Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Performanța implementării Strategiei de reformă a sectorului justiției

  • 30.11.2016
  • 691

Înregistrare video


Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a examinat în cadrul ședinței publice din 30 noiembrie curent, Raportul auditului performanței "Implementarea Strategiei de reformă a sectorului justiției pentru anii 2011-2016 (8 luni): resurse generoase-rezultate incerte".

Curtea de Conturi și-a propus efectuarea misiunii de audit în vederea evaluării progresului înregistrat în implementarea Strategiei de reformă a sectorului justiției (SRSJ) și determinării faptului dacă actorii-cheie responsabili au întreprins acțiuni coerente și adecvate care să contribuie în mod eficient și eficace la atingerea rezultatelor scontate.

În acest sens, scopul primordial al misiunii de audit a constat în stabilirea nivelului de realizare al acțiunilor prestabilite în SRSJ, precum și în determinarea faptului dacă mijloacele financiare destinate implementării SRSJ au fost utilizate într-un mod rațional și eficient întru realizarea obiectivelor trasate.

Uniunea Europeană s-a angajat să susțină Guvernul Republicii Moldova în reformarea sectorului justiției începând cu anul 2013, prin oferirea sustenabilității financiare suportului bugetar cu valoarea totală de 60,0 mil. euro.

Cele mai importante realizări obținute urmare implementării SRSJ, în perioada 2011-2016 (semestrul I), potrivit rapoartelor grupurilor de lucru sectoriale, sunt:

-            adoptarea Legii cu privire la reorganizarea sistemului instanțelor judecătorești;

-            elaborarea și aprobarea cadrului legal privind majorarea substanțială a salariilor actorilor din sectorul justiției;

-            elaborarea și aplicarea noilor proceduri de selectare, numire, promovare și evaluare a performanțelor judecătorilor;

-            punerea în aplicare a mecanismului de tragere la răspundere disciplinară a judecătorilor;

-            revizuirea imunității penale și contravenționale a judecătorilor în vederea precizării și limitării acesteia;

-            unificarea mecanismului de finanțare a sistemului judecătoresc;

-            instituirea funcției de asistent judiciar;

-            adoptarea noii Legi a Procuraturii;

-            revizuirea procedurii de numire a Procurorului General;

-            reformarea instituțională a Centrului Național Anticorupție;

-            reformarea instituțională a Avocatului Poporului (Ombudsmanul).

 

Potrivit constatărilor de audit, deși au fost depuse eforturi pentru edificarea unui sector al justiției, care să corespundă standardelor europene, nu toate acțiunile întreprinse de către instituțiile responsabile s-au soldat cu rezultatele așteptate.

Urmare unui cumul de circumstanțe, inclusiv incoerența măsurilor și acțiunilor de reformare a sectorului justiției, partenerii de dezvoltare au fost nevoiți să suspende sprijinul financiar pentru acest sector.

Misiunea de audit a identificat și a constatat un cumul de factori care afectează, implicit tergiversează realizarea obiectivelor asumate de autorități în domeniul reformării sectorului justiției, neimplementarea acțiunilor în termenele stabilite, ineficiența activităților instituțiilor responsabile, precum și neasigurarea unui management eficient în gestionarea banului public. În consecință, se atestă premise reale pentru utilizarea neconformă, ineficientă și ineficace a resurselor alocate acestui sector, în valoare totală de 135,9 mil. lei, ceea ce reprezintă 41,5% din valoarea supusă auditării (327,6 mil.lei), și anume:

-            estimarea superficială a costurilor SRSJ, fapt ce împiedică evaluarea obiectivă și critică a impactului scontat;

-            nu au fost evaluate nivelurile țintă care duc la atingerea celor 3 ,,E": economie, eficiență și eficacitate;

-            fluctuația înaltă a personalului implicit a secretarilor și a membrilor Grupurilor de lucru sectoriale privind coordonarea și implementarea SRSJ, a afectat exercitarea corespunzătoare a atribuțiilor delegate;

-            nemodificarea Planului de acțiuni pentru ajustarea acestuia la cerințele necesare;

-            nerespectarea principiului de transparență la alocarea mijloacelor financiare destinate implementării SRSJ de către Grupul de lucru pentru repartizarea mijloacelor financiare;

-            estimarea incorectă și lipsa prioritizării unor activități stringent necesare au generat stocarea de circa 3 ani a unor bunuri achiziționate cu valoarea totală de 10,6 mil. lei;

-            admiterea de către factorii de decizie a utilizării ineficiente și ineficace a mijloacelor financiare și a bunurilor achiziționate în valoare de 0,5 mil.lei;

-            redirecționarea la discreția factorilor de decizia a alocațiilor financiare din contul acțiunilor prestabilite în SRSJ, cu valoarea totală de 42,0 mil.lei;

-            utilizarea nejustificată a mijloacelor financiare pentru investiții capitale în sumă de 79,9 mil.lei în cadrul instanțelor judecătorești supuse optimizării, concluzia auditului bazându-se pe evaluările aferente și în lipsa priorităților de sistem;

-            amenajarea spațiilor de audiat copii efectuată în lipsa unui plan investițional între instituțiile implicate în acest proces a generat utilizarea nejudicioasă și ineficientă a mijloacelor în valoare totală de 2,9 mil. lei.

Entitatea supusă auditului urmează să informeze Curtea de Conturi periodic (o dată în trimestru) despre implementarea recomandărilor, pe parcursul a 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărârea Curții de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curții de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY