Actualizat: Joi, 04 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Carențe și vulnerabilități ale procesului de stabilire a compensațiilor victimelor represiunilor politice

  • 16.05.2014
  • 930

Prezentare

Înregistrare video

 

La data de 16 mai 2014, Curtea de Conturi a examinat în cadrul şedinţei publice Raportul auditului conformității cu elemente de performanță „Există oportunități de îmbunătățire a modului de gestionare a mijloacelor publice și de perfecționare a instrumentelor utilizate la restituirea bunurilor și achitarea de compensații persoanelor supuse represiunilor politice".

La şedinţă au fost prezenţi Lidia Lozovanu, şeful Direcţiei legislaţie a Ministerului Finanţelor, Alexandru Morcov, director adjunct al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru, Raisa Cotorobai, şeful Direcţiei audit a Primăriei municipiului Chişinău, președinților raioanelor: Briceni, Dondușeni, Rîșcani, Strășeni, secretarii comisiilor speciale precum şi alte persoane oficiale din cadrul entităţilor verificate.

La 08.12.1992, Parlamentul a adoptat Legea nr.1225-XII "Privind reabilitarea victimelor represiunilor politice", care prevede restituirea averii confiscate sau naţionalizate persoanelor reabilitate, repunerea în drepturi a persoanelor supuse represiunilor politice şi despăgubirii cetăţenii prejudiciaţi, iar prin completările și modificările efectuate prin Legea nr. 186-XVI din 29.06.2006, a fost îmbunătăţit cadrul normativ în domeniul protecţiei victimelor represiunilor politice.

În scopul realizării prevederilor legii menționate, autoritățile administrației ale raioanelor și municipiilor Chișinău și Bălți au instituit comisii speciale, iar modul de recuperare a valorii bunurilor prin achitarea de compensaţii persoanelor supuse represiunilor politice s-a aprobat de către Guvern la 05.06.2007.

Auditul Curţii de Conturi a identificat numeroase iregularități și vulnerabilități ale procesului de stabilire a compensațiilor persoanelor reabilitate. Comisiile speciale necesitau a fi instruite în mod organizat la nivel central pentru a înțelege mai bine atribuțiile și sarcinile delegate prin lege. Membrii acestora au simțit și lipsa unui ghid practic de aplicare a legislației aferente aspectelor de evaluare, stabilire și achitare a despăgubirilor persoanelor supuse represiunilor,  care au fost și mai rămân a fi foarte complexe și diferite. Nici preocuparea administraţiei autorităţilor publice locale (AAPL) de aplicarea cât mai corecte a  prevederilor legii privind reabilitarea victimelor represiunilor politice și de asigurarea calității activității comisiilor speciale nu a fost una suficientă. Toate cele menționate au avut efecte negative asupra performanței activității comisiilor speciale, nefiind înregistrate progrese în acest sens.

Situaţia creată reprezintă un risc de nerealizare conformă a obiectivelor stabilite de cadrul legal privind compensarea valorii averii persoanelor reabilitate, ce atrage după sine alocarea și achitarea unor sume importante de mijloace publice. Numai în perioada anilor 2008 -2013 suportul financiar alocat din bugetul de stat a constituit 139,2 mil.lei pentru 425 de familii beneficiare.

Conform constatărilor expuse în Raportul de audit, se relevă că instrumentele implementate și utilizate de autoritățile abilitate la stabilirea și achitarea compensaţiilor persoanelor supuse represiunilor politice n-au fost eficiente și suficiente. Iregularitățile identificate relevă necesitatea soluţionării în cadrul comisiilor speciale a unui şir de probleme de ordin organizaţional şi funcţional, precum şi operării unor modificări în cadrul legal.

Printre cauzele determinate care au influenţat direct procesele de stabilire și achitare a compensațiilor, se menţionează:

  • carenţe şi imperfecţiuni ale cadrului regulator ce vizează determinarea obiectivă a valorii averii persoanelor supuse represiunilor şi stabilirea corectă a compensațiilor;
  • lipsa unor reglementări interne prin care să fie stabilite operaţiunile ce cad în sarcina fiecărui membru din cadrul comisiei, precum și existența unor reglementări incomplete, insuficiente sau interpretabile;
  • neimplicarea în procesul de examinare și evaluare a documentelor a tuturor membrilor comisiei, lipsa unui control intern eficient care să asigure aplicarea adecvată a tuturor reglementărilor legale;
  • nedeterminarea responsabilităţilor şi termenelor de realizare a fiecărei sarcini, fiind utilizate procedurile neeficiente;
  • neidentificarea riscurilor aferente principalelor slăbiciuni și a zonelor sensibile la fraudă în procesul de stabilire a compensațiilor;
  • lipsa unui sistem unificat de evidență, gestionare și administrare a compensațiilor stabilite pentru beneficiari;
  • colaborarea neadecvată între organele abilitate de executarea rapoartelor de evaluare a bunurilor și lipsa unei analize profunde din partea comisiilor asupra documentelor înaintate spre examinare ;
  • conlucrare insuficientă a Comisiei guvernamentale cu comisiile speciale, ce a avut ca efect nesoluționarea problemelor apărute în procesul aplicării actelor normative sau interpretarea eronată a acestora;
  • lipsa procedurilor pentru identificarea cetăţenilor care au fost despăgubiţi în baza legii vechi;
  • lipsa obligativității depunerii de către solicitanți a tuturor documentelor prevăzute de actele normative;
  • s-a atras o atenţie redusă procesului de determinare corectă a valorii averii confiscate, naționalizate sau scoase în alt mod din posesia persoanelor supuse represiunilor politice, fapt care a generat evaluarea neconformă a documentelor depuse de beneficiari, nestabilirea cerințelor de reevaluare a averii în cazuri suspecte și informare a organelor abilitate;
  • achitarea neregulamentară a compensațiilor și utilizarea ineficientă a mijloacelor bugetare în urma efectuării unor plăți pentru bunuri care nu se restituie;
  • lipsa procedurilor stabilite la evaluarea documentelor în cazul determinării moștenitorilor legali;
  • acceptarea declarațiilor depuse de martori cu nerespectarea normelor legale la identificarea averii solicitanților,
  • omiterea de către comisii a termenului de adresare și contestare a hotărârii instanței judecătorești în instanța superioară ;
  • neantrenarea corespunzătoare în procesele de examinare a cererilor a primarilor din localitățile unde au domiciliat anterior solicitanții, ce a condus la admiterea și examinarea unor informații dubioase, prezentate de aceștia și ca urmare, adoptarea deciziilor nefondate;
  • manifestarea unei preocupări reduse la nivelul structurilor de inspecție financiară din cadrul Ministerului Finanțelor pentru identificarea cazurilor de stabilire a plăților necuvenite și redresarea situațiilor create.

Astfel, mecanismele și instrumentele implementate și utilizate de autoritățile abilitate la stabilirea și achitarea compensaţiilor persoanelor supuse represiunilor politice nu sunt eficiente și suficiente. Nereglementarea corespunzătoare a activității comisiilor speciale a generat carențe și vulnerabilități la toate etapele procesului de stabilire a compensațiilor victimelor represiunilor politice.

Totodată, Curtea de Conturi evidențiază faptul inexistenței ținerii unui registru manual sau într-un sistem informațional privind evidența compensațiilor stabilite pentru persoanelor supuse represiunilor politice și cine sunt acestea, ceea ce menține riscul major de achitare neregulamentară a compensațiilor urmașilor acestora.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY