Actualizat: Sîmbătă, 18 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Gestionarea bugetului și patrimoniului în raionul Şoldăneşti

  • 23.05.2013
  • 668

Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice locale din raionul Șoldănești pe anii 2011-2012 a fost examinat în cadrul ședinței Curții de Conturi din 23 mai 2013.  

La şedinţă au fost prezenţi Tudor Golub, reprezentatul Guvernului în teritoriu, Alexandru Relițchii, președintele raionului Șoldănești, Iurie Prisăcari, șeful Direcţiei Finanţe Şoldăneşti, Larisa Dereli, şeful Inspectoratului Fiscal de Stat Şoldăneşti, precum şi primarii unor sate şi comune din raion.

Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice locale din raionul Șoldănești pe anii 2011-2012 a relevat existenţa multiplelor iregularităţi şi neconformităţi, admise în procesul de elaborare și execuție a veniturilor bugetelor locale, în gestionarea cheltuielilor, precum şi la evidența și gestionarea patrimoniului public.

Sursa de bază a veniturilor raionului o constituie transferurile de la bugetul de stat, a căror pondere a atins nivelul de 85,2% în anul 2011 și  80% în anul 2012. Prin urmare, veniturile proprii au constituit 14,8% și, respectiv 20%, fiind în creștere neesențial.

Cu abateri de la prevederile legale şi atribuţiile stipulate în Regulament, Direcția finanțe (DF) nu a organizat eficient lucrul de elaborare a proiectului bugetului raionului, nu a asigurat evaluarea credibilă şi economic fundamentată a veniturilor bugetare, inclusiv prin analizarea surselor de venituri ale UAT de nivelul I di raion. Indicii bugetari stabiliți de autoritățile publice locale și acceptați de DF sunt diminuați, nu întrunesc  rigorile analitice și nu reflectă potențialul real de mobilizare a surselor aferente finanțelor publice. Situația dată a generat subestimări la unele categorii de venituri bugetare, în ansamblu pe raion, în sumă de minim 3,8 mil. lei.

Slăbiciunile instituționale existente în procesul de evaluare-planificare constituie impedimente majore în sporirea și consolidarea surselor proprii. Astfel, conform verificărilor selective autoritățile de nivelul I nu au încasat impozite și taxe în sumă totală estimată până la 6,7 mil. lei, din care cele mai semnificative sunt:

  • neîncasarea plăților din arenda terenurilor proprietate publică aferente obiectivelor privatizate, care au lipsit bugetele locale de circa 1,5 mil. lei;
  • neîncasarea plăților din vânzare /cumpărare a terenurilor proprietate publică - 0,9 mil. lei;
  • neîncasarea integrală a impozitelor pe proprietate în sumă totală de 0,1 mil. lei;
  • neacumularea plăţilor de arendă a patrimoniului local - 57,2 mii lei;
  • neîncasarea restanțelor în bugetele UAT în sumă totală de 4,1 mil. lei.

Nu au fost respectate limitele de cheltuieli maxime aprobate pe unele tipuri de cheltuieli în sumă totală de 1,1 mil. lei, ca urmare a valorificării lucrărilor în lipsa mijloacelor financiare preconizate.

Au fost efectuate cheltuieli neregulamentare şi iraţionale pentru investiţii şi reparaţii capitale în sumă totală de 27 mil. lei, din care cele mai semnificative sunt: în lipsa proiectelor verificate şi expertizate în modul stabilit - 9,4 mil. lei; executarea lucrărilor necontractate - 8,8 mil. lei; cheltuieli ineficiente - 1 mil. lei; nerespectarea procedurilor legale de achiziţii publice în sumă de 7,8 mil. lei.

Au fost efectuate plăți salariale neregulamentare în sumă totală de 0,5 mil. lei.

AAPL nu au asigurat contabilizarea corespunzătoare a patrimoniului proprietate publică locală în sumă totală de 50,9 mil. lei, precum şi transmiterea regulamentară a acestuia în gestiune întreprinderilor municipale fondate. Lipsa în cadrul UAT a unei politici de reglementare a modului de gestionare a patrimoniului public local nu asigură un management eficient în domeniul respectiv, lipsind bugetele locale de o sursă suplimentară de venituri. Astfel, de o perioadă îndelungată, întreprinderile municipale fondate de AAPL înregistrează pierderi din activitatea economico-financiară şi datorii către bugetul public naţional, însă fondatorul n-a adoptat un plan de revigorare a acestora.

O problemă nesoluționată de mai mulți ani reprezintă neînregistrarea la organul cadastral a patrimoniului public local - bunuri imobiliare în valoare totală estimate la 17,5 mil. lei și terenuri cu suprafața de 7,3 ha. Unele AAPL nu deţin o informaţie exhaustivă privind fondul funciar aflat în proprietatea sa şi modul de utilizare al acestuia, ceea ce poate duce la folosirea neautorizată a terenurilor proprietate publică locală şi la neîncasarea plăţilor cuvenite. Cauza principală se prezintă a fi nedelimitarea terenurilor proprietate publică a statului şi a UAT.

Managementul contabil necalitativ, exprimat prin înregistrări neconforme ale operaţiunilor financiare, lipsa evidenţei analitice, nereguli în decontări, ca rezultat fiind raportate eronat situaţiile patrimoniale.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.

Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY