Actualizat: Duminică, 12 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Gestionarea bugetului şi patrimoniului de stat în anul 2011 la MAEIE şi unele instituţii din subordine

  • 12.07.2012
  • 553

Curtea de Conturi a Republicii Moldova a efectuat auditul regularităţii gestionării bugetului şi patrimoniului de stat în anul 2011 la Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi unele instituţii din subordine. Rapoartele de audit a fost examinate în cadrul şedinţei Plenului Curţii de Conturi pe 12 iulie 2012:

  • Raportul auditului regularităţii pe exerciţiul bugetar 2011 la aparatul central al Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene;
  • Raportul privind auditurile regularităţii pe exerciţiul bugetar 2011 la unele instituţii ale serviciului diplomatic;
  • Raportul auditului regularităţii la Î.S. „Direcţia Servicii pentru Corpul Diplomatic" de pe lângă Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene pe anul 2011.

Scopul misiunii de audit a fost evaluarea regularităţii situaţiilor financiare la instituţiile menţionate, precum şi a gestionării patrimoniului public.

La şedinţă au fost prezenţi Iurie Leancă, viceprim-ministru, ministrul afacerilor externe şi integrării europene, Mihai Căpăţînă, secretar general al MAEIE, Angela Istrati, şeful Direcţiei buget şi finanţe a MAEIE, Victoria Roşca, contabil-şef al Î.S. „Direcţia Servicii pentru Corpul Diplomatic", Svetlana Purici, contabil - şef al Ambasadei Republicii Moldova în Federaţia Rusă.

Examinând rezultatele auditului, Curtea de Conturi a constatat, că Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene, în calitatea sa de executor de buget şi de autoritate centrală în sistemul instituţiilor serviciului diplomatic, are obligaţia să asigure administrarea conformă şi raţională a fondurilor publice, funcţionarea/dotarea materială a instituţiilor serviciului diplomatic cu respectarea principiilor de transparenţă, economicitate, eficienţă, eficacitate şi legalitate. În perioada auditată MAEIE, în calitate de executor primar de buget, a asigurat execuţia de ansamblu a alocaţiilor, încadrându-se în limitele preconizate, şi a întreprins măsuri de monitorizare a activităţii instituţiilor din subordine. Auditul, totuşi, a identificat rezerve la consolidarea managementului financiar şi implementarea sistemului integru de control intern prin prisma ridicării nivelului de responsabilizare a şefilor de misiuni, în vederea optimizării guvernării fondurilor publice.

  • Ministerul Afacerilor Externe şi Integrării Europene

Nu a asigurat, în cadrul aparatului central, monitorizarea relevantă a proceselor ce ţin de planificarea şi execuţia bugetară, fiind admisă nevalorificarea limitelor de alocaţii cu 352,8 mii lei. De asemenea, a fost admisă nerespectarea cadrului regulator a procedurilor de achiziţii publice, prin ce au fost formate în mod artificial datorii creditoare la finele anului 2011 în sumă de 74,3 mii lei, iar monitorizarea insuficientă a clauzelor contractuale a condiţionat depăşirea termenului de execuţie a lucrărilor de reconstrucţie a Sălii de protocol a ministerului.

În cadrul instituţiilor serviciului diplomatic, nu a efectuat monitorizarea respectării de către acestea a legislaţiei ce reglementează normele contabilităţii şi raportării financiare, precum şi n-a respectat cadrul legal la recrutarea persoanelor în funcţia de contabil - şef.

Ministerul nu a monitorizat eficient procesul de contractare, achitare şi raportare a serviciilor/lucrărilor pentru deservirea tehnologiilor informaţionale ale instituţiilor serviciului diplomatic al Republicii Moldova peste hotare. Astfel, nu a fost dezvoltat un sistem bazat pe tehnologiile informaţionale pentru instituţiile serviciului diplomatic al Republicii Moldova de peste hotare, ceea ce reduce din operativitatea şi calitatea acordării serviciilor.

Nu a fost efectuată înregistrarea drepturilor legale asupra Complexului de clădiri al Ambasadei RM în Federaţia Rusă, precum şi a terenurilor aferente acestora cu reflectarea în evidenţa contabilă în modul stabilit. Activitatea Comisiei MAEIE de casare a bunurilor uzate, raportate la mijloacele fixe, precum şi în comun cu Ambasada RM în Federaţia Rusă integritatea picturilor din fondul Patrimoniului Naţional transmise în calitate de expoziţie Ambasadei;

În calitatea sa de fondator, MAEIE n-a monitorizat executarea de către managerul Î.S. „Direcţia Servicii pentru Corpul Diplomatic" a atribuţiilor de serviciu, astfel nu a fost asigurată conformitatea legală a înregistrării şi evidenţei unor active materiale pe termen lung (10 apartamente) primite în folosinţă temporară, precum şi reflectarea în evidenţa contabilă a terenurilor aferente imobilelor (suprafaţa 13702,19 m2/ valoarea estimată 39863,0 mii lei).

De asemenea, se denotă incertitudini şi unele neconformităţi ale cadrului legal ce ţin de raporturile privind delimitarea competenţelor şi responsabilităţilor MAEIE şi ale instituţiilor serviciului diplomatic referitor la managementul financiar, precum şi celor ce ţin de poziţionarea funcţiilor de contabil - şef în structurile instituţiilor serviciului diplomatic, responsabilitatea şefilor misiunilor pentru gestionarea patrimoniului public, asigurarea colaboratorilor cu locuinţe de serviciu cu responsabilizarea părţilor în vederea restituirii sumelor cauţiunilor achitate, acestea fiind un element ce afectează activitatea relevantă a instituţiilor serviciului diplomatic ceea ce se răsfrînge asupra bunei guvernări a fondurilor publice.

  • Instituţiile serviciului diplomatic

Instituţiile serviciului diplomatic auditate, în calitate de persoane juridice, nu şi-au îndeplinit în măsura cuvenită funcţia de gestionare adecvată a fondurilor publice, admiţând denaturarea pentru perioada auditată a datelor raportate.

Nu au fost înregistrate terenurile aferente clădirilor, au fost comise iregularităţi la înregistrarea, raportarea, precum şi dificultăţi la utilizarea echipamentului de prelevare şi procesare a datelor pentru paşapoartele biometrice.

Este depistată o situaţie incertă la Consulatul RM în or. Odesa, privind terenul aferent imobilului cu suprafaţa de 4283 m2 (deţinut din anul 2008), precum şi activitatea subdiviziunii Î.S. ,,Registru" (de circa 3 ani). În aceste circumstanţe, Consulatul RM în or. Odesa are conturile bancare blocate, iar autorităţile ucrainene nu au recepţionat patenta consulară în vederea acreditării Consulului.

A fost depistată denaturarea raportării de către Ambasada RM în Ucraina a costului clădirilor şi terenului, începând cu anul 200 (mai mult cu 11993,7 mii lei la poziţia ,,Clădiri" şi mai puţin în aceiaşi mărime la ,,Terenuri").

Au fost comise abateri de la cadrul normativ în domeniul financiar-contabil prin neefectuarea inventarierii, ceea ce a condus la formarea datoriilor (Ambasada RM în Regatul Belgia, Ambasada RM în Republica Federală Germană, Ambasada RM în Republica Franceză); iregularităţi la efectuarea operaţiunilor de casă şi integritatea mijloacelor băneşti în conturile bancare (Ambasada RM în Regatul Belgia şi Ambasada RM în Republica Federală Germană); neîncheierea sau încheierea întârziată a contractelor de responsabilitate materială cu persoanele cu funcţiile corespunzătoare (Ambasada RM în Regatul Belgia şi Ambasada RM în Republica Franceză); transmiterea neconformă a documentaţiei contabile, a situaţiilor conturilor bancare, mijloacelor financiare încasate, bunurilor materiale în 12 instituţii auditate, iar în altele 2 instituţii - nu s-a efectuat transmiterea;etc.

Auditul a depistat, de asemenea, iregularităţi la încasarea, utilizarea şi evidenţa mijloacelor provenite de la prestarea serviciilor consulare şi a serviciilor aferente, ce a generat deferenţă dintre datele din evidenţa contabilă, cu cele conţinute în rapoartele statistice întocmite de serviciul consular. Au fost admise erori la atribuirea şi raportarea taxelor consulare şi taxelor aferente acestora, depistate achitări neregulamentare a taxelor consulare de către persoanele solicitante, achitarea unor servicii consulare sub nivelul stabilit de actele normative, utilizarea neregulamentară a taxelor consulare direct din casierie, etc.

Ambasada Republicii Moldova în Federaţia Rusă nu a implementat un management financiar şi control intern adecvat. Conform datelor auditului, au fost efectuate cheltuieli neraţionale pentru achitarea cauţiunilor în scopul asigurării colaboratorilor misiunii cu locuinţă de serviciu, chiriei apartamentelor neutilizate în perioada dintre mandatele colaboratorilor misiunilor. A fost admisă procurarea de mijloace fixe în lipsa autorizaţiilor MAEIE şi în volum ce depăşesc alocaţiile aprobate.

Nu au fost nerespectate regulile generale de organizare a evidenţei contabile, normele de inventariere, cauzând o situaţie defectuoasă privind identificarea şi recuperarea de către persoanele vinovate a prejudiciului cauzat de lipsurile de diferite bunuri materiale.

Nu au fost organizate regulamentar acţiunile de protocol (în număr de 239), generînd cheltuieli ilegale din contul mijloacelor speciale în sumă de 381,7 mii lei.

A fost admisă descreşterea veniturilor de la prestarea serviciilor consulare cu 2267,2 mii lei faţă de anul 2010 şi cu 497,4 mii lei faţă de anul 2009, concomitent nefiind incasate plăţile aferente cheltuielilor pentru prestarea serviciilor consulare. Totodată, existenţa unor nereguli şi erori în procesul de prestare, incasare, evidenţă şi raportare a taxelor consulare a cauzat, în unele cazuri, prestarea serviciilor consulare pînă la achitare, în alte cazuri - fără achitarea taxei.

Au fost depistate carenţe, admise la planificarea, executarea şi raportarea mijloacelor speciale la venituri şi cheltuieli ce au condiţionat: neîncasarea veniturilor şi neexecutarea cheltuielilor în sumă de 0,7 mil. lei; denaturarea datoriilor debitoare aferente veniturilor de la prestarea serviciilor hoteliere cu 50,9 mii lei (140,1 mii RUB).

A fost admisă comercializarea neregulamentară a unui autoturism cu valoarea de bilanţ de 35,3 mii dolari SUA, iar suma încasată de 94,3 mii RUB/38,4 mii lei, contrar prevederilor legale nu a fost transferată la bugetul de stat; după primirea de către Ambasadă a autorizaţiei de casare, MAEIE nu a efectuat controlul asupra scoaterii din exploatare a 2 mijloace de transport casate cu valoarea de 49,9 mii dolari SUA şi trecerea reală la bilanţ a pieselor şi materialelor ca urmare a casării.

Neasigurarea optimizării cheltuielilor bugetare pentru întreţinerea mijloacelor de transport a dus la creşterea cu 20%-36,9% faţă de perioadele precedente de gestiune. Astfel, pentru 5 autoturisme din dotare s-a admis depăşirea cu 72,3 mii km a parcursului-limită aprobat anual, fiind trecut la cheltuieli combustibil în sumă de 249,2 mii RUB (anul 2011-123,9 mii RUB).

  • Întreprinderea de Stat „Direcţia Servicii pentru Corpul Diplomatic"

Întreprinderea de Stat „Direcţia Servicii pentru Corpul Diplomatic", în anul 2011, comparativ cu anii precedenţi a relevat o tendinţă pozitivă a rezultatelor economico-financiare. În acelaşi timp, auditul a constatat unele deficienţe în managementul financiar şi sistemul de control intern, cauzate de lipsa unor controale-cheie referitor la regularitatea aplicării principiilor de bază şi a caracteristicilor calitative de ţinere a contabilităţii. Acest fapt a condiţionat neînregistrarea şi neraportarea pe toată perioada de activitate a terenurilor cu suprafaţa de circa 13702,19 m2 cu valoarea estimată de 39863 mii lei şi a unor active materiale pe termen lung (10 apartamente) primite în folosinţă temporară. Pe parcursul efectuării auditului, Întreprinderea a soluţionat mai multe probleme depistate, conform recomandărilor echipei de auditori.

Instituţiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM şi să informeze instituţia supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării Hotărârii Plenului CCRM.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY