Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Raportul auditului datoriei sectorului public, garanțiilor de stat și recreditării de stat

  • 30.05.2016
  • 855

Prezentare

Înregistrare video


Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței publice din 30 mai curent Raportul auditului datoriei sectorului public, garanțiilor de stat și recreditării de stat pe anul 2015. Scopul auditului a constat în oferirea unei asigurări rezonabile asupra faptului că, raportarea și gestionarea datoriei sectorului public, garanțiilor de stat și recreditării de stat sînt realizate conform cadrului legal.

Misiunea de audit s-a desfășurat la Ministerul Finanțelor, cu colectarea probelor de audit la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, Serviciul Vamal, Agenția Proprietății Publice, Î.S. „Camera Înregistrării de stat", Directoratul Liniei de Credit pe lîngă Ministerul Finanțelor, precum și executorii de buget.

Activele oficiale de rezervă ale statului acoperă soldul datoriei sectorului public, totodată se atestă reducerea nivelului de acoperire față de anul precedent pînă la 1,03 ori, iar a acoperirii datoriei sectorului public cu active externe nete pînă la 0,83 ori, acoperirea datoriei externe a sectorului public pe termen scurt cu activele oficiale de rezervă și cu activele externe nete s-a redus pînă la 1,31 ori și, respectiv 1,06 ori. Tendințele de sporire a nivelului de îndatorare și de reducere a nivelului de acoperire a datoriei sectorului public cu active valutare, în raport cu recesiunea dezvoltării economice, ar putea condiționa riscul de solvabilitate.

Soldul datoriei de stat a înregistrat o majorare, datorită recurgerii preponderente la surse externe de finanțare. Soldul datoriei de stat exprimat în moneda națională, la finele anului 2015 a constituit 33,509 mld. Lei, fiind în creștere față de anul precedent cu 6,038 mld. lei. Majorarea ponderii datoriei de stat externe în totalul datoriei de stat cu 4,2 p.p., constituind 78,4%, caracterizează creșterea gradului de îndatorare externă și dependența de finanțarea externă.

În anul 2015, indicatorii ce caracterizează datoria de stat au înregistrat cele mai mari valori din ultimii 4 ani. Astfel, ponderea în PIB a datoriei de stat a crescut cu 3,0 p.p. constituind 27,5%; ponderea datoriei de stat în veniturile fiscale ale bugetului de stat a crescut cu 16,4 p.p. constituind 141,7%; ponderea serviciului datoriei de stat în PIB a crescut cu 0,4 p.p., constituind 0,9%; ponderea datoriei de stat în veniturile fiscale ale bugetului de stat a crescut cu 1,7 p.p., constituind 4,4%; ponderea serviciului datoriei de stat în cheltuielile de bază ale bugetului de stat au crescut cu 1,8 p.p., înregistrînt 4,2%; ponderea serviciului datoriei de stat în totalul exporturilor a înregistrat o creștere de 1,0 p.p, constituind 2,8%; ponderea datoriei de stat externe în totalul exporturilor a crescut față de indicatorul anului precedent cu 12,2 p.p., constituind 68,0%; datoria de stat externă pe cap de locuitor a crescut cu 29,0% (+1660,5 lei), constituind 7393,4 lei; PIB pe cap de locuitor exprimat în moneda națională a crescut față de anul precedent cu 2778 lei, constituind 34274 lei.

Se menționează și creșterea semnificativă a cheltuielilor pentru serviciul datoriei de stat cu 451,5 mil. lei, sau cu 76,3%. Creșterea indicatorilor respectivi este influențată în mare parte de impactul fluctuațiilor ratelor de schimb și ratelor de dobîndă asupra datoriei de stat și serviciului datoriei de stat.

Soldul datoriei de stat externe, deși se încadrează în limitele stabilite prin Legea bugetului de stat pe anul 2015, continuă să înregistreze o tendință de creștere continuă, iar valorificarea surselor externe rămîne la un nivel redus. În anul 2015, soldul datoriei de stat externe a crescut cu 30,9 mil. dol. SUA, constituind 1,337 mld. dol. SUA (+2,4%), încadrîndu-se în limita stabilită prin Legea bugetului de stat pe anul 2015 (1,488 mld. dol. SUA). Deși cheltuielile bugetului de stat, destinate deservirii datoriei de stat externe exprimate în dol. SUA, s-au diminuat față de anul precedent cu 14,1 mil. dol. SUA, constituind 51,8 mil. dol. SUA, în lei moldovenești, s-a înregistrat o creștere față de anul precedent cu 54 mil. lei, la finele anului 2015 acestea însumînd 974 mil.lei.

Din totalul împrumuturilor active, la 7 - debursările încă nu au fost efectuate, la 21 împrumuturi nivelul de debursare este sub nivelul de 70%, iar la celelalte 21 împrumuturi nivelul de debursare este peste 70% variind de la 70,3% pînă la 100%. Totodată, în anul 2015, urmare a tergiversării perioadei de implementare a împrumuturilor prin intermediul proiectelor finanțate din surse externe, a fost extins termenul de implementare la 2 împrumuturi.

Soldul datoriei de stat interne a depășit plafonul stabilit prin Legea bugetului de stat pe anul 2015, înregistrînd o tendință de creștere continuă. La finele anului 2015, soldul datoriei de stat interne, în condițiile prevederilor legale, a constituit 7,225 mld. lei, depășind plafonul stabilit prin Legea bugetului de stat pe anul 2015 cu 243,2 mil. lei. În comparație cu anul precedent, datoria de stat internă a crescut cu 243,2 mil. lei.

În anul 2015 s-a înregistrat tendința de creștere semnificativă a ratelor medii ponderate de la 11,59% în luna ianuarie pînă la 24,86% în luna decembrie. Creșterea semnificativă a ratelor de dobîndă a influențat creșterea cheltuielilor pentru serviciul datoriei de stat interne cu 451,9 mil. lei (+110,1%), constituind în anul 2015 - 793,6 mil. lei.

În totalul datoriei de stat interne, 98% constituie datoria cu termenul de scadență pînă la un an. Emiterea preponderentă a valorilor mobiliare de stat (VMS) pe termen scurt cu dobîndă ridicată, generează costuri adiționale și creșterea cheltuielilor pentru bugetul de stat, precum și apariția riscului de posibilă nerăscumpărate a VMS la termenul de scadență, implicînd riscuri de dobîndă și riscuri de refinanțare.

Soldul garanției de stat interne, eliberate de Ministerul Finanțelor (MF) în favoarea Băncii Naționale a Moldovei (BNM) pentru creditele de urgență acordate băncilor comerciale în vederea stabilității financiare s-a rambursat în mărime nesemnificativă. În anul 2015, garanțiile de stat acordate de BNM pentru creditele de urgență sistemului bancar au însumat 14,222 mil. lei. Pe parcursul anului, de către 3 bănci comerciale au fost rambursate doar 532,5 mil. lei, soldul la finele anului 2015 constituind 13,689 mld. lei.

Garanțiile de stat emise de MF, pentru creditele de urgență acordate de BNM sistemului bancar, în anul 2016, vor fi substituite cu OS cu achitarea eșalonată pe parcursul a 25 ani. La 09.03.2016, MF și BNM au încheiat un Memorandum de înțelegere privind emisiunea obligațiunilor de stat în vederea executării de către MF a obligațiunilor de plată derivate din garanțiile de stat, acordate BNM de către MF pentru garantarea creditelor de urgență. Urmare acestuia, obligațiunile transmise în vederea executării obligațiunilor MF rezultate din garanțiile de stat, „vor fi emise la valoarea nominală, la rata fixă a dobînzii și livrate BNM la data de 01.04.2016 sau la o altă dată convenită de părți, în volum total de 13.583.717.000,00 lei, cu rata anuală efectivă a dobînzii de 5% pentru întregul volum de obligațiuni de stat". Volumul total al datoriei (13,6 mld. lei) a fost divizat în 25 de emisiuni separate, cu termenul de scadență de la 1 an pînă la 25 ani.

Povara asupra bugetului de stat, cauzată de valoarea garanțiilor acordare de stat, constituie circa 57,6% din veniturile fiscale ale bugetului de stat și 45,2% din cheltuielile bugetului de stat. Acest fapt poate afecta integral sustenabilitatea finanțelor publice cauzată de neexecutarea obligațiunilor de plată derivate din garanțiile de stat acordate BNM pentru garantarea creditelor de urgență instituțiilor financiare (13,6 mld. lei), drept urmare datoria de stat internă va crește semnificativ, ceea ce va împovăra bugetele pentru următorii ani. Ca pondere în PIB, datoria de stat internă, estimată pentru anul 2016, va crește cu circa (+9,8 p.p.).

Soldul datoriilor beneficiarilor recreditați a înregistrat o creștere față de anul precedent, datoriile cu termen de achitare expirat pentru împrumuturile recreditate menținîndu-se la un nivel ridicat. La finele anului, soldul datoriilor beneficiarilor recreditați a constituit 2,284 mld. lei, 77,8 mil. dol. SUA, 59,4 mil. euro și 896 mil. Yeni Japonezi (echivalentul a circa 5,238 mld. lei), majorîndu-se față de anul precedent cu 929,1 mil. lei (+21,5%). Majorarea soldului împrumuturilor recreditate, exprimată în lei moldovenești, este condiționată de debursarea mijloacelor financiare din contul liniilor de credit și refinanțarea din contul mijloacelor circulante. Nerespectarea graficelor de rambursare a împrumuturilor recreditate de către beneficiari, a condiționat prezența datoriilor cu termen de achitare expirat, care la finele anului 2015 au constituit circa 575,5 mil. lei, fiind în creștere față de anul precedent cu 56,3 mil. lei. Creșterea se datorează fluctuației monedei naționale față de alte valute.

Debitorii garantați înregistrează cele mai mari datorii cu termenul de achitare expirat. La 31.12.2015, soldul debitorilor garantați față de MF pentru împrumuturile interne și externe acordate constituia 485 mil. lei (cu 64,1 mil. lei mai mult decît la începutul anului), inclusiv pentru împrumuturile interne garantate - 2,4 mil. lei și externe garantate - 482,6 mil. lei. La finele anului 2015, soldul în lei al datoriilor debitorilor garantați a înregistrat o majorare cu 64,1 mil. lei. În același timp, la bugetul de stat au fost încasate mijloace de la debitorii garantați în sumă de 35,6 mil. lei.

Prezența datoriilor și creanțelor cu termen de achitare expirat prezintă un risc sporit de nerecuperare, influențînd nivelul de asigurare cu resurse financiare necesare pentru satisfacerea necesităților bugetului de stat pe termen mediu și lung, fiind necesară impunerea unor măsuri de evaluare și monitorizare strictă/eficientă și prudentă pentru menținerea sustenabilității sistemului bugetar.

Entitățile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi semestrial despre implementarea recomandărilor în termen maxim de 12 luni din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărârea Curții de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY