Actualizat: Miercuri, 03 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Comentariile CCRM după declaraţiile preşedintelui r-lui Dubăsari

  • 14.02.2013
  • 1237

În contextul conferinţei de presă, susţinute pe 07 februarie 2013 de preşedintele raionului Dubăsari, Grigore Policinschi, Curtea de Conturi, în conformitate cu competențele instituționale, vine cu următoarele precizări şi constatări.

În perioada iulie - noiembrie 2012, în conformitate cu art. 28 al Legii Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008 și Programul activității de audit a Curții de Conturi pe anul 2012, instituţia supremă de audit din ţară a efectuat auditul bugetelor unităților administrativ-teritoriale (UAT) şi gestionării patrimoniului public din raionul Dubăsari pe anul 2011. Scopul misiunii de audit a fost de a verifica respectarea de către autoritățile administrației publice locale (AAPL) din raionul Dubăsari a prevederilor regulamentare; relevanța cadrului normativ în materie de proceduri de evaluare, prognoză și colectare a impozitelor și taxelor locale, precum și de gestiune a cheltuielilor bugetare; corectitudinea administrării și integritatea patrimoniului public din raion.

În urma misiunii de audit a fost întocmit Raportul auditului bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale şi gestionării patrimoniului public din raionul Dubăsari pe anul 2011, care a fost examinat în cadrul şedinţei plenului Curţii de Conturi din 21.11.2012, în prezenţa factorilor de decizie din raionul Dubăsari. La finele şedinţei a fost adoptată Hotărîrea nr. 52 din 21 noiembrie 2012 asupra Raportului menţionat, care a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 273-279/40 din 28.12.2012.

Înregistrarea video completă a şedinţei în cauză poate fi accesată pe adresa http://www.youtube.com/watch?v=1w_IqCuh1HY&feature=youtu.be . Raportul şi Hotărîrea CCRM pe marginea misiunii de audit, efectuată în raionul Dubăsari, sunt accesibile pe pagina web a Curţii de Conturi, pe adresa  http://www.ccrm.md/hotarireview.php?idh=639&l=ro (în limba română), şi http://www.ccrm.md/hotarireview.php?idh=639&l=ru (în limba rusă).

Curtea de Conturi constată că, reprezentanții raionului Dubăsari au utilizat într-un mod distorsionat constatările din Raportul de audit. Spre regret, sursele mass-media nu au studiat Raportul menţionat, ca urmare publicul larg nu a primit informaţia corectă şi completă despre încălcările şi iregularităţile depistate de Curtea de Conturi în cadrul misiunii de audit, efectuate în raionul Dubăsari.

Pentru a clarifica situaţia şi a oferi opiniei publice informaţie obiectivă, Curtea de Conturi atenţionează asupra următoarelor constatări, extrase din Raportul de audit menţionat.

  •  Subestimarea bazei impozabile

Misiunea de audit a constatat practici de încălcare a cadrului normativ-legal, fiind identificate iregularităţi, care au afectat procesul bugetar în ansamblu, precum și buna gestiune a patrimoniului public local în perioada anului 2011.

Sub-procesul de analiză şi prognoză fiscală în cadrul formării veniturilor bugetelor UAT nu a fost precedat de o evaluare analitică a potențialului economico-financiar şi, implicit, a bazei de impozitare a UAT. În sub-procesul de elaborare şi stabilire a indicilor fiscali, Direcţia generală finanţe (DGF) din raion și unele AAPL de nivelul I au subestimat veniturile (cu excepţia celor din gestiunea patrimoniului) cu circa 0,86 mil. lei, unele categorii de venituri n-au fost planificate, ceea ce a condiționat subestimări și, respectiv, aprobarea indicilor în mărimi diminuate. În consecință, transferurile pentru susţinerea financiară a teritoriului din contul bugetului de stat fiind supradimensionate.

Sursa principală de venituri în bugetele UAT din raionul Dubăsari sunt transferurile din bugetul de stat, a căror pondere în 2011 a constituit 85,7% (84,7 mil. lei din 98,9 mil. lei). Pe parcursul ultimilor 4 ani, veniturile proprii ale bugetelor UAT din raionul Dubăsari au crescut cu 1,6 mil. lei (de la 10,9 mil. lei în 2008 până la 12,5 mil. lei în 2011). Concomitent,  transferurile din bugetul de stat au crescut cu 6,2 mil. lei (de la 78,5 mil. lei în 2008 până la 84,7  mil. lei în 2011).

Această situaţie urmează să implice un grad înalt de responsabilitate al AAPL din raionul Dubăsari, pentru a utiliza, în conformitate cu normele stabilite, raţional şi eficient mijloacele financiare primite din bugetul de stat. Cu regret, AAPL (preşedintele raionului, Consiliul raional, primăriile satelor/comunelor din raion) au utilizat iraţional mijloacele financiare pentru unele acţiuni fără impact asupra dezvoltării social-economice a populaţiei acestui raion.

Deficienţele din activitatea AAPL şi Inspectoratului Fiscal de Stat (IFS) Dubăsari privind determinarea obiectului impunerii şi verificarea corectitudinii aplicării cotelor impozitelor şi taxelor locale, au dus la ratarea unor venituri în sumă de 0,04 mil. lei. 

  • Abateri în domeniul gestionării cheltuielilor

Managementul AAPL (de nivelul I şi nivelul II) în materie de fundamentare şi gestiune a cheltuielilor nu a fost marcat de tendinţe de îmbunătăţire, acesta generând abateri semnificative de la normele legale. Totodată, necorespunderea cadrului normativ-legal şi reglementărilor interne a provocat indisciplină financiară în gestionarea cheltuielilor din bugetele locale. Misiunea de audit relevă că bugetele locale din raion au suportat, astfel, în mod neregulamentar, cheltuieli cifrate la 6,1 mil. lei, la următoarele capitole:

1)    Achitarea neregulamentară a plăților salariale

În condiţiile unui buget de austeritate şi lipsei unei fundamentări exhaustive privind necesitatea personalului suplimentar, au fost angajaţi, supra normelor stabilite prin Hotărîre de Guvern 49,25 de unități de personal. Pentru întreţinerea personalului supra-normativ,  în 2011 au fost suportate cheltuieli în sumă de circa 1,2 mil. lei (instituţii din cadrul Consiliului raional Dubăsari - 37 unităţi (835 mii lei), s. Pîrîta - 2,5 (73,8 mii lei); com. Coșnița - 1,5 (33 mii lei); s. Doroțcaia - 1,5 (29,2 mii lei);  s. Holercani - 1,5 (16,9 mii lei); s. Ustia - 2 (56,3 mii lei);  s. Molovata - 3,25 (71,5 mii lei)). Prin urmare, atunci când unele UAT pot să-şi îndeplinească atribuţiile funcţionale cu personalul stabilit conform normativelor existente, prestând servicii publice calitative populaţiei, altele, având angajat personal suplimentar, nu reuşesc să asigure prestarea unor servicii publice calitative şi eficiente. Totodată, luând în considerație mărimea transferurilor de la bugetul de stat, în cazul dat nu se utilizează mijloace financiare proprii ale UAT din raion, dar sunt irosite mijloacele bugetului de stat.

2)    Iregularităţi la efectuarea lucrărilor investiţionale şi de reparaţie, achizițiilor

S-a constatat executarea lucrărilor investiționale și de reparație, în lipsa documentaţiei de proiect şi a calculelor de deviz (elaborate şi expertizate regulamentar).  Această situaţie a fost depistată în cadrul direcţionării mijloacelor publice, destinate investiţiilor capitale, în sumă de 1156,3 mii lei, lucrări care au fost executate fără proiect elaborat şi expertizat corespunzător. Totodată, lucrările în sumă de 374,9 mii lei au fost executate de persoane fizice neautorizate şi nelicențiate.

Misiunea de audit a constat supradimensionarea cheltuielilor pentru investiţii/reparaţii capitale, precum şi executarea altor lucrări, neprevăzute în documentaţia de proiect, în sumă totală de 0,1 mil. lei. 

Unele AAPL din raion nu au asigurat calitatea lucrărilor de reparaţii capitale executate, în sumă totală de 0,4 mil. lei.

De asemenea, au fost depistate practici de achiziționarea de mărfuri, lucrări şi servicii, cu nerespectarea prevederilor legale, în sumă totală de 1,7 mil. lei.

3)    Nerespectarea procedurilor legale pentru decontarea cheltuielilor

În alte cazuri, AAPL din raion nu au respectat procedurile legale şi nu au întocmit corect documentele justificative pentru a putea deconta unele cheltuieli, cum ar fi cele, suportate pentru: măsurile de reprezentare/protocol (recepţii, comemorări etc.) în sumă de 594,9 mii lei (inclusiv: autorităţile publice raionale - 494,6 mii lei, Direcţia învăţământ, tineret şi sport - 90,3 mii lei și primăria com. Coșnița - 10 mii lei); foile de odihnă repartizate unor copii din familii social vulnerabile în sumă 499,6 mii lei; completarea foilor de parcurs a automobilelor şi depăşirea normativului stabilit de Guvern privind parcursul-limită cu automobilele de serviciu în sumă, respectiv, de 130,1 mii lei (inclusiv: autorităţile publice raionale - 113,5 mii lei, Direcţia învăţământ, tineret şi sport - 16,6 mii lei) şi de 170,3 mii lei (autorităţile publice raionale şi Direcţia învăţământ, tineret şi sport) etc. Această situaţie generează posibilitatea utilizării frauduloase a mijloacelor publice, iar AAPL din raionul Dubăsari nu au întreprins măsuri eficiente pentru minimalizarea acestor deficiențe. 

  • Iregularităţi în domeniul gestionării patrimoniului public

Contrar prevederilor legale, AAPL din raion nu au asigurat înregistrarea în Registrul bunurilor imobile a drepturilor asupra bunurilor imobile în valoare de 61,3 mil. lei.

Încălcând prevederile regulamentare, AAPL din raion nu au identificat și nu au contabilizat corespunzător patrimoniul proprietate publică, precum și au admis erori la raportarea valorii fondului locativ în valoare de circa 7,7 mil. lei.

Nu a fost asigurată încheierea contractelor de comodat pentru patrimoniul transmis în gestiune Instituţiei medico-sanitare publice (IMSP) de către Consiliul raional, în valoare totală de 13,5 mil. lei, contrar prevederilor legale.

La Agenţia Proprietăţii Publice nu a fost raportată situația privind patrimoniul public gestionat de către AAPL din raion (la 01.01.2012, în suma de 229,9 mil. lei).

AAPL nu au înregistrat regulamentar la organele cadastrale drepturile asupra conductelor de gaz. Totodată, 8 conducte de gaz în valoare totală de peste 16,3 mil. lei, edificate din surse bugetare, au fost transmise (în bază de contract) în gestiune unui agent economic din domeniu, pentru deservirea tehnică, fără ca statul sau UAT să obţină vreun avantaj economic.

AAPL au transmis neregulamentar unor asociații obștești şi persoane fizice (în lipsa contractelor) proprietatea publică locală (sonde arteziene și rețelele de aprovizionare cu apă și canalizare), în valoare de 2,6 mil. lei, fără ca UAT să obţină vreun avantaj economic, precum și au permis utilizarea resurselor naturale în lipsa autorizațiilor respective.

În raion persistă riscul de folosire neautorizată a terenurilor proprietate publică și de pierdere a dreptului de deținător asupra lor, ca urmare a neasigurării delimitării terenurilor proprietate publică (a statului, a UAT şi privată), evidenţei defectuoase și lipsei controlului asupra modului de utilizare a patrimoniului.

Managementul ineficient al fondului funciar şi bunurilor imobile a dus la gestiunea neconformă a acestuia, ceea ce a lipsit UAT de venituri evaluate la circa 0,45 mil. lei.

În opinia echipei de audit, iregularităţile şi încălcările depistate în domeniile supuse verificării, în mare măsură, sunt rezultatul:

  • lipsei unor reguli și proceduri standardizate în materie de management financiar și de control intern privind procesul bugetar;
  • absenței unui sistem instituțional de măsurare a eficienței și eficacității cheltuielilor publice în UAT, exprimate prin alocarea discreționară și neeconomicoasă a resurselor financiare;
  • nestabilirii unor prevederi explicite pentru AAPL privind modalitatea evidenţei conforme a patrimoniului public şi raportării veridice a situaţiilor patrimoniale; necunoaşterii prevederilor legale în domeniul financiar-contabil sau interpretării eronate a unor prevederi;
  • managementului contabil imperfect, organizării neconcludente a inventarierii anuale a patrimoniului, datoriilor debitoare şi creditoare;
  • nivelului redus al responsabilității unor persoane cu funcții de răspundere la exercitarea atribuțiilor.

În contextul celor expuse, Curtea de Conturi menţionează că, AAPL din raion execută ineficient atribuţiile sale, iar proasta gestiune a banului public s-a soldat cu iregularitățile menționate în Raportul de audit al CCRM. Materialele misiunii de audit au fost remise organelor respective pentru examinare după competență.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY