Actualizat: Joi, 04 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Eficiența administrării fondurilor programelor de ajutor social

  • 17.12.2013
  • 539

Raportul de audit al performanței, examinat în cadrul ședinței Curții de Conturi din 17 decembrie 2013, a avut drept scop evaluarea eficacității mecanismului actual de gestionare a fondurilor alocate, precum și a progresului înregistrat în implementarea programelor pentru acordarea ajutorului social și ajutorului pentru perioada rece a anului.

Raportul ,, Sînt administrate eficient fondurile programelor de ajutor social și direcționate către păturile defavorizate ale populației?" a examinat, în special:

  • funcționarea mecanismului de asigurare a autenticității, integrității și veridicității datelor care fundamentează aspectele decizionale la acordarea prestațiilor sociale, a procedurilor instituite în realizarea scopurilor și obiectivelor organizaționale
  • corectitudinea aplicării criteriilor de eligibilitate
  • direcționarea conformă a prestațiilor sociale către familiile defavorizate
  • compatibilitatea politicilor promovate cu obiectivele proiectului, în vederea eficientizării rețelei de asistență socială și gestionării raționale a fondurilor alocate.

La ședință au fost prezenți Valentina Buliga, ministrul Muncii, Protecției Sociale și Familiei (MMPSF), Angela Chirilov, coordonatorul Proiectului „Consolidarea wficacităţii reţelei de protecţiei socială în Moldova", Mircea Grigoriev, șeful Inspecției Sociale,  Ion Holban, directorul Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, președinții raioanelor Florești, Nisporeni, Cahul, Sîngerei, Anenii Noi, Cantemir, șefii Direcțiilor raionale de asistență socială și protecție a familiei, precum și a alte persoane responsabile din cadrul autorităților vizate.

Auditul Curții de Conturi a vizat Proiectul ,,Consolidarea eficacității rețelei de asistență socială", implementat de MMPSF, în vederea evaluării progresului înregistrat în realizarea Programelor privind ajutorul social și ajutorul pentru perioada rece a anului, sincronizate cu reformele instituționale și legislative, pentru o mai bună cuantificare a rezultatelor atinse în scopul implementării unui sistem eficient şi durabil de prestații sociale.

În anul 2008, Guvernul a demarat reforma sistemului de prestații sociale, în vederea redefinirii principiilor fundamentale ce guvernează acest domeniu și eficientizării practicilor de acordare a prestațiilor sociale cu direcționarea resurselor către segmentele vulnerabile ale populației.

Reforma implementată, în contextul realizării angajamentelor asumate față de partenerii de dezvoltare, a propus utilizarea sistemului mixt de evaluare la acordarea prestațiilor sociale, bazat pe stabilirea venitului mediu global al familiei și pe bunăstarea familiei. Acest sistem s-a axat pe reducerea inegalităţilor şi a sărăciei familiilor, inclusiv a celor aflate în risc de excluziune socială.

În scopul realizării reformelor demarate, a fost instituită și autoritatea cu atribuții de inspectare a modului de aplicare corectă și unitară a legilor și a altor acte normative, care reglementează acordarea ajutorului social, ajutorului pentru perioada rece a anului și a serviciilor sociale.

Susținerea creșterii eficienței și echității sistemului de protecție socială printr-o extindere și fortificare fiscal-durabilă a Programului de ajutor social, s-a realizat în baza sprijinului financiar în valoare de 37,0 mil. dolari SUA, acordat Guvernului Republicii Moldova, prin intermediul unui credit finanțat în cadrul Proiectului ,,Consolidarea eficacității rețelei de asistență socială", ce urmează a fi implementat în perioada anilor 2011-2016.

Între anii 2011-2013 (9 luni), implementarea Programelor de ajutor social și de ajutor pentru perioada rece a anului, menite să protejeze familiile defavorizate, a avut o susținere financiară considerabilă - de 1089,3 mil.lei (echivalentul a 91,3 mil. dolari SUA), din care 231,2 mil. lei (echivalentul a 19,2 mil. dolari SUA) - grație împrumutului investițional specific creditat de IDA, ce reprezintă 21,2 % din cheltuielile totale executate.

Auditul a constatat că, au fost înregistrate progrese în implementarea noului mecanism de direcționare a prestațiilor sociale, principalele reușite fiind: reorganizarea și ajustarea structurii ministerului; instituirea Inspecției Sociale întru inspectarea modului de aplicare a legilor şi a altor acte normative în domeniul prestațiilor sociale; anularea programului de compensaţii nominative și substituirea acestora cu programele de ajutor social şi ajutor pentru perioada rece a anului, revizuirea parametrilor criteriilor de eligibilitate a programului, ceea ce a permis acordarea sprijinului financiar unui număr esențial de familii defavorizate.

Totodată, s-a relevat existența  unor probleme, deficiențe și nereguli în organizarea și desfășurarea procesului de acordare a prestațiilor sociale, ce subminează efectul pozitiv al reformelor desfășurate în vederea eficientizării rețelei de prestații sociale și realizării obiectivelor stabilite. Neregulile identificate relevă necesitatea soluţionării unui şir de probleme de ordin organizaţional și funcțional, precum şi a operării unor modificări în cadrul legal.

Printre factorii determinanţi, care au influenţat direct procesele de consolidare a eficacității rețelei de asistență socială și au afectat eficiența realizării activităților ce vizează acordarea prestațiilor sociale, se menționează:

  • Nu a fost asigurată oportunitatea măsurilor întreprinse în domeniul prestațiilor sociale în vederea extinderii numărului beneficiarilor și sincronizării efectelor acestor activități
  • Carențe și rezerve ale cadrului regulator, ce vizează evaluarea obiectivă a venitului global mediu al familiei și stabilirea corectă și echitabilă a cuantumului prestațiilor sociale
  • Neclarități ale cadrului legislativ la determinarea eligibilității solicitantului, ce condiționează interpretarea diferită și tratarea neuniformă a prevederilor legale
  • Interpretarea incorectă, neuniformă și echivocă a unor noțiuni juridice, determinante la încadrarea solicitantului în statutul eligibil și cu impact asupra cuantumului prestației sociale
  •  Lipsa unor practici coerente și concludente de asigurare a suportului metodologic Direcțiilor de asistență socială și protecția familiei de către Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei în vederea aplicării mecanismelor bazate pe elementele managementului de performanță
  • Neelaborarea de către Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei a instrucțiunilor detaliate privind implementarea standardelor pentru prestarea serviciilor și a modelului de afaceri, ce fac inoperabile aceste instrumente manageriale
  • Inexistența unui mecanism de sancționare a angajaților, care admit erori grave în procesul acordării prestațiilor sociale, soldate cu plăți neîntemeiate, precum și a beneficiarilor, care nu declară în termenele prevăzute toate modificările survenite
  • Lipsa procedurilor formalizate privind mecanismul de încetare a plăților cu identificarea responsabililor implicați în procesul respectiv;
  • Nedefinirea clară și completă a responsabilităților angajaților Direcțiilor de asistență socială și protecție a familiei, precum și neatribuirea corespunzătoare a sarcinilor de monitorizare a procesului de acordare a prestațiilor sociale
  • Solicitarea neîntemeiată a unor acte la depunerea cererii, pe care exigențele cadrului legal nu le specifică ca obligatorii și neinstituirea unor proceduri adecvate de examinare și păstrare a documentației
  • Controlul managerial necorespunzător și monitorizarea nesatisfăcătoare a procesului de acordare a prestațiilor sociale în cadrul Direcțiilor de asistență socială și protecția familiei
  • Deficiențele majore în dezvoltarea și consolidarea sistemului de control intern, neevaluarea riscurilor și lipsa  politicilor de gestionare a acestora
  • Insuficiența personalului calificat și competent, implicat în activitățile de acordare a prestațiilor sociale și neajustarea unităților de personal conform exigențelor normative
  • Lipsa unui mecanism echitabil de stimulare a asistenților sociali comunitari, care să stabilească indicatori de performanță, criterii de evaluare a activității, precum și condiții de acordare a sporurilor și premiilor
  • Nedefinirea clară în cadrul normativ a etapei, la care se efectuează ancheta socială și neinstituirea acesteia ca procedură obligatorie, efectuată în baza aplicării criteriilor de selectare
  • Lipsa unor instrucțiuni clare privind modul de implementare a procedurilor de control la domiciliu și monitorizarea procesului respectiv
  • Conlucrarea insuficientă între Direcțiile de asistență socială și protecție a familiei și autoritățile publice locale la organizarea vizitelor de inspectare a beneficiarilor și instituirea neadecvată a comisiilor, fapt ce a subminat eficacitatea activității acestora
  • Lipsa unui sistem de acțiuni coordonate și efective privind realizarea verificărilor, ce vizează plățile efectuate către beneficiarii decedați
  • Reflectarea eronată și incompletă în certificatele, eliberate solicitanților de către inginerii cadastrali, a datelor privind deținerea în posesie a terenurilor agricole
  • Neaprobarea și neimplementarea metodologiei de desfășurare a procesului de control, în vederea sistematizării și uniformizării procedurilor aplicate și asigurării calității controalelor efectuate de către inspectori
  • Neelaborarea procedurilor de detectare și înlăturare a erorilor, inclusiv modalitatea de calcul și de restituire a plăților acordate neeligibil, precum și de monitorizare a executării recomandărilor
  • Neadaptarea corespunzătoare a sistemului automatizat de ajutor social, pentru a efectua verificarea încrucișată a propriilor date cu cele ale Casei teritoriale de asigurări sociale;
  • Reținerea implementării Sistemului Informațional Automatizat ,,Ajutor Social", persistența unor probleme de ordin tehnic în utilizarea acestuia
  • Indisponibilitatea sau calitatea proastă a datelor necesare funcționării Sistemului Informațional Automatizat ,,Ajutor Social", fapt ce reduce considerabil eficiența și eficacitatea acestuia.

Concluzionând cele menţionate în Raportul de audit, se atestă că, deși reformele realizate și eforturile conjugate ale instituțiilor abilitate, întreprinse în vederea consolidării eficacității rețelei de asistență socială și eficientizării procesului de acordare a prestațiilor sociale s-au soldat cu rezultate benefice, performanţele în atingerea obiectivelor stabilite au fost diminuate de efectul unor factori de ordin organizațional, funcțional și legislativ. Măsurile realizate în vederea inversării tendinței de micșorare a numărului de beneficiari de ajutor social și ajutor pentru perioada rece a anului n-au fost concludente și eficiente, iar carențele și lacunele persistente în cadrul legislativ și regulator, insuficiența personalului calificat, deficiențele în organizarea și exercitarea controlului intern la nivelul entităților responsabile, precum și executarea necorespunzătoare a sarcinilor manageriale au generat disfuncționalități în mecanismele de administrare, monitorizare și control. Nu au fost instituite proceduri fiabile de asigurare a autenticității, veridicității și conformității informației care servește actului decizional la toate etapele procesului de acordare a prestațiilor sociale.

Întru ameliorarea situaţiei, gestionarea rațională a resurselor alocate și prevenirea repetării neregulilor sistemice, excluderea dificultăților stabilite și extinderea performanței sistemului de prestații sociale, se remarcă importanţa ajustării cadrului legislativ la necesitățile existente, asigurarea reglementării procedurilor interne, stabilirea exhaustivă a atribuțiilor și responsabilităților angajaților, intensificarea acțiunilor de consolidare a sistemului de control intern și fortificarea capacităților instituționale ale autorităților implicate în acordarea prestațiilor sociale, redefinirea mecanismului de identificare a potențialilor solicitanți, precum și responsabilizarea instituțiilor vizate în vederea respectării legislației și asigurării consecvenței decizionale.

Obținerea de beneficii în aspecte de eficiență și eficacitate a domeniului presupune fructificarea aplicării pe scară largă a Sistemului Informațional Automatiza ,,Ajutor Social", precum și întreprinderea măsurilor necesare  înlăturării lacunelor în gestionarea domeniului Tehnologiilor Informaționale și Comunicațiilor, încât să poată fi asigurată la un nivel tolerant securitatea, integritate și disponibilitatea datelor, precum și obținerea de plusvaloare.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului consolidat de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY