Actualizat: Sîmbătă, 04 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Rezultatele misiunii de audit la instituţiile teatral-concertistice

  • 28.03.2013
  • 664

Raportul de audit al regularităţii exercițiului bugetar 2012 și gestionării patrimoniului public de către unele instituții teatral-concertistice din subordinea Ministerului Culturii a fost examinat în cadrul şedinţei Curţii de Conturi din 28 martie 2013.

La ședință au fost prezenţi Boris Focșa, ministrul Culturii în exercițiu, Raisa Ghilan, şef-adjunct al Direcţiei finanţe în învăţământ, cultură şi ştiinţă a Ministerului Finanţelor, Svetlana Bivol, director general al Î.S. Filarmonica Națională „Serghei Lunchevici", Petru Vutcarău, director interimar al Î.S. Teatrul „Eugen Ionesco", Tutus Jucov, director al Î.S. Teatrul „Licurici", Ion Grosu, director al Î.S. Teatrul Naţional „Mihai Eminescu", Larisa Zubcu, director al Î.S. „Sala cu Orgă", Constantin Haret, director al Î.S. Teatrul Dramatic Rus de Stat „A.P.Cehov", Valeria Şeican, director general al Î.S. Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Maria Bieşu", precum şi alţi funcţionari publici.

Misiunea de audit s-a desfăşurat la unele instituții teatral-concertistice din subordinea Ministerului Culturii, scopul acesteia fiind verificarea situaţiilor financiare şi patrimoniale, precum și a corectitudinii operaţiunilor financiare.

Teatrele şi organizaţiile concertistice sunt instituţii publice de cultură şi artă, care se află în subordinea Ministerul Culturii, forma organizatorico-juridică a acestora fiind întreprindere de stat. Sursele de finanţare ale instituţiilor teatral-concertistice sunt: subvenţiile de la bugetul de stat, alocate de Ministerului Culturii; subvenţiile pentru îndeplinirea comenzilor de stat; veniturile din activitatea de bază; veniturile din prestarea de servicii contra plată și alte venituri neinterzise de lege.

Iregularităţi în managementul economico-financiar

Auditul a relevat iregularităţi, erori şi probleme în managementul economico-financiar și imperfecţiuni ale cadrului juridic în domeniu. Ministerul Culturii, ca fondator, nu a întreprins măsurile necesare, conform prevederilor Legii cu privire la întreprinderea de stat, pentru constituirea la toate entităţile a Consiliilor de administrație, iar cele constituite nu au activat conform competențelor și responsabilităților. N-au fost elaborate și aprobate: reglementări privind modul de efectuare a achizițiilor de mărfuri, lucrări și servicii pentru necesitățile instituțiilor teatral-concertistice; metodologii sau proceduri unice de stabilire a plății pentru chiria sălilor de spectacol pe termen scurt (o oră); reglementări privind stabilirea prețurilor pentru bilete.

Ministerul n-a aprobat Regulamentul atestării lucrătorilor de creaţie din teatre, circuri şi organizaţii concertistice naţionale şi de stat, iar consiliile artistice n-au activat conform competențelor și responsabilităților. În lipsa Regulamentului nominalizat, pe parcursul perioadei verificate, precum și în anii precedenți nu s-a efectuat atestarea regulamentară a gradului de calificare al personalului de creaţie al instituţiilor teatral-concertistice.

Planificarea, aprobarea și executarea subvențiilor de la buget (transferuri în scopuri de producere) nu se efectuează în funcție de programul de activitate al instituției și obiectivele stabilite. Auditul denotă că, în anul 2012 instituțiile teatral-concertistice au prezentat în țară și peste hotare un număr mai mic de spectacole, față de anii precedenți: în ţară - cu 114 concerte mai puţin, peste hotare - cu 41. La fel, au fost efectuate: în țară - cu 87 de turnee mai puţin, comparativ cu anii precedenţi. Teatrele şi organizaţiile concertistice naţionale urmau să efectueze cel puţin 15-20 turnee interne pe an în ţară, creând condiţii pentru accesul maselor largi la operele de artă. Indicatorii nu au fost executaţi de către 4 entități (Î.S. Teatrul „Eugene Ionesco" n-a efectuat nici un turneu în țară; Î.S. Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Maria Bieșu" 1 turneu; Î.S. Teatrul  Naţional „Mihai Eminescu" - 3 turnee; Î.S. Teatrul Dramatic Rus de Stat „A.P.Cehov"- 7 turnee).

În anul 2012 numai 3 instituții teatral-concertistice, supuse auditului, și-au realizat obiectivul privind numărul de spectacole: Î.S. Teatrul Republican de Păpuși „Licurici" a realizat 391 de spectacole (217,2%) față de 180 spectacole stabilite, Î.S. Teatrul Dramatic Rus de Stat „A.P.Cehov" - 205 spectacole (113,8%), iar Î.S. Teatrul  Naţional „Mihai Eminescu" a realizat 186 spectacole (103,3%).

Unele instituții teatral-concertistice, supuse auditului, n-au realizat nici indicatorii anuali, aprobați de către Ministerul Culturii, privind numărul de spectacole realizate (Î.S. Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Maria Bieșu" nu a realizat 32 de spectacole din 100 aprobate; Î.S. Teatrul-Studio "C улицы Рoз" nu a realizat 61 de spectacole din 165 aprobate, etc.).

Potrivit datelor din rapoartele de profit și pierderi, în anul 2012 cheltuielile generale și administrative ale instituțiilor teatral-concertistice verificate au fost în creștere cu 6 mil. lei (cu 10,3%) față de anul precedent, iar pierderile neacoperite a anilor precedenți au însumat 28,6 mil. lei, inclusiv 3,7 mil. lei înregistrate în anul 2012.

Deficienţe în cadrul achiziţiilor publice

Managementul achiziţiilor publice în cadrul instituțiilor teatral-concertistice este afectat de iregularităţi, care au impact negativ asupra efectuării unor procurări de bunuri în condiţii de economicitate.

Î.S. Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Maria Bieșu", în lipsa unor contracte de achiziție a mărfurilor și serviciilor a transferat la 4 operatori economici 496,9 mii lei; neregulamentar a achiziționat mărfuri și servicii contra numerar în sumă de 279 mii lei, fără ca mijloacele bănești încasate din chirie și servicii să fie depuse la contul bancar; a procurat bunuri și servicii de la 18 persoane fizice în numerar și parțial prin transfer, în baza unor acte de achiziții de bunuri și servicii în sumă de 502,7 mii lei; a achiziționat servicii de alimentare și deservire pentru pregătirea și servirea banchetelor corporative, organizate de teatru, în sumă de 322,5 mii lei, care au fost trecute la cheltuieli, în lipsa unor ordine ale conducătorului, scopului, programului recepției, devizului de cheltuieli, înregistrând creanțe aferente facturilor comerciale de 41 mii lei; a înregistrat datorii privind facturile comerciale (1,2 mil. lei) și penalități (196,4 mii lei).

Î.S. Teatrul "Eugene Ionesco" a efectuat achiziții de mărfuri, lucrări și servicii în lipsa surselor de acoperire financiară, generând datorii privind facturile comerciale (1,5 mil. lei).

Retribuirea muncii

Monitorizarea insuficientă şi controlul intern neadecvat la planificarea și executarea cheltuielilor de retribuire a muncii au cauzat un şir deficiențe și neregularități.

Î.S. Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Maria Bieșu", în condițiile lipsei Regulamentului atestării lucrătorilor de creaţie din teatre, circuri şi organizaţii concertistice naţionale şi de stat, nu a efectuat atestarea personalului de creaţie; personalul teatrului real încadrat, la 01.10.2012 n-a beneficiat de ajutor material în sumă de 642 mii lei în mărimea unui salariu lunar, mijloacele fiind alocate de la bugetul de stat; în lipsa reglementărilor privind acordarea sporurilor au fost utilizate 998,7 mii lei pentru acordarea sporului pentru intensitate; pentru cumularea a 72,5 funcții de către angajații titulari și netitulari s-au efectuat cheltuieli în sumă de 1251,6 mii lei, dintre care 359,1 mii lei nu au fost aprobate și planificate de fondator; la 17 angajați titulari li s-a anulat sporul pentru merite deosebite în mărime de 30%, în sumă totală de 25,7 mii lei; la 5 persoane nerezidente le-au fost achitate onorarii în sumă de 29,2 mii lei cu depășirea plafonului stabilit; au fost înregistrate 131,5 unităţi vacante sau 22,2% din numărul total de unităţi aprobate; teatrul a acumulat restanțe față de bugetul asigurărilor sociale de stat în sumă de 4,9 mil. lei, formate preponderent în perioada anilor 2009-2012, pentru care i-au fost calculate majorări de întârziere în sumă de 2,2 mil. lei.

Î.S. Teatrul Naţional „Mihai Eminescu" a achitat conducătorului un adaos la salariul de funcție și un supliment pentru lucrări deosebit de importante cu depășirea plafoanelor regulamentare (necoordonate cu Ministerul Culturii) în sumă de 28,9 mii lei; unor angajați li s-a achitat 721,8 mii lei în lipsa reglementărilor privind indicatorii de motivare a plăților suplimentare (lucrări deosebit de importante, de o extremă răspundere, eficiență și intensitate în muncă etc.); administratorilor care sunt remunerați cu salariu de funcție li s-a achitat 39 mii lei pentru realizarea biletelor, în lipsa unor reglementări interne; pentru cumularea de către angajați a unor funcții identice cu cele de bază, în lipsa tabelei de pontaj au fost plătite 375,3 mii lei; au fost înregistrate 93 funcții vacante sau 39,2% din totalul aprobat.

Î.S. Filarmonica Naţională „Serghei Lunchevici" a admis cheltuieli neplanificate în sumă 213,2 mii lei pentru remunerarea unor persoane angajate prin contract; mijloacele destinate pentru ajutorul material în sumă de 390,3 mii lei (alocate din subvențiile de la bugetul de stat) au fost cheltuite în alte scopuri.

Î.S. Teatrul „Eugene Ionesco" a utilizat mijloacele pentru retribuirea muncii în sumă de 863,8 mii lei în alte scopuri decât prevederile stabilite; aparatului administrativ i s-a achitat neregulamentar plăți pentru retribuirea muncii în sumă de 117,6 mii lei; mijloacele preconizate pentru achitarea ajutorului material angajaților titulari în sumă de 70,3 mii lei în mărimea unui salariu lunar n-au fost utilizate în acest scop; s-au înregistrat 74 unităţi vacante (61,6%), care au generat formarea unor economii în sumă de 934,4 mii lei din contul subvenţiilor de la bugetul de stat, mijloacele fiind utilizate pentru retribuirea cumularzilor și în ale scopuri.

Î.S. „Sala cu Orgă" a achitat neregulamentar onorarii în sumă de 125,9 mii lei; conducătorul a beneficiat de 25,7 mii lei cu titlu de adaos la salariul de bază, depășind plafonul regulamentar.

Î.S. Teatrul Dramatic Rus de Stat „A.P.Cehov" a admis achitarea neregulamentară a onorariilor pentru montarea spectacolelor noi în sumă de 35 mii lei.

Î.S. Teatrul Republican de Păpuși „Licurici" a achitat administratorilor remunerați cu salariu de funcție li s-a achitat 36,5 mii lei pentru realizarea biletelor.

Î.S. Teatrul „Eugene Ionesco", în lipsa foilor de parcurs, a casat neregulamentar 1,7 mii litri de combustibil în valoare de 29 mii lei, iar Î.S. Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Maria Bieșu" a aprobat norme majorate de casare a combustibilului pentru autoturismele închiriate, faţă de cele stabilite, trecând neregulamentar la cheltuieli 707,6 litri de combustibil în sumă de 11,3 mii lei.

Iregularităţi la gestionarea patrimoniului

Patrimoniul de stat, inclus în capitalul social al instituţiilor teatral-concertistice, supuse auditului, nu este descifrat, ținând cont de componenţa bunurilor transmise în gestiunea acestora şi nu este ajustat la valoarea lor de piaţă. Patrimoniul de stat a fost transmis administratorilor fără ca la contractul privind transmiterea proprietăţii de stat în gestiune operativă să fie anexată Lista privind componenţa şi valoarea patrimoniului și fără a fi efectuată inventarierea generală în ziua primirii-predării gestiunii. 

Capitalul social la 4 instituţii teatral-concertistice la 01.01.2012 constituia 29,5 mil. lei, iar valoarea activelor nete - 127,7 mil. lei, valoarea patrimoniului de stat fiind micșorată cu 98,2 mil. lei. (Î.S. Teatrul „Mihai Eminescu" - 63 mil. lei; Î.S. Teatrul „Eugene Ionesco" - 31 mil. lei; Î.S. „Sala cu Orgă" - 4,1 mil. lei).

Valoarea activelor nete a fost mai mică cu 19,6 mil. lei față de valoarea patrimoniului de stat inclus în capitalul social și n-a fost racordată conform normelor legale, cele mai mari devieri fiind constatate la Î.S. Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Maria Bieșu" -14,1 mil. lei, Î.S. Filarmonica Națională „Serghei Lunchevici" -3,1 mil. lei, Î.S. Teatrul Republican de Păpuși „Licurici" - 0,9 mil. lei și Î.S. Teatrul Dramatic Rus de Stat „A.P.Cehov"- 0 ,5 mil. lei.

Unele instituții teatral-concertistice nu au asigurat evaluarea şi înregistrarea regulamentară a bunurilor imobile şi drepturilor asupra lor la organele cadastrale teritoriale şi în evidenţa contabilă. În Lista bunurilor imobile proprietate a statului nu au fost incluse regulamentar 5 imobile cu valoarea inițială de 56 mil. lei. Totodată, 4 imobile din acestea și 7 terenuri cu suprafaţa de 4,4 ha cu valoarea cadastrală de 73,8 mil. lei n-au fost evaluate şi reflectate în bilanţul contabil de către 5 întreprinderi, precum și racordate cu datele din Lista bunurilor imobile proprietate publică a statului.

Conform Registrului bunurilor imobile, clădirea Liceului teatral de 200 locuri nefinalizată cu valoarea de 6,4 mil. lei și terenul aferent, care a fost transmis cu titlu gratuit, din proprietatea mun. Chişinău în gestiunea fostului Minister al Culturii şi Turismului și în folosință Î.S. Teatrul-Studio "C улицы Рoз" sunt înregistrate după un alt agent economic.

Înstrăinarea unor bunuri a avut efect negativ asupra activității economico-financiare fiind ratate venituri pasibile din locaţiune în sumă de 3,9 mil. lei și cauzarea unor prejudicii statului în sumă de 2,6 mil. lei (valoarea cadastrală).

La unele instituții teatral-concertistice s-au stabilit nereguli şi deficienţe în procesul de dare în locaţiune a patrimoniului de stat fiind admise creanțe la plata pentru chirie și servicii comunale în sumă de 4 mil. lei (inclusiv 604 mii lei cu termenul de achitare expirat); ratarea unor venituri pasibile în sumă de 2,2 mil. lei (de la darea în arendă a terenurilor în sumă de 834,1 mii lei), transmiterea unor bunuri imobile în chirie la preţuri minime, faţă de cele regulamentar stabilite -110,6 mii lei, neaplicarea corectă a tarifelor pentru chirie a cauzat neîncasarea a 123,4 mii lei; utilizarea metodelor neidentice de calcul a chiriei pentru același tipuri de activități și încăperi -561,8 mii lei; neîncasarea penalităților - 244,4 mii lei; neîncasarea plății pentru reclamă -204,9 mii lei; neîncasarea costului pentru energia termică consumată - 66,9 mii lei).

La balanţa unor instituţii teatral-concertistice sunt înregistrate construcţii nefinisate din anii precedenți și cu diferit grad de finisare. Nefinalizarea acestora condiţionează riscul ca unele imobile să se deterioreze, iar banii publici să nu fie valorificaţi eficient.

Lucrările de reconstrucție a Î.S. Teatrul Eugene Ionesco"  în valoare de 11,9 mil.lei au demarat în anul 2008 în lipsa documentaţiei de proiect și deviz, care nu sunt elaborate până în prezent, la 31.12.2012 fiind investite 2,5 mil. lei.

La 31.12.2012, valoarea activelor materiale în curs de execuție ale Î.S. Teatrul-Studio "C улицы Рoз" transmise cu titlu gratuit în anul 2008 constituie 6,4 mil.lei. Valoarea activelor a fost diminuată cu valoarea lucrărilor executate conform contractului de antrepriză în sumă de 2,1 mil.lei, iar mijloace pentru acest obiect în ultimii ani nu au fost alocate.

Raportul Curții de Conturi va fi dat publicității în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi va fi publicat pe pagina oficială a CCRM.

Instituțiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM și să informeze instituția supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării Hotărârii Plenului CCRM.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY