Actualizat: Sîmbătă, 04 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Executarea bugetului și gestionarea patrimoniului în 2012 la Secretariatul Parlamentului

  • 09.04.2013
  • 1154

Curtea de Conturi a examinat în şedinţa din 9 aprilie 2013 Raportul auditului regularităţii executării bugetului și gestionării patrimoniului public pe anul 2012 la Secretariatul Parlamentului și unele instituții.    

La şedinţă au fost prezenţi Victor Morgoci, secretar general  adjunct al Secretariatului Parlamentului, Constantin Stratan, şeful Direcţiei generale a Secretariatului Parlamentului, Angela Crasovschi, şeful Direcţiei finanţe, buget şi contabilitate a Secretariatului Parlamentului, Gheorghe Brăgoi, ex-directorul Instituţiei Publice „Direcţia pentru deservirea clădirilor Parlamentului", Vera Beschieru, ex-contabil-şef al Instituţiei Publice „Direcţia pentru deservirea clădirilor Parlamentului", Anatolie Fodor, ex-inginer-şef al Instituţiei Publice „Baza auto a Parlamentului", Maria Coteţ, ex-contabil-şef al Instituţiei Publice „Baza auto a Parlamentului", Maria Cona, ex-contabil-şef al Î.S. „Cafeneaua Aparatului Parlamentului".

Misiunea de audit a avut drept scop evaluarea regularităţii situaţiei financiare, precum şi a gestionării patrimoniului public, conform prevederilor legale.

Activitatea Secretariatului Parlamentului este reglementată prin Legea nr.797-XIII din 02.04.1996, precum și prin alte acte legislative şi normative. Potrivit art.141 din Regulamentul Parlamentului, Secretariatul Parlamentului asigură asistenţa organizatorică, informaţională şi tehnică a activităţii Parlamentului, Biroului permanent, comisiilor permanente, fracţiunilor parlamentare şi a deputaţilor.

În vederea optimizării cheltuielilor bugetare, prin Hotărîrea Parlamentului nr.161 din 05.07.2012, a fost reglementată lichidarea instituțiilor publice „Baza auto a Parlamentului", „Direcția pentru deservirea clădirilor Parlamentului" și  Î.S. „Cafeneaua Aparatului Parlamentului", cu transmiterea patrimoniului entităților lichidate în gestiunea Secretariatului Parlamentului. Concomitent, a fost modificată structura, efectivul și statul de funcții ale Secretariatului Parlamentului, cu instituirea în cadrul acestuia a unor subdiviziuni responsabile de menținerea și administrarea clădirilor Parlamentului, de asigurarea cu transport și servicii de deservire și coordonare alimentară. În anul 2012, întreținerea Secretariatului Parlamentului, Bazei auto și a Direcției a fost finanțată din bugetul de stat, în timp ce Î.S. „Cafeneaua Aparatului Parlamentului" era  la autogestiune.

Bugetul Parlamentului pe anul 2012 a fost precizat în mărime de 85482,9 mii lei. Partea preponderentă o constituie cheltuielile pentru Secretariatul Parlamentului - 71,4%, urmate de cheltuielile pentru Baza auto a Parlamentului - 15,5% şi, respectiv, Direcția pentru deservirea clădirilor Parlamentului - 13,1%.

Verificările auditului executării bugetului și gestionării patrimoniului public pe anul 2012 la Secretariatul Parlamentului, Baza auto a Parlamentului și Direcția de deservire a clădirilor Parlamentului relevă că, executorii de buget au asigurat execuţia de ansamblu a alocaţiilor, încadrându-se în limitele preconizate.

Managementul financiar al Secretariatului Parlamentului, în lipsa unor elemente ale sistemului de control intern, a condiționat achitarea neregulamentară în avans a unor compensații lunare neimpozabile pentru acoperirea cheltuielilor de transport (271,8 mii lei). Ca urmare a neracordării la prevederile Regulamentului în vigoare cu privirea la calcularea indemnizațiilor lunare neimpozabile pentru chirie, în anul 2012 au fost achitate mijloacelor în sumă de 124,2 mii lei, ca urmare a calculării cuantumului indemnizației pentru copiii care au depășit statutul de minor (20, 25, 29 ani). Auditul a constatat un caz în care beneficiarul, deși dispunea de spațiu locativ în mun. Chișinău, a beneficiat  neregulamentar  de indemnizația pentru chirie (20,3 mii lei).  S-a constatat şi înregistrarea tardivă în evidența contabilă a unor bunuri materiale (1824,5 mii lei) și a cheltuielilor pentru construcția blocului „B" din „Casa de locuit-hotel" a Parlamentului (11027,3 mii lei).

Direcția pentru deservirea clădirilor Parlamentului nu a monitorizat eficient elaborarea schemei de încadrare și planificarea necesarului de alocații bugetare, fiind planificate în surplus mijloace în sumă de 411,4 mii lei, cu utilizarea ulterioară a acestora. Nu au fost înregistrate la oficiul cadastral teritorial 3 imobile cu suprafața de 3632,3 m2, în valoare totală de 11,8 mil. lei. Nu au fost evaluate şi reflectate în evidenţa contabilă terenuri cu suprafața de 8506 m2.

Managementul financiar al Bazei auto a Parlamentului a admis utilizarea mijloacelor speciale în lipsa cadrului regulator vizând constituirea și executarea cheltuielilor aferente acestora. A fost achitat achitarea unui spor la salariu în sumă de 87,8 mii lei fără determinarea în actul administrativ respectiv a categoriei acestei plăți și a criteriilor de acordare, precum și unele neregularități la capitolul achiziții publice.

Întreprinderea de Stat „Cafeneaua Aparatului Parlamentului" a înregistrat tendințe negative ale rezultatului financiar, fapt cauzat de lipsa unor măsuri de relansare a activității; unitatea de comerț din clădirea Parlamentului nu activează, condiționând micșorarea veniturilor aferente activității, în aceste circumstanțe fiind inițiată procedura de lichidare.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 4 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.

Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY