Actualizat: Duminică, 12 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Constatări şi precizări pe marginea reportajelor PRO TV

  • 08.11.2012
  • 704

În legătură cu apariţia reportajului „Licitaţii de ochii lumii! Instituţiile de stat ştiu din start ce model îşi doresc! Cum sunt alese maşinile de serviciu", realizat de colaboratorii postului televizat PRO TV şi înserat în grila de emisie a sursei mass-media nominalizate (buletinul de ştiri de la ora 20:00 din 05.11.2012), inclusiv pe pagina electronică PRO TV, pe adresa http://new.inprofunzime.md/stiri/politic/licitatii-de-ochii-lumii-institutiile-de-stat-stiu-din-start-ce.html , de asemenea, pe adresa http://m.protv.md/#!/stiri/politic/licitatii-de-ochii-lumii-institutiile-de-stat-stiu-din-start-ce-1.html , după care a urmat o serie de alte reportaje, Curtea de Conturi a Republicii Moldova vine cu următoarele constatări şi precizări.

Curtea de Conturi, „asigurând obiectivitatea, imparţialitatea, transparenţa şi publicitatea în cadrul procedurilor de achiziţii publice", conform art. 13 al Legii privind achiziţiile publice nr. 96-XVI din 13.04. 2007, a acceptat prezenţa echipei PRO TV la procedura de deschidere a ofertelor, care a avut loc la sediul Curţii de Conturi la 05.11.2012.

După procedură, membrii grupului de lucru au oferit jurnaliştilor PRO TV informaţiile solicitate. Spre regret, în reportajul menţionat, declaraţiile membrilor grupului de lucru, practic, nu au fost incluse, cu excepţia unor fragmente rupte din context. Din aceste considerente, în opinia Curţii de Conturi, calificativul dat de reporterul PRO TV acţiunilor membrilor grupului de lucru: „Grupul de lucru pentru achiziţii încearcă să se justifice...", este unul nefondat.

Formularea pentru verbul „a se justifica", oferită de DEX: A SE JUSTIFICÁ mă justífic intranz. (despre persoane) A-și demonstra nevinovăția (prin explicații și dovezi); a se dezvinovăți; a se dezvinui; a se disculpa. /

Astfel, atenţionăm asupra faptului, că grupul de lucru a oferit informaţii, acţiunea de justificare, însă, ar presupune înaintarea prealabilă de învinuiri fondate, care urmează a fi justificate.

Ponderea informaţiilor prezentate poate fi estimată prin simpla vizionare a materialului. În reportaj este înserat un interviu, oferit prin telefon, de „Serafim Urechean, lider AMN" (!), o formaţiune politică inexistentă deja în Moldova. Nu cunoaștem care a fost intriga jurnalistică la subiect, vizând formaţiunea politică inexistentă şi Curtea de Conturi a Republicii Moldova. O copie a reportajului iniţial, făcută de pe pagina web menţionată, este salvată pe adresa  http://www.youtube.com/watch?v=UC-5B44jPD0&feature=youtu.be .

Considerăm că, în reportajul menţionat, a fost lezată nejustificat imaginea Curţii de Conturi a Republicii Moldova, în calitate de persoană juridică, prin prezentarea în emisie a unor fapte incomplete. La părerea Curţii de Conturi, în reportaj declaraţiile reprezentanţilor Curţii de Conturi au fost rupte din context, în detrimentul principiului imparţialităţii. În special, acest fapt pare a fi elocvent în mini-interviul realizat cu vice-preşedintele Curţii de Conturi, Tudor Şoitu, comentariile acestuia fiind expuse incomplet, parţial şi fiind rupte din context.

Tudor Şoitu: „În Legea cu privire la bugetul Curţii de Conturi au fost prevăzute iniţial 600 de mii lei pentru procurarea a două automobile ... Skoda Superb, pentru că parcul Curţii de Conturi e Skoda Superb..."

Pentru a spulbera orice insinuări la subiect, Curtea de Conturi a solicitat oficial companiei ICS PRO DIGITAL SRL (postul televizat PRO TV), a doua zi după difuzarea reportajului pe post (06.11.2012), prezentarea materialului-brut al reportajului. În scrisoarea de răspuns, refuzul companiei de a oferi materialul solicitat, a fost motivat prin faptul că „ICS PROdigital SRL nu păstrează materialele-brut ale filmărilor realizate de operatori."

În reportajul menţionat, PRO TV afirmă:

„Instituţia a expus în cerere toate condițiile cărora trebuie sa corespundă mașinile. Acestea sunt atât de amănunțit enumerate, încât experții afirma că, de fapt, cumpărătorul şi-a ales deja nu doar marca, ci chiar şi modelul".

În calitate de expert, în reportaj apare unul din colaboratorii postului televizat PRO TV, prezentatorul emisiunii „Autoexpert", Andrei Tabuica, preşedinte al Asociaţiei Presei Auto din Moldova. Menţionăm doar că, persoana prezentată în cadru de reporter ca expert, concluzionează că „cumpărătorul şi-a ales deja nu doar marca, ci chiar şi modelul", examinând unul din parametrii tehnici, indicaţi în Caietul de sarcini, şi anume „Conceptul dual deschidere trapă portbagaj".

Curtea de Conturi declară că, în Caietul de sarcini pentru licitaţia deschisă au fost incluşi parametri tehnici generali, care nu corespund unei mărci sau model anumit de automobil. În imaginile din galeria la prezentul Comunicat sunt prezentaţi parametrii tehnici, care au fost incluşi în Caietul de sarcini pentru potenţialii ofertanţi. În parametrii tehnici, „conceptul dual deschidere trapă portbagaj", care a stat la baza afirmaţiilor reporterului PRO TV, este caracteristic, la moment, cel puţin pentru două modele de autoturism: Skoda Superb, BMW 5 Gran Turismo. Concomitent, Curtea de Conturi în Caietul de sarcini a făcut descrierea caracteristicii tehnice necesare, nefiind nominalizate denumirile patentate ale conceptelor la mărcile concrete. Din aceste considerente, Curtea de Conturi consideră declaraţiile reporterului PRO TV nefondate şi neveridice:

PRO TV: „Grupul de lucru pentru achiziţii încearcă să se justifice şi spune că dotările solicitate sunt unele standard. Asta deşi unele cerinţe se întâlnesc doar la un anumit model de autoturism".

În Caietul de sarcini grupul de lucru a indicat parametrii generali ai mărfii solicitate, conform regulilor stabilite la art. 27 al Legii privind achiziţiile publice:

(1) Caracteristicile bunurilor, lucrărilor şi serviciilor solicitate de autoritatea contractantă vor reprezenta o descriere exactă şi completă a obiectului achiziţiei, astfel încît fiecare cerinţă şi criteriu, stabilite de autoritatea contractantă, să fie îndeplinite.

(2) Caracteristicile obiectului achiziţiei trebuie să corespundă cerinţelor autorităţii contractante privind calitatea, eficienţa, testarea, securitatea, dimensiunile, simbolurile, terminologia, ambalajul, modul de transportare, marcarea, etichetarea, procesele şi metodele de producere, precum şi procedeele de determinare a conformităţii lui cu cerinţele documentelor de licitaţie.

Concomitent, nu a fost încălcat sub nici o formă alin. (4) şi alin. (5). ale art. 27 din lege:

(4) Caracteristicile tehnice nu vor face referinţă la o anumită marcă comercială sau la un anumit agent economic, la un brevet, o schiţă sau un tip de bunuri, de lucrări şi de servicii, nu vor indica o origine, un producător sau un operator economic concret. În cazul în care nu există un mod suficient de exact de expunere a cerinţelor faţă de achiziţie, iar o astfel de referinţă este inevitabilă, caracteristicile vor include cuvintele "sau echivalentul".

(5) Specificaţiile tehnice se vor baza pe standardele internaţionale şi cele naţionale, pe reglementările tehnice şi normativele naţionale, după caz.

Conform Hotărîrii Parlamentului nr. 52 din 22.03.2012, a fost aprobat bugetul Curţii de Conturi pe anul 2012 în sumă de 27057,8 mii lei. Curtea de Conturi, în luna martie 2012, a aprobat Planul de achiziţii a mărfurilor, lucrărilor şi serviciilor pe anul 2012, documentul a fost şi este disponibil pe pagina electronică a instituţiei, pe adresa  http://www.ccrm.md/pageview.php?l=ro&idc=74&t=/Transparenta-decizionala/Achizitii-Publice/Planul-de-achizitii&.   Punctul 12 al Planului de achiziţii prevede „Achiziţionarea transportului de serviciu" fără a fi indicată o marcă şi model concret. Iniţial pentru procurarea autoturismelor a fost prevăzută suma de 620 mii lei. Ulterior, la 21 iunie 2012, Parlamentul a modificat Legea bugetului de stat pentru anul 2012, bugetul Curţii de Conturi fiind redus până la suma de   23937,8 mii lei. Respectiv, a fost luată decizia de a reduce şi cheltuielile prevăzute pentru achiziţii, suma prevăzută pentru procurarea autoturismelor fiind stabilită în mărime de 540 mii lei.

Nu intenţionăm să calificăm reportajele PRO TV la subiect  drept exercitare a presiunii asupra grupului de lucru pentru achiziţii publice, în favoarea oricărui dintre operatorii economici, însă menţionăm că, Regulamentul cu privire la activitatea grupului de lucru pentru achiziţii, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1380 din 10.12.2007, prevede (cap. I, pct. 4):

 „Grupul de lucru îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile legale în vigoare, cu respectarea principiilor transparenţei, publicităţii, obiectivităţii, imparţialităţii şi eficienţei realizării achiziţiilor publice".

În contextul celor expuse, Curtea de Conturi îşi rezervă dreptul la replică, rectificare sau alte remedii echivalente, conform art.16 al Codului audiovizualului al Republicii Moldova nr. 260-XVI din 27.07.2006 şi art.16, alin.(7) al Codului civil al Republicii Moldova nr. 1107-XV din 06.06.2002. 

Ne adresăm tuturor surselor mass-media, care vor aborda subiectul vizat în comunicat, să respecte principiile obiectivităţii şi pluralismului de opinii, oferind societăţii civile dreptul de a lua cunoştinţă de diferite puncte de vedere, inclusiv de opinia Curţii de Conturi, prin înserarea link-ului la prezentul comunicat  http://www.ccrm.md/libview.php?l=ro&idc=2&id=4784  . De asemenea, Curtea de Conturi este deschisă pentru orice sursă mass-media, nu ezitaţi să ne contactaţi pentru informaţii şi comentarii axate pe activitatea instituţiei.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY