Actualizat: Duminică, 19 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Precizări după apariţia materialul „Neînţelegeri la Curtea de Conturi”

  • 14.06.2013
  • 665

În legătură cu materialul „Neînţelegeri la Curtea de Conturi", difuzat de postului televizat Jurnal TV pe data de 14 iunie 2013, Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) vine cu precizări şi comentarii, menite de a prezenta imaginea fidelă a situaţiei, elucidate de sursa mass-media menţionată.

La mijlocul lunii ianuarie 2013, vicepreşedintele CCRM a solicitat, în numele Curţii de Conturi, Ministerului Afacerilor Externe şi Integrării Europene şi Ministerului Economiei prezentarea Acordului de investiţii „Cu privire la Portul Internaţional Liber „Giurgiuleşti". Potrivit scrisorilor vicepreşedintelui CCRM, era invocată „... necesitatea precizării unor aspecte referitor la aplicarea Acordului numit în cadrul auditului administrării veniturilor publice de către Serviciul Vamal în anul 2011". De remarcat, că solicitarea menţionată a fost făcută peste 6 luni după finalizarea misiunii de audit, Raportul auditului administrării veniturilor publice de către Serviciului Vamal în anul 2011 fiind examinat şi aprobat în ședința Plenului Curții de Conturi din 08.08.2012. Hotărîrea Curții de Conturi nr.40 din 08.08.2012 asupra Raportului a fost publicată în „Monitorul Oficial" nr. 205-207/32 din 28.09.2012, materialele fiind disponibile şi pe pagina oficială a CCRM (http://www.ccrm.md/hotarireview.php?idh=432&l=ro). Astfel, prin remiterea acestei solicitări au fost depăşite atribuţiile de audit ale Curţii de Conturi, în detrimentul prevederilor Legii nr. 261-XVI din 05.12.2008, deoarece misiunea de audit la entitate era finalizată. Solicitarea şi primirea oricăror acte, documente, informaţii sau alte materiale ce reflectă activitatea economică şi financiară a entităţii supuse auditului este justificată și poate fi realizată pe deplin doar în perioada verificării entității, conform Programului anual a activității de audit a Curții de Conturi.

Această solicitare contravine, de asemenea, Deciziei protocolare a Plenului Curții de Conturi din 04.12.2012, potrivit căreia s-a decis, că chestiunea ce ține de aplicarea Acordului în cauză este depășită și nu există temei legal și competențe de a o revizui.

Ordinul Curții de Conturi nr. 15 din 01.02.2013  „Cu privire la unele măsuri organizatorice de deținere a lucrărilor de secretariat" a fost emis în scopul asigurării respectării conforme în cadrul CCRM a cerințelor de întocmire, semnare și expediere a documentelor organizatorice și corespondenței, precum și menținerii bunei imagini a Curții de Conturi, fiind întemeiat pe prevederile art.14 alin (1) lit. a) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008. Conform prevederilor legale, Președintele CCRM exercită conducerea Curții de Conturi în conformitate cu legislația și organizează activitatea acesteia. Acest act este în concordanță și cu alin. (2) al art. 14 din Legea Curții de Conturi care stipulează dreptul Președintelui Curții de Conturi de a emite ordine și dispoziții în exercitarea atribuțiilor sale. Ordinul în cauză este întocmit conform Regulilor de întocmire a documentelor organizatorice și de dispoziție, aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 618 din 05.10.1993.

Actul administrativ emis este un act departamental cu caracter operativ de dispoziție și nu are menirea de a reglementa în ansamblu lucrările de secretariat în Curtea de Conturi, realizarea cărora este deja reglementată prin Instrucțiunea privind executarea lucrărilor de secretariat la Curtea de Conturi, aprobată prin Ordinul Președintelui Curții de Conturi nr. 180 din 30.11.2009, cu modificările și completările ulterioare. Legalitatea competenței Președintelui Curții de Conturi în emiterea Ordinului nr. 15 din 01.02.2013 este respectată întocmai, conform prevederilor legislației în vigoare.

Cu referință la ordinul contestat, subliniem, că stipulările documentului se atribuie la scrisorile, solicitările, precum și la corespondența Curții de Conturi ce exprimă poziția oficială a instituției privind unele subiecte importante pentru instituţie, societate și țară, și nu se referă la solicitările și documentele ce se întocmesc în cadrul misiunii de audit.

Menţionăm, că acțiunile și deciziile vicepreședintelui CCRM, în perioada absenţei Președintelui Curții de Conturi nu pot depăși limitele cadrului legal, nu pot fi contrare politicilor instituționale promovate de Curtea de Conturi și deciziilor colegiale adoptate în cadrul ședințelor Plenului Curții de Conturi. Astfel, exercitarea atribuțiilor Președintelui Curții de Conturi în lipsa acestui urmează a fi efectuată cu bună-credință și responsabilitate personală pentru legalitatea, veridicitatea și corectitudinea documentelor instituției și acțiunilor întreprinse în perioada respectivă.

Respectarea principiului „independenței" în exercitarea mandatului de membru al Curții de Conturi și în activitatea de audit ar însemna îndeplinirea atribuțiilor cu obiectivitate, imparțialitate, în conformitate cu prevederile Legii Curţii de Conturi. Activitatea urmează a fi desfăşurată în așa mod, ca să se evite riscul oricărui conflict de interese, pentru a fi independent față de entitatea supusă auditului și alte grupuri de interes extern, urmând a fi în afara oricărei influențe, a nu depinde de interesele personale sau de presiunea externă, iar în ședințele Plenului Curții de Conturi de a decide după intimă convingere asupra votului „pentru" sau „contra"  adoptării actelor Curții de Conturi. Astfel, drepturile prevăzute de lege, atât  personalul investit cu funcții de audit, cât și membrii Curții de Conturi, urmează să le  realizeze doar în limitele și condițiile Legii.  

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY