Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Administrarea veniturilor publice de către Serviciul Fiscal de Stat pe anul 2012

  • 17.07.2013
  • 781

Prezentare_17.07.2013.pdf

 

Curtea de Conturi a examinat în şedinţa publică din 17 iulie 2013 Raportul auditului administrării veniturilor publice de către Serviciul Fiscal de Stat pe anul 2012.

La şedinţă au participat Victor Barbăneagră, viceministrul Finanţelor, Iurii Lichii, şef adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat (IFPS), Nicolae Platon, ex-şeful IFPS, Gheorghe Cojocari, şef adjunct al IFPS, Vitalie Balinschi, şeful Inspectoratului Fiscal de Stat (IFS) al municipiului Chişinău, Victor Sîrbu, şeful Direcţiei metodologie şi control fiscal al IFPS, precum şi alte persoane oficiale din cadrul entităţilor supuse auditului.

Auditul s-a desfășurat la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, cu abordarea bazată pe verificarea conformității administrării veniturilor prin prisma unor procese ale sistemului de control intern şi pe proceduri de fond.

Potrivit cadrului legal, sistemul fiscal al Republicii Moldova reprezintă totalitatea impozitelor şi taxelor, a principiilor, formelor şi metodelor de stabilire, modificare şi anulare a acestora, precum şi totalitatea măsurilor ce asigură achitarea lor. Concomitent, Serviciul Fiscal de Stat (SFS) administrează şi alte tipuri de venituri, ale Bugetului asigurărilor sociale de stat (BASS) şi Fondurilor asigurării obligatorii de asistenţă medicală (FAOAM), prin prisma atribuțiilor legale.

În aspect organizaţional, Sistemul Serviciului Fiscal de Stat este reprezentat prin: Inspectoratul  Fiscal Principal de Stat  de pe lângă Ministerul Finanţelor, 35 Inspectorate Fiscale de Stat teritoriale, aflate în subordinea IFPS. Totodată, gestionarea sistemelor tehnologiilor informaționale a SFS este efectuată de Î.S. „Fiscservinform".

Sarcina de bază a organului fiscal constă în exercitarea controlului asupra respectării legislaţiei fiscale, asupra calculării corecte, vărsării depline şi la timp la buget a sumelor obligaţiilor fiscale.

Verificările auditului administrării veniturilor publice de către Serviciul Fiscal de Stat pe anul 2012, au relevat că Inspectoratul Fiscal Principal de Stat a întreprins unele acțiuni în vederea îmbunătățiri acestui proces, inclusiv prin  asigurarea raportării conforme a datelor evidenței fiscale.

Totodată, auditul atestă existenţa unor probleme, deficienţe şi nereguli în organizarea şi desfăşurarea procesului de exercitare a controlului asupra: respectării legislaţiei fiscale; calculării corecte, vărsării depline şi la timp la bugetul public național a obligaţiilor fiscale; a administrării TVA; activității antievaziune şi antifraudă; etc.

În anul 2012, în rezultatul administrării fiscale au fost colectate venituri la bugetul public național (BPN) în sumă de 19,0 mld. lei, ținând cont de încasarea unor restanțe de la începutul anului. Totodată, încasările la BPN în perioada supusă auditului au depăşit nivelul precizat cu 60,1 mil. lei, iar comparativ cu anul 2011, cu 3098,3 mil. lei sau 19,4%.

Analiza colectării veniturilor în aspectul tipurilor de impozite, relevă că, deși încasările provenite din Taxa pe Valoarea Adăugată (TVA) şi impozitul pe venit au depăşit nivelul planificat cu 110,4 mil. lei şi, respectiv 162,5 mil. lei, la alte tipuri de impozite şi taxe a fost înregistrată neexecutarea indicatorilor planificaţi precum: accize cu 65,2 mil. lei, impozit pe venit din salariu cu 29,6 mil. lei şi impozitul pe venit din activitate de întreprinzător reţinut la sursa de plată cu 24,2 mil. lei. Aceste situații au fost condiționate de modificarea structurii cotelor accizelor, reţinerea achitării salariilor în termen; acordarea facilităţilor, începând cu anul 2012, la impozitul pe venit, acordate companiilor din domeniul tehnologiilor informaţionale.

Auditarea procesului de înregistrare și raportare în evidenţa specială a obligaţiei fiscal, a cărei executare silită este imposibilă, a relevat neasigurarea conformă de luare la evidenţa specială a obligaţiei fiscale, care nu întrunește condiţiile cadrului legal, precum și neraportarea corectă a acesteia de către Inspectoratele Fiscale de Stat teritoriale:

  • Au fost luate la evidenţa specială în unele cazuri a obligaţiei fiscale care nu întrunesc condiţiile stipulate de Codul Fiscal. Astfel de situații au fost stabilite la Inspectoratul Fiscal de Stat Făleşti, un caz în sumă de 25,1 mil. lei, Inspectoratul Fiscal de Stat al municipiului Chişinău, inclusiv Direcția Administrare Fiscală Centru (4 cazuri în sumă totală de 26,9 mil. lei), Direcția Administrare Fiscală Rîşcani (2 cazuri/ 11,9 mil. lei), Direcția Administrare Fiscală Buiucani (3 cazuri/ 7,6 mil. lei). În aceste cirumstanțe, auditul denotă necesitatea revizuirii cadrului legal, fapt care va diminua iregularitățile la capitolul vizat.
  • Nu au fost raportate corect, de către Inspectoratele Fiscale de Stat teritoriale, către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, obligaţiile fiscal, luate la evidenţa specială. Asemenea situații au fost constatate la Direcția Administrare Fiscală Rîşcani (într-un caz în sumă de 71,4 mil. lei). În alt caz, Direcția Administrare Fiscală Buiucani a raportat luarea la evidenţa specială la doi contribuabili a restanţei în sumă de 9,1 mii lei şi respectiv 12,6 mil. lei, care n-au fost incluse în Registrul evidenţei speciale a obligaţiilor fiscale până la definitivarea auditului.

Aceste situaţii se explică prin faptul, că informaţia referitor la evidența specială nu are statut de raportare obligatorie, aceasta fiind întocmită doar la solicitarea periodică a IFPS.  

 Activitatea de executare a colectării silite a obligaţiei fiscale reprezintă o funcţie de bază a Serviciului Fiscal de Stat. Verificările auditului atestă, că procesul de administare a măsurilor de executare silită şi a măsurilor de asigurare a stingerii obligaţiei fiscale au fost efectuate cu nerespectarea cadrului legal. Astfel, de către Direcția Administrare Fiscală Centru a IFPS a municipiului Chișinău au fost aplicate măsuri de executare silită (ordine de incaso) în perioada acţiunii contractului de eşalonare. De asemenea, s-a constatat, că, în condiţiile, în care contribuabilii nu şi-au onorat obligaţiile conform clauzelor contractual, contractele de eşalonare au fost reziliate cu întârziere, iar aplicarea măsurilor de executare silită s-a efectuat tardiv.

O altă măsură de executare silită este încasarea mijloacelor băneşti de pe conturile bancare ale contribuabilului, Astfel, de către organele Serviciului Fiscal de Stat în anul 2012 au fost înaintate 39,4 mii ordine incaso aferente sumei restanţelor de 1478,3 mil. lei, fiind încasate doar 298,9 mil. lei sau 20% din suma depusă.

Suspendarea operaţiunilor la conturile bancare este o măsură, prin care organul fiscal limitează contribuabilul restanţier în gestionarea mijloacelor băneşti existente, sau care vor fi depuse în conturile lui bancare, precum şi exclude posibilitatea deschiderii de noi conturi bancare. Astfel, nu în toate cazurile, suspendarea operaţiunilor la conturile bancare a contribuabililor s-a efectuat regulamentar, ca urmare, restanţele în aceste cazuri au crescut, comparativ cu restanţa la data suspendării operaţiunilor la conturile bancare, cu suma de 341,9 mii lei.

Anularea suspendării conturilor bancare a fost efectuată fără ca contribuabilul să lichideze încălcările, pentru care a fost aplicată suspendarea, pe când, datele din sistemul informaţional al Serviciului Fiscal de Stat attest,ă că la data deblocării contului, contribuabilii nu s-au conformat dispoziţiilor legale, înregistrând restanţe la BPN în sumă totală de 7,1 mil. lei.

 Unele Inspectorate Fiscale de Stat teritoriale au facilitat restanţierii prin înlocuirea suspendării operaţiunilor la conturile bancare, cu încheierea contractelor de eşalonare.

Schimbarea măsurilor de asigurare a obligaţiei fiscale, în unele cazuri, nu produce efect de diminuare a restanţei, ci dimpotrivă, condiţionează majorarea ei. Astfel, în cazul a 2 contribuabili,  Inspectorate Fiscale de Stat teritoriale au modificat măsura de asigurare silită, din suspendarea operaţiunilor la conturile bancare în sechestrarea bunurilor libere de orice sarcină, situaţie, în care restanţa acestora a crescut cu 696,2 mii lei şi, respective, cu 184,8 mii lei.

În anul 2012 încasările aferente TVA, administrate de Serviciul Fiscal de Stat au constituit 3505,6 mil. lei, înregistrând nivelul de execuţie de 103,3%, în raport cu planul bugetar aprobat. Concomitent, ponderea TVA în totalul veniturilor administrate de Serviciul Fiscal de Stat şi virate în PIB a constituit 18,4%.  Urmare verificării sumelor TVA acceptate şi restituite din buget,  se atestă, că în anul 2012 numărul deciziilor de restituire TVA din buget a înregistrat o creştere cu 408, faţă de anul 2011. Conform datelor raportate, restituirea TVA, executată prin sistemul trezorerial, a însumat 1745,0 mil. lei. Concomitent, la finele anului 2012, de către Ministerul Finanţelor au fost neexecutate 95 de documente de restituire a TVA, în sumă de 26,5 mil. lei, situaţia fiind explicată de IFPS ca „consumarea sumelor planificate în bugetul de stat în acest scop".

Restituirea TVA rămâne a fi un domeniu vulnerabil, condiționat de admiterea mai multor nereguli. Auditul atestă imixtiunea IFPS în competenţele legale a Direcției Control Fiscal a Inspectoratului Fiscal de Stat al municipiului Chişinău, privind aplicarea rezoluţiilor pe notele-raport privind restituirea TVA. Verificările auditului au constatat fapte de menţionare concretă a modalităţii de restituire prin diverse rezoluții. Astfel, în 10 cazuri (în sumă totală de 4,9 mil. lei) identificate de audit, se atestă indicarea rezoluţiei concrete privind modalitatea de restituire: „accept", „refuz", „studiaţi  posibilitatea de refuz", „verificaţi minuţios", „verificaţi lanţul valoric pe intern", „verificaţi  foarte atent şi după caz refuz. etc.

De asemenea, s-a constatat încălcarea cadrului legal și invocarea unor motive neîntemeiate, care au dus la tergiversarea termenelor de acceptare/respingere a cererilor privind restituirea TVA, fiind stabilite 258 de cazuri la Direcția Control Fiscal a IFS al municipiului Chișinău.

La fel, auditul a constatat fapte de ignorare de către Direcția Control Fiscal a IFS al municipiului Chișinău a executării deciziilor de suspendare, emise de IFS al municipiului Chișinău, ca factor ierarhic superior de decizie, asupra deciziilor emise nelegal de către Direcția Control Fiscal a IFS al municipiului Chișinău, precum şi neefectuarea controalelor fiscale repetate.

Se menționează aplicarea incorectă a sancţiunilor de 50 mii lei în cazurile, în care controalele fiscale au fost posibile de efectuat şi nu au fost efectuate estimările obligaţiilor faţă de buget a contribuabililor prin surse indirecte, precum și  acceptarea nejustificată, în unele cazuri, de restituire a TVA de către Direcția Control Fiscal a Inspectoratului Fiscal de Stat al municipiului Chișinău.

 Unul din produsele informaționale, elaborate și puse în aplicare de către IFPS, în  scopul asigurării unei administrări fiscale eficiente, îl reprezintă programul informațional „Divergenţa TV77". Verificările auditului la acest capitol denotă nevalorificarea în deplină măsură a tuturor oportunităţilor oferite de acest program, care a condiţionat: nedepistarea la timp a divergenţelor şi tergiversarea termenului de verificare a indicatorilor din unele produse informaţionale în termenii stabiliţi; nemonitorizarea deplină a produselor generate de sistemul informaţional; neînregistrarea pe „formulare tipizate" a estimărilor fiscale calculate prin metode indirecte, etc.

De asemenea, auditul atestă nemonitorizarea activităţii și/sau dărilor de seamă prezentate de către agenţii economici pentru necesitatea identificării la timp a contribuabililor pasibili de înregistrare sau anulare ca plătitor de TVA. Concomitent, se relevă depistarea cu întârziere a tranzacțiilor de vânzare-cumpărare în baza facturilor de la agenţi economici, anulaţi ca plătitori TVA, ceea ce permite contribuabililor, care au efectuat procurările, să beneficieze de o vacanţă fiscală la achitarea TVA.

O modalitate de prevenire şi depistare a cazurilor de încălcare fiscală, inclusiv a cazurilor de eschivare de la stingerea obligaţiei fiscale, este instituirea posturilor fiscale. Neregulile stabilite la instituirea şi funcţionarea posturilor fiscale, precum şi abaterile de la cadrul normativ în procesul de raportare a activităţii desfăşurate limitează eficienţa acestora. Aceste situaţii, parţial, sunt condiţionate de imperfecţiunea cadrului legal, iar preponderent prevalează lipsa monitorizării şi examinării rezultatelor activităţii posturilor fiscale instituite. Verificările auditului au stabilit 13 cazuri de divergenţe dintre datele raportate de posturile fiscale şi datele înregistrate în sistemul informaţional. Astfel, aceste divergente au constituit, la valorea livrărilor, circa 36,1 mil. lei şi, la valorea procurărilor, circa 14,2 mil.  lei.

Alte nereguli, stabilite de audit, care au cauzat creșterea numărului contestațiilor depuse de contribuabili, sunt: respingerea nemotivată şi neîntemeiată a cererilor de restituire a TVA, tergiversarea termenelor de examinare a dezacordurilor în legătură cu aşteptarea intrării în vigoare a noilor modificări în legislaţie în favoarea contribuabililor, aplicarea nemotivată a unor amenzi pentru încălcări fiscale. Astfel, în anul 2012, numărul contestațiilor depuse a constituit 685 contestaţii, sau cu 255 contestații mai mult decât în anul 2011. Auditul a constatat, că la un contribuabil delegarea de inițiere a controlului fiscal datează cu data de 24 ianuarie 2012, iar întocmirea actului de control fiscal a fost semnat de ambele părți la data de 5 martie 2012. În rezultatul acestui control fiscal au fost calculate amenzi pentru nerepatrierea mijloacelor bănești în sumă de 27,4 mil. lei. Ulterior, contribuabilul a depus un dezacord cu supliment la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, acesta fiind acceptat, deși dezacordul a fost depus cu nerespectarea termenului regulamentar sau cu o întârziere de 77 de zile. Urmare, IFPS a întocmit un alt act de control, în care se calculează o nouă amnedă de 154,8 mii lei. Ca rezultat al achitării în termenii stabiliți, contribuabilul a achitat amenda cu o reducere de 50%, sau 77,4 mii lei la buget în locul celor 27,4 mil. lei calculate inițial.

În contextul neregulilor, deficiențelor, erorilor, carențelor constatate de audit, care au condiționat nerespectarea legii fiscale, neîncasarea deplină la buget a obligațiilor fiscale calculate, creșterea restanțelor, tergiversarea termenelor de restituire a TVA, generarea creșterii contestațiilor din partea contribuabililor și litigiilor, neraportarea datelor evidenței speciale, precum și alte acțiuni ce țin nemijlocit de acțiunile administrării fiscale se relevă necesitatea consolidării managementului sistemului de administrare fiscală și controlului intern fiscal pentru a reduce evaziunea fiscală şi pentru obţinerea de venituri suplimentare la bugetul public naţional.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 3 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.   Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008. 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY