizare a acesteia efectuându-se în anul 1997;
  • acceptarea încheierii/ reîncheierii/ prelungirii contractelor de management cu unii administratori ai întreprinderilor de stat şi societăţilor pe acţiuni, fără ca aceștia să fie aleși pe bază de concurs;
  • acceptarea premierilor conducătorilor întreprinderilor, potrivit contractelor,  a căror activitate  s-a soldat cu pierderi sau ai căror indici economici sunt în descreștere (Î.S. „Moldelectrica" a înregistrat pierderi în sumă de 89,6 mil.lei; la Î.S. „Centrul de Acreditare în domeniul Evaluării Conformității Produselor" pierderile din activitatea operațională au constituit 95,5 mii lei; la Î.S. „Fabrica de sticlă Chișinău" profitul net s-a diminuat cu 57,3%, sau cu 1,7 mil.lei; la Î.S. „Centrul de Standardizare și Metrologie din Ceadîr-Lunga" profitul pe anul 2011 faţă de anul precedent s-a diminuat cu 5%; Î.S. „Energoreparații" a înregistrat scăderea profitului cu 59% (584,0 mii lei) - în anul  2010, și cu 26% (142 mii lei) - în anul 2011).

La întreprinderile de stat și societățile pe acțiuni cu cota de participare a statului, care administrează patrimoniul deținut, precum și pachetul de acțiuni ale statului, au fost constatate situații neregulamentare:

1) situații de discrepanță a datelor referitor la bunurile imobile prevăzute în   Lista bunurilor imobile proprietatea statului, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.351 din 23.05.2005, față de cele reale. Astfel:

  • la Î.S. „INSM" un imobil înstrăinat cu suprafața de 525,8 m2 n-a fost exclus, iar alt imobil primit în gestiune cu suprafața de 959,0 m2 nu a fost inclus în Lista menționată; unele bunuri gestionate de către  Î.S. „INSM" se regăsesc în Hotărîrea Guvernului nr.351 din 23.03.2005, în administrarea fostului Fondator (Departamentul de Standardizare și Metrologie - dizolvat), dar nu a actualului Fondator - Ministerul Economiei;
  • la S.A. „Moldexpo" întreg patrimoniul public deținut în administrare, în valoare de 15,3 mil. lei, și, respectiv, terenurile cu suprafața de 24,3 ha, în valoare de 117,5 mil.lei, nu se regăsesc în Lista respectivă, totodată Societatea nu a înregistrat în modul stabilit la organele cadastrale drepturile patrimoniale asupra 8 bunuri imobile în valoare de 810,2 mii lei;
  • Î.S. „DEI" nu a evaluat și înregistrat în modul stabilit la organele cadastrale suprafața terenului de 0,95 ha aferent edificiului aflat în gestiune; 

2) neînregistrarea în evidența contabilă a suprafețelor și valorii terenurilor aferente/adiacente edificiilor aflate în gestiune economică ale S.A. „Moldexpo" - 24,3 ha  în valoare de 117,5 mil.lei; Î.S. „INSM" - 0,7 ha în valoare de 4,8 mil.lei; Î.S. „DEI" - 0,95 ha, pentru care nu dispune de titlu de autentificare a deținătorului de teren;

3) S.A. „Moldexpo" nu a asigurat înregistrarea în evidență, potrivit deciziei Consiliului Societății, a capitalului de rezervă cu suma de 0,2 mil. lei și a majorării capitalului social  cu suma de 4,1 mil. lei;

4) Î.S. „INSM" n-a asigurat, în cadrul implementării Programului Național de Standardizare, înregistrarea în evidență a costului standardelor aferent cheltuielilor pentru elaborarea elementelor naționale, care au constituit 2,5 mil. lei - în anul 2011, și 2,5 mil.lei - în 9 luni ale anului 2012, finanțându-se  integral din bugetul de stat;

5) nefuncționarea unor elemente ale sistemului de control intern la capitolul gestionarea patrimoniului public, fapt ce a determinat, pentru perioada verificată, menținerea și/sau creșterea creanțelor, precum și neîncasarea veniturilor. Spre exemplu: S.A. „Moldexpo", la finele anului 2011, a înregistrat creanțe în sumă de 5,5 mil. lei, iar în 9 luni ale anului 2012 s-au majorat până la 7,0 mil. lei, inclusiv creanțe dubioase - 0,6 mil.lei; Î.S. „Energocom", la finele anului 2011, a înregistrat creanțe de 15,3 mil.lei,  în 2012 (9 luni) majorându-se până la 35,3 mil. lei, din care creanțe cu un risc sporit de nerecuperare - 4,5 mil. lei;  Î.S. „DEI" și Î.S. „Scutul Energetic" au admis creanțe cu termenul de achitare expirat, respectiv, în sumă de 0,7 mil. lei și 0,4 mil. lei;

6) neasigurarea gestiunii eficiente a patrimoniului transmis în arendă/locațiune, exprimată prin diminuarea neîntemeiată a plăților, necalcularea și neîncasarea penalităților pentru neachitarea în termen, ceea ce a contribuit la ratarea veniturilor de către următoarele entități:  S.A. „Moldexpo" - în sumă de 2,0 mil. lei (datorită  nerealizării  în termen a obiectivelor); Î.S. „INSM" - de 0,2 mil. lei; Î.S. „DEI" - de 0,3 mil. lei;

7) lipsa politicilor manageriale ce ţin de achiziţionarea bunurilor, lucrărilor şi serviciilor, nedispunerea de către întreprinderi a reglementărilor interne privind  organizarea și desfășurarea adecvată a procedurilor de achiziții. În acest context, se relevă că reglementările elaborate de Î.S. „INSM" în anul 2012 poartă un caracter formal și nu conțin expres și exhaustiv prevederi aferente procedurilor de achiziții; lipsesc planurile anuale de achiziții și documentația respectivă, iar Î.S. „CTSIC" în general nu dispune de cadrul regulator intern, ceea ce a condiționat majorarea valorii contractului cu circa 5,6 mil. lei, supraplata neîntemeiată cu 0,6 mil .lei a lucrărilor efectuate, precum și tergiversarea termenului de finisare a acestor lucrări;

8) lipsa funcționalităţii elementelor sistemului de control intern referitor la formarea veniturilor, ce generează situații de neobținere a acestora în evoluție. În acest sens, se exemplifică:

  • Î.S. „CTSIC", care n-a  revizuit/actualizat tarifele la serviciile prestate din anul 2008, neținându-se cont și de modificările în structura cheltuielilor efective din ultimii 3 ani;
  • Î.S. „INSM", care n-a inclus în tarifele pentru Serviciul Standardizare, aprobate la 21.05.2010, cheltuielile suportate de întreprindere pentru elaborarea elementelor naționale (5,0 mil.lei);
  • S.A. „Moldexpo", care n-a elaborat metodologia de calcul al tarifelor pentru activitatea expozițională, ce ar asigura nivelul de profitabilitate;

9) acceptarea și admiterea cheltuielilor ineficiente nelegate de activitatea de întreprinzător în sumă de 2042,9 mii lei, inclusiv: Î.S.„DEI" - 1308,5 mii lei, pentru reparația unor imobile oferite în arendă, și 141,1 mii lei de la achitarea impozitelor imobiliare pentru încăperile nedeținute; Î.S. „Scutul Energetic" - 48,3 mii lei de la restituirea de către întreprindere a pagubelor materiale; Î.S.„NHC" - 123,5 mii lei cu titlu de ajutor material acordat unor agenți economici; Î.S.„INSM" - 383,5 mii lei, în temeiul hotărârilor instanțelor judecătorești, ca urmare a disponibilizării angajaților cu nerespectarea legislației muncii, 28,0 mii lei - cheltuieli de la achitarea deplasărilor pentru unii angajați din cadrul Ministerului Economiei, și 10,0 mii lei - de la transmiterea către acesta „cu titlu gratuit" a unui mijloc fix;

10) lipsa politicilor resurselor umane orientate spre dezvoltarea durabilă a activității întreprinderilor și asigurarea cheltuielilor eficiente.

O situație dificilă a fost constatată în cadrul implementării obiectivelor privind dezvoltarea teritoriului din parcul „Valea Morilor", aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.755 din 22.07.2005, responsabili de realizarea acestora fiind desemnați, prin Hotărîrea menționată, Ministerul Economiei și S.A. „Moldexpo". Astfel, ca rezultat al nemonitorizării de către responsabili a realizării acțiunilor investiționale de către 8 agenți economici contractați, s-au constatat următoarele: 

  • nu au fost realizate investiții în valoare de cca 456,5 mil.lei;
  • Consiliul Societății a inițiat eliminarea garanțiilor bancare pentru doi agenţi economici (140,0 mii euro), intenție respinsă de Fondator;
  • existența unei garanții bancare cu termenul expirat (70,0 mii dolari SUA), condiție în care beneficiarul de proiect n-a executat construcția edificiului contractat;
  • Societatea nu a reziliat contractele în cazul în care condițiile acestora nu au fost respectate (neachitarea în termen a plăţii pentru arenda terenului și ridicarea edificiilor), situație ce a determinat formarea creanțelor la acest capitol în sume semnificative de cca 3,0 mil. lei, din care 1,2 mil. lei constituie creanțele pentru arenda terenurilor.

 De asemenea, se relevă unele situații problematice privind:

  • stabilirea indemnizațiilor membrilor consiliilor (prevăzute de legislație), precum și directorilor întreprinderilor (stabilite în contract) în condițiile în care întreprinderile înregistrează pierderi semnificative și/sau diminuarea profitului, iar cadrul regulator nu prevede restricții la remunerare în astfel de cazuri. În acest context, se exemplifică stabilirea indemnizațiilor membrilor consiliilor în sumă de 0,6 mil. lei anual, în cadrul a 5 întreprinderi, care au înregistrat pierderi de 103,2 mil.lei, iar 6 întreprinderi au admis diminuarea profitului în ultimii 3 ani cu 50,7 mil. lei, indemnizațiile stabilite constituind 0,5 mil. lei anual; directorilor de întreprinderi - în 7 cazuri, cu pierderi sau diminuare de profit (Î.S. „Moldelectrica", Î.S. „Meridian", Î.S. „Centrul de acreditare în domeniul evaluării conformității produselor", Î.S. „Energoreparații", Î.S. „Energoproiect", Î.S. „Centrul de standardizare și metrologie din Ceadîr-Lunga", Î.S.„Fabrica de sticlă din Chișinău");
  • necalificarea/ neatribuirea prin legislație a întreprinderilor cu drept de autoritate contractantă, circumstanță ce nu asigură utilizarea adecvată a mijloacelor financiare pe principii de transparență, economicitate și eficiență;
  • prezența în funcția de conducător al întreprinderilor din subordine (S.A. „Moldexpo"), care, prin prisma normei legale, sunt subiecți ai declarațiilor intereselor personale.

 Raportul Curții de Conturi va fi dat publicității în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi va fi publicat pe pagina oficială a CCRM.

Instituțiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM și să informeze instituția supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării Hotărârii Plenului CCRM.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY