Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Comentariile Curţii de Conturi după publicaţiile agenţiei Omega

  • 08.07.2013
  • 507

Agenţia de ştiri Omega (www.omg.md) a publicat recent câteva articole, în care face referire la Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul unităţilor administrativ-teritoriale din municipiul Chişinău în 2012, şi anume „Счетная палата выявила многочисленые грубые нарушения в деятельности фирмы клана Лучинских" (03.07.2013), „Фирма Лучинских не могла выиграть тендер на ремонт деясяти кишиневских улиц" (04.07.2013), „Фирма Лучинских нанесла серьезный ущерб бюджету столицы" (05.07.2013).

În articolele menţionate, agenţia face trimitere la constatările Curţii de Conturi a Republicii Moldova (CCRM), vorbind despre persoane fizice şi interpretând investigaţiile şi concluziile jurnalistice drept fapte expuse în Raportul de audit pe municipiul Chişinău: „Компания «Genesis International», контролируемая сыновьями бывшего президента Петра Лучинского, обязавшаяся провести «модернизацию» десяти улиц Кишинева, допустила при участии столичной администрации множество нарушений закона, нанеся, тем самым, ущерб столичному бюджету. Соответствующие выводы содержатся в отчете Счетной палаты за 2012 год."

De asemenea, agenţia menţionează, că este în posesia Raportul Curţii de Conturi: „Так, согласно отчету, которым располагает агентство OMEGA,... ", afirmând că Primăria Chişinău tăinuieşte acest raport de societate: „На нарушения при выполнении фирмой Лучинских работ по ремонту участков дорог указывалось в последнем отчете Счетной палаты, скрываемом руководством примэрии Кишинева."

În acest context, pentru a clarifica lucrurile şi a prezenta imaginea fidelă a situaţiei, Curtea de Conturi vine cu următoarele precizări.

Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul unităţilor administrativ-teritoriale din municipiul Chişinău în 2012 a fost examinat în şedinţă deschisă, cu participarea factorilor de decizie de la entităţile verificate şi reprezentanţilor mass-media pe 28 iunie 2013. Şedinţa a fost transmisă în regim on-line de portalul informativ „Privesc.eu", înregistrarea şedinţei fiind disponibilă în arhiva sursei menţionate pe pagina web.

Potrivit art. 34 alin. (7)  al Legii Curţii de Conturi Nr. 261 din 05.12.2008, „Rapoartele de audit, precum şi hotărîrile Curţii de Conturi asupra acestora se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în decurs de 15 zile de la data aprobării/adoptării." Copiile proiectelor de Raport al Curţii de Conturi se remit, înainte de şedinţă, doar entităţilor verificate, pentru familiarizare, formulare de obiecţii şi propuneri, în caz de necesitate. Rapoartele şi hotărârile Curţii de Conturi devin disponibile pentru toţi doar după publicarea în „Monitorul Oficial", fiind plasate şi pe pagina web a CCRM.

Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul unităţilor administrativ-teritoriale din municipiul Chişinău în 2012 nu a fost publicat încă în „Monitorul Oficial", iar materialele nefinalizate nu au fost puse la dispoziţia mass-media de către Curtea de Conturi.

În Rapoartele Curţii de Conturi nu sunt menţionate persoane fizice, obiectivele misiunilor de audit ale instituţiei fiind verificarea respectării de către autoritățile administrației publice centrale şi locale a prevederilor regulamentare în procesul bugetar; conformării procedurilor de evaluare, prognozare și administrare a impozitelor și taxelor locale cadrului normativ; gestiunii cheltuielilor bugetare; administrării și integrității patrimoniului public. Din aceste considerente, informaţiile prezentate de agenţia Omega sunt în exclusivitate opinia reprezentanţilor sursei-mass media.

Misiunea de audit, în cadrul verificării autorităţilor publice locale ale municipiului Chişinău, a pus accentul pe activitatea autorităților administrației publice locale (AAPL) a municipiului în contextul asigurării unei gestiuni relevante, în spiritul regularității și bunei guvernări. Curtea de Conturi nu verifică alte entităţi, cum ar fi companii şi societăţi private (cu excepţia celor cu capital statutar majoritar de stat), deci compania „Genesis International" a fost privită în cadrul auditului ca prestator de servicii pentru AAPL din municipiul Chişinău, fără a fi făcute investigaţii cu privire la proprietarul companii etc., fapt care nu cade sub incidenţa legislaţiei şi actelor normative referitor la auditul public extern.

În contextul constatărilor Curţii de Conturi la capitolul reparaţia drumurilor, relatăm, că Direcţia Generală Transport Public şi Căi de Comunicaţie (DGTPCC) n-a asigurat indicarea în toate documentele necesare (studiul de fezabilitate, proiect, caietul de sarcini, documentele de licitație, procese-verbale de executare a lucrărilor) a tipului lucrărilor de reparație a drumurilor, conform clasificației (reparații capitale, mijlocii, curente, de întreținere). Pentru anul 2012, din contul contractului de împrumut, SRL „Genesis Internațional" (contractul de antrepriză din 19.11.2010) a executat lucrări în sumă de 102,52 mil. lei. Deşi finanţarea şi raportarea acestor lucrări s-a efectuat la articolul 243.06 „Reparații capitale a altor obiecte", aceste lucrări s-au executat în lipsa documentației de proiect.

Deşi lucrările de reparaţie a drumurilor au fost finalizate de SRL „Genesis Internațional", încă la 17.12.2012, până în prezent nu a fost format un grup de lucru și nu a fost  întocmit un Act de recepție finală. Totodată la 05.12.2012 şi 15.02.2013, DGTPCC a constatat neconformităţi privind lucrările de reparaţie, executate de către antreprenor. Până la finalizarea auditului, act de lichidare a deficienţelor constatate nu s-a întocmit.

Pentru asigurarea calității lucrărilor executate, DGTPCC a efectuat în decembrie 2012, la Institutul Național de Standardizare și Metrologie, Centrul de Încercări a Drumurilor, lucrări de verificare a calității betonului asfaltic utilizat la  reparația a 8 străzi, în valoare de 0,05 mil. lei, care au constatat corespunderea betonului asfaltic tipului. Totodată auditului nu i-au fost prezentate informaţii privind modalitatea de luare a probelor pentru expertizare.

Volumul lucrărilor, executate de către SRL „Genesis Internațional" în 2012, a fost de 115,02 mil. lei, dar în evidența contabilă acestea au fost reflectate în limita alocaţiilor bugetare aprobate - 102,5 mil. lei. Datoria față de antreprenor, în sumă de 12,5 mil. lei, nu a fost contabilizată în termenii prevăzuţi de legislaţie, ceea ce contravine prevederilor art.19 alin.(1) şi art.23 alin.(1) din Legea nr.113-XVI din 27.04.2007. Datoria menţionată a fost contabilizată şi achitată doar în anul 2013.

În procesul executării lucrărilor de reparaţie, din 10 străzi contractate de SRL „Genesis Internațional", în anul 2011 a fost exclusă str. Alba Iuilia, cu valoare de 29,1 mil. lei, concomitent fiind majorat cu 28,2 mil. lei volumul/valoarea lucrărilor la 5 străzi și introduse lucrări la 2 străzi, care nu erau contractate, fără a întocmi un acord adițional la contract și fără a utiliza procedurile de achiziții  publice. În acelaşi mod, în anul 2012 a fost micșorat volumul/valoarea lucrărilor la 8 străzi și a fost majorat volumul/valoarea la 6 străzi cu 43,98 mil. lei.

Totodată, prin acord adițional nr.2 din 05.03.2012, înregistrat la Agenţia Achizițiilor Publice la 16.07.2012, în legătură cu majorarea (actualizarea) prețurilor la lucrările contractate, s-a micșorat volumul de lucrări la reparația bd. Ștefan cel Mare cu 9,0 mil. lei, majorându-se concomitent valoarea lucrărilor pentru anul 2012 cu rata inflației de 7,8%.

Excluderea străzilor Vasile Lupu și Ștefan cel Mare a fost motivată prin faptul că pentru acestea sunt necesare lucrări de reabilitare a rețelelor de apă, termoficare și de iluminat care nu sunt prevăzute în devizul de cheltuieli.

Astfel, din 10 străzi contractate inițial nu au fost executate lucrări la 3 străzi (str. Alba Iulia, str. Vasile Lupu și bd. Ștefan cel Mare) în valoare totală de 78,9 mil. lei, iar valoarea lucrărilor contractate pe 7 străzi urma să constituie 83,6 mil. lei, dar s-a executat în sumă de 135,1 mil. lei, sau cu 51,5 mil. lei (61,6%) mai mult, ceea ce contravine prevederilor art.53 alin.4 lit.a) din Legea nr.96 din 13.04.2007, care prevede majorarea valorii lucrărilor până la 30%. Totodată în lipsa procedurilor de achiziție au fost efectuate lucrări la 3 străzi (str. M. Viteazu, str. Petricani, str. Ierusalem), în sumă de 26,7 mil. lei. 

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY