Actualizat: Duminică, 12 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Rezultatele misiunii de audit la Dubăsari

  • 21.11.2012
  • 517

(Înregistrarea video a şedinţei http://www.youtube.com/watch?v=1w_IqCuh1HY&feature=youtu.be)

 

Curtea de Conturi a examinat în cadrul şedinţei plenare din 21 noiembrie 2012 Raportul auditului bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale şi gestionării patrimoniului public din raionul Dubăsari pe anul 2011.

La ședință au fost prezenţi Grigore Policinschi, președintele raionului Dubăsari, Sergiu Palihovici, șeful Oficiului teritorial Chişinău al Cancelariei de Stat, Iulia Țîmbalist, șeful Direcției generale finanțe a Consiliului raional Dubăsari, Dumitru Bîrcă, șeful Oficiul cadastral teritorial Dubăsari, Larisa Braducean, șeful Direcției generale învățământ, tineret și sport a Consiliului raional Dubăsari, Vitalie Grabovski, comisarul raionului Dubăsari, Marina Soltan, șeful Inspectoratului Fiscal de Stat Dubăsari, primarii satelor Coșnița, Pîrîta, Molovata Nouă, Ustia, Doroțcaia, Holercani, Molovata, Cocieri, precum și alte persoane cu funcții de răspundere din cadrul autorităților administrației publice locale din raion.

Misiunea de audit a avut drept scop verificarea respectării de către autoritățile administrației publice locale (AAPL) din raionul Dubăsari a prevederilor regulamentare în exercițiul bugetar; corespunderii cadrului normativ a procedurilor de evaluare, planificare și colectare a impozitelor și taxelor locale, precum și de planificare, executare și  raportare a cheltuielilor bugetare; administrării și integrității patrimoniului public.

Misiunea de audit a constatat practici de nerespectare a cadrului legal şi regulator, fiind identificate încălcări și iregularităţi, care au afectat procesul bugetar în ansamblu, precum și buna gestiune a patrimoniului public local în perioada anului 2011. Raportul a relevat existenţa multiplelor iregularităţi şi neconformităţi admise la formarea şi utilizarea resurselor bugetare şi la gestionarea patrimoniului public în raion.

Iregularităţi la elaborarea şi executarea părţii de venituri a bugetului raionului

  • Procesul de prognoză fiscală în cadrul formării veniturilor bugetelor UAT nu a fost precedat de o evaluare analitică a potențialului economico-financiar şi a bazei de impozitare a UAT.
  • În procesul de elaborare şi stabilire a indicatorilor fiscali pe anul 2011, Direcţia generală finanţe și unele AAPL ale UAT de nivelul I au subestimat veniturile cu circa 856,6 mii lei. Unele tipuri de venituri n-au fost planificate, ceea ce a condiționat subestimări și, respectiv, aprobarea indicilor în mărimi diminuate. În consecință transferurile pentru susţinerea financiară a teritoriului din contul bugetului de stat au fost supradimensionate.
  • Unele primării din raion au ratat venituri în sumă totală de 59,8 mii lei, ca urmare a necalculării şi neîncasării plăţilor pentru arenda terenurilor aferente obiectivelor privatizate, de asemenea, şi încălcării prevederilor legale la realizarea unor terenuri din proprietatea publică locală.
  • Au fost încasate venituri cu circa 65,5 mii lei mai puţin, din cauza activităţii ineficiente a responsabililor de acumularea veniturilor la buget, precum și din cauza deficienţele admise la administrarea patrimoniului încredințat.
  • Iresponsabilitatea angajaţilor AAPL şi Inspectoratului Fiscal de Stat Dubăsari privind determinarea subiectului impunerii şi verificarea corectitudinii aplicării cotelor impozitelor şi taxelor locale, a dus la ratarea unor venituri în sumă de 38,3 mii lei.
  • Contrar prevederilor legale, 2 primării nu au asigurat acumularea integrală a veniturilor din taxa pentru unităţile comerciale şi prestări servicii de deservire socială, veniturile ratate constituind circa 7,4 mii lei.
  • Deficiențe generate de subiectivism în redistribuirea transferurilor alocate de la bugetul de stat pentru susţinerea financiară a UAT în sumă totală de 7,3 mil.lei.

Încălcări la capitolul cheltuielilor din contul mijloacelor bugetare

Managementul financiar al planificării și executării cheltuielilor la AAPL (de nivelul I şi nivelul II) din raion nu a avut tendinţe de îmbunătăţire, fiind constatate abateri semnificative de la normele legale. Acest fapt a generat indisciplină financiară în procesul de valorificare a cheltuielilor din bugetele locale, exprimată prin:

  • achitarea neregulamentară de către unele AAPL a plăților salariale în sumă totală de 1,2 mil. lei;
  • nerespectarea cadrului normativ-legal în domeniul investiţiilor şi reparaţiilor capitale a cauzat executarea lucrărilor în lipsa documentaţiei de proiect şi a calculelor de deviz, elaborate şi expertizate regulamentar, în sumă de 1,2 mil. lei;
  • majorarea neregulamentară a cheltuielilor pentru investiţii şi reparaţii capitale, precum şi executarea altor lucrări, neprevăzute în documentaţia de proiect, în sumă totală de 0,1 mil. lei;
  • neasigurarea de către unele AAPL din raion a calităţii lucrărilor de reparaţii capitale executate în sumă totală de 0,4 mil. lei;
  • încălcarea cadrului regulator referitor la cheltuielile pentru asigurarea funcţionării AAPL, ceea ce a generat cheltuieli neregulamentare în sumă totală de 1,5 mil. lei;
  • achiziționarea de mărfuri, lucrări şi servicii, cu nerespectarea prevederilor legale, în sumă totală de 1,7 mil. lei;

Urmare celor menționate, din bugetele UAT (de nivelul I și nivelul II) din raion au fost utilizate neregulamentar mijloace financiare în sumă totală de 6,1 mil. lei.

Gestionarea patrimoniului public local

  • Contrar prevederilor legale, AAPL (de nivelul I și nivelul II) din raion nu au asigurat înregistrarea în Registrul bunurilor imobile a drepturilor asupra bunurilor imobile în valoare de 61,3 mil. lei;
  • AAPL (de nivelul I și nivelul II) din raion nu au identificat și nu au contabilizat corespunzător patrimoniul proprietate publică, precum și au admis erori la raportarea valorii fondului locativ în valoare de circa 7,7 mil. lei;
  • Nu a fost asigurată încheierea contractelor de comodat pentru patrimoniul transmis în gestiune Instituțiilor medico-sanitare publice de către Consiliul raional, în valoare totală de 13,5 mil. lei;
  • La Agenţia Proprietăţii Publice nu a fost raportată situația privind patrimoniul public gestionat de către AAPL din raion, la 01.01.2012 în suma de 229,9 mil. lei;
  • AAPL din raion nu au înregistrat regulamentar drepturile asupra conductelor de gaz la organele cadastrale. Totodată, 8 conducte de gaz în valoare totală de peste 16,3 mil. lei, edificate din surse bugetare, au fost transmise (în bază de contract) în gestiune unui agent economic din domeniul corespunzător, pentru deservire tehnică, fără ca statul sau unitatea teritorial-administrativă să obţină vre-un avantaj economic;
  • AAPL neregulamentar au transmis unor asociații obștești şi persoane fizice (în lipsa contractelor) proprietatea publică locală (sonde arteziene și rețelele de aprovizionare cu apă și canalizare) în valoare de 2,6 mil. lei, fără ca unitatea teritorial-administrativă (UAT) să obţină vre-un avantaj economic, precum și au permis utilizarea resurselor naturale în lipsa autorizațiilor respective;
  • Persistă riscul de folosire neautorizată a terenurilor proprietate publică și de pierdere a dreptului de deținător asupra lor, din cauza nedelimitării terenurilor proprietate publică (a statului, a UAT şi privată), evidenţei defectuoase și lipsei controlului asupra modului de utilizare a acestora.
  • Managementul ineficient al fondului funciar şi bunurilor imobile, lipsa supravegherii asupra patrimoniului public, au dus la gestiunea neconformă a acestuia, ceea ce a lipsit UAT de venituri evaluate la cca 0,45 mil. lei.

În opinia echipei de audit, neregularităţile şi devierile existente în toate domeniile supuse verificării, în linii generale, se datorează:

  • lipsei unor reguli și proceduri standardizate în materie de management financiar și de control intern în procesul exercițiului bugetar;
  • absenței unui sistem instituțional de măsurare a eficienței și eficacității cheltuielilor publice în UAT, care are ca rezultat alocarea discreționară și neeconomicoasă a resurselor financiare;
  • lipsei unor prevederi explicite pentru AAPL privind modalitatea evidenţei conforme a patrimoniului public şi raportării veridice a situaţiilor patrimoniale; necunoaşterii prevederilor legale în domeniul financiar-contabil sau interpretării eronate a unor prevederi;
  • nivelului redus al responsabilității unor persoane cu funcții de răspundere la exercitarea atribuțiilor;
  • managementului contabil defectuos, organizării neconcludente a inventarierii anuale a patrimoniului, datoriilor debitoare şi creditoare.

Raportul de audit conţine o serie de recomandări referitor la îmbunătăţirea planificării şi executării veniturilor şi cheltuielilor bugetelor UAT (de nivelul I şi nivelul II) din raion, administrarea prudentă a fondurilor publice, precum şi la asigurarea evidenţei şi raportării conforme a situaţiilor patrimoniale.

Raportul Curții de Conturi va fi dat publicității în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi va fi publicat pe pagina oficială a CCRM.

Instituțiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM și să informeze instituția supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării Hotărârii Plenului CCRM.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY