Actualizat: Joi, 09 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Raportul privind gestionarea mijloacelor publice de către instituţiile de învăţămînt mediu de specialitate şi instituţiile de învăţămînt secundar profesional în perioada anilor 2006-2007 (9 luni)

  • 21.03.2008
  • 1264


La Curtea de Conturi, s-a examinat raportul privind gestionarea mijloacelor publice de către instituţiile de învăţămînt mediu de specialitate şi instituţiile de învăţămînt secundar profesional în perioada anilor 2006-2007 (9 luni)

 La 04 martie 2008 şi la 20 martie 2008, au avut loc şedinţele Curţii de Conturi, la care au fost examinate rezultatele controalelor asupra gestionării mijloacelor publice de către instituţiile de învăţămînt mediu de specialitate şi instituţiile  de învăţămînt secundar profesional.
 La ambele şedinţe au participat: ministrul educaţiei şi tineretului şi şeful Direcţiei economico-financiare  a Ministerului Educaţiei şi Tineretului (MET), viceministrul finanţelor.
      La şedinţa din 04 martie 2008, au participat viceministrul agriculturii şi industriei alimentare  şi şeful Direcţiei finanţe şi contabilitate a Ministerului Agriculturii şi Industriei Alimentare (MAIA), viceministrul sănătăţii şi şeful Direcţiei economie, finanţe, evidenţă contabilă şi gestiune a Ministerului Sănătăţii (MS), directorul Direcţiei generale strategie şi dezvoltare a Ministerului Culturii şi Turismului (MCT) şi unii conducători a instituţiilor supuse controlului.
      Controalele asupra gestionării mijloacelor publice de către instituţiile de învăţămînt mediu de specialitate şi de către instituţiile de învăţămînt secundar profesional au fost efectuate sub aspectul asigurării îndeplinirii obiectivelor propuse şi a eficienţei instituţionale, consolidării şi dezvoltării continue a acestor sisteme de învăţămînt, identificînd un şir de probleme, nereguli şi neconformităţi comise la gestionarea fondurilor publice, resurselor umane, precum şi la realizarea scopurilor şi obiectivelor trasate pentru aceste domenii de învăţămînt.
      Au fost supuse controlului 21 de instituţii de învăţămînt mediu de specialitate (50% din totalul instituţiilor), inclusiv din subordonarea MET – 10, MAIA – 5, MCT – 3, MS – 3, şi la 45 de instituţii de învăţămînt secundar profesional (58% din totalul instituţiilor). Controalele au fost efectuate cu aplicarea unor elemente ale auditului performanţei – evaluarea economicităţii, raţionalităţii şi eficienţei în procesul gestionării mijloacelor financiare, patrimoniului public şi a resurselor  umane.
 În urma controalelor efectuate au fost constatate unele probleme şi neajunsuri de ordin general, caracteristice ambelor sisteme de învăţămînt, precum şi unele probleme de ordin specific, caracteristic unui sau altui domeniu de învăţămînt.
 Se consemnează următoarele probleme, neajunsuri şi încălcări constatate la instituţiile din ambele domenii:
   ➢ Stabilirea cotelor de înmatriculare pe profesii şi domenii ocupaţionale s-a efectuat în lipsa unui sistem unitar de analiză a necesităţilor economiei naţionale în cadre cu studii medii de specialitate şi studii profesionale şi a pieţei de muncă pe termen mediu şi de perspectivă.
   ➢ Au fost admise cazuri de stabilire a taxelor de studii în bază de contract cu depăşirea cuantumului legal reglementat, fiind obţinute venituri neautorizate de către 9 colegii în sumă de 1,7 mil.lei şi de către 6 instituţii de învăţămînt secundar profesional – de 262,2 mii lei.
   ➢ Unele instituţii nu s-au condus de cadrul normativ existent vizînd stabilirea taxei de cazare în cămine, fapt ce a generat încasarea de la elevi pentru cazare a taxelor în sume majorate, obţinîndu-se venituri neautorizate  de către 4 colegii în sumă de 385,5 mii lei şi de către 6 instituţii de învăţămînt secundar profesional – de 327,2 mii lei, taxe diminuate la 5 colegii şi la 7 instituţii de învăţămînt secundar profesional, rezultînd neîncasări în mărime de 590,0 mii lei şi, respectiv, de 397,3 mii lei.
   ➢ Cu derogare de la prevederile legale au fost realizate  venituri din mijloace speciale de către 5 instituţii medii de specialitate în sumă de 127,5 mii lei şi de către 4 instituţii de învăţămînt secundar-profesional – de 179,6 mii lei (din achitările restanţelor; închirierea manualelor; crearea fondurilor de bibliotecă; taxe pentru depunerea documentelor de admitere; penalizarea elevilor; reţineri din salariile obţinute în perioada practicii de producţie la agenţii economici).
   ➢ Nu este reglementat legal cuantumul chiriei pentru persoanele fizice, locatarii străini cazaţi în căminele instituţiilor respective, fapt ce permite instituţiilor de învăţămînt să stabilească acestora plăţile pentru chirie în mărimi derizorii, care nu acoperă integral cheltuielile pentru întreţinerea căminelor.
   ➢ La majoritatea instituţiilor nu s-au întreprins măsurile corespunzătoare pentru formarea regulamentară, încasarea integrală şi utilizarea legală a veniturilor din locaţiune.
   ➢ Lipsa necesarului de mijloace pentru întreţinerea edificiilor şi căminelor instituţiilor de învăţămînt secundar profesional a condiţionat nerepararea timp de 10-20 de ani şi/sau neexploatarea îndelungată a acestora.
   ➢ Capacităţile de proiect ale instituţiilor sînt utilizate neuniform.
   ➢ Nu au fost întreprinse acţiuni în vederea optimizării, reprofilării unor instituţii de învăţămînt. 
   ➢ La executarea cheltuielilor unele instituţii de învăţămînt au efectuat cheltuieli efective cu depăşirea alocaţiilor programate în devizele de cheltuieli.
   ➢ Ca urmare a lipsei reglementărilor normativ-juridice în organizarea instruirii practice a elevilor, nu sînt definitivate drepturile şi obligaţiunile tuturor agenţilor în acest domeniu – elevi, cadre didactice, instituţii de învăţămînt, instituţii publice, agenţi economici, fiind efectuate plăţi pentru instruirea practică a elevilor la 2 colegii cu profil pedagogic în sumă de 208,9 mii lei, în folosul unor persoane fizice, în lipsa unor contracte şi a documentelor de confirmare a serviciilor prestate, precum şi cheltuieli neaferente învăţămîntului mediu de specialitate (întreţinerea unor clase primare) în sumă de 249,0 mii lei.
   ➢ Modalităţile existente de acumulare a mijloacelor speciale de la practica de producţie a elevilor implică un risc înalt de neacumulare integrală a mijloacelor, concomitent creînd situaţii  de comitere a unor încălcări şi de admitere a unor nereguli la ţinerea evidenţei contabile. 
   ➢ Salarizarea angajaţilor din cadrul unor instituţii de învăţămînt s-a realizat cu nerespectarea cadrului legal, fiind efectuate cheltuieli neregulamentare la retribuirea muncii la 11 colegii în sumă 1984,1 mii lei şi la 18 instituţii de învăţămînt secundar profesional – 465,6 mii lei.
   ➢ Unele instituţii de învăţămînt au efectuat achiziţia de mărfuri, lucrări şi servicii cu nerespectarea cadrului legal.
   ➢ Nu în toate cazurile este asigurată securitatea activelor şi a patrimoniului public, precum şi gestionarea eficientă a acestora.
   ➢ Instituţiile de învăţămînt nu sînt asigurate cu condiţii adecvate de activitate, duc lipsă de manuale, echipament şi materiale didactice necesare procesului de instruire profesională a elevilor.
   ➢ La unele instituţii evidenţa contabilă nu este ţinută în conformitate cu reglementările în domeniu, nefiind asigurată şi siguranţa rapoartelor financiare.
 Urmare generalizării rezultatelor controalelor efectuate asupra integrităţii şi gestionării patrimoniului public, evidenţiem domeniul respectiv ca unul din cele mai vulnerabile, îndeosebi instituţiile de învăţămînt secundar profesional şi relevăm comiterea multiplelor abateri şi încălcări în acest domeniu, precum şi prezenţa multiplelor deficienţe în organizarea şi ţinerea evidenţei contabile.

Constatări specifice sistemului de învăţămînt secundar profesional:
   • Disciplina executorie scăzută a unor responsabili, precum şi acţiunile neregulamentare ale acestora au condiţionat efectuarea neconformă a operaţiunilor  legate de alimentarea elevilor. (La ŞP nr.10 din mun.Chişinău şi la ŞP din or.Leova suplimentar la norma de cheltuieli pentru alimentaţia elevilor, din contul burselor acestora, s-au adunat pentru alimentaţie 265,2 mii lei şi, respectiv, 116,2 mii lei, sume care de fapt n-au fost luate la intrări în casieria instituţiei şi nu s-au înregistrat în evidenţa contabilă, fiind utilizate neregulamentar).
   • Unele instituţii au activat în lipsa Regulamentului de organizare şi funcţionare, precum şi a statutelor proprii sau au activat în baza statutelor  neaprobate de către MET.
   • A fost înregistrat un nivel redus de asigurare cu cadre didactice, acesta variind de la 52,0% pînă la 96,6%, precum şi un grad redus de pregătire profesională a acestora.
   • Şcolilor profesionale le-au fost repartizate în mod centralizat ajutoare umanitare, sub formă de produse alimentare de calitate inferioară, în valoare totală de 513,2 mii lei, fără a se ţine cont de necesităţile instituţiilor.
   • Neclarităţi şi nereguli au fost constatate la calcularea şi achitarea burselor.
   • În sistemul de învăţămînt secundar profesional s-a stabilit o neechitate în ceea ce priveşte alimentaţia elevilor.
   • S-au constatat cazuri de nedepunere integrală în casierie a mijloacelor băneşti în calitate de taxă de studii de către toţi elevii care îşi făceau studiile în bază de contract şi/sau de achitare neregulamentară a taxelor de către elevii înmatriculaţi în grupe cu instruire din contul finanţării bugetare. În acest sens, exemplificăm cazurile stabilite la ŞP nr.10 din mun.Chişinău şi la ŞM nr.5 din mun.Chişinău, care poartă nuanţă de fraudă.
   • Marea majoritate a instituţiilor nu şi-au înregistrat bunurile şi terenurile aferente clădirilor, precum şi terenurile agricole folosite în scopuri didactice în conformitate cu prevederile legale1 (nici o şcoală din mun. Bălţi şi mun. Chişinău, ŞP din Cucuruzenii de Sus, r-nul Orhei, ŞP din or.Nisporeni, ŞP din or.Leova (59 ha), ŞP din or.Cimişlia şi ŞM nr.13 din Ciumai (50,88 ha). ŞP din Cucuruzenii de Sus, r-nul Orhei, deţine terenuri cu suprafaţa totală de 307 ha, pe cînd terenurile proprietatea statului înregistrate după Şcoala tehnică profesională nr.79 (predecesoarea acesteia) constituie suprafaţa totală de 354 ha2.
   • Nici una din instituţiile sistemului de învăţămînt mediu de specialitate n-a fost supusă evaluării şi acreditării.

Constatări specifice sistemului de învăţămînt mediu de specialitate:
   • Majoritatea instituţiilor verificate n-au încheiat cu elevii instruiţi din contul mijloacelor bugetare contracte privind instruirea şi plasarea lor în cîmpul muncii după absolvire, care urmau să reglementeze şi responsabilităţile elevilor în cazul abandonării studiilor sau neîncadrării la locurile de muncă conform repartizării. Ca urmare, bugetului de stat nu i-au fost recuperate cheltuielile în sumă de 8,5 mil. lei, suportate pentru instruirea a 1283 de elevi exmatriculaţi de la studii, precum şi cheltuielile bugetului de stat în sumă de 3,6 mil.lei, suportate pentru instruirea a 80 de absolvenţi bugetari, care au refuzat încadrarea la locurile de muncă propuse conform repartizării.
   • Nu au fost întreprinse măsurile corespunzătoare în vederea încasării în volum deplin a veniturilor din mijloace speciale, suma neîncasărilor alcătuind 1242,8 mii lei.
 Încălcările comise au fost cauzate de:
• finanţarea insuficientă a instituţiilor de învăţămînt;
   • nivelul scăzut al salariilor profesorilor şi maiştrilor, ca urmare lipsa tinerilor profesori şi a specialiştilor calificaţi în practicarea meseriei;
   • lipsa unui control permanent asupra obţinerii şi utilizării eficiente a resurselor publice;
   •  neutilizarea conformă a capacităţilor de proiect; 
   • existenţa unor deficienţe legate de neclarităţile admise în Metodologia de calculare a taxei de cazare în cămine, precum şi de lipsa unor îndrumări, circulare ale MET cu privire la aplicarea taxei de cazare, care ar fi completat golurile normative;
   • lipsa cadrului legal privind reglementarea plăţii pentru chirie la transmiterea în locaţiune unor persoane fizice a suprafeţelor locuibile din căminele instituţiilor de învăţămînt;
   • neelaborarea modului de acumulare a mijloacelor speciale obţinute de la practica de producţie a elevilor din instituţiile de învăţămînt secundar profesional;
   • lipsa unui mecanism bine determinat de raportare a procurărilor de mărfuri în mod centralizat de către executorul primar de buget (MET), cu repartizarea ulterioară a acestora executorilor secundari de buget din subordine;
   • nereglementarea exhaustivă în actele normative existente a tuturor circumstanţelor legate de calcularea şi achitarea burselor în instituţiile de învăţămînt secundar profesional, precum şi nestabilirea criteriilor de acordare a burselor elevilor din această filieră a sistemului de învăţămînt;
   • controlul intern insuficient, nedefinirea şi nedelimitarea clară a responsabilităţilor fiecărui angajat în procesul de utilizare a banilor publici;
   • lipsa unor proceduri de asigurare a continuităţii în activitatea administrativ-financiară a colegiilor;
   • neconcordanţa actelor normative privind retribuirea muncii personalului didactic;
   • lipsa instruirii continue a personalului administrativ;
   • neasigurarea conformităţii cu cadrul legal aplicabil a operaţiunilor economico-financiare;
   • baza tehnico-materială neadecvată, neasigurarea cu materiale didactice pentru instruirea practică;
   • neasigurarea ţinerii evidenţei contabile în conformitate cu reglementările în domeniu.

 Curtea de Conturi a înaintat ministerelor menţionate (MET, MAIA, MS, MCT) următoarele cerinţe şi recomandări:
      - să întreprindă măsuri corespunzătoare în vederea înlăturării neajunsurilor şi încălcărilor stabilite în rezultatul controalelor efectuate la instituţiile de învăţămînt mediu de specialitate şi la instituţiile de învăţămînt secundar profesional şi măsuri întru asigurarea unei bune gestionări a fondurilor publice, îndeplinirea adecvată a obiectivelor şi asigurarea respectării cadrului legal aplicabil;
      - să elaboreze un program de măsuri menite să soluţioneze problemele identificate, inclusiv unii indicatori de evaluare a performanţei sistemului de învăţămînt mediu de specialitate, să analizeze oportunitatea optimizării şi raţionalizării reţelei sistemului de învăţămînt mediu de specialitate cu profil agricol.
• Guvernului:
      - să reexamineze Hotărîrea Guvernului nr.302 din 23 martie 2006, cu stabilirea noii componenţe a Consiliului Coordonator Naţional, instituit pe lîngă Guvern, şi cu o ulterioară examinare a activităţii acestuia;
      - să elaboreze şi să aprobe, în limitele reglementărilor legale, un mecanism de calculare a plăţii de locaţiune/chirie în cazurile dării în locaţiune pe ore a încăperilor şi altor mijloace fixe;
      - să examineze situaţia creată privind privarea de drepturile patrimoniale integrale la utilizarea terenului agricol cu suprafaţa de 354 ha de către ŞP din Cucuruzenii de Sus (r-nul Orhei), prevăzută prin Legea nr.668-XIII din 23.11.1995, cu operarea, după caz, a modificărilor respective în Cadastrul funciar.
      Urmare controlului Curţii de Conturi, MET şi instituţiile verificate, pînă la examinarea materialelor controlului, au întreprins următoarele:
   • A înaintat Guvernului propuneri referitor la modificarea şi completarea Hotărîrii Guvernului nr.196 din 22 februarie 2007 „Cu privire la mijloacele speciale ale instituţiilor subordonate Ministerului Educaţiei şi Tineretului”.
   • A creat un grup de lucru pentru elaborarea metodologiei de stabilire a taxei de cazare în cămine.

Instituţiile supuse controlului au întreprins următoarele:
➢ de învăţămînt mediu de specialitate:
   • 4 instituţii au restituit elevilor taxele de studii în sumă de 696,7 mii lei, încasate peste norma stabilită;
   • 6 instituţii au majorat valoarea iniţială a clădirilor şi a altor fonduri fixe cu costul reparaţiilor capitale efectuate în sumă de 11041,2 mii lei;
   • 2 instituţii au transferat la bugetul de stat suma de 33,9 mii lei, venituri  încasate cu derogare de la Nomenclatorul lucrărilor şi serviciilor cu plată;
   • 4 instituţii au restabilit în evidenţa contabilă datoriile creditoare şi bunurile materiale în sumă 132,7 mii lei şi, respectiv, 64,5 mii lei, neînregistrate în evidenţa contabilă;
   • o instituţie a înaintat în instanţele de judecată 16 acţiuni privind eliberarea spaţiilor din căminele ocupate de către locatarii străini;
   • o instituţie a recalculat valoarea uzurii fondurilor fixe cu 26,1 mii lei;
   • 2 instituţii au restituit la bugetul de stat mijloacele în sumă de 20,5 mii lei, salariile achitate cu derogare de la prevederile cadrului legal.  
➢ de învăţămînt secundar profesional:
   • au restituit plăţi achitate neregulamentar în sumă de 43,9 mii lei;
   • au înregistrat în evidenţa contabilă surplusurile de mijloace fixe, produse alimentare şi mijloace băneşti în valoare de 134,2 mii lei;
   • au înregistrat în evidenţa contabilă 3 calculatoare, 6 imobile cu suprafaţa de 1428 m2, a fost luat la evidenţă un teren cu suprafaţa de 6,25 ha.
      Curtea de Conturi a remis materialele privind rezultatele controlului la ŞP nr.10 şi ŞM nr.5 din mun. Chişinău CCCEC, pentru examinare după competenţă.
 
 
1 Art.5 alin.(1) din Legea cadastrului bunurilor imobile nr.1543-XIII din 25.02.1998 (cu modificările şi completările  ulterioare).
2 Lista anexată la Legea nr.668-XIII din 23.11.1995 „Pentru aprobarea Listei unităţilor ale căror terenuri destinate agriculturii rămîn în proprietatea statului” (cu modificările ulterioare).


reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY