Actualizat: Duminică, 28 Aprilie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Conferinţa Naţională: Achiziţiile publice în Moldova

  • 02.03.2010
  • 1049
Curtea de Conturi a fost gazda unei Conferinţe Naţionale axată pe achiziţiile publice în Republica Moldova: realizări şi perspective. Conferinţa s-a desfăşurat la 2 martie curent şi a avut drept invitaţi mai multe instituţii publice din ţară, precum şi invitaţi de la instituţii internaţionale.
    Experienţa pe scară mondială arată că, în condiţii de piaţă, combinaţia dintre concurenţa sporită, profesionalism şi procedurile de achiziţii eficace poate oferi preţuri cu mult mai joase, o calitate mai înaltă şi, prin urmare, o îmbunătăţire a eficienţei costurilor în sectorul public, prin prestarea la timp publicului larg a unui număr sporit de servicii calitative.
    Deşi, începând cu anul 1997, Republica Moldova a deţinut un cadru legal privind achiziţiile de mărfuri, lucrări şi servicii pentru necesităţile statului, acesta nu întrunea toate exigenţele Acordului Organizaţiei Mondiale a Comerţului privind achiziţiile publice şi ale directivelor Uniunii Europene în materia vizată. Pe parcursul ultimilor 10 ani, instituţiile publice şi agenţii economici au abordat problema existenţei unor lacune în cadrul normativ respectiv. Curtea de Conturi, în cadrul controalelor efectuate, a scos în evidenţă numeroase încălcări în domeniul achiziţiilor publice, precum şi existenţa unor prevederi ale legislaţiei care s-au dovedit a fi ineficiente la aplicarea lor în practică, înaintând Guvernului propuneri de a revedea şi simplifica mecanismele achiziţiilor publice, a delimita responsabilităţile părţilor.
    Scopul conferinţei a fost schimbul de experienţă şi relatarea despre lecţiile învăţate de către Curtea de Conturi cu referire la achiziţiile publice, totodată schimbul de experienţă dintre raportorii conferinţei.
    Preşedintele Curţii de Conturi, dna Ala Popescu a remarcat: „Conferinţa de astăzi este mai mult decât un conglomerat de rapoarte, mai degrabă sînt nişte lecţii învăţate pe parcursul auditelor efectuate  în domeniu, schimb de opinii şi sugestii, avînd drept scop final înlăturarea neregulilor  şi disfuncţionalităţilor în procesul achiziţiilor publice la toţi actorii-cheie participanţi, îmbunătăţirea situaţiei în domeniul achiziţiilor publice, atribuindu-i un caracter  cu adevărat public şi transparent”.
   În cadrul conferinţei s-a discutat despre reducerea cheltuielilor publice ca aspect cheie al achiziţiilor publice; mecanismul achiziţiilor publice şi metodologia auditului performanţei; monitorizarea achiziţiilor publice de către societatea civilă şi alte subiecte de o importanţă majoră pentru acest sector.

Informaţii adăugătoare: relatiipublice@ccrm.md, tel. (373 22) 266-026
reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY