Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Conformitatea administrării patrimoniului public în raionul Briceni

  • 05.07.2016
  • 801

 

Înregistrare video

 

Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței publice din 5 iulie curent Raportul auditului conformității gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice locale din raionul Briceni pe anul 2015.

Raionul Briceni este situat în zona de nord-vest a republicii și are o suprafață de 81,5 km2 (inclusiv: terenuri agricole - 57,7 km2, terenuri ale fondului silvic - 8,2 km2, terenuri ale fondului apelor - 2,1 km2, altele - 13,5 km2). Populația raionului constituie circa 77,0 mii locuitori (inclusiv urbană - 13,5 mii de locuitori, și rurală - 63,5 mii de locuitori). Raionul Briceni este persoană juridică de drept public și dispune, în condițiile legii, de un patrimoniu distinct de cel al statului și al altor unități administrativ-teritoriale, iar ca unitate administrativ-teritorială este fоrmat din 39 de localități rurale, reprezentate de 2 primării ale orașelor Briceni și Lipcani și 26 primării ale satelor/comunelor.

La situația din 1 ianuarie 2016 în raionul Briceni activau: 6 cooperative de producție, 1 societate pe acțiuni, 81 societăți cu răspundere limitată, 12796 de gospodării țărănești (înregistrate), 8279 de gospodării țărănești (neînregistrate).

Scopul misiunii de audit a fost determinarea dacă APL din raionul Briceni a asigurat gestionarea și integritatea patrimoniului public, a raportat în mod corespunzător situațiile patrimoniale.

     Evaluările efectuate de misiunea de audit constată o situație nesatisfăcătoare privind modul în care este gestionat patrimoniul public, ce se exprimă prin: neconformarea managementului la normele regulamentare și prudențiale; neevaluarea tuturor elementelor patrimoniale (funciare, forestiere, acvatice, bunuri imobile, obiecte din infrastructura etc.), nevalorificarea potențialului profitabil a patrimoniului; preocuparea irelevantă a factorilor de decizie din cadrul AAPL de gestionarea conformă și eficientă a patrimoniului public local, inclusiv și transmis în gestiune economică etc.

 Misiunea de audit relevă că preocuparea insuficientă a factorilor de decizie din cadrul a 25 AAPL asupra gestionării terenurilor arabile, a permis unor agenți economici utilizarea terenurilor cu suprafața de 478,9 ha în mod gratuit și neformalizat. Totodată, contrar prevederilor legale, 16 AAPL au permis folosirea terenurilor proprietate publică aferente obiectivelor privatizate sau întreprinderilor și obiectivelor private cu suprafața de 30,9 ha, fără obținerea unui beneficiu în folosul bugetelor locale.

Administrarea ineficientă, din partea consiliilor locale, asupra modului de folosire a terenurilor a provocat exploatarea resurselor naturale cu excluderea ilegală a terenurilor din circuitul agricol. Astfel, potrivit prevederilor legale, în cazul în care zăcămintele minerale se află sub terenuri agricole, beneficiarii subsolului trebuie să achite pierderile cauzate de excluderea terenurilor din categoriile de terenuri cu destinație agricolă.

O problemă, identificată de audit, constituie gestionarea neconformă a fondului forestier de către AAPL din raionul Briceni. Astfel, neevaluarea fondului forestier pe suprafețele împădurite (inclusiv și nou creat din contul mijloacelor bugetare) are ca efect neînregistrarea corespunzătoare în evidența contabilă a UAT a bunurilor publice vizate. Potrivit datelor dării de seamă funciare pe anul 2015, AAPL dețin în proprietate 2015,3 ha de terenuri acoperite cu păduri, sau 22% din fondul forestier ale raionului (9268,63 ha). În conformitate cu prevederile legale, gestionarii de terenuri din fondul forestier sînt obligați să asigure regenerarea, paza, protecția pădurilor, îngrijirea și sporirea productivității lor; organizarea folosirii și ținerea evidenței pădurilor; să folosească rațional produsele pădurii, etc. Însă, în pofida celor menționate, AAPL nu au organizat evaluarea, contabilizarea și raportarea conformă a fondului silvic, cauza fiind lipsa: surselor financiare necesare pentru întocmirea amenajamentelor silvice; specialiștilor responsabili de administrarea fondului forestier public; cunoștințelor în domeniul silviculturii.

Tergiversarea excesivă a finalizării obiectului „Construcția anexei cu două nivele cu 14 clase și blocul de sport la școala medie or. Lipcani", cu valoarea de 12,6 mil.lei, cauzată atît din incertitudinea asigurării cu sursele financiare, cît și de ineficiența eforturilor AAPL nivelul I și II, nu permite utilizarea obiectului nou construit în scopul prevăzut, impactul fiind condițiile nefavorabile de desfășurare a procesului didactic. Cu toată acestea, gimnaziul din or. Lipcani, cu un efectiv de 163 elevi și 30 persoane cadru didactic, este nevoit se efectueze procesul didactic în 2 schimburi în clădirea veche (anul construcției 1958), în lipsa de condiții necesare activității.

Coliziuni juridice și carențe de ordin regulator au generat slăbiciuni instituționale la administrarea rețelelor de gaze proprietate publică locală, creînd premise de pierdere a patrimoniului nominalizat. Acest fapt lipsește bugetele UAT de venituri (atît directe, cît și indirecte) pasibile încasării, din cauza nevalorificării potențialului profitabil. Între întreprinderea de gaze și AAPL ca proprietar nu există nici o relație contractuală, decît deservirea tehnică. Astfel, întreprinderea de gaze, prin deservirea tehnică a gazoductelor, exploatează astfel proprietatea, care nu îi aparține.

Factorii de decizie din cadrul AAPL (de nivelul I și nivelul II) nu au depus suficiente eforturi în vederea asigurării regularității și legalității administrării patrimoniului public, managementul necorespunzător al gestionării acestuia, nerespectarea prevederilor legislației în vigoare și lipsa la AAPL a unui cadru de reglementare a modului de gestionare a patrimoniului public s-au soldat cu:

 

  • neasigurarea înregistrării regulamentare la organul cadastral a drepturilor asupra bunurilor imobile ( 134 de bunuri imobile în valoare totală de 93,2 mil.lei);
  • neînregistrarea în evidență a terenurilor proprietate publică locală (22,9 mil.lei); necontabilizarea regulamentară a altor valori patrimoniale (construcții, încăperi izolate) - peste 6,6 mil.lei);
  • neasigurarea delimitării terenurilor proprietate publică (a statului, a UAT), evidența defectuoasă și lipsa controlului asupra modului de utilizare a acestora, ceea ce permite  folosire neautorizată a terenurilor proprietate publică;
  • management defectuos la implementarea și gestionarea Proiectului de construcție a locuințelor pentru păturile socialmente vulnerabile II (în valoare totală de 1,35 mil.euro);
  • administrarea drumurilor locale în lipsa unei baze legale și normative adecvate condițiilor și cerințelor actuale în întreținerea și reparația acestora;
  • neelaborarea principiilor de gestiune economică argumentată și a indicatorilor bazați pe rezultate, inclusiv de cost-eficiență, privind patrimoniul transmis în gestiune economică, a generat:

 

- transmiterea neregulamentară a patrimoniului în gestiunea întreprinderilor municipale (17,8 mil.lei);

- neasigurarea evidenței conforme și raportarea eronată a patrimoniului public (147,2 mil.lei), transmis în gestiune întreprinderilor municipale, instituțiilor medico-sanitare publice și Direcției învățămînt, tineret și sport.

Entitatea supusă auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărîrea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY