Actualizat: Duminică, 28 Aprilie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Administrarea veniturilor publice de către Serviciul Vamal în anul 2011

  • 08.08.2012
  • 494

Curtea de Conturi a examinat în cadrul şedinţei plenare din 8 august 2012 Raportul auditului administrării veniturilor publice de către Serviciul Vamal în anul 2011.

La şedinţă au fost prezenţi Victor Barbăneagră, vice-ministrul finanţelor, Octavian Calmîc, vice-ministru al economiei, Tudor Baliţchi, directorul general al Serviciului Vamal (SV), Corneliu Trofăilă, director al Departamentului venituri şi tehnologii informaţionale a SV, Mihail Filimon, şeful Biroului vamal Chişinău, Leionid Banaru, şef adjunct al Biroului vamal Briceni, Vadim Muntean, şeful Biroului vamal Bălţi, şi alţi reprezentanţi ai Serviciului Vamal.

Auditului a fost efectuat în scopul verificării legalităţii şi corectitudinii administrării veniturilor publice, încasate de SV în exerciţiul bugetar 2011. Probele de audit au fost colectate la aparatul central şi Birourile vamale: Chişinău, Briceni şi Bălţi, care au administrat 71,9% din veniturile colectate de SV.

SV este organul administraţiei publice, subordonat Ministerului Finanţelor, care implementează politica vamală, aplicând legislaţia în vigoare. SV este organul cu statut de persoană juridică ce activează conform principiului de instituţie bugetară, finanţată de la buget. Sistemul instituţional al SV include Birourile şi posturile vamale, care exercită funcţiile de percepere a drepturilor de import/export, control vamal, contracarare a fraudelor vamale şi alte atribuţii. SV este membru al Organizaţiei Mondiale a Vămilor.

  • Evoluţia comerţului exterior

În anul 2011, comerţul exterior, inclusiv operaţiunile de export/import ale agenţilor economici din unităţile administrativ-teritoriale din stânga Nistrului şi municipiul Bender, a înregistrat suma de 8186,5 mil. dolari SUA, depăşind indicii anilor 2010 şi 2009 cu 36,4% şi, respectiv, 58,4%. Se denotă menţinerea unui trend de prevalare a importului în structura comerţului exterior, deşi ponderea acestuia a înregistrat o reducere comparativ cu anii 2009 şi 2010 cu 1,4% şi, respectiv, 0,8%. Exporturile anului 2011 au evoluat la 2829 mil. dolari SUA, volum superior celui realizat în 2010 cu 799,5 mil. dolari SUA, iar importurile au însumat 5357,5 mil. dolari SUA, volum superior celui înregistrat în 2010 cu 1386,7 mil. dolari SUA. Decalajul semnificativ în evoluţia comerţului exterior a determinat, în anul 2011, un deficit al balanţei comerciale în sumă de 2528,5 mil. dolari SUA, ceea ce depăşeşte deficitul anilor 2009 şi 2010 de 1,6 ori şi, respectiv, 1,3 ori. Gradul de acoperire a importurilor prin exporturi a înregistrat o descreştere de 13,4% în comparaţie cu anul 2010.

  • Veniturile colectate la bugetul de stat

Veniturile colectate în anul 2011 la bugetul de stat de către SV au fost executate în sumă de 11897,2 mil.lei (100,1%), sau cu o depăşire de 13,4 mil. lei faţă de planul aprobat de către Ministerul Finanţelor.

Întru asigurarea colectării veniturilor la bugetul de stat, în cazul trecerii mărfurilor prin frontiera vamală şi în alte cazuri prevăzute de legislaţie, organele SV percep drepturi de import şi drepturi de export, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Ponderea veniturilor bugetului de stat administrate de către SV, în raport cu Produsul Intern Brut în anul 2011 reprezintă 14,5%, înregistrând o creştere de 0,9% faţă de anul 2010, şi o scădere cu 1,7% faţă de anul 2009.Deşi volumul mărfurilor introduse în Republica Moldova, plasate în diferite destinaţii vamale, în anul 2011 a crescut cu 34,9% faţă de anul 2010, veniturile percepute de către organele SV în aceeaşi perioadă au înregistrat o creştere de 22%. Factorii principali ce au determinat neconcordanţa dintre veniturile publice administrate de SV şi import, constau în acordarea facilităţilor vamale, valoarea cărora în anul 2011 a constituit 3375,3 mil.lei sau 28,4% din veniturile totale acumulate de către SV în perioada de gestiune.

Analiza structurii veniturilor administrate de către organele SV sub aspectul impozitelor/taxelor şi altor plăţi acumulate la bugetul de stat în anul 2011 denotă că, partea preponderentă a plăţilor vamale în totalul veniturilor îi revine TVA la import - 71,8 %, urmată de accize - 18,3 %, taxe vamale - 7%, şi alte plăţi - 2,9%.

În ansamblu, indicii bugetari de colectare a veniturilor pe anul 2011 s-au executat, iar în aspectul unor categorii de plăţi vamale sarcina nu a fost executată. Cel mai scăzut nivel de încasare s-a înregistrat la TVA (8547,9 mil.lei), cu o diferenţă de 173,3 mil.lei faţă de cifra indicativă. De asemenea, taxele vamale şi procedurile vamale au fost încasate cu o diferenţă de 6 mil. lei şi respectiv, 3,2 mil.lei faţă de sarcina precizată.

Micşorarea veniturilor pasibile spre încasare la autoturisme şi la bijuterii din aur şi argint se datorează modificării cadrului legal la cota accizului aplicat. Auditul denotă, că majorarea cotei accizului la autoturisme de la 1,13 euro/cm3 până la 3,5 euro/cm3 a avut un impact negativ asupra cantităţii şi valorii importurilor, acestea fiind în descreştere cu 321 unităţi faţă de anul 2010, condiţionând micşorarea veniturilor spre încasare cu 12,5 mil. lei. O situaţie analogică se constată şi în rezultatul modificării cotei accizului la bijuterii din aur şi argint (de la 30% din valoarea în vamă la 30 lei/gram pentru aur şi, respectiv, 2 lei/gram pentru argint), care a condiţionat neacumularea unor venituri bugetare în sumă de 21,7 mil. lei.

  • Restanţele contribuabililor faţă de bugetul de stat

Restanţele contribuabililor faţă de bugetul de stat la plăţile administrate de către organele SV, înregistrate la 31.12.2011, au constituit 123,9 mil.lei, (inclusiv datorii istorice - 15,2 mil.lei.) formate din: decizii de regularizare - 85,6 mil.lei, amenzi aplicate de SV - 14,2 mil. lei, penalităţi - 19,6 mil. lei şi alte datorii în sumă de 4,5 mil. lei. Ca rezultat, faţă de anul 2010, s-a admis o creştere a restanţelor cu 20,8 mil. lei.

La 01.01.2011, soldul datoriilor la amenzile calculate şi neîncasate de organele SV au constituit 13,5 mil.lei. Pe parcursul anului 2011, de către serviciile de contracarare a fraudelor vamale au fost emise 3380 decizii, potrivit cărora s-au calculat amenzi în sumă de 15,8 mil. lei. În baza deciziilor adoptate, s-au încasat amenzi în sumă 5,7 mil. lei şi stinse prin prescripţie 0,3 mil. lei, soldul restanţelor la 31.12.2011 constituind 14,2 mil.lei.

Întru minimizarea riscului de neîncasare a obligaţiilor vamale, organele SV au întreprins un şir de acţiuni. Astfel, au fost emise 312 de dispoziţii privind suspendarea conturilor bancare, fiind stinse prin achitare 3,9 mil. lei; au fost remise executorilor judecătoreşti 200 demersuri în vederea încasării incontestabile a obligaţiei vamale în sumă de 52,7 mil. lei; au fost stinse restanţe prin prescripţie în sumă de 5,4 mil. lei; au fost emise 4 acte departamentale în vederea asigurării încasării obligaţiilor vamale recalculate în baza deciziilor de regularizare.

  • Administrarea scutirilor şi facilităţilor vamale

În anul 2011 evoluţia colectărilor la buget a fost influenţată semnificativ de scutirile şi facilităţile vamale, acordate agenţilor economici în temeiul prevederilor legale, acordurilor de comerţ liber cu ţările CSI şi altor acorduri internaţionale.Potrivit datelor statistice cu privire la costul facilităţilor fiscale, acordate la drepturile de export/import, suma scutirilor a constituit 3375,3 mil. lei, acestea fiind în creştere cu 378 mil. lei (12,6%) faţă de anul 2010.

În rezultatul verificării gradului de regularitate la acordarea facilităţilor, în viziunea auditului, înlesnirile la plata drepturilor de import nu în toate cazurile au impact pozitiv asupra economiei şi prezintă un risc de concurenţă neloială faţă de importatorii de mărfuri.

Facilităţile acordate la importul gazelor naturale şi lichefiate. Ponderea majoră în totalul scutirilor şi facilităţilor vamale revine cotei reduse a TVA la importul gazelor naturale şi lichefiate, care constituie în sumă totală 428,7 mil.lei (12,7%).

Facilităţile acordate la produsele petroliere au constituit 152,7 mil.lei.

Facilităţile acordate la importul medicamentelor, unor tipuri de mărfuri medicale, precum şi la materia primă medicamentoasă. Pe parcursul anului 2011, 231 agenţi economici au beneficiat de scutiri în sumă totală de 137,9 mil.lei. În viziunea auditului, această scutire nu a influenţat micşorarea preţurilor de realizare a medicamentelor prin reţeaua de farmacii.

Facilităţile acordate pentru activele materiale, destinate includerii în capitalul social. Reflectarea în declaraţiile vamale a unor coduri incorecte a facilitat scoaterea de sub supravegherea vamală şi punerea în circulaţie liberă a unor active materiale (4,5 mil. lei) destinate includerii în capitalul social, cu scutiri de 0,9 mil. lei.

În perioada auditată, 740 de agenţi economici au beneficiat de scutiri la TVA şi taxele vamale în cadrul importului activelor materiale destinate includerii în capitalul social, valoarea estimativă a scutirilor constituind 251 mil. lei. În urma verificărilor auditului s-a constatat, că unii agenţi economici, după obţinerea facilităţii vamale la importul de active materiale, destinate includerii în capitalul social, după exploatarea bunurilor respective pe parcursul a cel mult 2 ani, renunţă la facilitate, achitând obligaţiunea vamală, pentru a obţine dreptul de înstrăinare a activelor. Prevederile Regulamentului cu privire la modul de aplicare a facilităţilor fiscale nu prevede cazul excluderii activelor materiale din capitalul social în scopul înstrăinării. Această situaţie exprimă o tratare neuniformă faţă de agenţii economici, care nu beneficiază de facilităţile nominalizate.

  • Regularitatea calculării drepturilor de import/export

Valoarea în vamă a mărfii introduse pe teritoriul vamal şi anunţată de declarant este verificată de către organul vamal, stabilind veridicitatea şi confirmarea prin acte a valorii în vamă, inclusiv corectitudinea metodei alese spre vămuire. În scopul neadmiterii subestimării valorii în vamă a mărfurilor, SV a emis 36 de circulare interne cu privire la stabilirea preţurilor de referinţă la unele categorii de mărfuri, importate din zonele cu risc sporit, elaborate în baza unor tranzacţii analogice. Totodată, SV urma să aplice modulul „valoarea în vamă" prin intermediul mecanismului de control a SI „Asycuda World". Auditul a constatat, că până în prezent nu se aplică pe deplin capacităţile modulului „valoarea în vamă" al SI „Asycuda World".

În urma analizei cadrului normativ-legislativ, în baza căruia SV îşi desfăşoară activitatea, se constată unele deficienţe a bazei legale la determinarea valorii în vamă privind aplicarea preţurilor de referinţă. Din cauza imperfecţiunii mecanismului de determinare a valorii în vamă, veniturile pasibile spre încasare în anul 2011 la importul unor tipuri de mărfuri ar fi constituit 3 mil. lei. Concomitent, nu în toate cazurile se solicită de la agenţii economici documente suplimentare pentru confirmarea valorii în vamă ce dovedesc corectitudinea valorii declarate, fapt ce a dus la contestarea în instanţele de judecată a obligaţiei vamale calculată, cu restituirea agenţilor economici a sumei de 8 mil. lei. Problema determinării valorii în vamă, abordată în cadrul auditelor precedente, a rămas actuală şi pe parcursul perioadei auditate.

  • Regularitatea calculării drepturilor de import/export a produselor agricole

Deşi cadrul legal prevede taxe speciale, în scopul protejării mărfurilor de origine indigenă, inclusiv taxa antidumping, percepută în cazul introducerii pe teritoriul vamal a unor mărfuri la preţuri mai mici, decât valoarea lor în ţara exportatoare la momentul importului, astfel de taxe nu au fost aplicate, cu excepţia măsurilor de salvgardare la importul de zahăr. Aplicarea preţurilor de referinţă sau a unor taxe antidumping, stabilite în scopul protejării producătorilor autohtoni, ar spori încasarea veniturilor cu circa 5,2 mil. lei.

În acest context, auditul relevă, că pe parcursul anului 2011 s-au importat 19,6 mii tone carne şi produse din carne, ceea ce constituie 44,3% din vânzarea produselor din carne comercializată pe piaţa internă.

  • Monitorizarea tranzacţiilor comerciale de import

Mecanismul de monitorizare a tranzacţiilor comerciale de import şi a lanţului valoric în comerţul interior la unele poziţii tarifare de mărfuri, stabilit prin Hotărârea Guvernului nr.128 din 22.02.2010 „Cu privire la monitorizarea tranzacţiilor comerciale de import şi a lanţului valoric în comerţul interior", este unul neaplicabil, fapt ce generează fenomenul evaziunii fiscale.

  • Tranzacţiile de import/export prin intermediul rezidenţilor zonelor off-shore

Tranzacţiile comerciale de import/export efectuate în anul 2011 de către rezidenţi prin intermediul zonelor off-shore, care stimulează fenomenul evaziunii fiscale, au constituit 2,7 miliarde lei, înregistrând o creştere cu 0,8 miliarde lei faţă de anul 2010. Valoarea acestora constituie 22,7% din totalul veniturilor încasate de către SV în anul 2011 la bugetul de stat.

În anului 2011, cele mai semnificative tranzacţii prin zonele off-shore revin produselor petroliere în sumă de 1044,5 mil. lei şi produse chimice organice şi farmaceutice în sumă de 136,1 mil.lei.

  • Alte constatări

Auditul intern din cadrul SV este funcţional, cu unele rezerve în ceea ce priveşte insuficienţa personalului calificat, fapt ce stagnează realizarea misiunilor planificate. Totodată, propunerile auditului intern sunt sesizate de către conducerea SV, însă la nivel de subdiviziune nu se asigură executarea integral şi conformă a acestora. Se atestă existenţa unor rezerve la încasarea deplină a drepturilor de import recalculate de către direcţia control ulterior, ceea ce denotă deficienţe la disciplina de plată în aspectul acumulării restanţelor.

În anul 2011, numărul anchetelor de serviciu în cadrul SV este în scădere faţă de anul precedent cu 44 cazuri, însă s-a majorat indicatorul „colaboratori sancţionaţi", atestându-se un grad semnificativ de comportament coruptibil.

Urmare a recomandărilor anterioare ale Curţii de Conturi, au fost întreprinse acţiuni concrete în vederea înlăturării neregulilor/abaterilor şi neajunsurilor, stabilite în cadrul auditelor precedente, precum şi în scopul îmbunătăţirii administrării veniturilor de către Serviciul Vamal. Totodată, auditul denotă persistenţa unor probleme, acestea fiind condiţionate, după caz, de insuficienţa măsurilor întreprinse de către factorii de decizie şi/sau tergiversarea procesului de revizuire şi aprobare a modificărilor şi a noilor acte normativ-legislative.

Raportul Curţii de Conturi va fi dat publicităţii în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi va fi publicat pe pagina oficială a CCRM.

Instituţiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM şi să informeze instituţia supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării Hotărârii Plenului CCRM.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY