Actualizat: Duminică, 05 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul regularităţii la Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei

  • 19.04.2013
  • 1007

Prezentare_19.04.2013.pdf

Înregistrarea video a şedinţei http://www.youtube.com/watch?v=Eqmu0zeqos0  

 

În cadrul şedinţei din 19 aprilie 2013 Curtea de Conturi a examinat Raportul privind auditul regularităţii executării bugetului și gestionării patrimoniului public la Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei și unele instituții din subordine pe anul 2012 şi Raportul auditului regularităţii Proiectului „Consolidarea eficacităţii reţelei de asistenţă socială" pe anul 2012.    

După prezentarea succintă a rapoartelor, pentru precizări şi explicaţii au fost audiaţi Valentina Buliga, ministrul Muncii, Protecției Sociale și Familiei, Tudor Ciobănaș, șeful Direcției economico-financiare a Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei, Veaceslav Tizu, directorul Întreprinderii de Stat „Centrul republican experimental protezare, ortopedie şi reabilitare", Elisaveta Iacub, directorul Casei-internat pentru copii cu deficiențe mintale (Hîncești), Gheorghe Gherștega, directorul Azilului republican pentru invalizi și pensionari din mun. Chișinău, Victor Zănoagă, medicului-șef al Centrului republican pentru recuperarea sănătăţii invalizilor şi pensionarilor "Speranţa" (Vadul lui Vodă), precum şi a alte persoane cu funcţii de răspundere.

Auditul s-a efectuat la Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei, Întreprinderea de Stat  „Centrul republican experimental protezare, ortopedie şi reabilitare", Fondul republican de susţinere socială a populaţiei, Inspecția Socială, Casa-internat pentru copii cu deficiențe mintale,  Hînceşti, Azilul republican pentru invalizi și pensionari din mun. Chișinău, Centrul republican pentru recuperarea sănătăţii invalizilor şi pensionarilor „Speranţa", Vadul lui Vodă.

  • Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei și unele instituții din subordine 

Pentru anul 2012, Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei din contul componentelor bugetului de stat i-au fost precizate alocații financiare în sumă de 434,1 mil. lei, finanțarea fiind asigurată la nivel de 99,5 %. Cheltuielile efective au constituit 409,9 mil. lei înregistrând o creştere cu 46,9 mil. lei (13%) faţă de anul precedent, încadrându-se în limita stabilită.

Pentru realizarea corelării indicilor privind alocarea resurselor şi cu rezultatele politicilor Ministerului, finanțarea și raportarea mijloacelor bugetare s-a efectuat pe bază de programe și subprograme. Utilizarea mijloacelor publice, în unele cazuri, nu în deplină măsură a fost corelată cu indicatorii stabiliți. De asemenea, scopul programului pentru finanțarea aparatului central al Ministerului nu a fost corelat cu scopurile activității acestuia, precum și cu planurile anuale și strategice. Indicatorii de evaluare ai performanței nu sunt bazați pe rezultate și  nu se revizuiesc în mod regulat (anual). La executarea unor programe, indicatorii de performanță n-au fost îndepliniți, în timp ce finanțarea a fost alocată integral.

Ministerul, ca beneficiar al resurselor investiționale și reparații capitale, nu a asigurat monitorizarea documentației de proiect pe 3 obiective, ceea ce a condus la reexaminarea și ajustarea compartimentelor din proiectele de execuție a obiectivelor cu majorarea valorii acestora (cu 19,8 mil. lei). De asemenea, la acest capitol nu s-a respectat limita mijloacelor financiare, supra-cheltuielile constituind 67,6 mii lei (Centrul republican pentru recuperarea sănătăţii invalizilor şi pensionarilor „Speranţa", Vadul lui Vodă).

Veniturile obținute de la prestarea serviciilor cu plată, destinate ridicării nivelului calității serviciilor de asistența socială în instituțiile subordonate Ministerului, au însumat în perioada verificată 15,1 mil. lei, înregistrând o descreștere față de anul precedent cu 1,3 mil. lei.

La 31.12.2012 la MMPSF au fost depistate a solduri semnificative de mijloace speciale în sumă de 9 mil. lei. Neutilizarea soldului mijloacelor speciale, înregistrat la finele anului 2012 în sumă de 1,1 mil. lei, de la comercializarea biletelor de tratament în centrele de reabilitare pentru invalizi şi pensionari cu preţ redus (30% - 70%) puteau fi utilizate pentru acordarea serviciilor de reabilitare pentru 245 de invalizi şi pensionari.

De asemenea, se atestă nevalorificarea soldului mijloacelor speciale de la perceperea taxei pentru efectuarea procedurilor de adopţie internaţională la 31.12.2012, în sumă de 5,1 mil. lei. În acest context, auditul a stabilit că, rapoartele privind monitorizarea procesului post-adopție pentru 8 copii, adoptați în anul 2011, din momentul intrării în vigoare a Legii privind regimul juridic al adopției (ianuarie 2011) au fost prezentate cu nerespectarea termenelor stabiliți. Concomitent, pentru copiii adoptați până la intrarea legii în vigoare, raportarea situației post-adopție se efectua nu în toate cazurile.

În cadrul administrării Fondului republican de susţinere socială a populaţiei (FRSSP) un impact nefast reprezintă indicii irelevanți privind determinarea la nivel național a gradului de vulnerabilitate sau gravitate a situaţiei materiale sau sociale, a datelor centralizate privind familiile socialmente vulnerabile, inexistenţa unor interconexiuni informaționale de verificare a circumstanţelor reflectate în ancheta socială. Irelevanţa acestor indici au influenţă directă asupra veridicităţii datelor, prin care se confirmă starea socială şi materială a solicitantului, luată drept temei pentru acordarea ajutorului material,

În anul 2012 în FRSSP s-au încasat venituri în sumă de 116,5 mil. lei, ponderea majoră (92,4 mil. lei, sau 79,2%) revenind încasărilor de la operatorii naționali de telefonie mobilă. Încasarea veniturilor cu depășirea planului, neexecutarea cheltuielilor în sumele preconizate, precum şi neutilizarea soldului înregistrat la 01.01.2012 (8,6 mil. lei) au condiţionat formarea la 31.12.2012 a soldurilor de mijloace publice în sumă de 12,5 mil. lei. Cu valorificarea acestora puteau fi achitate ajutoare materiale pentru 2814 persoane nevoiașe.

Inspecția Socială (instituită în anul 2011), a verificat în perioada examinată 59 899 solicitări de acordare a ajutoarelor sociale (13,9 mil. lei sau 3% din suma totală), fiind stabilite nereguli, determinate de prezentarea neconformă a documentelor de către solicitanți, precum și examinarea și acceptarea acestora de către asistenții sociali, factori ce au condiționat efectuarea plăților neregulamentare în sumă de 4,8 mil. lei.

Cu privire la regularitatea cheltuielilor destinate articolelor protetico-ortopedice și acordarea serviciilor de reabilitare se denotă următoarele. În anul 2012 în baza contractului încheiat de Minister cu Î.S. „CREPOR" s-au realizat articole protetico-ortopedice și servicii medicale în sumă de 30,6 mil. lei, acestea fiind în creștere comparativ cu perioada anului 2010 cu 9,6 mil. lei sau cu 45,7 %. N-au fost realizate obiectivele la acordarea serviciilor contra plată, precum și n-au fost valorificate mijloace în sumă de 149,9 mii lei, alocate pentru reabilitarea pacienților de către Casa Națională de Asiurări în Medicină.  S-a înregistrat diminuarea profitului din activitatea economico-financiară a Î.S. „CREPOR" în sumă de 645,5 mii lei față de anul precedent, inclusiv de la acordarea serviciilor stomatologice - 441,5 mii lei (din care 244,8 mii lei recuperate neregulamentar din contul bugetului de stat).

Î.S. „CREPOR", la calcularea lunară a prețurilor de vânzare a articolelor protetico-ortopedice și dispozitivelor ortopedice, a aplicat Metodologia aprobată de Minister, care nu conține criterii de  performanțe și limitare a cheltuielilor.

În secția de producere a încălțămintei (cota 63,7% în structura producției realizate) utilajul instalat este moral și fizic uzat, uzura medie constituind 89%. Procesul tehnologic și utilajul n-au fost reînnoite pe parcursul ultimilor 50 de ani, ceea ce influențează calitatea producției și productivitatea muncii.

Centrul republican  pentru recuperarea sănătăţii invalizilor şi pensionarilor „Speranţa" din Vadul lui Vodă activează în baza Statutului neactualizat și neconformat la prevederile legale la capitolul responsabilităţii fondatorului, formarea patrimoniului, etc. Pentru activitatea acestuia în anul 2012 au fost alocate mijloace în sumă de 18,7 mil. lei, la efectuarea cheltuielilor nefiind respectată limita stabilită, admițându-se supra-cheltuieli în sumă de 145,2 mii lei.

La Azilul republican pentru invalizi și pensionari, mun. Chișinău cheltuielile, precum și reflectarea acestora în evidența contabilă se efectuează cu nerespectarea cerințelor regulamentare exprimate prin:

  1. neînregistrarea în evidența contabilă a datoriilor în sumă de 17,3 mii lei și a creanțelor în sumă de 16,5 mii lei, precum și denaturarea cheltuielilor, a determinat raportarea eronată a rezultatelor activității instituției;
  2. nerespectarea normelor de cheltuieli pentru alimentația pensionarilor (cu 1,58 lei/ pat/ zi) a determinat reducerea cu 81,5 mii lei a cheltuielilor pentru alimentația pensionarilor.

La Casa - Internat pentru copii cu deficiențe mintale, Hîncești s-au atestat:

  1. mijloacele fixe, primite cu titlu de ajutor umanitar de la donatorii străini prin intermediul distribuitorilor autohtoni (antreprenori de lucrări de construcție) în multiple cazuri, nu se confirmă în expresie cantitativă şi bănească prin documentele primare, iar în cazul echivalării preţurilor, valoarea de bilanț al acestora este exagerată;
  2. neîncadrarea cheltuielilor efective a instituției în limitele aprobate pentru apă și canalizare, determinată de majorarea pe parcursul anului 2012 de către Consiliul orășenesc Hîncești a tarifelor pentru canalizarea apelor uzate de la 26,46 lei/m3 la 31,75 lei/m3, fapt ce a condiționat majorarea cheltuielilor bugetului cu 147,3 mii lei.

Ministerul administrează bunurile imobile proprietate publică a statului la 21 instituții și întreprinderi din subordine, însă, potrivit atribuțiilor stipulate în Regulamentul său de activitate și atribuțiilor delimitate prin regulamentele direcțiilor și secțiilor acestuia, fișele de post a angajaților ministerului, atribuțiile de administrare a patrimoniului statului nu sunt prevăzute, nefiind stabiliți responsabilii de monitorizarea gestionării bunurilor statului.

Ministerul nu posedă situația reală a patrimoniului public administrat. Astfel, s-a constatat că Listele bunurilor imobile proprietate publică a statului  (130 obiecte), aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr.351 din 23.03.2005, nu prezintă situaţia reală a clădirilor şi construcţiilor gestionate de instituţiile şi întreprinderile din subordine (162 obiecte). Concomitent, instituţiile nu s-au adresat către Minister pentru includerea acestor obiecte în Lista bunurilor imobile. În aceste condiții, situația patrimonială determină divergențe între datele reale și cele aprobate.

Din bunurile imobile gestionate de către instituţiile şi întreprinderile subordonate ministerului n-au fost supuse înregistrării cadastrale - 22 clădiri cu suprafața de 22089,3 m2 și valoarea de 74 mil. lei.

Suprafaţa terenurilor gestionate de instituțiile și întreprinderile Ministerului constituie 95,35 ha, din care la 7 instituţii suprafaţa terenurilor de 30,12 ha nu este înregistrată la organele cadastrale. Din suprafaţa terenurilor aflate în administrarea instituţiilor (95,35 ha) nu sunt reflectate în evidența contabilă 93,38 ha.

Mijloacele fixe, primite cu titlu de ajutor umanitar de la donatorii străini prin intermediul distribuitorilor autohtoni (antreprenori de lucrări de construcție) în multiple cazuri, nu se confirmă în expresie cantitativă şi bănească prin documentele primare, iar în cazul echivalării preţurilor, valoarea de bilanț al acestora este exagerată.

  • Proiectului „Consolidarea eficacităţii reţelei de asistenţă socială"

În scopul realizării Proiectului şi ameliorării eficienţei şi echităţii reţelei de protecţie socială prin intermediul expansiunii durabile sub aspect financiar şi consolidării Programului de Ajutor Social, la 01.07.2011 a fost semnat Acordul de finanţare dintre Republica Moldova şi Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare, responsabil de implementare fiind MMPSF. Moldova beneficiază de un credit în valoare echivalentă cu 22,9 mln. Drepturi Speciale de Tragere, sau 37 mln. dolari SUA, precum şi fonduri alocate de partenerul guvernamental în sumă de circa 245 mln. dolari SUA. Pentru realizarea Proiectului în 2012 au fost efectuate debursări în contul MMPSF în sumă de 500 mii dolari SUA şi s-au înregistrat cheltuieli în sumă de 427,8 mii dolari SUA.

Constatările de audit relevă că indicatorii privind debursarea şi valorificarea surselor Proiectului pe anul 2012, sub toate aspectele semnificative, prezintă o imagine fidelă pentru anul 2012.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.

Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin. (7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY