Actualizat: Sîmbătă, 18 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Curtea de Conturi consideră drept nefondate declaraţiile Comisiei speciale

  • 21.06.2013
  • 487

Curtea de Conturi  își exprimă dezacordul față de calificările date instituţiei de către Comisia specială (de anchetă) a Legislativului, formată în scopul investigării situației la „Banca de Economii" S.A.

Potrivit art.34 al Legii instituțiilor financiare nr.550, auditul extern al instituțiilor financiare este realizat de către o firmă de audit independentă acceptată de Banca Naţională a Moldovei (BNM), care întocmeşte un raport despre activitatea ei anuală şi un aviz despre veridicitatea cu care dările de seamă reflectă starea ei financiară, în conformitate cu legea menţionată; controlează corectitudinea metodelor şi procedeelor de audit şi de control intern şi face recomandări de remediere; informează BNM despre orice acţiune frauduloasă comisă de funcţionarii băncii sau ai filialelor ei, precum şi despre orice neregulă din administrarea şi din efectuarea operaţiunilor care ar putea conduce la pierderi materiale pentru bancă.

De asemenea, potrivit Legii cu privire la Banca Națională a Moldovei nr.548-XIII, BNM este  unica autoritate care licenţiază, supraveghează şi reglementează activitatea instituţiilor financiare, acordându-i  dreptul la luarea deciziilor oportune vis-à-vis de instituțiile financiare care au comis acțiuni frauduloase, sau au încălcat legislația sau regulamentele BNM.

„Banca de Economii" S.A.  face parte din entitățile care pot fi supuse verificării, audtului de către Curtea de Conturi. Acesta drept al Curții de Conturi este legiferat în art.28 și art. 30 ale Legii Curții de Conturi nr.261-XVI și nu este o obligație anuală de audit, precum sunt cele menționate la art.32 alin.2 al aceleași legi.  În această ordine de idei, atenţionăm, că Curtea de Conturi solicită anual diverse informați, precum și verifică la fața locului, la „Bănca de Economii" S.A., unele aspecte ale sistemului informațional și proceselor de achitare a pensiilor și prestațiilor sociale, rulajele unor instituții publice și altor entități, ce au tangență cu misiunile de audit, realizate de Curtea de Conturi, conform mandatului legal.

Pe parcursul ultimilor 3 ani, Curtea de Conturi a realizat la „Bănca de Economii" S.A.  3 misiuni de audit (un audit de regularitate și 2 audituri de performanță), fiind abordate probleme majore axate pe activitatea de bază a băncii și gestionarea patrimoniului în perioada anilor 2008-2011. În cazul fiecărui dintre cele 3 Rapoarte de audit şi Hotărîrilor Plenului Curţii de Conturi, adoptate după examinarea Rapoartelor, s-a atenţionat cu insistenţă asupra existenţei mai multor neconformități și iregularităţi în domeniul fondării și activităţii Consiliului de administrare, prezența unor riscuri majore aferente activității băncii, luarea unor decizii de către executiv fără acordul Consiliului de administrare,  etc.  Curtea de Conturi a atenționat prin acordarea creditelor  unor debitori cu situaţia financiară nefavorabilă, fără garanţii suficiente, precum şi prin neevaluarea adecvată a situaţiei financiare a unor debitori şi a gajurilor depuse pentru garantarea creditelor, factorii de decizie din cadrul băncii și-au asumat riscuri majore greu de gestionat, care ar putea să se materializeze în scurt timp.

Totodată, în cadrul efectuării auditului de performanță  la tema „Gestionarea patrimoniului dat/luat în locaţiune de către ,,Banca de Economii" S.A. pe perioada anilor 2008-2011" au fost stabilite indicații grave de fraudă. Curtea de Conturi a remis materialele respective Centrului de Combatere a Crimelor Economice şi Corupţiei (CCCEC), care la 29 februarie 2012 a pornit urmărirea penală conform semnelor infracțiunii prevăzute de art.335 alin.(3) lit.b) Cod penal (abuz de serviciu).

Ținem să menționăm că, la ședințele plenare ale CCRM, în cadrul cărora au fost examinate Rapoartele de audit ale misiunilor respective (şedinţe din 23.03.2011, 14.02.2012, 13.09.2012), au fost invitați reprezentanți ai Comisiei de profil a Parlamentului, ai Cancelariei de Stat, ai BNM și ai altor autorități publice centrale de resort, majoritatea dintre aceştia, însă, nu s-au prezentat. Astfel, la ședința din 23.03.2011 a fost prezentă dna E. Tăbîrță, viceguvernator al BNM și la şedinţa din 14.02.2012 a fost prezent dl A. Cunișescu, consultantul Comisiei economie, buget și finanțe.

Atenţionăm, că Rapoartele de audit și Hotărîrile Plenului Curții de Conturi, menţionate mai sus,conțin recomandări oportune, sănătoase și utile, remise „Băncii de Economii" S.A., Consiliului de administrație, Ministerului Finanțelor (MF), Inspectoratului Fiscal Principal de Stat (IFPS), Băncii Naționale a Moldovei, Guvernului etc., realizarea cărora urma să schimbe situația în cadrul băncii. Spre regret, doar unele autorități au ținut cont de recomandările Curţii de Conturi (MF, IFPS, Consiliul de administrare  și banca - parțial). În această ordine de idei menționăm, că Curtea de Conturi a remis materialele ultimelor 2 misiuni de audit de performanță și în adresa a 2 comisii parlamentare (Comisia economie, buget și finanțe, Comisia securitate națională, apărare și ordine publică), Președintelui Parlamentului, Prim-ministrului, Șefului SIS,CCCEC și Procuraturii Generale.

Reieşind din argumentele expuse mai sus, Curtea de Conturi reiterează, că acuzațiile Comisiei speciale sunt nefondate și nu corespund realității. Curtea de Conturi va activa și în continuare în strictă conformitate cu Legea Curții de Conturi, respectând principiile fundamentale de independență, obiectivitate, profesionalism și integritate.

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY