Actualizat: Sîmbătă, 04 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Raportul auditului regularităţii asupra executării bugetului raionului Ocniţa pe anii 2009-2010 (9 luni) şi gestionării patrimoniului public

  • 13.01.2011
  • 758
Comunicat de presă
13 ianuarie 2011

Curtea de Conturi va examina în şedinţa Plenului Curţii de Conturi Raportul auditului  regularităţii asupra executării bugetului raionului Ocniţa pe anii 2009-2010 (9 luni) şi gestionării patrimoniului public.
Acest audit a fost iniţiat şi efectuat în conformitate cu prevederile Legii Curţii de Conturi la solicitarea Fracţiunii Parlamentare a Partidului Democrat din Moldova, obiectivul acţiunilor de audit fiind evaluarea conformităţii cu statutul şi regulamentele aplicabile a execuţiei veniturilor şi cheltuielilor bugetului raionului Ocniţa pe anii 2009-2010 (9 luni), precum şi a conformităţii gestionării patrimoniului public.
Potrivit Raportului auditului  regularităţii asupra executării bugetului raionului Ocniţa pe anii 2009-2010 (9 luni) şi gestionării patrimoniului public, acţiunile şi procedeele de audit efectuate la autorităţile administraţiei publice locale (AAPL) din raionul Ocniţa a relevat existenţa multiplelor iregularităţi şi neconformităţi admise la executarea veniturilor şi cheltuielilor bugetului local, precum şi gestionarea patrimoniului public.
AAPL din raionul Ocniţa n-au întreprins măsurile de rigoare întru  identificarea şi realizarea posibilităţilor de majorare a încasărilor de venituri proprii, ceea ce a afectat execuţia  bugetului raionului.
Misiunea de audit a stabilit că atît la elaborarea veniturilor bugetelor locale, cît şi la executarea lor, nu s-a ţinut cont în măsură deplină de baza impunerii la prognozarea veniturilor din plata taxei pentru unităţile comerciale şi/sau de prestări servicii de deservire socială, ceea ce a dus la neasigurarea acumulării şi la estimarea incorectă a veniturilor proprii. Ca urmare, ignorarea  de către ordonatorii principali ai bugetelor locale a prevederilor legale referitor la responsabilitatea pentru încasarea veniturilor, a lipsit bugetele locale de venituri în suma totală de 699,1 mii lei.
Controlul insuficient din partea persoanelor cu funcţii de răspundere ale Primăriei or. Ocniţa, nerespectarea prevederilor legislaţiei funciare, admiterea abaterilor la ţinerea cadastrului funciar, precum şi lipsa unor proceduri de control intern au determinat faptul că entitatea nominalizată a utilizat ineficient terenurile proprietate publică. Prin urmare, potrivit estimărilor, suma veniturilor nerealizate a constituit 376,1 mii lei.
Lipsa controlului din partea persoanelor cu funcţii de răspundere ale Aparatului preşedintelui raionului Ocniţa, nerespectarea reglementărilor legale privind darea în locaţiune a bunurilor publice şi neasigurarea achitării serviciilor comunale pentru suprafaţa arendată au dus la aceea că la bugetul raional nu au fost încasate venituri în sumă totală de 64,7 mii lei.
Lipsa controlului şi neasigurarea respectării prevederilor legale de către unele autorităţi publice locale din raionul Ocniţa referitor la retribuirea muncii au condiţionat un risc sporit de fraudă, care a dus la efectuarea cheltuielilor neregulamentare în sumă totală de 410,2 mii lei, precum şi la crearea unor riscuri majore  de efectuare a cheltuielilor neîntemeiate în sumă de 73,5 mii lei. În afară de acesta a fost denaturat raportul financiar pe anul 2009 privind executarea bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale   din contul cheltuielilor de bază, la retribuirea muncii, cu 119,9 mii lei.
Unele autorităţi publice locale din raionul  Ocniţa au admis demararea şi executarea lucrărilor de reparaţie capitală în lipsa documentaţiei de proiect,  elaborată şi aprobată regulamentar, au monitorizat ineficient modul de efectuare a lucrărilor de construcţie şi reparaţie capitală, ceea ce a dus la exagerarea costului lucrărilor respective cu 251,3 mii lei.
Consiliul raional Ocniţa, neasigurînd ajustarea Regulamentului privind utilizarea mijloacelor fondului de rezervă al raionului Ocniţa la prevederile recomandate, a permis preşedintelui raionului de a efectua cheltuielile din contul fondului de rezervă raional în mod arbitrar, ceea ce a dus la efectuarea unor cheltuieli ce nu poartă caracter excepţional şi imprevizibil în sumă de 148,1 mii lei, sau 75 % din volumul total al fondului de rezervă. 
Modul de gestionare a patrimoniului public de către unele autorităţi publice din raionul Ocniţa a fost afectat de un şir de deficienţe  şi lacune, ce se exprimă prin: lipsa unei politici exhaustive de reglementare în domeniul respectiv şi a unei evidenţe conforme a patrimoniului public; neasigurarea integrităţii conforme şi a dreptului asupra patrimoniului public; nerealizarea recomandărilor auditelor/controalelor anterioare în vederea înlăturării neregulilor.
Această situaţie condiţionează o existenţă continuă a deficienţelor, iar neasigurarea respectării prevederilor legale gestionează riscul de efectuare a unor cheltuieli iraţionale.
Ca rezultat al lipsei unui control adecvat din partea persoanelor cu funcţii   de răspundere ale Aparatului preşedintelui raionului Ocniţa asupra patrimoniului public, nu a fost asigurată integritatea acestuia. Astfel, pentru reparaţia şi reconstrucţia obiectelor de menire social-culturală, din bugetul public s-au alocat 3466,5 mii lei, însă obiectele menţionate pînă  în prezent nu funcţionează, aflîndu-se într-o stare deplorabilă.
Urmare a monitorizării ineficiente a modului de gestionare a patrimoniului public transmis de la Consiliul raional instituţiilor medico-sanitare publice din  raionul Ocniţa, a fost admisă o diferenţă semnificativă a valorii mijloacelor fixe gestionate de ambele părţi de 5,8 mil.lei.
Autorităţile unităţilor administrativ-teritoriale din raionul Ocniţa n-au asigurat înregistrarea la organul cadastral a 136 de imobile estimate la valoarea totala de124,7 mil.lei.
Nu au fost respectate prevederile legale la efectuarea achiziţiilor publice de lucrări şi de încheiere a contractelor de antrepriză. Cu nerespectarea legislaţiei în vigoare au fost achiziţionate bunuri şi lucrări pentru investiţii şi reparaţii capitale la 15 obiective în sumă totală de 2,3 mil.lei.
Reieşind din constatările Raportului de audit, echipan de audit şi-a expus concluziile generale şi a înaintat recomandări în vederea înlăturării neajunsurilor şi dificienţelor constatate.
Constatările auditului vor fi discutate în Ședinţa Plenului Curţii de Conturi.
reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY