Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Conformitatea gestionării FAOAM în anul 2015

  • 20.05.2016
  • 581

Prezentare

Înregistrare video

 

Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței publice din 20 mai curent Rapoartele de audit asupra conformității Raportului Guvernului privind executarea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală și asupra conformității gestionării și raportării situațiilor financiare ale acestor fonduri de către Instituțiile Medico-Sanitare Publice Institutul de Medicină Urgentă, Spitalul Clinic Republican și Institutul Mamei și Copilului în anul 2015.

Misiunea de audit a fost realizată la Compania Naţională de Asigurări în Medicină (CNAM) cu colectarea probelor de audit la instituțiile medico-sanitare publice de nivel republican Institutul de Medicină Urgentă (IMU), Spitalul Clinic Republican (SCR) și Institutul Mamei și Copilului (IMC). Cele trei instituții medicale (IMU, IMC, SCR) au fost selectate pentru verificare, deoarece au contractat servicii medicale în valori semnificative circa 580 mil. lei ce reprezintă 47% din mijloacele contractate de instituțiile republicane.

Sistemul asigurărilor obligatorii de asistență medicală reprezintă principala sursă de finanțare a ocrotirii și promovării sănătății populației, iar responsabil de administrarea procesului, inclusiv сontrolul gestionării mijloacelor provenite din FAOAM și implementarea cadrului normativ-legal al asigurării obligatorii de asistență medicală (AOAM), îi revine CNAM.

În anul 2015, aprobarea veniturilor și cheltuielilor fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală (FAOAM) s-a efectuat cu întîrziere, la 12.04.2015. Prin urmare, la începutul anului de referință CNAM s-a ghidat de un buget provizoriu, fiind preconizate, la nivelul anului precedent, venituri și cheltuieli  în sumă de 4,6 mld. lei, cu un deficit de 2,2 mil. lei. Ulterior, prin legea FAOAM pentru anul 2015, au fost aprobate veniturile FAOAM în sumă de 5,2 mld. lei cu o creștere de 10,8% față de bugetul provizoriu și cheltuielile FAOAM în sumă de 5,3 mld. lei, cu o creștere de 13%. În rezultatul executării veniturilor și cheltuielilor, deficitul real la finele anului 2015 a constituit circa 90 mil. lei.

În acest context, veniturile FAOAM au fost executate la nivel de 98%, fapt condiționat de acumularea sub nivelul planificat al transferurilor de la bugetul de stat la nivel de 95% (cu 121 mil. lei mai puțin) și primelor de asigurări obligatorii de asistență medical în sumă fixă - la nivel de 87% (cu 13 mil. lei mai puțin).

Totodată se atestă și o creștere a încasărilor primelor de asigurare obligatori de asistență medicală în cotă procentuală cu 34 mil. lei mai mult față de nivelul aprobat. Această majorare a fost determinată de creșterea acestora cu un punct procentual, de la 8% la 9%, comparativ cu anul precedent. La acest capitol auditul atestă că această majorare a cotei procentuale  s-a realizat, în timp ce cadrul de dezvoltare strategică a Companiei prevede menținerea nivelului de 8% pentru anii 2015-2018.

Auditul atestă o tendință de reducere a nivelului de acoperire de către Guvern a primelor AOAM. Astfel, dacă în anul 2011 Guvernul, pentru asigurarea unei persoane, achita 1071 lei, ceea ce reprezintă 38,7% din mărimea primei de asigurarea obligatorie de asistență medicală calculată în sumă fixă stabilită pentru anul 2011 (2772 lei), atunci pentru anul 2015, Guvernul a achitat 1346 lei/ persoană, ceea ce reprezintă 33,2% din mărimea primei de 4056 lei sau 66,4% din mărimea primei cu reduceri aplicate de 50% (2028 lei). În acest context, auditul relevă că, la planificarea transferurilor de la bugetul de stat, pentru asigurarea de către Guvern a unor categorii de persoane stabilite, nu se ține cont de numărul de persoane asigurate, precum și de mărimea primei de asigurare obligatorie de asistență medicală stabilită prin lege, fapt ce afectează procesul de planificare, precum și plenitudinea încasării veniturilor FAOAM.

Auditul relevă că atît CNAM, cît și instituțiile implicate (Ministerul Finanțelor, Ministerul Sănătății) nu au asigurat desfășurarea unui proces de planificare a transferurilor de la bugetul de stat pentru categoriile asigurate de Guvern transparent și suficient de justificat a veniturilor FAOAM, prin ceea ce afectează acumularea acestora.

Mijloacele fondului de bază îi revine asistenței medicale spitalicești. Astfel, în anul 2014 au fost înregistrate datorii față de toate tipurile de asistență medicală, iar în anul 2015 soldul acestora la 31.12.2015 a fost în sumă de 2,9 mil. lei și îi revine doar asistenței medicale spitalicești.  Totodată, se atestă că la 31.12.2015 Instituțiile Medico-Sanitare (IMS) contractate de CNAM au înregistrat datorii creditoare în sumă de 440,1 mil. lei, inclusiv pentru retribuirea muncii - 108,5 mil. lei, produse alimentare - 11,1 mil. lei, medicamente - 191,1 mil. lei și alte cheltuieli - 129,3 mil. lei.

În scopul realizării programelor naționale de sănătate și creștere a calității vieții pacienților ce necesită asistență medicală specifică, a fost instituit Fondul măsurilor de profilaxie, care potrivit cadrului legal, îi revine 1% din veniturile FAOAM. Întru realizarea acestui scop, în anul 2015 au fost aprobate mijloace în sumă de 50,7 mil. lei, care au fost executate în sumă de 12,9 mil. lei. Astfel, în perioada anilor 2011-2015 acest fond a fost valorificat în mediu la nivel de 48,8%, în anul 2013 și 2014  a fost atins un nivel de executare de 73,1 și 74,5%, pe cînd în anul 2015 - de 25,4%. În anul 2015, managementul CNAM nu a realizat gestionarea optimă a resurselor conform obiectivelor, ceea ce a determinat executarea parțială a mijloacelor Fondului și neexecutarea obiectivelor prioritare aprobate și a scopurilor stabilite în programele naționale de sănătate.

Rapoartele auditului asupra conformității gestionării și raportării situațiilor financiare ale FAOAM  de către Instituțiile Medico-Sanitare Publice (IMSP) Institutul de Medicină Urgentă, Spitalul Clinic Republican și Institutul Mamei și Copilului în anul 2015, au fost identificate unele deficiențe și neconformități la contractarea, acumularea și utilizarea mijloacelor FAOAM. Iregularitățile au fost generate de funcționalitatea parțială a sistemului de сontrol intern, precum de unele carențe ale sistemului instituțional implicat, cum ar fi:

  • serviciile medicale spitalicești au fost contractate, fără a fi stabilit indicele de complexitate, ceea ce nu a asigurat transparența și posibilitatea evaluării de către IMSP a nivelului de acoperire a costurilor real suportate în raport cu cele contractate;
  • acordarea serviciilor medicale spitalicești pacienților asigurați peste numărul de cazuri contractate cu CNAM (SCR - cu 193 cazuri, IMC - cu 4523 cazuri) a determinat cheltuieli suplimentare și costuri neacoperite în sumă de 50,2 mil. lei, ceea ce a generat înregistrarea datoriilor față de furnizori (139,6 mil. lei pentru 3 IMSP) și insuficiența mijloacelor financiare;
  • IMSP auditate au achiziționat medicamente și produse parafarmaceutice, depășind suma limită planificată în planul de achiziții (cu 49 mil. lei), situație condiționată de încheierea contractelor pînă la contractarea serviciilor medicale cu CNAM și elaborarea devizului de venituri și cheltuieli pentru mijloacele contractate;
  • executarea neconformă a contractelor de achiziție a medicamentelor, determinată de factori ca:

- stabilirea condițiilor contractuale și a termenelor de livrare de către Agenția Medicamentului și Dispozitivelor Medicale fără coordonarea cu IMSP și în lipsa sursei financiare disponibile;

- existența datoriilor față de furnizori;

- lipsa, în unele cazuri, a medicamentelor la depozitul furnizorului, precum și neîntocmirea regulamentară de către IMSP a comenzilor de medicamente, a generat neasigurarea instituțiilor cu produse farmaceutice necesare pentru tratarea pacienților. Astfel, la IMU - la nivel de 75% pentru 3 contracte în sumă de 5,5 mil. lei din totalul de 35,5 mil. lei, au fost livrate medicamentele cu întîrziere de la 6 la 67 de zile; la SCR - livrarea medicamentelor s-a realizat în cuantum de la 20,8% la 48,6% pentru 2 contracte în sumă de 14,5 mil. lei din  totalul de 84,3 mil. lei; la IMC - s-au livrat medicamente la nivel de 50% - 60% pentru 4 contracte în sumă de 4 mil. lei din totalul de 13,2 mil. lei, în 2 cazuri medicamentele solicitate nefiind livrate, iar în 9 cazuri - cu întîrziere de pînă la 6 luni;

  • distribuirea medicamentelor și consumabilelor din farmaciile spitalelor spre secții nu a fost realizată în deplină măsură, ceea ce a determinat neasigurarea subdiviziunilor cu medicamentele necesare și, respectiv, riscuri privind acordarea incompletă a serviciilor medicale sau achiziționarea acestora din contul pacienților. Astfel:

- la IMU în 285 din 850 de bonuri de comandă-livrare a medicamentelor pentru 345 de poziții nu au fost eliberate medicamentele solicitate, iar pentru 640 de poziții au fost eliberate parțial (în sumă de 142,4 mii lei din 370,7 mii lei);

- la SCR - în 430 din 1308 bonuri de comandă-livrare pentru 1651 de  poziții (89,6%) cantitatea eliberată a fost mai mică decît cea solicitată, iar pentru 651 poziții (2,7 mil. lei) au fost eliberate medicamente fără bonurile de comandă perfectate de secții;

- la IMC - în 89 din 523 de bonuri de comandă-livrare cantitatea de medicamente nu a fost eliberată din farmacie, iar în 79 de bonuri cantitatea de medicamente solicitate de secțiile spitalului nu a fost eliberată integral;

  • completarea fișelor de prescripții medicale cu introducerea corectărilor privind cantitatea, tipul și dozele prescrise prin ce nu s-a asigurat justificarea casării și administrării reale de către pacienți (122,6 mil. lei) precum și raportarea medicamentelor destinate realizării Programelor naționale în cadrul asistenței medicale spitalicești (53,2 mil. lei) nu prezintă o imagine reală și fidelă a cheltuielilor pentru medicamente;
  • IMSP auditate nu dispun de un soft interconectat între farmacie, secții și departamentul contabil, ceea ce nu permite ținerea evidenței conforme a medicamentelor și transparența procesului de comandă de către secție, eliberare de către farmacie, utilizare pentru tratarea pacienților și casarea acestora;
  • neincluderea uzurii în costul cazului tratat aferent serviciilor medicale spitalicești achitate în funcție de complexitate, ceea ce nu asigură recuperarea valorii mijloacelor fixe și finanțarea înlocuirii acestora;
  • raportarea eronată de către IMU a realizării indicatorilor scontați la executarea proiectului investițional finanțat din Fondul de dezvoltare al FAOAM a determinat nedeținerea de către CNAM a datelor reale și veridice (12,3 mil. lei);
  • neasigurarea pînă în prezent a utilizării de către IMU a clădirii blocului nr.4 pentru acordarea serviciilor medicale (investiții totale de 68,0 mil. lei) și suportarea cheltuielilor suplimentare de întreținere (1,2 mil. lei);
  • nerealizarea scopului proiectului investițional de acordare a serviciilor medicale de calitate populației de către Departamentul endourologie al SCR, determinată de neexecutarea lucrărilor de reconstrucție și reparație capitală a încăperilor ce urmau a fi finisate în noiembrie 2014.

Entitățile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi semestrial despre implementarea recomandărilor în termen maxim de 6 luni din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărârea Curții de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

 

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY