Actualizat: Joi, 04 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Conformitatea gestionării FAOAM în anul 2016

  • 30.05.2017
  • 688

Înregistrarea video a ședinței

Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței din 30 mai curent, Raportul auditului de conformitate combinat performanței asupra Raportului Guvernului privind executarea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală în anul 2016 și Raportul Guvernului privind executarea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală în anul 2016.

Sănătatea populației reprezintă elementul fundamental în dezvoltarea socială, economică și culturală a statului. În acest context, asigurarea populației cu un volum garantat de servicii medicale gratuite constituie una dintre sarcinile primordiale ale statului. Prin urmare, un sistem de asigurări sociale de sănătate este desemnat să finanțeze îngrijirea medicală pentru populația asigurată.

Prin urmare, sistemul de asigurare obligatorie de asistență medicală reprezintă un sistem garantat de stat de apărare a intereselor populației în domeniul ocrotirii sănătății, prin constituirea unor fonduri bănești destinate pentru acoperirea cheltuielilor de tratare a stărilor condiționate de survenirea evenimentelor asigurate.

Scopul misiunii de audit a constat în exprimarea concluziei de audit, prin oferirea unei asigurări rezonabile urmare a verificării conformității gestionării FAOAM (Fonduri de asigurări obligatorii de asistență medicală) în anul 2016, precum și privind confirmarea plăților în bază de DRG (Diagnosis related group) raportat la plățile totale către spitalele publice și evaluarea mecanismelor aplicate pentru asigurarea prin accesibilitatea cu medicamente compensate.

Sfera și obiectivele de audit.

Prin aplicarea pragului de semnificație la nivelul datelor raportului Guvernului privind executarea fondurilor de asigurări obligatorii de asistență medicală pentru anul 2016, probele de audit au fost acumulate în cadrul Companiei Naționale de Asigurări în Medicină și, IMSP Spitalul de Dermatologie și Maladii Comunicabile, IMSP Institutul Mamei și a Copilului, IMSP Institutul Oncologic, IMSP SCM „Sfântul Arhanghel Mihail", IMSP SCM de Boli Contagioase, IMSP CS Sîngera și IMSP CU de AMP N. Testemițeanu.

Constatările expuse în Raportul auditului de conformitate combinat cu auditul performanței asupra Raportului Guvernului privind executarea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2016 relevă următoarele:

■                   Planificarea și aprobarea veniturilor, și cheltuielilor FAOAM pe parcursul anului bugetar au suportat rectificări, ceea ce poate genera premise de apariție a riscurilor de nerealizare în termen și pe deplin a obiectivelor și acțiunilor planificate pentru atingerea scopului sistemului AOAM.

■                   Reducerea constantă a numărului de persoane asigurate în mod individual a generat și reducerea încasărilor primelor de asigurare obligatorie de asistență medicală în sumă fixă, precum și a cotei acestei categorii de încasări în veniturile totale ale FAOAM. În aceste circumstanțe, diminuarea veniturilor din prime fixe, precum și preocupările reduse ale CNAM în vederea intensificării măsurilor de creștere a numărului de persoane asigurate afectează fiabilitatea financiară a sistemului AOAM.

■                   Cheltuielile pentru realizarea programelor naționale de sănătate, aprobate și finanțate din contul bugetului de stat, nu au acoperit necesarul real de mijloace, acesta fiind asigurat din contul mijloacelor FAOAM (3,3 mil.lei).

■                   Planificarea mijloacelor financiare pentru realizarea proiectului „Modernizarea sectorului sănătății în Republica Moldova" (89,9 mil.lei) s-a aprobat și realizat în lipsa calculelor justificative. Aceste circumstanțe au fost condiționate de lipsa prevederilor aferente criteriilor de delimitare a mijloacelor financiare pe instituții, în condițiile implicării și realizării în comun cu Ministerul Sănătății, ceea ce a generat alocarea mijloacelor fără a se ține cont de aportul și activitățile realizate.

■                   Neactualizarea cadrului legal aferent modului de calculare a transferurilor din bugetul de stat pentru asigurarea de către Guvern a unor categorii de persoane neangajate nu oferă posibilitatea de evaluare a nivelului de acoperire a costurilor suportate la acordarea serviciilor medicale populației.

■                   Virarea cu întârziere a transferurilor de la bugetul de stat (în perioada iulie- decembrie 2016, în sumă de 477,2 mil.lei) creează premise de nerespectare a clauzelor contractuale privind termenele de achitare față de instituțiile medicale și, respectiv, către furnizori.

■                   Executarea veniturilor de la bugetul de stat cu destinație specială în FAOAM în lipsa delimitării acestora pe cheltuieli distincte nu oferă posibilitatea de evaluare a activităților realizate și rezultatelor obținute în raport cu resursele alocate (142,8 mil.lei).

■                   Caracterul general și impropriu al indicatorilor stabiliți și neracordarea obiectivelor cu scopul subprogramelor nu prezintă o imagine clară asupra rezultatelor obținute și nu permite evaluarea impactului activităților desfășurate.

■                   Ca rezultat al recomandărilor Curții de Conturi, contractarea serviciilor medicale de către CNAM s-a desfășurat cu asigurarea documentării proceselor de negociere, cu gruparea și delimitarea cazurilor în acute și cronice, precum și cu stipularea în contractele încheiate a indicatorilor măsurabili ce reflectă numărul serviciilor, tariful și indicele de complexitate ale acestora. Totodată, pentru 2 IMSP republicane s-a constatat aplicarea de tarife diferite, cu modificarea acestora de către Ministerul Sănătății la finele anului în lipsa criteriilor și calculelor justificative, ceea ce nu asigură contractarea uniformă și echitabilă a serviciilor medicale.

■                   Neîndeplinirea responsabilităților aferente implementării proiectelor investiționale de către IMSP, precum și administrarea neconformă a mijloacelor publice de către părțile implicate (CNAM, fondatorii instituțiilor medicale, IMSP) au determinat tergiversarea, în unele cazuri, a implementării proiectelor (5,3 mil.lei), majorarea nejustificată a valorii proiectului (0,1 mil.lei) și, ca rezultat, nerealizarea scopurilor propuse.

■                   Mijloacele FAOAM fiind constituite din contribuțiile și primele de asigurare obligatorie de asistență medicală a populației și transferurile primite în cadrul bugetului public național, care includ şi cheltuielile aferente salarizării angajaților CNAM (46,5 mil.lei), atestă faptul că cadrul regulator la acest capitol este unul general și oferă instituției posibilitatea de a stabili formele și condițiile de salarizare prin negocieri directe, în lipsa plafoanelor maxime admisibile. În aceste condiții, au fost efectuate plăți aferente salarizării suplimentare și alte plăți cu caracter stimulator (24,2 mil.lei) în proporție de 50,1% față de plățile aferente salarizării tarifare (22,2 mil.lei, 46,3%).

Analiza și evaluarea independentă a auditului aferent rezultatelor realizării unor indicatori de progres ce caracterizează performanța proiectului „Modernizarea sectorului sănătății în Republica Moldova" atestă că ponderea volumului de mijloace contractate pentru asistența medicală spitalicească în bază de indicatori măsurabili și de complexitate (DRG) în anul 2016 a atins nivelul de 83,4%. Astfel, modalitatea de finanțare în funcție de performanța și complexitatea cazurilor, precum și în bază de indicatori măsurabili (numărul de cazuri contractate, indicii de complexitate și tariful cazului tratat) oferă posibilitatea sporirii echității în finanțarea serviciilor de sănătate și dezvoltarea mecanismelor de plată pentru eficientizarea utilizării mijloacelor publice.

Totodată, verificarea funcționalității și eficienței instrumentelor aplicate de către sistemul instituțional la administrarea mijloacelor pentru asigurarea pacienților cu medicamente compensate denotă că scopul politicilor în domeniul sănătății a fost atins prin sporirea numărului de beneficiari de medicamente compensate pe întreg teritoriul republicii, inclusiv în spațiul rural. Astfel, pentru implementarea acestor politici, în anul 2016, a fost majorat volumul mijloacelor financiare achitate (425,0 mil.lei) în aceste scopuri cu 143,3 mil. lei față de nivelul executat în anul 2015 (279,7 mil.lei). Constatările auditului au evidențiat unele deficiențe, cum ar fi: (i) cadrul regulator existent este însoţit de incertitudini și necesită ajustări; (ii) sistemul instituțional este unul complex şi implică mai multe părți responsabile, iar mecanismele existente și aplicate nu asigură, în unele cazuri, prescrierea conformă a medicamentelor compensate, înregistrarea tuturor datelor justificative și verificarea integrală a datelor sistemului informațional etc. Prin urmare, aceste situații nu asigură uniformitatea, veridicitatea și plenitudinea datelor aferente medicamentelor compensare prescrise populației, eliberate și achitate din mijloacele FAOAM.

Auditul a constatat că Raportul Guvernului privind executarea Fondurilor de asigurări obligatorii de asistență medicală în anul 2016, din toate punctele de vedere semnificative, oferă o imagine fidelă corectă și deplină .

Entitatea supusă auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 5 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărârea Curții de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curții de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY