Actualizat: Sîmbătă, 18 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul bugetelor şi gestionării patrimoniului în Ialoveni în 2011-2012

  • 17.06.2013
  • 874

Prezentare_17.06.2013.pdf

Raportul auditului bugetelor şi gestionării patrimoniului public în cadrul autorităților publice locale din raionul Ialoveni pe anii 2011-2012 a fost examinat în cadrul ședinței Curții de Conturi din 17 iunie 2013.  

La şedinţă au fost prezenţi Mihail Doruc, şeful Direcţiei privatizare a Agenţiei Proprietăţii Publice pe lângă Ministerul Economiei, Mihail Silistaru, reprezentantul Guvernului în teritoriu, Anatolie Melenciuc, vicepreşedintele raionului Ialoveni, Valerii Racu, şeful Direcţiei Finanţe, Ana Galancinscaia, şeful Direcţiei administrare fiscală a Inspectoratului Fiscal Ialoveni, Veaceslav Cernat, vice-primarul oraşului Ialoveni, precum şi alte persoane oficiale.

Raionul Ialoveni este o unitate administrativ-teritorială (UAT) situată în zona de centru  a republicii şi are o suprafaţă de 783,48 km2. Populaţia raionului constituie circa 99,4 mii de locuitori (inclusiv: 15,5 urbană și  83,8 rurală). La situația din 31.12.2012 în raionul Ialoveni au fost înregistrați 20821 agenți economici, inclusiv 17021 gospodării țărănești și 16 întreprinderi municipale. Ca unitate administrativ-teritorială, raionul este format din 25 de primării, care includ 34 de localităţi, dintre care 1 urbană și 33 rurale.

Sursa de bază a veniturilor raionului sunt transferurile de la bugetul de stat, a căror pondere s-a înregistrat la nivel de 79,9% în 2011 și 68,7% în 2012.

În perioada supusă auditului, autorităţile administraţiei publice locale (AAPL) de nivelul I și II din raion nu au asigurat o disciplină financiar-bugetară, care să garanteze legalitatea și regularitatea în procesul bugetar și în administrarea patrimoniului public aferente dezvoltării economice și sociale a raionului în ansamblu. Autoritățile raionale nu au realizat măsuri sistemice în materie de identificare, evaluare și monitorizare a potențialului economico-financiar, respectiv, nu au asigurat fundamentarea la justa valoare a bazei de impozitare. În consecință, s-a constatat, că indicii fiscal-bugetari nu asigură stabilitatea bugetelor UAT de toate nivelurile.

Cu abateri de la prevederile legale și atribuțiile regulamentare, Direcția finanțe nu a organizat într-o manieră eficientă lucrul de elaborare a proiectului bugetului raionului, precum și nu a asigurat evaluarea credibilă și economic fundamentată a veniturilor bugetare, inclusiv prin analizarea surselor de venituri ale UAT de nivelul I. Situația dată a generat subestimări la unele categorii de venituri bugetare, în ansamblu pe raion, în sumă de minim 8,9 mil. lei. În acest context, se constată o necesitate stringentă de a iniția evaluarea complexă a materiei aferentă creării bazei de impozitare relevante. Verificările selective în cadrul auditului denotă neidentificarea de către AAPL de nivelul I din raion a impozitelor și taxelor, și respectiv, neacumularea veniturilor în bugetele locale în sumă totală estimată până la 11,2 mil. lei, dintre care cele mai semnificative se prezintă:

  • neîncasarea plăților din arenda terenurilor proprietate publică aferente obiectivelor privatizate, care au lipsit bugetele locale de surse până la circa 7,4 mil. lei;
  • administrarea necorespunzătoare a taxei pentru amenajarea teritoriului și pentru amplasarea unităților comerciale, care a determinat neacumularea veniturilor în bugetele UAT în sumă de până la 3,1 mil. lei;
  • neacumularea plăților din locațiunea/arenda patrimoniului local (imobile, bazine acvatice) - 0,7 mil. lei.

Managementul cheltuielilor efectuate din bugetele UAT nu a asigurat respectarea normelor legale, astfel fiind admise o serie de nereguli și abateri de la cadrul regulator, care a diminuat eficiența utilizării mijloacelor publice, și care se exprimă prin:

  • nerespectarea limitelor de cheltuieli maxime aprobate pe unele tipuri de cheltuieli în sumă totală de 2,5 mil.lei, ceea ce, în unele cazuri, a determinat formarea unor datorii creditoare în lipsa suportului financiar;
  • lipsa unui mecanism bine definit de stabilire a normativelor de cheltuieli în învățământ pentru UAT și a numărului real de beneficiari ai transferurilor din contul bugetului de stat în acest scop a generat faptul că, în anii 2011-2012, bugetul raional a beneficiat de transferuri din bugetul de stat în sumă totală de 28,2 mil. lei, acestea fiind utilizate pentru cheltuieli curente și capitale;
  • efectuarea cheltuielilor neregulamentare și iraționale pentru investiții și reparații capitale în sumă de 7,5 mil. lei;
  • nerespectarea prevederilor legale la executarea cheltuielilor pentru retribuirea muncii ceea ce a condiționat plata neregulamentară la acest capitol în sumă de 2,5 mil. lei;
  • efectuarea cheltuielilor neregulamentare ce ține de asigurarea îndeplinirii atribuțiilor de serviciu ale AAPL din raion în sumă de 0,4 mil lei;
  • nerespectarea prevederilor legale în procesul achizițiilor publice etc.

Activitatea iresponsabilă a factorilor de decizie din cadrul AAPL (de nivelul I și nivelul II) din raion în vederea asigurării regularității și legalității administrării patrimoniului public, s-au soldat cu:

  • neasigurarea înregistrării regulamentare în Registrul bunurilor imobile a drepturilor asupra bunurilor imobile în valoare de 296,7 mil. lei și a terenurilor cu suprafața de 19,1 mii ha;
  • neînregistrarea și necontabilizarea corespunzătoare a patrimoniului proprietate publică, transmis în gestiune IMPS de Consiliul raional, în valoare de circa 42,3 mil. lei, cît și a încăperilor cu suprafața totală de 798,37 m2 transmise de către UAT;
  • neînregistrarea regulamentară la organele cadastrale a conductelor de gaz, precum și neasigurarea evidenței conforme a acestora;
  • gestionarea și evidența neconformă a fondului funciar public;
  • necontabilizarea tranzacțiilor de vânzare-cumpărare și arenda terenurilor proprietate publică.

Absența cadrului respectiv în domeniul activității serviciilor publice de gospodărie comunală orientat spre realizarea principiului cost-eficiență, precum și carențele în administrare s-au soldat cu:

  • acumularea pierderilor de către întreprinderile municipale, precum și suportarea unor cheltuieli ineficiente din contul mijloacelor publice pentru acoperirea unor datorii a unei întreprinderi municipale în sumă totală de 250,6 mii lei;
  • neasigurarea evidenței conforme a patrimoniului public în sumă de 91,3 mil. lei, transmis în gestiune economică întreprinderilor municipale și neexcluderea din evidența fondului locativ a imobilelor privatizate în valoare de 85,4 mil. lei;
  • furnizarea necorespunzătoare a serviciilor publice de gospodărie comunală, care a rezultat suportarea cheltuielilor neregulamentare în sumă de 237,9 mii lei.

Managementul financiar-contabil necorespunzător nu a asigurat în deplină măsură respectarea principiilor de bază ale organizării și ținerii evidenței contabile, precum și conformității raportării situațiilor financiare potrivit normelor stabilite, fiind constatate înregistrări neconforme ale operațiunilor financiare, deținerea bunurilor materiale fără contabilizarea corespunzătoare a valorii acestora, nereguli în decontări, ca rezultat fiind raportate eronat situațiile financiare și patrimoniale.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 6 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.

Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY