Actualizat: Miercuri, 03 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Probleme în gestionarea mijloacelor publice de către instituţiile de învăţămînt mediu de specialitate

  • 12.06.2009
  • 1403

    În cadrul şedinţei plenare din 11 iunie 2009, Curtea de Conturi a examinat rezultatele controlului asupra gestionării mijloacelor publice de către instituţiile de învăţămint mediu de specialitate în perioada anului 2008.
    Acţiunile de control au avut drept obiectiv verificarea modului de utilizare a mijloacelor publice, aplicarea principiilor de economicitate, raţionalitate şi eficienţă în gestionarea mijloacelor financiare, patrimoniului public şi a resurselor umane, precum şi verificarea îndeplinirii atribuţiilor şi responsabilităţilor, cu respectarea cadrului legal, de către instituţiile de învăţămînt mediu de specialitate.
    Controlului au fost supuse 17 instituţii de învăţămînt mediu de specialitate, inclusiv 9 – din cadrul Ministerului Educaţiei şi Tineretului; 4 – din cadrul Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare; 2 – din cadrul Ministerului Culturii; 2 – din cadrul Ministerului Sănătăţii.

Examinînd rezultatele controlului, Curtea de Conturi a constatat:
     Controalele efectuate în anul 2008 au relevat încălcări şi deficienţe la utilizarea banilor publici şi la gestionarea patrimoniului de stat, (majoritatea din ele fiind consemnate şi în cadrul controalelor exercitate în anul 2007), ca urmare a neexecutării de către factorii de decizie ai autorităţilor publice şi de la instituţiile de învăţămînt supuse controlului a cerinţelor înaintate şi recomandărilor făcute de Curtea de Conturi prin Hotărîrea nr.9 din 4 martie 2008, din care se exemplifică următoarele: 
   - Unele instituţii de învăţămînt au continuat să încaseze venituri de la aplicarea taxei de studii în bază de contract într-un cuantum mai mare decît cel reglementat legal.
   - Unele instituţii nu s-au condus de actele normative privind aplicarea taxei de cazare în cămine, stabilind taxe majorate şi obţinînd venituri neautorizate.
   - Procedurile de achiziţie a mărfurilor, lucrărilor şi serviciilor pentru necesităţile instituţiilor nu în toate cazurile s-au efectuat în condiţii de concurenţă şi transparenţă.
    - La instituţii se relevă prezenţa unor deficienţe la achiziţionarea mărfurilor, lucrărilor şi serviciilor, care afectează desfăşurarea procesului respectiv în condiţii de liberă concurenţă şi transparenţă. 
   - La planificarea numărului de persoane pentru înmatriculare la studii în colegii nu în toate cazurile s-a ţinut cont de capacităţile de proiect ale spaţiilor existente, destinate pentru studii şi instruire practică.
   - Unele instituţii de învăţămînt mediu de specialitate nu au întreprins toate măsurile legale care se impuneau în vederea asigurării integrităţii patrimoniului public şi gestionării eficiente a acestuia. 
   - Nu toate instituţiile de învăţămînt au întreprins măsurile de rigoare privind organizarea unei evidenţe contabile, care ar asigura realitatea situaţiilor financiare raportate. În acest context, se menţionează şi eschivarea de către ministere de la atribuţiile care le revin în procesul de dirijare şi organizare a evidenţei contabile şi sistemului de raportare financiară.
 
    Curtea de Conturi a înaintat cerinţe ministerelor de resort şi instituţiilor supuse controlului în vederea întreprinderii măsurilor de rigoare privind înlăturarea încălcărilor şi deficienţelor constatate în urma controalelor efectuate, cu aplicarea măsurilor de răspundere disciplinară, inclusiv pînă la eliberarea din funcţie a persoanelor responsabile de comiterea încălcărilor, precum şi recomandări Guvernului, Comisiei parlamentare pentru cultură, ştiinţă, învăţămînt, tineret, sport şi mijloace de informare în masă privind conformarea actelor normative şi legislative ce ţin de salarizarea angajaţilor, elaborarea şi aprobarea unor acte normative care ar optimiza cheltuielile instituţiilor de învăţămînt.

Generalizînd rezultatele controlului, Curtea de Conturi a concluzionat că:
   - unele din principalele deficienţe care afectează procesul de eficientizare a cheltuielilor bugetare pentru întreţinerea instituţiilor de învăţămînt din domeniul vizat rămîn a fi neîncheierea de către instituţii a  contractelor cu elevii instruiţi din contul mijloacelor bugetare privind instruirea şi plasarea lor în cîmpul muncii după absolvire, care urmează să reglementeze şi responsabilităţile elevilor în cazurile de abandonare a studiilor, precum şi neîntreprinderea măsurilor de restituire a cheltuielilor bugetare în cazurile de abandonare a studiilor de către elevi.
   - managementul financiar la instituţiile verificate, în anul 2008, în fond, nu a avut o tendinţă majoră de îmbunătăţire faţă de perioada anterioară, acesta fiind afectat de prezenţa aceloraşi probleme, deficienţe şi abateri, consemnate şi în cadrul controlului precedent al Curţii de Conturi la instituţiile din domeniul vizat, urmare lipsei unei voinţe manageriale a conducătorilor entităţilor verificate, precum şi neîntreprinderii măsurilor de către organele ierarhic superiore (ministere) privind executarea cerinţelor din Hotărîrea sus-menţionată a Curţii de Conturi.
   - au rămas neexecutate recomandările făcute Guvernului în vederea aprobării cuantumului taxelor de studii în bază de contract pentru instruirea elevilor în cadrul instituţiilor de învăţămînt mediu de specialitate, subordonate MAIA şi întreprinderii acţiunilor concrete de înlăturare a ambiguităţilor existente la salarizarea cadrelor didactice.

   Hotărîrea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.


reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY