Actualizat: Miercuri, 03 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Gestionarea resurselor publice şi patrimoniului de stat în Anenii Noi

  • 12.06.2014
  • 1182

Prezentare

Înregistrare video

 

La data de 12 iunie 2014, Curtea de Conturi a examinat în cadrul şedinţei publice Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice locale din raionul Anenii Noi pe anul 2013.

La şedinţă au fost prezenţi Anatolie Barbăroşie, vicepreşedintele raionului Anenii Noi, Mihail Doruc, şeful Direcţiei administrarea proprietăţii publice a Agenţiei Proprietăţii Publice, Irina Ter-Cula, contabil şef al Direcţiei Finanţe a raionului, Ion Gnilenco, şef interimar al Oficiului teritorial Căuşeni a Cancelariei de Stat, Alexandru Cuflic, șeful Inspectoratului Fiscal de Stat al raionului Anenii Noi, Vitalii Vdovicenco, viceprimarul orașului Anenii Noi, precum și primarii satelor și comunelor Chetrosu, Geamăna, Gura Bîcului, Hîrbovăț.

Scopul auditului a fost verificarea respectării de către autorităţile administraţiei publice locale (AAPL) din raionul Anenii Noi a prevederilor legal-normative în procesul bugetar; corespunderea cadrului normativ şi analitic a procedurilor de evaluare, planificare şi administrare a impozitelor şi taxelor locale, precum şi de planificare, executare şi raportare a cheltuielilor bugetare; verificarea administrării şi integrităţii patrimoniului public.

Raionul Anenii Noi este o unitate administrativ-teritorială situată în zona de centru a republicii şi ocupă o suprafaţă de 878,6 km2. Populaţia raionului constituie circa 83,1 mii de locuitori (inclusiv 8,6 mii - populația urbană, și 74,5 mii - populația rurală). La situația din 31.12.2013, în raionul Anenii Noi au fost înregistrați 13299 de agenți economici, inclusiv 10405 gospodării țărănești și 24 de întreprinderi municipale.

Raionul Anenii Noi este persoană juridică de drept public şi dispune, în condiţiile legii, de un patrimoniu distinct de cel al statului şi al altor unităţi administrativ-teritoriale (UAT), iar ca unitate administrativ-teritorială este format din 26 de primării, care includ 45 de localităţi, dintre care 1 urbană și 44 rurale. Centrul administrativ este orașul Anenii Noi, situat la 37 km de municipiul Chișinău.

În anul 2013, din bugetele UAT au fost finanțați 221 ordonatori de credite, inclusiv: 100 instituții  de învățămînt, 33 biblioteci, 29 case de cultură şi cămine culturale, 4 muzee, 17 instituții de asigurare și asistență socială, 38 alte instituții. La finele anului 2013, numărul angajaților în domeniile finanțate din bugetele UAT a constituit 3057 de unități, fiind încadrate în: autorităţile executive - 175 unități; instituţii preşcolare - 702 unități; instituţii de învăţămînt - 1478 unități; instituţii culturale - 297 unități; asistență socială - 225 unități; alt personal -180 unități.

UAT, în conformitate cu prevederile legale, beneficiază de autonomie decizională, organizatorică, gestionară şi financiară şi are dreptul la iniţiativă în ceea ce priveşte administrarea treburilor publice locale, exercitîndu-şi, în condiţiile legii, autoritatea în limitele teritoriului administrat.

În anul 2013, venitul bugetelor UAT (de nivelul I şi nivelul II) din raion au fost executate la nivelul de 108,1 % faţă de prevederile rectificate, iar cheltuielile - la nivelul de 94,1%. Sursa de bază a veniturilor rămîne a fi transferurile de la bugetul de stat, a căror pondere s-a înregistrat la nivel de 58,9%. În ultimii 5 ani veniturile totale au crescut cu circa 73,5 mil. lei (54,2%), din care transferurile de la bugetul de stat s-au majorat cu 23,1 mil. lei (23,1%), veniturile proprii - cu 13,7 mil. lei (53,5%). Deși valoarea transferurilor de la bugetul de stat a crescut, ponderea acestora în totalul veniturilor s-a micșorat cu 14,9 puncte procentuale, iar ponderea veniturilor generale de stat s-a majorat cu 13,2 puncte procentuale, cauza de bază fiind anularea cotei „0" la impozitul pe venitul din activitatea de întreprinzător.

Auditul a constatat, că AAPL nu au manifestat interesul necesar în vederea asigurării unei discipline financiar-bugetare rigide pentru promovarea legalității și regularității în exercițiul bugetar 2013 și în administrarea patrimoniului public, precum și pentru realizarea intereselor publice de ordin economic și social.

În perioada supusă auditului, AAPL nu au întreprins măsuri sistemice în materie de identificare, evaluare şi monitorizare a potenţialului economico-financiar, respectiv, nu au asigurat fundamentarea la justa valoare a bazei de impozitare, inclusiv prin estimarea şi prognozarea relevantă a indicilor fiscal-bugetari, care ar asigura stabilitatea financiară a bugetelor UAT de nivelurile I şi II din raion. Totodată, autoritatea financiară nu a aplicat exigențele de profil pentru fundamentarea proiecțiilor fiscal-bugetare, nu a conlucrat eficient, cu AAPL şi cu autorităţile fiscale, statistice şi cadastrale, precum şi cu agenţii economici care contribuie semnificativ la formarea veniturilor bugetare, ca urmare fiind redus şi gradul de responsabilitate conferit Direcției Finanțe prin atribuţiile funcţional-instituţionale. Neasigurarea instrumentelor analitice și deficiențele cadrului metodologic s-au soldat cu diminuarea propunerilor de venituri la buget, estimate de audit la circa 6,0 mil. lei.

Planificarea necorespunzătoare a veniturilor bugetare, precum şi lipsa de preocupare a autorităţilor executive pentru identificarea surselor şi colectarea veniturilor proprii constituie un impediment în consolidarea bugetelor locale. Verificările selective ale auditului denotă că neîncasarea integrală a plăţilor pentru arenda terenurilor arabile, terenurilor din fondul apelor şi terenurilor proprietate publică aferente obiectivelor privatizate au determinat neacumularea veniturilor în bugetele locale în sumă totală de pînă la 4,9 mil. lei.

O rezervă semnificativă la acumularea veniturilor în bugetele UAT o constituie şi restanţele contribuabililor, care, la situaţia din 31.12.2013, au însumat 9,0 mil. lei.

Managementul cheltuielilor bugetare nu s-a încadrat în normele legale prevăzute, în consecinţă fiind admise un şir de nereguli şi abateri de la cadrul regulator care afectează eficienţa utilizării mijloacelor publice, la originea acestor iregularități fiind neimplementarea prevederilor Legii privind controlul financiar public intern. Astfel, se menţionează:

  • lipsa, la nivel de raion, a unei strategii de dezvoltare bazate pe mijloace investiţionale şi capitale, care ar prevedea modalitatea de selectare a obiectivelor reieşind din priorităţile raionului, necesităţile de mijloace financiare şi posibilele surse de acoperire a cheltuielilor capitale destinate implementării politicilor sectoriale. Managementul neadecvat în valorificarea mijloacelor destinate investiţiilor şi reparaţiilor capitale, precum şi nerespectarea legislaţiei în vigoare privind acest domeniu au determinat utilizarea neregulamentară a resurselor financiare în sumă totală de 5,6 mil.lei;
  • nerespectarea întocmai a prevederilor legale la utilizarea mijloacelor financiare din fondul de rezervă, fiind evidențiată necesitatea eficientizării managementului financiar în domeniu.

Neconformarea modului de raportare a achiziţiilor publice de valoare mică la cadrul legal-normativ s-a soldat cu neprezentarea dărilor de seamă privind achiziționarea mărfurilor, lucrărilor şi serviciilor în sumă totală de 10,2 mil. lei.

Activitatea iresponsabilă a factorilor de decizie din cadrul AAPL (de nivelul I şi II) din raion în vederea asigurării regularităţii şi legalităţii administrării patrimoniului public, managementul necorespunzător al gestionării acestuia, precum şi lipsa la AAPL a unui cadru de reglementare a modului de gestionare a patrimoniului public local s-au soldat cu:

  • neasigurarea înregistrării regulamentare a drepturilor asupra bunurilor imobile în valoare de peste 193,8 mil.lei şi a terenurilor cu suprafaţa de 16,9 mii ha;
  • diferențe de 18,68 ha între datele Cadastrului funciar și cele privind inventarierea terenurilor proprietate publică, concomitent tranzacțiile de vînzare-cumpărare a 27,02 ha de terenuri proprietate publică nefiind înregistrate în Cadastrul funciar;
  • necontabilizarea regulamentară a circa 18,5 mii ha de terenuri publice, a tranzacțiilor de vînzare-cumpărare și arendă a terenurilor proprietate publică;
  • gestionarea defectuoasă a rețelelor de gaze, drept rezultat 113,3 km de conducte de gaz deținînd titlul „fără stăpîn", ceea ce reprezintă un pericol pentru exploatarea rețelelor menționate.

Managementul contabil necalitativ, exprimat prin înregistrări neconforme ale operaţiunilor financiare, lipsa evidenţei analitice, iregularitățile în decontări au determinat raportarea eronată a situaţiilor patrimoniale.

Verificările asupra conformării cerinţelor şi recomandărilor din auditul efectuat anterior de Curtea de Conturi indică asupra faptului că managementul AAPL din raion a ignorat necesitatea remedierilor de rigoare. Astfel, din 17 recomandări anterioare ale Curţii de Conturi, 11 nu au fost executate, iar 5 au fost executate parţial.

Iregularităţile constatate sînt rezultatul managementului financiar și controlului intern ineficient de care au dat dovadă factorii de decizie din cadrul AAPL la utilizarea banilor publici şi la gestionarea patrimoniului public local.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY