Actualizat: Duminică, 05 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Gestionarea bugetului și patrimoniului în raionul Ocniţa

  • 26.04.2013
  • 655

Prezentare_26.04.2013.pdf

Înregistrarea video a ședinței http://www.youtube.com/watch?v=CYdarhPV-xc&feature=youtu.be 

 

Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice locale din raionul Ocniţa pe anii 2011-2012 a fost examinat de Curtea de Conturi în şedinţa din 26 aprilie 2013.    

La şedinţă au fost prezenţi Marin Verenciuc, şef adjunct al oficiului teritorial Edineţ (r-nul Ocniţa) al Cancelariei de Stat, Maria Cara, specialist principal al Direcţiei administrarea proprietăţii publice a Agenţiei Proprietăţii Publice de pe lângă Ministerul Economiei,  Ion Tomai, preşedintele r-lui Ocniţa, Constantin Gudima, şeful Direcţiei generale finanţe a r-lui Ocniţa, Ecaterina Struzinschi, specialist în Direcţia generală învăţământ, tineret şi sport a r-lui Ocniţa, Vasilii Traghira, primarul oraşului Otaci, Vladimir Capeţchii, primarul oraşului Frunză, Victor Manuil, primarul comunei Ocnița.

Misiunea de audit a avut drept scop verificarea respectării de către autoritățile administrației publice locale din raionul Ocnița a prevederilor regulamentare în exercițiul bugetar; corespunderii cadrului normativ procedurilor de evaluare, planificare și colectare a impozitelor și taxelor locale, precum și de planificare, executare și  raportare a cheltuielilor bugetare; administrării și integrității patrimoniului public.

Concluziile misiunii de audit

Măsurile întreprinse de autorităţile executive ale UAT din raionul Ocnița privind managementul procesului bugetar nu au corespuns în măsură deplină rigorilor de legalitate şi regularitate, la capitolul gestionarea fondurilor publice. Au fost depistate, de asemenea, unele nereguli şi abateri în procesul de gestionare a patrimoniului de stat.

Autorităţile economice, financiare şi fiscale din raion nu dispun de obiective clare şi ample privind evaluarea şi monitorizarea potenţialului economico-financiar, nu aplică proceduri şi instrumente de estimare credibilă a bazei impozabile aferente determinării veniturilor bugetare. Indicii bugetari estimaţi şi stabiliţi de autorităţile publice locale sunt diminuaţi şi nu corespund posibilităţilor reale ale raionului. Acest derapaj evident sporeşte dependenţa financiară a raionului în relaţiile cu bugetul de stat. Situaţia dată a generat subestimări şi neacumulări de venituri în sume considerabile, provenite din: folosirea terenurilor şi patrimoniului proprietate publică; taxa de piaţă; defalcările în bugetul local din profitul net al întreprinderilor municipale. Ca urmare, bugetele loc ale au ratat venituri în sumă totală, estimată de audit, de la 1,8 mil. lei până la 13,2 mil. lei.

Autoritățile administrației publice locale de nivelul I din raion nu au asigurat ajustarea normelor financiare pentru alimentarea copiilor din instituţiile instructiv-educative la cele stabilite în mod legal, efectuând şi un control insuficient asupra cerinţelor privind respectarea modului de păstrare a produselor alimentare şi de pregătire a bucatelor, precum şi cerinţelor privind calitatea producţiei achiziţionate. Această situaţie a dus la diminuarea nejustificată a surselor financiare pentru alimentaţia copiilor în instituţiile preşcolare şi preuniversitare cu suma totală de 0,2 mil. lei, precum şi la achiziţionarea în lipsa certificatelor de calitate a produselor alimentare pentru copii în sumă totală de 0,3 mil. lei.

Derogările de la cadrul normativ admise de către unele AAPL la efectuarea cheltuielilor curente au condiţionat cheltuieli neregulamentare şi neeficiente în sumă totală de 83,5 mii lei.

Managementul ineficient în domeniul valorificării mijloacelor destinate investiţiilor şi reparaţiilor capitale, precum şi nerespectarea legislaţiei în vigoare au determinat folosirea neregulamentară a surselor financiare şi materiale în sumă totală de 2,7 mil. lei, precum şi imobilizarea mijloacelor bugetare în construcții nefinalizate în sumă totală de peste 44,1 mil. lei.

Nerespectarea prevederilor legale la efectuarea achiziţiilor publice s-a soldat cu procurarea de mărfuri, lucrări şi servicii, în lipsa surselor de finanţare, şi efectuarea de cheltuieli neregulamentare în sumă totală de 25,3 mil. lei.

Activitatea ineficientă a factorilor de decizie din cadrul AAPL (de nivelul I şi nivelul II) din raion în vederea asigurării regularităţii şi legalităţii administrării patrimoniului public, precum şi lipsa la AAPL a unui cadru de reglementare a modului de gestionare a patrimoniului public local s-au soldat cu:

  • neasigurarea înregistrării la Oficiul cadastral Ocnița a drepturilor asupra 78 bunuri imobile în valoare totală de 36,4 mil. lei;
  • denaturarea volumului şi structurii capitalului statutar a întreprinderilor municipale, prin micşorări neîntemeiate cu suma totală de 18 mil. lei și majorări cu suma totală de 0,5 mil. lei;
  • lipsa unei evidenţe conforme a patrimoniului public şi a raportării veridice a situaţiilor patrimoniale în suma totală de 6,2 mil. lei;
  • distrugerea totală sau parţială a 53 obiecte de menire social-culturală, administrative şi industriale cu valoarea în mărime totală de 59,4 mil. lei;
  • denaturarea datelor evidenţei contabile şi rapoartelor financiare (peste 0,33 mil. lei).

Aceste situaţii sunt şi o consecinţă a faptului că, AAPL din raion nu s-au conformat şi nu au asigurat realizarea măsurilor relevante prevederilor regulamentare privind inventarierea şi înregistrarea bunurilor imobile proprietate publică.

Lipsa controlului eficient din partea unor AAPL (de nivelul I şi II) din raion asupra activităţii asociaţiilor obşteşti a părinților, nerespectarea legislaţiei în vigoare la ţinerea evidenţei contabile de către conducerea asociațiilor, creează riscuri de delapidare a mijloacelor băneşti şi condiţii pentru evaziune fiscală.

Verificările conformării cerinţelor şi recomandărilor rezultate din auditul realizat anterior de către Curtea de Conturi indică că, managementul AAPL, practic, a ignorat necesitatea remedierilor de rigoare. Astfel, din cele 14 recomandări expuse în Hotărîrea Curţii de Conturi nr.1 din 13.01.2011, 9 recomandări nu au fost executate, o cerinţa fiind executată parțial.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 4 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.

Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY