Actualizat: Vineri, 23 Mai 2025
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Hotărârea nr.12 din 29 martie 2024 cu privire la Raportul auditului conformității asupra gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare de către S.A. „Rețelele electrice de distribuție Nord” în anii 2021-2022

Nr. 12 din 29.03.2024
Prima | RAPOARTE DE AUDIT
Recomandarea: 2.7.1. Să examineze constatările din prezentul Raport de audit, cu elaborarea și aprobarea de către Consiliul Societății a unui plan de acțiuni privind ameliorarea gestiunii economico-financiare a S.A. „RED-Nord”.

Autoritatea:Agenția Proprietății Publice

Termen implementare: 09.04.2025
Răspunsul autorității:
APP, Planul de acțiuni aprobat la 15.04.2024,
La 15.04.2024 în cadrul entității a fost aprobat ordinul nr. 116,cu privire la elaborarea planului de acțiuni privind implementarea recomandărilor CCRM, potrivit căruia a fost elaborat Planul de acțiuni privind implementarea recomandărilor din Hotărârea Curții de Conturi nr. 12 din 29 martie 2024 cu privire la Raportul auditului conformității asupra gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare de către S.A. „Rețelele electrice de distribuție Nord” în anii 2021-2022.
Acest plan de măsuri prevede, realizarea următoarelor acțiuni: Direcţia administrare corporativă, metodologii și reglementări - „să examineze constatările din prezentul Raport de audit, cu elaborarea și aprobarea de către Consiliul Societății a unui plan de acțiuni privind ameliorarea gestiunii economico-financiare a S.A. „RED-Nord”” (cu executarea pînă la 15.03.25); Direcţia administrare corporativă, metodologii și reglementări - „să promoveze, prin intermediul reprezentanților săi în organele de conducere ale S.A. „RED-Nord”, realizarea acțiunilor necesare pentru eliminarea deficiențelor expuse în prezentul Raport de audi” (cu executarea pînă la 15.03.25). 2) La ședința Consiliului societății din 29.04.2024 s-au discutat constatările din Raportul de audit al CC și s-a aprobat Planul de acțiuni cu privire la implementarea recomandărilor de audit,prin care s-a stabilit realizarea a 9 acțiuni preconizate de remediere, persoanele responsabile de realizarea acțiunilor (din cadrul SA „Red-Nord”) și termemii de executare. Din parartea statului în componența Consiliului societății au fost: Oleg Filimon - președintele Consiliului, șeful Serviciului proiecte investiționale din cadrul Direcției parteneneriat public-privat și proiecte investiționale a APP; Zinaida Mardari - șef interimar al Direcției coordonarea politicilor publice și integrarea europeană a Ministerului Energieii; Nicolaie Olari - șeful Direcției eficiență energetică a Ministerului Energiei; Veronica Mihalaș - consultant principal din Direcție politici de atragere a investițiilor și dezvoltare industrială a Ministerului Dezvoltării Economice și Infrastructurii; Serghei Diaconu - șef al Cabinetului Prim-Ministrului. Responsabil de monitorizarea și raportarea executării Planului de acțiuni cu privire la implementarea recomandărilor de audit s-a decis a fi organul executiv al SA „Red-Nord”.








Recomandarea: 2.7.2. Să promoveze, prin intermediul reprezentanților săi în organele de conducere ale S.A. „RED-Nord”, realizarea acțiunilor necesare pentru eliminarea deficiențelor expuse în prezentul Raport de audit.

Autoritatea:Agenția Proprietății Publice

Termen implementare: 09.04.2025
Răspunsul autorității:
APP, Planul de acțiuni aprobat la 15.04.2024
La 15.04.2024 în cadrul entității a fost aprobat ordinul nr. 116,cu privire la elaborarea planului de acțiuni privind implementarea recomandărilor CCRM, potrivit căruia a fost elaborat Planul de acțiuni privind implementarea recomandărilor din Hotărârea Curții de Conturi nr. 12 din 29 martie 2024 cu privire la Raportul auditului
conformității asupra gestionării patrimoniului public și a resurselor financiare de către S.A. „Rețelele electrice de distribuție Nord” în anii 2021-2022.
2) La ședința Consiliului societății din 29.04.2024 s-au discutat constatările din Raportul de audit al CC și s-a aprobat Planul de acțiuni cu privire la implementarea recomandărilor de audit,prin care s-a stabilit realizarea a 9 acțiuni preconizate de remediere, persoanele responsabile de realizarea acțiunilor (din cadrul SA „Red-Nord”) și termemii de executare. Din parartea statului în componența Consiliului societății au fost: Oleg Filimon - președintele Consiliului, șeful Serviciului proiecte investiționale din cadrul Direcției parteneneriat public-privat și proiecte investiționale a APP; Zinaida Mardari - șef interimar al Direcției coordonarea politicilor publice și integrarea europeană a Ministerului Energieii; Nicolaie Olari - șeful Direcției eficiență energetică a Ministerului Energiei; Veronica Mihalaș - consultant principal din Direcție politici de atragere a investițiilor și dezvoltare industrială a Ministerului Dezvoltării Economice și Infrastructurii; Serghei Diaconu - șef al Cabinetului Prim-Ministrului. Responsabil de monitorizarea și raportarea executării Planului de acțiuni cu privire la implementarea recomandărilor de audit s-a decis a fi organul executiv al SA „Red-Nord”.




Recomandarea: 1. Să asigure ajustarea cadrului legal privind acordarea concediilor de odihnă anuale suplimentare pentru condițiile de muncă cu efort psiho-emoțional sporit, prin elaborarea reglementărilor normative în temeiul cărora s-ar determina clar criteriile de evaluare și de apreciere a condițiilor de muncă cu efort psiho-emoțional sporit (pct. 4.4.4.).

Autoritatea:Ministerului Muncii și Protecției Sociale

Termen implementare: 09.04.2025
Răspunsul autorității:
MMPS Nr. 07/1376 din 18.03.2025
în limita competențelor funcționale, MMPS comunică că a examinat în detaliu recomandarea în cauză şi în context relevăm următoarele aspecte.
Potrivit art. 11 din Codul muncii al Republicii Moldova nr. 154/2003 (în continuare - Codul muncii), nivelul minim al drepturilor şi garanţiilor de muncă pentru salariați se stabilește de codul prenotat şi de alte acte normative ce conțin norme ale dreptului muncii, iar contractele individuale de muncă, contractele colective de muncă şi convențiile colective pot stabili pentru salariați drepturi şi garanții de muncă suplimentare la cele prevăzute de codul prenotat şi de alte acte normative (a se vedea şi art. 4 din Codul muncii).
Subsidiar, conform art. 30 din Codul muncii, contractul colectiv de muncă este actul juridic care reglementează raporturile de muncă şi alte raporturi sociale în unitate, încheiat în formă scrisă între salariaţi şi angajator de către reprezentanţii acestora.
Adițional, potrivit prevederilor art. 31 din Codul muncii, conținutul şi structura contractului colectiv de muncă sînt determinate de părţi în care pot fi prevăzute angajamente reciproce ale salariaţilor şi angajatorului cu privire la:... timpul de muncă şi cel de odihnă, precum şi chestiunile ce ţin de modul acordării şi de durata concediilor. In contractul colectiv de muncă pot fi prevăzute, în funcţie de situaţia economico-financiară a angajatorului, înlesniri şi avantaje pentru salariaţi, precum şi condiţii de muncă mai favorabile în raport cu cele prevăzute de legislaţia în vigoare şi de convenţiile colective. In contractul colectiv de muncă pot fi incluse şi clauze normative, dacă acestea nu contravin legislaţiei în vigoare.
Totodată, conform art. 121 alin. (5) din Codul muncii, în convențiile colective, în contractele colective sau în cele individuale de muncă pot fi prevăzute şi alte categorii de salariaţi cărora li se acordă concedii de odihnă anuale suplimentare plătite, precum 
şi alte durate (mai mari) ale concediilor decât cele specificate la alin.(1), (3) şi (4) al articolului prenotat.
În aceiaşi ordine de idei, în cadrul unei instituții se poate elabora regulamentul intern al unităţii care potrivit art. 198 şi art. 199 din Codul muncii, reprezintă un act juridic opţional care, la decizia angajatorului, poate fi elaborat pentru unitate, cu consultarea reprezentanţilor salariaţilor, si care se aprobă prin ordinul (dispoziţia, decizia, hotărârea) angajatorului. Angajatorilor care aprobă, în mod benevol, regulamente interne ale unităților li se aplică corespunzător prevederile prezentului cod. Regulamentul intern al unităţii nu poate cuprinde prevederi care contravin legislaţiei în vigoare, clauzelor convenţiilor colective şi ale contractului colectiv de muncă, totodată, nu se pot stabili limitări ale drepturilor individuale sau colective ale salariaţilor. Printre prevederile regulamentului intern se regăsește si regimul de muncă şi de odihnă, adițional se pot cuprinde şi alte reglementări privind raporturile de muncă în unitate.
Adiţional, potrivit art. 166 din Codul muncii, salariaților li se garantează aplicarea sistemelor de normare a muncii stabilite de angajator împreună cu reprezentanţii salariaţilor şi stipulate în contractul colectiv de muncă sau în alt act normativ la nivel de unitate, totodată, potrivit art. 167 alin. (1), prin norme de muncă se înţeleg normele de producţie, de timp, de deservire, de personal care se stabilesc de către angajator pentru salariați în concordanța cu nivelul atins al tehnicii şi tehnologiei, al organizării producţiei şi a muncii, astfel încît să corespundă condiţiilor concrete din unitate şi să nu conducă la suprasolicitarea salariaţilor.
La subiect important a releva Legea nr.186/2008 securităţii şi sănătăţii în muncă care dispune la art. 1 că, mediu de lucru - reprezintă totalitatea condiţiilor fizice, chimice, biologice şi psihosociale în care lucrătorul îşi desfăşoară activitatea, iar la art. 10 alin. (3) reglementează că, angajatorul este obligat să respecte următoare principii generale de prevenire:
a) evitarea riscurilor profesionale;
b) evaluarea riscurilor profesionale ce nu potfi evitate;
c) combaterea riscurilor profesionale la sursă;
d) adaptarea locului de muncă în funcţie de necesităţile persoanei, inclusiv ale persoanelor cu dizabilităţi, în special în ceea ce priveşte adaptarea rezonabilă a locului de muncă, alegerea echipamentelor de lucru, a metodelor de producţie şi de lucru, în vederea atenuării muncii monotone şi a muncii normate şi reducerii efectelor acestora asupra sănătăţii;
e) adaptarea la progresul tehnic;
f) înlocuirea aspectelor periculoase prin aspecte nepericuloase sau mai puţin periculoase;
g) dezvoltarea unei politici de prevenire ample şi coerente, care să includă tehnologia, organizarea muncii, condiţiile de muncă, relaţiile sociale şi influenţa factorilor legaţi de mediul de lucru; etc.
Subsidiar, în vederea identificării posturilor care presupun efort psiho-emoţional sporit necesită o evaluare complexă la nivel de ţară, pe domenii de activităţi la nivel ramural, la nivel de instituţii, dezagregate pe sectoare (privat, public) etc., în baza unor criterii diferenţiate de la caz la caz. Or, fiecare instituţie îşi are specificul său de activitate, chiar dacă în unele se regăsesc aceleaşi titluri de posturi, dar pot presupune condiţii de muncă diferenţiate. Pentru aceleaşi posturi într-o instituţie pot presupune efort psiho- emoţional sporit, iar în altă instituţie aceleaşi posturi nu sunt supuse acestor eforturi, în
acest caz reglementarea la nivel naţional a recomandării CCRM ar condiţiona discriminare pentru unii salariaţi, iar potrivit Codului muncii, în cadrul raporturilor de muncă acţionează principiul egalităţii în drepturi a tuturor salariaţilor, iar angajatorul este obligat să asigure egalitatea de şanse şi de tratament tuturor salariaţilor, fără nici o discriminare şi să aplice aceleaşi criterii de evaluare a calităţii muncii.
În lumina celor expuse supra şi urmare unei examinări minuţioase a recomandării înaintate de CCRM conchidem că, includerea unei norme în Codul muncii care ar reglementa stabilirea concediilor de odihnă suplimentare pentru posturile care presupun efort psiho-emoţional sporit ar condiţiona nu doar discriminare pentru unii salariaţi, dar ar genera şi costuri adiţionale obligatorii şi ar deveni o povară în plus pentru angajatori.
În contextul celor relatate considerăm că, identificarea criteriilor de evaluare, aprecierea condiţiilor de muncă şi identificarea posturilor care presupun efort psiho- emoţional sporit în vederea acordării concediilor de odihnă suplimentare trebuie să fie reglementat la nivel de unitate printr-un act normativ (contract colectiv de muncă sau regulament intern al unităţii) cu consultarea părţilor interesate (angajator, sindicate), printr-o abordare echilibrată şi echidistantă inclusiv prin prisma situaţiei economice- financiare a unităţii.

Recomandarea: 2. Să asigure, în contextul neconformităților constatate, efectuarea corecțiilor necesare ce țin de evidența contabilă a terenurilor, a bunurilor materiale cu plafonul valoric reglementat în mărime de până la 6,0 mii lei (actual – 12,0 mii lei) și a contoarelor de evidență a consumului de energie electrică (pct. 4.1.1., pct. 4.1.2., pct. 4.1.4.).

Autoritatea:SOCIETATEA PE ACŢIUNI "REŢELELE ELECTRICE DE DISTRIBUŢIE-NORD", MUN.BĂLŢI (RED-NORD)

Termen implementare: 09.04.2025
Răspunsul autorității:
1.Terenurile aferente clădirilor de la Donduşeni și Sângerei au fost contabilizate cu data de 31.03.2024
2. Terenurile primite în gestiune economică au fost contabilizate la contul extrabilanțier, și au fost decontate din contul 122 si 427
3. Contoarele vor fi contabilizate la contul 172 „Alte active imobilizate”

Completare 28.10.2024
Se anexeaza notele contabile

Recomandarea: 5.Să asigure, în contextul neconformităților constatate, efectuarea reevaluării imobilizărilor corporale, cu aprecierea conformă a termenelor de utilizare a lor (pct. 4.1.3.).

Autoritatea:SOCIETATEA PE ACŢIUNI "REŢELELE ELECTRICE DE DISTRIBUŢIE-NORD", MUN.BĂLŢI (RED-NORD)

Termen implementare: 09.04.2025
Răspunsul autorității:
De prezentat la ședința Consiliului Nota informativă privind impactul economic al efectuării reevaluării imobilizărilor corporale cu aprecierea conformă a termenelor de utilizare a lor
Completare 28.10.2024
Se anexeaza nota
Completare 03.04.2025
Conform prevederilor pct. 5 a IFRS 1 o entitate poate alege să evalueze un element de imobilizări corporale, la data trecerii la IFRS-uri, la valoarea sa justă şi să folosească această valoare justă drept cost presupus la acea dată.
Prevederile pct. 9 a IFRS 13 au definit valoarea justă drept preţul care ar fi încasat pentru vânzarea unui activ într-o tranzacţie reglementată între participanţii de pe piaţă, la data evaluării.
La fel, în conformitate cu condițiile pct. 31 a IFRS (IAS) 16, după recunoaşterea ca activ, un element de imobilizări corporale a cărui valoare justă poate fi evaluată în mod fiabil trebuie contabilizat la o valoare reevaluată, aceasta fiind valoarea sa justă la data reevaluării minus orice amortizare cumulată ulterior şi orice pierderi cumulate din depreciere. Reevaluările trebuie să fie făcute cu suficientă regularitate pentru a se asigura că valoarea contabilă nu se deosebeşte semnificativ de ceea ce s-ar fi determinat prin utilizarea valorii juste la finalul perioadei de raportare.
Frecvența reevaluărilor depinde de modificările valorilor juste ale imobilizărilor corporale reevaluate. În cazul în care valoarea justă a unui activ reevaluat se deosebeşte semnificativ de valoarea sa contabilă, se impune o nouă reevaluare. Unele elemente de imobilizări corporale suferă modificări semnificative şi fluctuante ale valorii juste, necesitând, prin urmare, reevaluări anuale. În cazul imobilizărilor corporale ale căror valori juste nu suferă modificări semnificative nu este necesar să se facă reevaluări atât de frecvente. În schimb, s-ar putea să fie necesar să se reevalueze elementul respectiv numai o dată la trei sau la cinci ani.
Serviciile de reevaluare au fost întroduse în planul de achiziții pentru a. 2025, va fi elaborat caietul de sarcini pentru aceste servicii și deja în a. 2025 va fi petrecută reevaluarea. Reevaluarea este un proces mai indelungat deeaceia se va petrece în vara - toamna anului 2025.

Completare 14.04.2025
1) Raspunsul entității/serviciul contabil din 20.04.2024 „Nota informativă privind reevaluarea”: serviciile de reevaluare s-au ănclus în planul de achiziții pentru anul 2025 (luna iulie 2025, licitație deschisă). Este plasat anunțul de intenție nr.24/08 din 20.12.2024 pe platforma electronică de achiziții SIA RSAP.

Recomandarea: 3.Să efectueze inventarierea bunurilor, cu identificarea și înregistrarea în liste separate a imobilizărilor neutilizate (pct. 4.6.1.).

Autoritatea:SOCIETATEA PE ACŢIUNI "REŢELELE ELECTRICE DE DISTRIBUŢIE-NORD", MUN.BĂLŢI (RED-NORD)

Termen implementare: 09.04.2025
Răspunsul autorității:
În Ordinul de inventariere care va fi efectuată în anul 2024 va fi indicat un punct separat pentru inventarierea imobilizărilor neutilizate
Completare 28.10.2024
Se anexeaza ordinul de inventariere
Completare 28.10.2024
In Ordinul de inventariere, la pct.14 a fost stabilita obligatia de a efectua inventarierea incaperilor neutilizate in activitate
Completare 03.04.2025
Se anexează: Lista bunurilor imobile propuse spre transmitere în locațiune; Lista mijloacelor fixe propuse spre comercializare

Recomandarea: 4.Să eficientizeze utilizarea bunurilor imobile, cu asigurarea încasării veniturilor respective din gestiunea lor (pct. 4.6.1.).

Autoritatea:SOCIETATEA PE ACŢIUNI "REŢELELE ELECTRICE DE DISTRIBUŢIE-NORD", MUN.BĂLŢI (RED-NORD)

Răspunsul autorității:
Vor fi întreprinse acțiuni pentru a asigura utilizarea bunurilor imobile și încasarea veniturilor din gestiunea lor
Completare 28.10.2024
In data de 10 iulie a avut loc sedinta Comisiei pentru determinarea activelor neutilizate ale SA RED-Nord
Completare 28.10.2024
A fost creata comisia pentru determinarea activelor neutilizate ale SA RED-Nord

Recomandarea: 10.Să instituie proceduri de control intern eficiente, menite să asigure ajustarea conformă și în termen a planului anual de investiții în obiectele de infrastructură, pentru a exclude neacceptarea unor cheltuieli în scopuri tarifare (pct. 4.6.).

Autoritatea:SOCIETATEA PE ACŢIUNI "REŢELELE ELECTRICE DE DISTRIBUŢIE-NORD", MUN.BĂLŢI (RED-NORD)

Termen implementare: 09.04.2025
Răspunsul autorității:
Vor fi instituite proceduri de control intern, menite să asigure ajustarea conformă și în termen a planului anual de investiții, în conformitate cu Regulamentul privind planificarea, aprobarea și efectuarea investițiilor, aprobat prin HANRE 283/2016 din 15.11.2016
Completare 19.11.2024
Atasata este Hotararea ANRE privind prima modificare a Planului de investitii al SA RED-Nord pentru anul 2024

Recomandarea: 9. Să asigure elaborarea normelor de muncă locale (pct. 4.4.1.).

Autoritatea:SOCIETATEA PE ACŢIUNI "REŢELELE ELECTRICE DE DISTRIBUŢIE-NORD", MUN.BĂLŢI (RED-NORD)

Termen implementare: 09.04.2025
Răspunsul autorității:
Vor fi elaborate și aprobate normele de muncă locale.
A fost aprobat Ordinul de creare a grupului de lucru pentru elaborarea normele de muncă locale

Completare 17.06.2024
Vor fi elaborate și aprobate normele de muncă locale.
A fost aprobat Ordinul de creare a grupului de lucru pentru elaborarea normele de muncă locale

Completare 28.10.2024
Se lucreaza asupra Regulamentului de normare a muncii in cadrul S.A. RED-Nord

Recomandarea: 8.Să instituie proceduri de control intern eficiente, menite să asigure înregistrarea justă a consumului efectiv de materiale și raportarea conformă a soldului de materiale în perioada de gestiune, inclusiv cel obținut de la demontarea efectivă a liniilor electrice (pct. 4.2.).

Autoritatea:SOCIETATEA PE ACŢIUNI "REŢELELE ELECTRICE DE DISTRIBUŢIE-NORD", MUN.BĂLŢI (RED-NORD)

Termen implementare: 09.04.2025
Răspunsul autorității:
Vor fi instituite proceduri de control intern, menite să asigure înregistrarea justă a consumului efectiv de materiale și raportarea conformă a soldului de materiale în perioada de gestiune, inclusiv cel obținut de la demontarea efectivă a liniilor electrice
Completare 28.10.2024
Se anexeaza nota
Completare 28.11.2024
Se anexeaza procesul-verbal din 03.05.2024
Completare 03.04.2025
Anexa nr.10
La Politicile Contabile din 2025
Procedura de casare a mijloacelor fixe la moment este defectuoasă fiindcă programa pe care o utilizăm nu permite un alt mod, deaceia odată cu migrarea datelor într-un soft Nou de contabilitate care se va efectua la data de 31.12.2024 va fi un alt mod de contabilizare a materialelor obținute după casare.
1.Procesul verbal de casare a mijloacelor fixe se întocmește în programă cu păstrarea informației acestuia.
2.La întocmirea procesului verbal de casare a mijloacelor fixe se utilizează prețurile bunurilor materiale care se iau la evidență în rezultatul casării, conform ordinului semnat de directorul general.
3.Utilizînd informația din baza de date (valoarea inițială, uzura calculată), cantitatea și costul materialelor indicate în actul de casare, se va planifica un sold de materiale , format din cantitate și sumă, cu înregistrarea în programul de lucru a actului de casare cu statut „În proces de aprobare” .
4. După obținerea autorizației de casare eliberată de către APP și semnarea ordinului de către directorul general cu privire la permiterea casării și demontărtii mijloacelor fixe, contabilitatea trece actele de casare a mijloacelor fixe care necesită demontare din statut de „În proces de aprobare” în statut „ Aprobat”
5. La data începerii demontării se întocmește Raport de demontare după casare în baza actului de casare cu statut ”Aprobat” și soldul creat referitor la bunurile materiale obținute de la casare, cu indicarea în raport a materialelor demontate, se efectuiază recalcul care se verifică cu informația utilizată la întocmirea procesului verbal de casare și se formează un alt document de casare cu statut „Executat partial” cu indicarea lungimii casate și a bunurilor materiale luate la evidență (pentru casarea parțială).
6. Demontarea mijloacelor fixe poate fi efectuată în mai multe etape. Rapoartele de demontare se întocmesc separat pentru fiecare etapă, cu indicarea lungimii demontate și obținerea bunurilor materiale.
7. La finisarea lucrărilor de demontare în baza actului de casare cu statut „Aprobat” și a procesului verbal de demontare final, se crează actul de casare cu statut „Executat totalmente” care este urmat de scoaterea mijlocului fix din evidența contabilă prin formula contabilă:
Dt 124 „Uzura mijloacelor fixe”
Ct 123 1„Mijloace fixe”
8.Bunurile materiale vor fi reflectate în rapoartele de demontare, și în cazul cînd mijlocul fix se demontează integral.
8. Cheltuielile de demontare se reflectă la contul contabil 7212 „Cheltuieli de demontare a mijloacelor fixe casate” , proporțional lungimii demontate, cu luarea în considerație a bunurilor materiale demontate și reflectate în rapoartele de demontare.
9. Atunci când se reflectă ultimul raport de demontare a mijlocului fix, se verifică soldul de materiale planificat cu bunurile materiale luate la evidență dupa demontarea în totalmente a mijlocului fix (care trebuie să coincidă).
Proces-verbal sedinta din 03.05.2024.pdf

Recomandarea: 7.Să asigure formarea ajustărilor pentru deprecierea stocurilor pentru fiecare perioadă de raportare, cu o nouă estimare a valorii realizabile nete, cu contabilizarea diferențelor în componența cheltuielilor curente (contul 714 „Alte cheltuieli din activitatea operațională”) și/sau, după caz, veniturilor curente (contul 612 „Alte venituri din activitatea operațională”) (pct. 4.2.).

Autoritatea:SOCIETATEA PE ACŢIUNI "REŢELELE ELECTRICE DE DISTRIBUŢIE-NORD", MUN.BĂLŢI (RED-NORD)

Termen implementare: 09.04.2025
Răspunsul autorității:
De prezentat la ședința Consiliului Nota informativă privind acțiunile preconizate în vederea ajustărilor pentru deprecierea stocurilor pentru fiecare perioadă de raportare cu o nouă estimare a valorii realizabile nete cu contabilizarea diferențelor în componența cheltuielilor curente
Completare 28.10.2024
Se anexeaza nota
Completare 03.04.2025
Comisia centrală de inventariere a creat o comisie conform ordinului din 31.12.2024 privind estimarea valorii realizabile nete a stocurilor.
Pentru perioada de gestiune la data de 31.12.2024 comisia formată va efectua estimarea valorii realizabile nete a stocurilor. (în proces de lucru)
Stocurile sânt evaluate la minimul dintre cost și valoarea realizabilă netă.
Suma oricărei diminuări a valorii stocurilor până la valoarea realizabilă netă va fi contabilizată ca majorare a cheltuielilor curente (cont 714) sau după caz , veniturilor curente (cont 612) și majorarea ajustării pentru deprecierea stocurilor (cont 218).

Recomandarea: 6.Să revizuiască politicile contabile, cu excluderea prevederilor privind formarea provizioanelor aferente stocurilor fără mișcare (pct. 4.2.).

Autoritatea:SOCIETATEA PE ACŢIUNI "REŢELELE ELECTRICE DE DISTRIBUŢIE-NORD", MUN.BĂLŢI (RED-NORD)

Termen implementare: 09.04.2025
Răspunsul autorității:
Contabilitatea va revizui și prezenta spre aprobare Politicile contabile revizuite
Completare 17.06.2024
Contabilitatea va revizui și prezenta spre aprobare Politicile contabile revizuite
Completare 03.04.2025
Politicile contabile au fost revizuite și la data de 31.12.2024 Suma deprecierii aflate la contul 218 a fost ajustat la contul 612 6 „Venit din deprecierea stocurilor”.
Completare 14.04.2025
Se anexeaza politicile de contabilitate pentru anii 2024; 2025
1) Provizionul neregulamentar pentru stocurile fără mișcare a fost lichidat la finele anului 2024. Prin Politica contabilă pentru an.2024 și 2025 deja se mai aplică metoda de formare a provizioanelor pentru stocurile fără mișcare.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY