Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Regularitatea gestionării resurselor publice şi patrimoniului la Cancelaria de Stat

  • 18.05.2013
  • 692

Prezentare_18.05.2013.pdf

Raportul privind auditul regularităţii exercițiului bugetar 2012 și gestionării patrimoniului public la Cancelaria de Stat, unele instituții publice și întreprinderi de stat monitorizate  a fost prezentat şi examinat în cadrul şedinţei Plenului Curţii de Conturi din 18 mai 2013.

La şedinţă au fost prezenţi: Eduard Bănăriuc, secretar general al Guvernului, Veaceslav Grigoriev, şef adjunct al Direcţiei finanţele achiziţiilor publice al Ministerului Finanţelor, Svetlana Budeci, şeful Secţiei planificare, gestionare şi control financiar a Cancelariei de Stat, Nelea Vîrlan, şeful Secţiei gestionare a patrimoniului a Cancelariei de Stat, Ştefan Ciorici, director general al Direcţiei generale pentru administrarea clădirilor Guvernului, Mihai Naghiţ, director interimar al Bazei auto a Cancelariei de Stat, Eugen Vasiliev, director interimar al Asociaţiei Curativ - Sanatoriale şi de Recuperare a Cancelariei de Stat, Tudor Nirean, director al Î.S. „Palatul Republicii", Serghei Popovici, director al Î.S. „Centrul de Telecomunicaţii Speciale", Iurie Gabura, director al Î.S. „Casa Presei", Vladimir Darie, director al Î.S. „Moldpres", precum şi alte persoane oficiale.

În cadrul misiunii de audit au fost supuse verificării: Aparatul central al Cancelariei de Stat, Direcția generală pentru administrarea clădirilor Guvernului, Baza auto a Cancelariei de Stat, Asociația Curativ-Sanatorială și de Recuperare, Centrul de Sănătate Publică al Asociației Curativ-Sanatoriale și de Recuperare și Baza auto a Asociației Curativ - Sanatoriale, Î.S.„Palatul Republicii", Î.S.„Centrul de Telecomunicații Speciale", A.I.S. „Moldpres" Î.S,  Î.S. Complexul „Casa Presei",  Î.S.,, Medisan" ACSR,     Î.S. Editura ,,Universul", Î.S.,,Cantina Cancelariei de Sat", Î.S ,,Pensiunea din Holercani" (în continuare - întreprinderile de stat auditate).

Cancelaria de Stat, în calitate de executor primar de buget, este autoritate publică care asigură organizarea activitații Guvernului  în vederea realizării de către acesta a politicii interne și externe a statului, crearea cadrului general pentru definirea priorităților de activitate a Guvernului, etc, avînd obligaţia să asigure administrarea conformă și rațională a fondurilor publice, cu respectarea principiilor de transparenţă, economicitate, eficienţă, eficacitate şi legalitate.

În perioada supusă auditului, Cancelaria de Stat a asigurat execuția de ansamblu a alocațiilor, încadrându-se în limitele preconizate și a întreprins măsuri de monitorizare a activității instituțiilor din subordine, concomitent auditul a identificat unele rezerve la consolidarea managementului și implementarea sistemului integru de control intern prin prisma necesității ridicării nivelului de responsabilizare a conducătorilor instituțiilor publice vizate în vederea optimizării guvernării fondurilor publice.

Direcția generală pentru administrarea clădirilor Guvernului  a admis: efectuarea de cheltuieli reale în aspectul unor destinații economice cu depășirea limitei precizate (componenta de bază și mijloace speciale) în sumă totală de 1194,5 mii lei, nefiind afectat totalul planului anual; menținerea unor funcții vacante pe perioade de lungă durată cu planificarea integrală a surselor de finanțare, condiționînd planificarea în surplus a alocațiilor bugetare (1115 mii lei), cu redistribuirea ulterioară la alte destinații economice decît retribuirea muncii; generarea datoriilor debitoare (4963,4 mii lei) și creditoare (369,7 mii lei), ca urmare a ineficienței măsurilor întreprinse la stingerea acestora; neobținerea veniturilor planificate la mijloace speciale cu 2950,3 mii lei cu executarea peste limita aprobată a cheltuielilor, condiționînd un deficit de 3564,1 mii lei, pentru acoperirea caruia în lipsa autorizării regulamentare au fost atrase soldurile disponibile; evidența neconformă a patrimoniului public în aspectul atribuirii a mijloacelor fixe pe categorii, neînregistrării drepturilor patrimoniale în valoare totală de 6,4 mil. lei cu suprafața de 2551,7 m2 , neasigurarea ținerii evidenței analitice în expresie cantitativă și valorică a terenurilor cu suprafața totală de 522,3 ha, diminuării valorii raportate a unor bunuri cu 0,8 mil. lei, etc.

Baza Auto a Cancelariei de Stat n-a asigurat: încasarea integrală a veniturilor planificate (mai puțin cu 107,9 mii lei), executarea cheltuielilor înregstrînd un deficit de 121,6 mii lei acoperit din mijloacele soldului disponibil de la începutul anului; ajustarea serviciilor prestate la cerințele actuale, în aceste condiții fiind constatată tendința reducerii volumului acestora; respectarea limitei de parcurs, condiționînd majorarea cheltuielilor de combustibil de unele autoturisme, acestea însumînd circa 158,6 mii lei; înregistrarea în evidența contabilă și evaluarea terenului cu suprafața de 1,599 ha, prin ce a fost afectată corectitudinea și plenitudinea raportării situației patrimoniale.

Asociația Curativ-Sanatorială și de Recuperare, Baza auto a Asociației Curativ-Sanatoriale și de Recuperare, Centrul de Sănătate Publică a Asociației Curativ-Sanatoriale și de Recuperare a înregistrat prezența unor nereguli sistemice, precum: planificarea integrală a alocațiilor bugetare în condițiile menținerii de lungă durată a unui număr semnificativ de unități vacante, ceea ce a condiționat formarea economiilor semnificative de mijloace cu o ulterioară redistribuire; neconformitatea evidenței și înregistrării drepturilor patrimoniale, neunicitatea apartenenței terenurilor și imobililor amplasate pe acestea.

Aparatul central al Cancelariei de Stat n-a asigurat funcționalitatea unor elemente ale sistemului de control intern, condiționând: neasigurarea implementării unității de audit intern; nedistribuirea în timp îndelungat a unor bunuri primite cu titlu de ajutor umanitar extern cu valoarea de 8,9 mil. lei, situație ce prezintă risc de uzură morală și fizică.

            O situație incertă identificată de audit și comunicată cu entitățile interesate (Cancelaria de Stat și Ministerul Finanțelor) constituie problematica înregistrării de către fondator în evidența sa contabilă a valorii capitalului social al întreprinderilor de stat monitorizate, precum și raportarea acesteia de fondator în condițiile în care cadrul regulator existent nu prevede mecanismul de implementare a normelor.

Managementul instituțiilor publice auditate n-a asigurat monitorizarea conformității activităților pentru desfășurarea achizițiilor publice în condiții de respectare a cadrului legal ce vizează acest domeniu, fapt ce a condiționat admiterea unor nereguli.

Întreprinderile de stat auditate au relevat unele deficiențe ale managementului în gestionarea și evidența patrimoniului public, precum: iregularitatea aplicării principiilor de bază și a caracteristicilor calitative de ținere a contabilității, condiționînd neînregistrarea în evidența contabilă și neraportarea terenurilor cu suprafața de circa 73,535 ha în expresie cantitativă și valorică; neidenticitatea datelor privind imobilele înregistrate la organul cadastral, în evidența contabilă și real existente. Această situație a fost determinată și de   nerespectarea clasificării și divizării mijloacelor fixe în aspectul categoriilor, ceea ce a condiționat incorectitudini la raportarea valorii de bilanț la categoria „Clădiri" (Î.S. Editura ,,Universul" - 92 mii lei și Î.S. „Palatul Republicii" - 1543,9 mii lei); neasigurarea identicității datelor privind suprafețele terenurilor indicate  în statutele Î.S. Complexul „Casa Presei" (0,0676 ha) și  Î.S. ,,Cantina Cancelariei de Stat" (0,1848 ha) cu cele ale Registrului bunurilor imobile cu o discrepanță totală de 0,2524 ha; tendința de creștere a creanțelor și datoriilor întreprinderilor, care la 31.12.2012, au însumat respectiv 41,5 mil. lei și 65 mil. lei; nerespectarea principiilor de bază a organizării contabilității, ceea ce a condiționat înregistrarea și raportarea incorectă a creanțelor pe termen lung de unele întreprinderi (Î.S. ,,Palatul Republicii" și Î.S. „Centrul de Telecomunicații Speciale); admiterea mai multor nereguli la darea în locațiune a spațiilor, cauzate de necorespunderea suprafețelor stabilite în contractul de locațiune cu datele din planul geometric (Î.S. Complexul „Casa Presei" - 21 cazuri); înregistrarea divergențelor între spațiile date în locațiune conform contractului de locațiune cu cele real utilizate de locatori, nu a fost stipulată restricția privind privatizarea spațiului arendat în contractele de locațiune; nereglementarea în politicile de contabilitate a tuturor aspectelor aferente specificului activității în vederea asigurării corectitudinii evidenței contabile și raportării financiare; etc.

Cancelaria de Stat, în calitate de fondator, n-a asigurat respectarea cadrului legal ce reglementează activitatea întreprinderilor de stat monitorizate, în partea ce se referă la constituirea consiliilor de administrație și monitorizarea activității acestora,  respectarea componenței nominale a membrilor consiliilor, transmiterea bunurilor depuse în capitalul social cu anexarea la statut în mod obligatoriu a actelor/listelor de inventariere. 

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.

Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY