Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Gestionarea bugetelor UAT şi a patrimoniului public din municipiul Chișinău în 2012

  • 28.06.2013
  • 646

Prezentare_28.06.2013.pdf

 

În şedinţa din 28 iunie a.c., Curtea de Conturi a examinat Raportul auditului bugetelor unităților administrativ-teritoriale din municipiul Chişinău şi gestionării patrimoniului public în 2012.

La şedinţă au fost prezenţi Veaceslav Negruţă, ministrul Finanţelor, Sergiu Sainciuc, viceministrul Muncii, Protecţiei Sociale şi a Familiei, Dorin Chirtoacă, Primarul general al municipiului Chişinău,  Sergiu Palihovici, şeful Oficiului Teritorial al Cancelariei de Stat,  Veronica Herţa, şeful Direcţiei Generale Finanţe a Consiliului municipal Chişinău,  Vladimir Guriţenco, pretorul sectorului Botanica, Valeriu Nemerenco, pretorul sectorului Buiucani, Galina  Bostan, pretorul sectorului Ciocana, Petru Budurin, pretorul interimar a sectorului Centru,  Igor Gamreţki, şeful interimar al Direcţiei Generale Transport Public şi Căi de Comunicaţie,  Ana Lucia Culev, şeful Direcţiei Cultură, Mihail Sorochin, directorul Fondului Municipal de Susţinere Socială a Populaţiei, Ştefan Calancea, şefului-adjunct al Direcţiei Sănătăţii (ex-şeful Direcţiei Generale Asistenţă Socială), Valeriu Negru, şeful interimar al Direcţiei Generale Asistenţă Socială, Roman Sofroni, directorul Î.M. Direcția Construcții Capitale,  Marcel Zambiţki, şeful interimar al Direcţiei Generale Comerţ, Alimentaţie Publică şi Prestări Servicii, precum şi alte persoane cu funcţii de răspundere din cadrul autorităţilor administraţiei publice locale din municipiu.

Informaţie generală

Municipiul Chișinău este o unitate administrativ - teritorială în componența căreia intră 18 UAT de nivelul I: 6 orașe, 8 comune și 4 sate, care cuprind 33 localități. Teritoriul de bază al municipiului este divizat în 5 sectoare.

Transferurile curente din bugetul de stat în bugetul municipal au constituit 0,026 mil. lei (anul 2012) şi 0,03 mil lei (anul 2011), iar transferurile din bugetul municipal în bugetele unităţilor administrativ-teritoriale (UAT) de nivelul I - 93,7 mil lei (2012) și, respectiv, 87,3 mil lei (2011).

Bugetul municipal Chişinău pe anul 2012 a fost aprobat în prima lectură la 21.02.12, la partea de venituri de 2397480,9 mii lei şi la partea de cheltuieli de 2610450,7 mii lei, cu un deficit de 212969,8 mii lei.  Drept surse de finanţare a deficitului se preconizau de a fi mijloacele băneşti obţinute din vânzarea şi privatizarea bunurilor proprietate publică în sumă totală de 80050,1 mii lei şi din surse externe în sumă de 183497,5 mii lei. Pentru rambursarea împrumuturilor externe au fost preconizate mijloace financiare în sumă de 50577,8 mii lei.

În lectura a doua, bugetul municipal pe anul 2012 a fost aprobat la 27.04.2012, la venituri în sumă de 2433918,8 mii lei (inclusiv transferuri de la bugetul de stat 450,0 mii lei), iar la cheltuieli în sumă de 2885722,0 mii lei, cu un deficit de 451803,2 mii lei. Drept surse de finanţare a deficitului se preconizau de a fi mijloacele băneşti obţinute din vânzarea şi privatizarea bunurilor proprietate publică în sumă totală de 291491,2 mii lei şi sursele externe de finanţare în sumă de 215450,3 mii lei. Pentru rambursarea împrumuturilor externe au fost preconizate mijloace financiare în sumă de 55138,3 mii lei.

            Urmare a rectificărilor efectuate pe parcursul anului 2012, veniturile au fost precizate în sumă de 2421184,0 mii lei, iar cheltuielile - de 2649523,7 mii lei, cu un deficit de 228339,7 mii lei.

            Raportul privind executarea bugetului municipal Chişinău pe anul 2012, până la finalizarea auditului nu a fost aprobat de Consiliul municipal Chişinău (CMC). Conform acestui raport, bugetul municipal a fost executat la partea de venituri în sumă de 2365743,2 mii lei şi la partea de cheltuieli în sumă de 2526611,7 mii lei, contul de încheiere a exerciţiului bugetar constituind 86879 mii lei.

Constatări generale de audit

Misiunea de audit relevă, că în perioada evaluată în cadrul instituţiilor publice s-au  întreprinse unele măsuri pentru asigurarea unei gestiuni relevante. Totodată, mai persistă domenii şi acţiuni care nu se încadrează în spiritul regularităţii şi bunei guvernări. Astfel, auditul denotă abateri şi iregularităţi, cum ar fi: neelaborarea şi neimplementarea unor proceduri de control intern care ar responsabiliza părţile implicate în procesul bugetar; vidul legislativ/normativ în materie de identificare/evaluare/ monitorizare a potențialului economic aferent formării bazei de impozitare concludente; absenţa unui mecanism bazat pe criterii fundamentate de stabilire a normativelor de cheltuieli; nerespectarea procedurilor de achiziţii a mărfurilor şi serviciilor; utilizarea neregulamentară a mijloacelor publice destinate valorificării investițiilor și reparațiilor capitale etc.

O atenţie sporită în cadrul auditului a fost acordată procesului şi calităţii serviciilor publice prestate populaţiei municipiului de către administrația autorităților publice locale (AAPL), fiind depistate carențe la capitolul eficientizării proceselor de acordare a serviciilor în scopul cuprinderii mai mare a beneficiarilor; asigurarea sporirii impactului serviciilor prestate şi diminuării costului acestora; satisfacerii nevoilor persoanelor beneficiare a serviciilor prestate.    

Managementul şi controlul intern imperfect în procesul de gestionare a patrimoniului public, inclusiv a celui aflat în administrarea întreprinderilor municipale, au generat deficienţe şi lacune, ce se exprimă prin: lipsa unei evidenţe conforme a patrimoniului public şi a raportării veridice a situaţiilor patrimoniale; neasigurarea înregistrării integrale a dreptului de proprietate la organul cadastral; pierderea patrimoniului public.

Acumularea veniturilor 

Estimarea, aprobarea și mobilizarea veniturilor în bugetul municipal este afectată de deficiențe majore în activitatea administrației autorităților publice locale (AAPL) ale municipiului Chişinău, precum şi de irelevanţa unei baze de date veridice privind obiectele impunerii şi baza de impozitare pe categorii de impozite/taxe. Bazele de date existente la Biroul Naţional de Statistică, Serviciul Fiscal de Stat, Î.S. „Cadastru" sunt incomplete sau nu pot fi utilizate pentru o evaluare autentică a bazei impozabile în aspect de unitate administrativ-teritorială. În acest sens, Curtea de Conturi relevă, că şi regulatorul naţional - Ministerul Finanţelor - nu dispune de cadru metodologic exhaustiv de identificare/evaluare/prognozare a veniturilor publice.

Din caza neaprobării de către Consiliul municipal Chişinău a cotelor taxelor locale pentru anul 2012, planul încasărilor la taxa pentru dispozitivele publicitare şi taxa de piaţă nu a fost îndeplinit cu 18,5 mil. lei şi, respectiv, cu 13,0 mil. lei.

Vidul legislativ și normativ privind calculul transferurilor de la bugetul de nivelul II la bugetul de nivelul I pentru nivelarea posibilităţilor financiare ale acestora, precum şi lipsa unui mecanism bine definit de stabilire a normativelor de cheltuieli, au dus la alocarea neuniformă a transferurilor UAT de nivelul I din municipiul Chişinău.

AAPL ale municipiului Chişinău au întreprins unele măsuri de realizare a recomandărilor misiunilor de audit precedente ale Curţii de Conturi, la capitolul acumulării veniturilor din dividendele aferente cotei de participare a municipiului în societăţile pe acţiuni şi de la defalcările din profitul net al întreprinderilor municipale. Totuși, auditul constată perpetuarea aceleiaşi situaţii, elucidate în precedentul raport de audit. Astfel în anul 2012, în bugetul municipal Chişinău nu au fost încasate dividende şi defalcări din profitul net pentru rezultatele anului 2011 în sumă de circa 24,8 mil. lei.

Pe parcursul anilor 2012-2013, conform deciziilor Consiliului municipal Chişinău, unele întreprinderi cu capital majoritar municipal au fost scutite de achitarea dividendelor şi defalcărilor din profitul net în sumă de 31,6 mil. lei, fără a dispune de un program privind utilizarea acestor mijloace de către întreprinderile în cauză. Totodată, contrar prevederilor Legii achiziţiilor publice nr.96-XVI din 13.04.2007 pentru alte întreprinderi a fost autorizată achitarea în barter al dividendelor şi defalcărilor din profitul net cu unele instituţii publice municipale, în sumă totală de 2,4 mil. lei.

Retribuirea muncii

Statele noi elaborate şi implementate, nu ţin cont de sarcinile stabilite şi volumul efectiv de lucru existent, precum şi nu asigură eliminarea  suprapunerilor/dublărilor de competenţe, fapt ce denotă un management ineficient a resurselor umane disponibile în cadrul Primăriei mun. Chișinău și instituțiilor din subordine. Totodată, lipsa unui control intern asupra modului de gestionare a cheltuielilor aferente retribuirii muncii, a generat acordarea unor sporuri și prime nefondate, precum și recalcularea neregulamentară a salariilor funcționarilor publici în sumă totală de 0,3 mil. lei.  

Efectuarea cheltuielilor

Tergiversarea adoptării de către CMC a bugetului municipiului Chişinău pentru anul 2012, a generat necesitatea angajării unor credite pe termen scurt de la instituțiile financiare din țară întru acoperirea cheltuielilor curente, astfel fiind suportate cheltuieli iraționale în sumă de 6,8 mil. lei la achitarea dobânzilor și comisioanelor bancare.

AAPL a municipiului Chişinău nu au întreprins măsuri pentru diminuarea cheltuielilor bugetului municipal la achitarea titlurilor executorii. Astfel, în anul 2012 din bugetul municipal au fost achitate titluri executorii în sumă totală de 23,5 mil. lei

Lipsa unor acțiuni concrete în vederea recuperării cheltuielilor generate ce ţin de demontarea gheretelor, dispozitivelor publicitare și a construcțiilor neautorizate, a prejudiciat bugetul municipal cu 0,6 mil. lei.

Achiziții publice și investiții

Managementul achizițiilor publice din cadrul entităților auditate este unul necorespunzător și necesită îmbunătățiri esențiale. Totodată, achizițiile publice au fost efectuate cu derogări de la legislația în vigoare, care se exprimă prin: planificarea defectuoasă a procedurilor de achiziții publice; eludarea de la controlul extern al Agenției Achizițiilor Publice asupra corectitudinii efectuării procedurilor de achiziții publice; nerespectarea procedurilor de efectuare a achizițiilor publice; neîntocmirea dosarelor de achiziții publice în conformitate cu prevederile legislației în vigoare; lipsa unei monitorizări eficiente de îndeplinire a prevederilor contractuale etc.

Lipsa controlului intern și managementul defectuos la contractarea şi executarea lucrărilor de reparație a străzilor, determină riscul utilizării ineficiente a mijloacelor bugetare, tergiversarea executării lucrărilor și executarea necalitativă a acestora.

În cadrul AAPL lipsesc strategii, politici şi proceduri reglementate/ standardizate în materie de investiţii publice şi, respectiv, nu sânt stabilite priorităţi în domeniul construcţiilor, reconstrucţiilor sau reparaţiilor, iar lipsa surselor financiare pentru proiectarea şi construcţia acestora generează dezechilibre şi imobilizări de mijloace bugetare de lungă durată, fără impact pozitiv asupra dezvoltării economico-sociale a municipiului.

Managementul imperfect privind realizarea investițiilor din contul creditelor și granturilor externe au generat suportarea unor cheltuieli ineficiente în sumă de 37,5 mii dolari SUA, generate de achitarea Corporaţiei Financiare Internaţionale a unui comision pentru creditul nedebursat, precum şi tergiversarea executării lucrărilor de la 3 până la 18 luni.

Patrimoniul public

S-a constatat nerespectarea reglementărilor legale ce ţin de domeniul contabilităţii şi admiterea unor nereguli, care se exprimă prin ţinerea neconformă a evidenţei contabile şi nereflectarea corectă în evidenţă a operaţiunilor efectuate, neînregistrarea corespunzătoare a mijloacelor fixe şi valorii lor, are ca consecinţă o raportare incorectă a situaţiilor patrimoniale, cu denaturarea rapoartelor financiare:

Nu a fost asigurată înregistrarea integrală a dreptului de proprietate asupra patrimoniului public municipal la organul cadastral, fapt ce determină riscul pierderii acestui drept și al înstrăinării ilegale. Lipsa unei evidenţe conforme a patrimoniului public determină raportarea neveridică a situaţiilor patrimoniale.

În lipsa acordului AAPL a municipiului Chişinău, în baza ordinului Ministerului Sănătăţii, Instituţiile Medico - Sanitare Publice municipale nu au perceput plata chiriei de la CUSMF ,,N. Testemițeanu" în sumă de circa 1,3 mil. lei. De asemenea, de la Serviciul Protecției Civile şi Situaţii Excepţionale, pe lângă plata chiriei, de către AAPL nu au fost recuperate nici cheltuielile pentru serviciile comunale.

Lipsa unei monitorizări eficiente din partea AAPL din municipiului Chișinău a termenelor de valabilitate a contractelor de locațiune încheiate de către instituțiile din subordine, a generat ocuparea ilegală a spațiilor clădirilor proprietate municipală și creează riscul neachitării plăților pentru arendă și servicii comunale.

AAPL a municipiului Chişinău şi Ministerul Afacerilor Interne n-au determinat modul de raportare şi gestiune a patrimoniului municipal  în sumă de 58,4 mil. lei.

Asistența socială

Dispersarea instituţiilor de acordare a asistenţei sociale, lipsa unei comunicări şi colaborări eficiente între acestea şi alte organe (fiscale, cadastrale, de drept etc.), precum şi lipsa unei abordări complexe de acordare a ajutorului social (material, juridic, medical etc.) persoanelor social-vulnerabile, determină birocratizarea excesivă a procesului de asistenţă socială, precum şi folosirea de către unele persoane a slăbiciunilor şi deficienţelor sistemului existent în detrimentul persoanelor care au nevoie reală de această asistenţă socială.

Transportul public

AAPL din municipiul Chișinău și Î.M. ,,RTE" au purces la implementarea proiectului de asamblare a troleibuzelor în Chișinău, nedispunând de mecanisme şi pârghii de reglementare și eficientizare a costurilor aferente asamblării troleibuzelor.  

Menționăm că din totalul de 153 de recomandări înaintate în Raportul aprobat prin Hotărârea curţii de Conturi nr.37 din 31.07.2012, AAPL a municipiului Chişinău au implementat doar 11 recomandări, iar 66 a fost implementate parţial. De asemenea din 17 recomandări înaintate în Raportul auditului gestionării patrimoniului public la Întreprinderea municipală ,,Regia Transport Electric" în anii 2009-2010, aprobat prin Hotărârea Curţii de Conturi nr.56 din 16.09.2011 au fost implementate numai două recomandări.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.   Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY