Actualizat: Joi, 04 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul de performanță privind descentralizarea financiară a UAT

  • 10.11.2016
  • 1114

Prezentare

Înregistrare video


Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței publice din 10 noiembrie curent Raportul auditului de performanță "Care este impactul reformei finanțelor publice locale asupra descentralizării financiare a UAT?"

Scopul misiunii de audit a constat în determinarea cum a influențat implementarea noului sistem de formare a bugetelor locale asupra sustenabilității bugetelor UAT (Unitate administrativ teritorială) și dacă acest sistem a ținut pasul cu intențiile prestabilite în cadrul legal-normativ, relevante descentralizării financiare.  Pornind de la faptul că reformarea sistemului de transferuri interbugetare și impozite partajate reprezintă o dimensiune importantă în procesul descentralizării financiare, misiunea de audit s-a axat pe identificarea impactului modificărilor operate în cadrul legal în acest sens, fiind stabilită tema/obiectivul auditului: „Care este impactul reformei finanțelor publice locale asupra descentralizării financiare a UAT din cadrul municipiului Chișinău și raionului Rîșcani?".

Pentru realizarea misiunii, au fost formulate următoarele obiective specifice: 

       I.          Politicile de implementare a reformei finanțelor publice locale, întrunesc clauzele aferente rezultatelor cu impactul consolidării veniturilor autonome pentru satisfacerea necesităților colectivităților locale?

      II.          Sistemul nou de transferuri bugetare încurajează efortul UAT de colectare mai bună a veniturilor?

Prevederile legislației aferente reformării sistemului finanțelor publice locale au fost puse în aplicare pentru raioanele Basarabeasca, Ocnița, Rîșcani și municipiul Chișinău începând cu 1 ianuarie 2014, iar pentru celelalte raioane, municipiul Bălți și UTA Găgăuzia - începând cu 1 ianuarie 2015.            Cu scopul stabilirii eșantionului de audit, au fost determinați și analizați 3 indicatori financiari: capacitatea de autofinanțare a autorităților locale, gradul de acoperire a cheltuielilor pe seama veniturilor proprii și gradul de dependența financiară a autorităților locale.

Desfășurarea misiunii de audit s-a efectuat în 8 UAT de nivelul I din cadrul mun. Chișinău (orașele Vadul lui Vodă, Durlești, Sîngera, Codru; comunele Tohatin, Băcioi; satele Condrița, Ghidighici), 12 UAT de nivelul I din raionul Rîșcani (orașele Rîșcani, Costești; comunele Alexandrești, Duruitoarea Nouă, Grinăuți, Recea, Șumna; satele Aluniș, Corlăteni, Nihoreni, Pociumbăuți, Văratic), precum și în 1 UAT de nivelul II - mun. Chișinău.

Descentralizarea reprezintă asigurarea unei autonomii locale autentice și transferul de competențe către autoritățile publice locale, având ca scop oferirea serviciilor publice de mai bună calitate, la un preț mai redus, concomitent cu modernizarea structurilor care furnizează aceste servicii. Cadrul legal intern, bazat pe conceptul autonomiei locale, definește autonomia locală ca dreptul și capacitatea efectivă a autorităților publice locale de a reglementa și gestiona, în condițiile legii, sub propria lor responsabilitate și în interesul populației locale, o parte importantă din treburile publice. Iar prin autonomie financiară și bugetară se înțelege dreptul APL de a dispune de resurse financiare proprii suficiente și de a le utiliza liber, în condițiile legii, prin adoptarea propriilor bugete locale. Descentralizarea financiară sau autonomia financiară locală este unul din pilonii descentralizării locale, deoarece fără componenta financiară, descentralizarea administrativă este dificil or imposibil de realizat.

Dată fiind că impactul reformei finanțelor publice locale asupra descentralizării financiare ale UAT este condiționat de mulți factori interni și externi, rezumatul constatărilor și concluziilor se prezintă prin prisma avantajelor și dezavantajelor reformei propriu-zise, pe de o parte, și oportunitățile/riscurile din afară care pot influența atingerea obiectivului reformei, pe de altă parte.

Avantajele reformei implementate:

-         definirea componenței veniturilor proprii și veniturilor provenite din  defalcările de la impozitele și taxele de stat;

-         stabilirea unui sistem de transferuri, fiind expres divizate transferurile cu destinație generală și transferurile cu destinație specială pentru finanțarea învățământului, precum și a unor competențe delegate AAPL prin lege;

-         alocarea transferurilor cu destinație generală pe bază de formulă focusată pe venituri, distinctă pentru UAT de nivelul I și pentru UAT de nivelul II;

-         înlăturarea raporturilor de subordonare financiară între bugetele UAT de nivelul I și UAT de nivelul II, transferurile de la bugetul de stat la bugetele locale fiind alocate expres în mod direct;

-         asigurarea transparenței la calcularea transferurilor cu destinație generală, calculele fiind comunicate AAPL printr-un act normativ al Ministerului finanțelor și publicate pe pagina web al acestuia.

Dezavantajele reformei implementate:

-         acțiunile realizate în cadrul implementării noului sistem de formare a bugetelor locale nu au fost conjugate de un efort fiscal propriu din partea AAPL, acestea nefiind în temă și nedemonstrând o preocupare punctuală în acest sens;

-         s-a înregistrat o reducere simțitoare a cuantumului de venituri proprii ale bugetelor locale (UAT), respectiv, ponderea acestora fiind diminuată și, implicit, majorându-se gradul de substituire a veniturilor decăzute cu transferuri din contul bugetului de stat;

-         incapacitatea AAPL de a efectua cheltuieli capitale din contul mijloacelor proprii, ceea ce influențează asupra calității serviciilor în interes public al comunităților;

-         neîntreprinderea măsurilor în vederea consolidării managementului financiar la nivelul AAPL.

Oportunitățile principale care vor contribui la atingerea obiectivului reformei finanțelor publice locale:

-         întreprinderea măsurilor pentru dezvoltarea economiilor locale, generatoare de venituri publice;

-         redefinirea nomenclatorului de impozite și taxe de însemnătate locală, respectiv, reevaluarea materiei/bazei impozabile pentru reașezarea unei noi baze de venituri adiționale formării bugetelor locale;

-         instruirea personalului AAPL prin familiarizarea cu conceptul descentralizării financiare și activitățile aferente pentru valorificarea oportunităților noului sistem de formare a bugetelor locale.

Administrațiile locale, dispunând de competențe limitate cu privire la consolidarea veniturilor proprii, nu au fost flexibile în aplicarea acestora, manifestând lipsă de preocupare punctuală pentru sporirea veniturilor locale. Urmare a modificărilor operate a scăzut capacitatea AAPL de a acoperi cheltuielile curente din contul veniturilor autonome, iar efectuarea cheltuielilor capitale în interesul public ale comunităților este în dependența absolută de la transferurile de la bugete de alt nivel.

Entitatea supusă auditului urmează să informeze Curtea de Conturi semestrial despre implementarea recomandărilor în termen de 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY