Actualizat: Joi, 04 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul Raportului Guvernului privind executarea BASS pe anul 2013

  • 26.05.2014
  • 516

Prezentare

Înregistrare video


Raportul auditului Raportului Guvernului privind executarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2013 a fost examinat la 26 mai 2014 în cadrul şedinţei publice a Curţii de Conturi.

La şedinţă au fost prezenţi  Maria Borta, președintele Casei Naționale de Asigurări Sociale (CNAS), Tatiana Popa şi Alexei Sîci, vice-preşedinţii CNAS, Gheorghe Cojocaru, şeful adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, Mircea Grigoriev, şeful Inspecţiei Sociale precum şi alte persoane cu funcţii de răspundere.

În cadrul misiunii de audit, Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a evaluat realizarea procesului bugetar şi a rapoartelor financiare emise de către Casa Naţională de Asigurări Sociale, precum şi conformitatea unor tranzacţii financiare. Astfel, misiunea de audit şi-a stabilit ca obiectiv verificarea şi evaluarea situaţiilor financiare relevante ce au stat la baza întocmirii Rapoartelor privind executarea bugetul asigurărilor sociale de stat.

În conformitate cu prevederile Legii privind sistemul public de asigurări sociale, Casa Naţională exercită funcţii de acumulare (pe baza codului individual de asigurări sociale) şi distribuire a mijloacelor financiare provenite din achitarea de către asiguraţi şi asiguratori a contribuţiilor de asigurări sociale de stat.

Conform Statutului, structura organizaţională şi efectivul-limită ale CNAS sunt aprobate de Guvern. În aspect organizaţional, instituția îşi exercită atribuţiile pe întreg teritoriul republicii, prin intermediul a 40 de Case Teritoriale de Asigurări Sociale (CTAS), care deservesc nemijlocit populaţia în domeniu, sub conducerea şi controlul CNAS.

În exerciţiul bugetar 2013 administrarea şi gestionarea bugetului asigurărilor sociale de stat s-a efectuat în baza reglementărilor Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2013, fiind definitivate modificările legislative  cum ar fi:  majorarea  transferurile de la bugetul de stat destinate plății majorărilor la pensii și a suportului financiar de stat unor categorii de beneficiari de alocații.

Modificările ulterioare a Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2013 au avut scopul precizării indicatorilor macroeconomici atât la partea de venituri, cât și de cheltuieli, ca rezultat al executării acestui buget pe parcursul anului 2013, precum și în legătură cu revizuirea prognozei indicatorilor macroeconomici pentru anii 2013-2016.

Urmare a acestor modificări, parametrii bugetului au constituit la venituri 10 685,8 mil. lei şi la cheltuieli 10 765,8 mil. lei. Astfel, pentru anul 2013 în acest buget, s-au încasat venituri în sumă de 10589,9 mil. lei şi au fost executate cheltuieli în sumă de 10 765,8 mil.lei, fiind înregistrat un deficit de 126,3 mil. lei.

Ca rezultat al evaluării fundamentării indicatorilor procesului de elaborare a bugetului asigurărilor sociale de stat, auditul  a constata că,  prognozarea a fost bazată pe politicile bugetar-fiscale de constituire a  acestui buget. Casa Naţională a elaborat  planul anual în baza obiectivelor de politici în domeniul protecţiei sociale şi analizei tendinţelor şi performanţelor indicatorilor pe anii precedenţi şi a prognozei indicilor macroeconomici.

Totodată auditul remarcă că evoluția ponderii veniturilor bugetului asigurărilor sociale de stat atât în produsul intern brut, cât și în veniturile bugetului Public Naţional în perioada anilor 2011-2013 sunt în descreștere, ceea ce creează pe viitor un risc pentru sistemul protecţiei sociale.

Auditul a relevat că, în perioada raportată veniturile au fost executate la nivel de 99,1%,  iar cheltuielile la nivel de 99,5%, acestea fiind preponderent destinate prestaţiilor sociale (circa 97,6%). Acest fapt a determinat încheierea  exerciţiul bugetar cu un deficit care a depăşit nivelul precizat cu 49,6 mil. lei.

Evaluarea de către audit a posibilităţilor de asigurare a acumulării veniturilor, denotă că veniturile acumulate în anul 2013 sunt cu 868,4 mil. lei mai mari decât în anul 2012, dar cu 95,9 mil. lei mai mici decât cele aprobate, fapt determinat de neacumularea contribuțiilor obligatorii în sumă de 75,7 mil. lei. În acest aspect se menționează că, contribuțiile de asigurări sociale de stat obligatorii în continuare deţin ponderea cea mai mare, de circa 73%. Analiza evoluţiei indicatorilor asigurării sociale denotă faptul că tarifele contribuţiilor obligatorii au rămas constante pe parcursul mai multor ani, în timp ce acumularea veniturilor în buget se majorează de la an la an. Situaţia respectivă cu certitudine  atestă disciplina şi conformarea contribuabililor.

Totuşi sporirea veniturilor nu exclude majorarea soldului datoriilor contribuabililor faţă de bugetul asigurărilor sociale de stat care la situaţia din 31.12.2013 a constituit 965,6 mil. lei Cu toate că în perioada raportată ritmul creşterii restanţelor a scăzut faţă de anii precedenţi, acestea totuşi rămân a fi o problemă sensibilă la capitolul veniturilor. Se relevă că, din totalul datoriilor, o parte sunt supuse  riscului de nerecuperare, fiind luate la evidenţa specială în baza deciziilor emise de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat. Acestea constituie 116,6 mil. lei, ceea ce reprezintă circa 12% din soldul restanţelor înregistrate la finele perioadei de raportare. Datoriile luate la evidență specială au fost generate de 404 contribuabili aflați în procedură de insolvabilitate, dintre care 174 de contribuabili (43,1%) au intrat în această procedură în anul 2013.

Ca urmare a întreprinderii acţiunilor, potrivit competenţei, în perioada anului 2013, s-a reuşit încetinirea ritmului de creştere a restanţelor de la 67,2 mil. lei în anul 2012 la 46,8 mil. lei sau cu 2,8 puncte procentuale. Eforturile depuse, totuşi, nu a adus la excluderea fenomenului de neonorare a obligaţiunilor faţă de BASS, iar neîncasarea restanțelor a condiţionat majorarea deficitului bugetului asigurărilor sociale de stat. 

Auditul a constatat existența unor divergențe între datele privind numărul posibililor contribuabili care au obligația de a participa la formarea bugetului asigurărilor sociale de stat, aflați în evidența Casei Naţionale de Asigurări Sociale și a altor autorități cu drept de înregistrare a persoanelor fizice și juridice.

De asemenea, se atestă nedeclararea regulamentară de către contribuabilii înregistrați a obligațiunilor la bugetul asigurărilor sociale de stat la nivel de 41,5% din totalul contribuabililor ce aveau obligația de a prezenta declarații, sau de 13,5% din totalul contribuabililor activi. În această situație, Casa Naţională de Asigurări Sociale nu a asigurat pe deplin aplicarea drepturilor prevăzute de normele legale în cazul încălcării regulilor de prezentare a declaraţiilor obligatorii şi a normelor de calculare şi de plată a contribuţiilor obligatorii, precum și în cazul primirii şi eliberării mijloacelor pentru retribuirea muncii fără transferul contribuţiei de asigurări sociale de către instituțiile financiare. Totodată, Casa Națională de Asigurări Sociale, în cazul contribuabililor care și-au onorat obligațiunile față de bugetul asigurărilor sociale de stat, nu întotdeauna a dispus de resurse pentru realizarea controalelor asupra veridicității dărilor de seamă referitoare la bugetul asigurărilor sociale de stat şi autenticității actelor ce confirmă vechimea în muncă şi venitul asigurat. Acestea din urmă determină cheltuielile de prestații sociale.

Cheltuielile efective ale bugetului asigurărilor sociale de stat în anul 2013 au constituit 10 710,5 mil. lei dintre care cele aferente prestaţiilor de asigurări sociale de stat au constituit 83,4%, iar cele de asistenţă socială - 16,6% din totalul cheltuielilor acestui buget. au fost executate mai puțin cu 55,3 mil.lei față de nivelul celor precizate, situație determinată de micșorarea cheltuielilor pentru prestațiile de asigurări sociale cu 32,7 mil. lei și de asistență socială cu - 22,6 mil. lei. Aceste cheltuieli, în perioada raportată, au crescut cu 950,9 mil. lei, fapt condiţionat de: acordarea unor prestații sociale noi, sporirea numărului de beneficiari de prestaţii sociale și a mărimii medii a plăţii, inclusiv determinată de indexările anuale a pensiilor (6,75%) și alocațiilor sociale de stat (4,6%).

Cheltuielile efective ale bugetului asigurărilor sociale de stat în anii 2011-2013 au avut o tendinţă de creştere, aceasta fiind generată atât de creşterea cheltuielilor pentru prestaţii de asigurări sociale, cât şi a celor de asistenţă socială, ambele fiind influenţate de numărul beneficiarilor şi de mărimea medie a prestaţiei sociale.

Cei mai mulţi beneficiari de prestaţii sociale sunt pensionarii, numărul cărora la 31 decembrie 2013 a constituit 659597 persoane, sursele de achitare fiind bugetul asigurărilor sociale de stat, precum şi bugetul de stat. Ponderea cea mai mare în totalul pensionarilor o au beneficiarii pensiilor pentru limita de vârstă în număr de 495919 persoane cu pensia medie de 1049,90 lei, a căror plăți se efectuează din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat. Numărul acestor beneficiari a crescut în anul de referinţă cu 11374 de pensionari faţă de anul precedent, iar mărimea medie a pensiei a crescut cu circa 63 lei. Din numărul total al pensionarilor pentru limită de vârstă, 408384 pensionari, sau circa 82% primesc o pensie de până la 1300 lei. Potrivit auditului, cheltuielile efective aferente pensiilor pentru limită de vârstă în anul 2013 au însumat 5952,6 mil. lei şi au înregistrat o tendinţă de creştere în ultimii 3 ani.

Referitor la indemnizațiile lunare pentru îngrijirea copilului până la vârsta de 3 ani persoanelor asigurate şi pentru creşterea copilului până la vârsta de 1,5 ani persoanelor neasigurate, se menționează că în anul 2013, cheltuielile la aceste capitole s-au majorat, ca rezultat al creşterii mărimii medii a indemnizaţiei şi a plăţii retroactive a acestei indemnizaţii, totodată fiind determinată şi de numărul beneficiarilor. Astfel, la începutul și finele perioadei de raportare, numărul beneficiarilor de indemnizații - persoane neasigurate - este mai mare decât al celor asigurate. Pentru anul 2013, indemnizația lunară pentru persoanele asigurate a fost stabilită în cuantum de 30% din baza de calcul, dar nu mai puțin de 300 lei, iar pentru persoanele neasigurate a constituit 300 lei/lunar.

Pentru situaţiile de acordare a prestațiilor de asigurări sociale și asistență socială (pensie pentru limită de vârstă, pensie de dezabilitate, pensie funcționarilor publici, pensie pentru cetățenii care au participat la lichidarea urmărilor avariei de la C.A.E. Cernobîl, indemnizație unică la naşterea copilului şi indemnizație lunară pentru îngrijirea copilului (persoanelor asigurate şi neasigurate)), au fost identificate unele deficienţe privind: calcularea cuantumului iniţial al pensiei; în aplicarea sistemului de control intern din cadrul unor subdiviziuni teritoriale; întocmirea unor dosare de pensionare etc.

Acceptarea, din anul 2013, de către Casa Naţională de Asigurări Sociale a calculării prestaţiilor de asigurări sociale în baza datelor din Registrul de stat al evidenței individuale în sistemul public de asigurări sociale a facilitat procesul de stabilire a acestor prestaţii. În aceste circumstanţe,  în cazul nedeclarării sau neachitării contribuțiilor în termen de către contribuabili, se vor leza  drepturile beneficiarilor.

Totodată probele de audit obţinute sunt suficiente şi adecvate pentru a susţine că activităţile şi tranzacţiile financiare verificate şi evaluate în cadrul auditului sunt în conformitate cu  normele legale, cu excepţia unor situaţii la capitolul venituri care atestă unele: rezerve la evidenţa contribuabililor; carenţe la acţiunile întreprinse pentru asigurarea prezentării şi verificării veridicităţii declaraţiilor obligatorii ale contribuabililor.

Referitor la capitolul cheltuieli, auditul relevă unele aspecte de neconformitate privind: calcularea cuantumului iniţial al pensiei; ineficienţa unor controale interne în cadrul unor subdiviziuni teritoriale; întocmirea necorespunzătoare a unor dosare de pensionare; confirmarea venitului asigurat şi documentarea procesului de stabilire a indemnizaţiilor.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY