Actualizat: Miercuri, 03 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul performanței monitorizării financiare a întreprinderilor de stat

  • 25.02.2016
  • 1032

Înregistrarea video


Raportului auditului performanţei „Procesul și rezultatele monitoringului financiar al întreprinderilor de stat și societăților comerciale cu capital integral sau majoritar de stat asigură realizarea scopului și etapelor definite?" a fost examinat în cadrul ședinței publice a Curții de Conturi din 25 februarie 2016.

Misiunea de audit a fost realizată în conformitate cu Standardele de audit aplicate de Curtea de Conturi și Manualul de audit al performanței.

Sfera de audit a cuprins acțiunile realizate de Ministerul Finanțelor, în perioada 2012-2014, cu solicitarea și analiza unor informații de la alte entități.  Obiectivul general al auditului a fost determinarea faptului dacă Ministerul Finanțelor, în procesul de realizare a monitoringului financiar al întreprinderilor de stat și societăților comerciale cu capital integral sau majoritar de stat și de valorificare a rezultatelor acestuia, a asigurat atingerea scopului și etapelor definite.

Abordarea de audit a fost orientată pe probleme. Astfel, a fost evaluat procesul de monitoring financiar conform reglementărilor actuale, cu identificarea dificultăților întîmpinate și analiza cauzelor acestora. De asemenea, auditul a evaluat valorificarea rezultatelor monitoringului financiar în scopul sporirii eficienței gestionării patrimoniului public de către autoritățile administrației publice centrale.

Monitoringul financiar al activităţii întreprinderilor de stat şi societăţilor comerciale cu capital integral sau majoritar de stat are un rol important în economia Republicii Moldova, avînd ca scop consolidarea disciplinei financiare şi sporirea eficienţei utilizării patrimoniului public.

Ministerul Finanțelor realizează activități complexe de desfășurare a monitoringului financiar, rezultatele căruia se transmit spre valorificare autorităților administrației publice centrale în limita reglementărilor.

Constatările auditului au evidențiat unele probleme și rezerve aferente etapelor de efectuare a acestui proces, majoritatea cărora sînt generate de neexhaustivitatea cadrului legislativ-normativ, ceea ce determină neatingerea pe deplin a scopului propus.

Astfel, la organizarea monitoringului financiar se colectează date și informații  referitor la rezultatele economico-financiare înregistrate de către întreprinderile de stat și societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, care în anul 2014 au constituit numărul de 230 de entități și de gestionarea cărora  au fost responsabili 30 de fondatori. La această etapă, prezentarea de către părțile implicate a situațiilor financiare, a rapoartelor statistice și a altor date necesare este problematică, pe motiv că  reglementările nu stabilesc expres termenele de prezentare a informațiilor către Ministerul Finanțelor.

Potrivit cadrului legislativ-normativ, monitoringul financiar cuprinde întreprinderile de stat și societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat.  Relevant este faptul că societățile pe acțiuni cu cota statului de pînă la 50%, cu toate că au o semnificație strategică și economică pentru Republica Moldova, nu sunt supuse monitoringului financiar.

Conform raportului de audit, etapa de desfășurare a monitoringului financiar nu este însoțită de indicatori de performanță stabiliți de autoritățile administrației publice centrale pentru entitățile cu capital de stat și de cei efectiv obținuți, ceea ce nu permite Ministerului Finanțelor să evalueze eficacitatea gestionării patrimoniului public. Totodată, Ministerul Finanțelor analizează și determină indicatorii de performanță financiari înregistrați de către întreprinderile de stat și societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat pe perioada de gestiune, cu aplicarea indicatorilor, cum ar fi: ratele de rentabilitate, coeficienții de lichiditate, de solvabilitate etc.

Totodată raportul de audit menționează că valorificarea rezultatelor monitoringului financiar este determinată de rezerve, precum: necorelarea în cadrul regulator a termenelor de prezentare către Agenția Proprietății Publice a Notei analitice privind rezultatele monitoringului financiar; neincluderea în notele informative la proiectul legii bugetului de stat și la raportul de executare a acestuia a capitolelor privind rezultatele monitoringului financiar și riscurile posibile, cu specificarea, după caz, a unor indicatori calculați/evaluați. Totodată, lipsa reglementării privind obligarea autorităților publice centrale de a implementa recomandările Ministerului Finanțelor, cu realizarea unor acțiuni concrete, nu se soldează cu gestionarea eficientă a patrimoniului public.

Curtea de Conturi urmează a fi informată despre implementarea recomandărilor în termen de 18 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărîrea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY