Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Evaluarea implementării proiectului „Reforma învățămîntului în Moldova”

  • 19.07.2016
  • 634

Prezentare

Înregistrare video


Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței publice din 19 iulie curent Raportul de audit asupra situațiilor financiare ale proiectului „Reforma învățămîntului în Moldova", întocmite la 31.12.2015.

Misiunea de audit a fost inițiată și efectuată la solicitarea Ministerului Educației, în condițiile prevăzute de Acordul de finanțare, încheiat între Guvernul Republicii Moldova și Asociația Internațională pentru Dezvoltare, rezultatele obținute fiind racordate la cerințele stabilite în conformitate cu termenii de referință pentru auditul financiar, aprobați de Banca Mondială.

Auditul a avut drept scop evaluarea sistemului de management financiar și сontrol implementat la nivelul proiectului, precum și obținerea unei asigurări rezonabile că, pentru exercițiul bugetar încheiat la 31.12.2015, toate operațiunile financiare semnificative au fost prezentate la valori veridice și fidele, atît în rapoartele financiare interimare, cît și în raportarea bugetară.

Pentru implementarea cu succes a reformei structurale în sectorul educației, în anul 2013, Guvernul Republicii Moldova și Asociația Internațională pentru Dezvoltare au semnat Acordul de finanțare (IDA 51960), în vederea obținerii unui credit în valoare de 26,1 mil. Drepturi Speciale de Tragere (DST), echivalentă cu 40,0 mil. dolari SUA. Proiectul „Reforma învățămîntului în Moldova" este un împrumut investițional specific, care va fi implementat pe parcursul a 5 ani și care urmează o abordare bazată pe rezultate, cu debursări legate de rezultate măsurabile. Ministerul Educației (MEd) este autoritatea responsabilă de implementarea Proiectului și asigură managementul general al acestuia.

Proiectul are obiectivul de a consolida calitatea învățămîntului, cu susținerea concomitentă a reformelor de eficiență în curs de implementare în sectorul educației și constă din 3 componente:

Componenta I. „Consolidarea calității", care cuprinde finanțarea a 12 indicatori de debursare în sumă de 30,5 mil. dolari SUA.

Componenta II. „Ameliorarea eficienței sectorului educațional", cuprinde finanțarea a 4 indicatori de debursare în sumă de 8,0 mil. dolari SUA.

Astfel, componentele I și II sînt destinate implementării standardelor de asigurare a calității pentru școli, îmbunătățirii sistemului de evaluare a elevilor și calității sistemului de date și a sistemului informațional de management, precum și îmbunătățirii eficienței în învățămîntul general.

Componenta III. „Dezvoltarea capacităților de monitorizare a reformei  Ministerului Educației" cuprinde finanțarea a 1,5 mil. dolari SUA, și este destinată dezvoltării capacităților de monitorizare a reformei învățămîntului.

În vederea realizării obiectivelor și activităților prevăzute, în perioada 2013 - 2015 au fost debursate surse din contul creditului extern în valoare de 14, 3 mil dolari SUA, din care au fost executați doar 3,4 mil. dolari SUA.  Astfel auditul a constatat că ponderea sumelor debursate de Banca Mondială în această perioadă, din totalul surselor financiare prevăzute pentru realizarea acțiunilor destinate implemenării Proiectului și a reformei structurale în domeniul educației, constituie 35,7%. Concomitent, se atestă că, nivelul de valorificare a mijloacelor financiare destinate Proiectului este de doar 8,5%.

Caracterul scăzut a acestor indici, comparativ cu așteptările și debursările efectuate a fost condiționat de mai mulți factori de ordin intern și extern:

-        întîrzieri semnificative la întrunirea standardelor minime de asigurare a calității, și anume s-a constatat că necesitățile aferente școlilor selectate pentru reparație sînt mult mai mari decît a fost inițial anticipat; astfel costurile estimate pentru aceste reabilitări depășesc semnificativ valoarea conceptuală a DLI-urilor destinată pentru activitățile respective;

-        instabilitatea componenței executivului în anul 2015, s-au schimbat doi miniștri ai educației care au funcția de Director General a Proiectului;

-        fluctuația sporită a personalului implicat în implementarea proiectului, astfel pe parcursului exercițiului bugetar din 10 consultanți locali 6 au fost înlocuiți.

Verificările echipei de audit a tuturor tranzacțiilor au identificat că, neajustarea cadrului normativ intern a cauzat contabilizarea incorectă, și anume trecerea la cheltuielile instituției a mijloacelor financiare pentru procurarea serviciilor de proiectare și verificare aferente reparației sediilor instituțiilor de învățământ, în valoare de 10,9 mil. lei. Concomitent, cadrul normativ stipulează necesitatea înregistrării în conturile bilanțiere de activ a valorii documentației de proiect și ulterioara capitalizare a acestora la costul imobilului.

Echipa de audit denotă că valoarea activelor din evidența  proiectului a fost denaturată semnificativ și nu reprezintă imaginea reală și veridică a situației financiare a proiectului, fapt ce influențează asupra înscrierilor în soldurile bilanțiere consolidate ale Ministerului Educației. 

În contextul demarării intensive a realizării Proiectului, pe parcursul anului 2015, rezultatele procesului de implementare se caracterizează a fi medii cu o tendință de îmbunătățire. Astfel, se remarcă rezultate bune în trei din cinci domenii de intervenție stabilite: sistemul de evaluare a elevilor; calitatea datelor și sistemelor informaționale de management; optimizarea în învățămîntul general. Concomitent, se constată întîrzieri în domeniile implementării standardelor de calitate în școli și instituirea programelor de instruire și remunerare a cadrelor didactice și manageriale în școli.

Concomitent, au existat carențe în procesul de planificare bugetară din anul 2015 din cauza lipsei fundamentării acestuia cu calcule justificative.

Procesul achizițiilor publice privind achiziționarea serviciilor de proiectare și verificare corespunde prevederilor legale, cu unele abateri cum ar fi: neconcordanțe între prevederile contractelor și caietele de sarcini privind includerea lucrărilor de verificare; divergențe stabilite în cadrul a două proceduri repetate, la evaluarea ofertelor cu cerințele caietului de sarcini, precum și nerespectarea cadrului regulator privind necorespunderea termenului garanției de bună execuție cu cel stabilit în contract.

Rezultatele evaluării funcționalității сontroalelor interne, precum și ale verificării operațiunilor financiare aferente proiectului au confirmat că, tranzacțiile financiare semnificative și soldurile bilanțiere prezentate în situațiile financiare interimare, raportate Băncii Mondiale, reflectă veridicitatea și plenitudinea poziției financiare a proiectului la data de 31 decembrie 2015.

Evaluarea în ansamblu a impactului misiunii de audit s-a materializat prin înaintarea a 2 cerințe și 3 recomandări de audit, iar, impactul așteptat ține de îmbunătățirea elementelor сontrolului intern implementat și corectări în raportarea situațiilor financiare și soldurile ministerului în valoare de 10,9 mil. lei.

Entitatea supusă auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărîrea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY