Actualizat: Vineri, 05 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul Proiectului „Programul de Dezvoltare a Companiilor de Aprovizionare cu Apă și Canalizare”

  • 22.07.2016
  • 1267

Prezentare

Înregistrare video


Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a examinat în cadrul ședinței publice din 22 iulie curent Raportul auditului Proiectului „Programul de Dezvoltare a Companiilor de Aprovizionare cu Apă și Canalizare".

Scopul misiunii de audit a CCRM a constat în analiza și evaluarea performanțelor  atinse în implementarea Programului, eficienței realizării activităților privind extinderea și reabilitarea sistemelor de aprovizionare cu apă și canalizare în localitățile selectate în conformitate cu acordurile de finanțare, analiza performanțelor operatorilor apă-canal ca rezultat al implementării proiectului.

 Politica asigurării cu apă și canalizare în Republica Moldova reprezintă unul dintre domeniile prioritare pe termen lung, iar obținerea unor rezultate relevante depinde de continuitatea și coerența măsurilor luate de toți actorii implicați în acest proces. Unul dintre proiectele finanțate din surse externe a fost „Programul de Dezvoltare a Companiilor de Aprovizionare cu Apă și Canalizare", destinat îmbunătățirii și extinderii sistemelor existente de aprovizionare cu apă și canalizare, de implementarea căruia a fost responsabil Ministerul Mediului. Pentru finanțarea Proiectului au fost contractate mijloace financiare în sumă de 30,0 mil. euro, dintre care 20,0 mil. euro - sub formă de împrumut și credit de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Banca Europeană de Investiții, și, respectiv, 10,0 mil. euro - grant de la Fondul de Investiții de Vecinătate.

Acest proiect a fost destinat pentru 6 localități selectate din Republica Moldova (Leova, Ceadîr-Lunga, Orhei, Hîncești, Florești și Soroca), care și-au asumat responsabilitatea de a regionaliza serviciile de alimentare cu apă și canalizare prin extinderea activității operatorilor apă-canal în localităţile beneficiare de proiect.

Astfel, se atestă că dinamica și nivelul indicatorilor de performanță realizați de către operatorii apă-canal nu corespund nivelului și scopului prevăzut în Proiect. Totodată, neonorarea integrală și în termen a obligațiunilor de rambursare a împrumutului de către împrumutați implică achitarea acestuia din bugetul de stat prin dezafectarea mijloacelor de la destinația inițial prestabilită, precum și suportarea unor cheltuieli suplimentare ineficiente pentru achitarea penalităților din cauza neachitării în termen.

Dezvoltarea sectorului de aprovizionare cu apă și canalizare, inclusiv accesul la apă sigură și sanitară pentru toate localitățile și populația Republicii Moldova contribuie la îmbunătățirea sănătății și calității vieții și la dezvoltarea economică a țării. Strategia de alimentare cu apă și sanitație plasează serviciile publice de alimentare cu apă și canalizare în sfera activităților de interes economic general, așa cum ele sînt definite în Carta Verde a UE și încearcă să alinieze aceste servicii la conceptul european.

Principala autoritate competentă în domeniul alimentării cu apă și sanitație este Ministerul Mediului, care are misiunea de a asigura prerogativele constituționale ale Guvernului prin elaborarea, promovarea și implementarea politicii sectoriale.

Obiectivul general al auditului a fost: Mijloacele destinate implementării Proiectului au fost gestionate eficient pentru a contribui la regionalizarea și la sporirea performanței serviciilor de aprovizionare cu apă și canalizare în localitățile beneficiare?

Astfel, urmare  studierii criteriilor prestabilite de finanțator, auditul și-a propus să evalueze care este performanța Companiilor de Aprovizionare cu Apă și Canalizare, reieșind din obiectivele Programului finanțat în conformitate cu Acordul de împrumut.

Misiunea de audit a fost realizată la MM, la operatorii regionali apă-canal din Soroca, Florești, Hîncești, Orhei, Leova și Ceadîr-Lunga, precum și la autoritățile publice locale de nivelul I și nivelul II.

Auditul denotă că implementarea Proiectului urma să fie finalizată la 31.12. 2013. Ulterior, conform amendamentelor la Acordul de împrumut, finanțatorii au acceptat extinderea termenelor de realizare a Proiectului pînă la 31.12.2015. Necesitatea extinderii termenelor a fost argumentată de către beneficiari și consultanți, confirmată de MM prin demararea activităților din Proiect cu întîrziere de circa 2 ani.

Implementarea proiectului a constat atît în realizarea de lucrări, cît și în procurarea de bunuri necesare activităților aferente operatorilor apă-canal. Conform datelor prezentate auditului, ponderea principală în totalul cheltuielilor aferente implementării Proiectului revine lucrărilor de reabilitare și de extindere a sistemelor de aprovizionare cu apă și canalizare - 84,2% (25,0 mil. Euro), iar cota pentru procurarea bunurilor a constituit 15,8% (4,7 mil. Euro).

Ministerul Mediului avînd atribuții de coordonare în realizarea politicii statului în domeniul aprovizionării cu apă şi canalizare, nu a asigurat, în opinia auditului, un potențial eficient pentru realizarea obiectivului propus spre îndeplinire, în corespundere cu indicatorii de performanță ai Proiectului, susținut de finanțatori în scopul îmbunătățirii infrastructurii de domeniu a localităților.

În urma discuțiilor cu persoanele responsabile din cadrul Consiliilor locale (nivelul I), auditul a constatat că au apărut probleme referitor la suportarea cheltuielilor ce țin de diferența de curs valutar, precum și la rambursarea însăși a creditului oferit de BERD. Ca rezultat, unele Consilii locale nu și-au onorat obligațiunile contractuale privind achitarea sumelor aferente diferențelor valutare, acestea fiind achitate de către operatorii apă-canal.

Potrivit schemei de rambursare integrală a împrumutului acordat, prima achitare a fost stabilită pentru 19.12.2013 și ultima - pentru 19.06.2025, suma tuturor tranșelor fiind de 416,7 mii Euro.

Auditul a constatat că treptat, în dependență de lucrările contractate, a fost efectuată recepția la terminarea lucrărilor de reabilitare și extindere a rețelelor de apă, în procesele-verbale fiind menționate neconformitățile ce urmează a fi înlăturate. În pofida acestui fapt, auditul, urmare vizitelor în teren, a constatat persistența unor deficiențe privind starea drumurilor. Astfel, urmare discuțiilor purtate cu consumatorii/cetățenii din localitățile raionului menționat (Rublenița, Hristici, Egoreni), auditul relevă că antreprenorii nu au asigurat starea inițială a drumurilor, care au fost săpate pentru a extinde/reabilita sistemul de apeduct. Astfel, drumurile rămîn a fi neasfaltate, ceea ce duce la deteriorarea acestora, cu obținerea unui impact negativ asupra menținerii durabile a lor.

Auditul concluzionează că permanent se realizează monitorizarea  calității apei distribuite prin intermediul sistemelor de alimentare cu apă, în concordanță cu normele igienico-sanitare în vigoare, în scopul asigurării accesului populației la apă potabilă, fără risc pentru sănătatea consumatorilor.

Rezultatele auditului atestă că în 5 localități ale Proiectului calitatea apei este în normă, pe cînd la Hîncești calitatea apei nu corespunde parametrilor de calitate pentru apa potabilă, rezultatele investigării în acest sens invocînd motive de îngrijorare. Situaţia enunțată de audit privind calitatea necorespunzătoare a apei livrate de către SC Amen Ver SA implică un potenţial impact negativ asupra sănătăţii umane, care este una relevantă.

Totodată, în contextul lipsei unor sisteme de curățare şi tratare, calitatea apei livrate către consumatori nu corespunde tuturor parametrilor de caliatate stabiliți

Astfel, în vederea asigurării depline a calității apei, în opinia regiilor apă-canal urmează a fi modernizate în întregime toate instalațiile de tratare a apei, pompelor, dar şi toate rețelele de distribuție a apei potabile şi cele de canalizație, precum şi construite rețele de canalizație care să deservească toată populația.

Prin urmare, analiza și evaluarea impactului implementării acestui proiect, dar și a perspectivelor și importanței atingerii indicatorilor de performanță, a obținerii/menținerii credibilității finanțatorilor și beneficiarilor serviciilor de apă și canalizare, indică asupra necesității stringente de a asigura continuitatea activităților autorităților publice de toate nivelele cu:

  • elaborarea și aprobarea, în modul stabilit a Planurilor de acțiuni, cu stabilirea soluțiilor concrete care să asigure realizarea obiectivelor Proiectului, inclusiv să contribuie la îmbunătățirea eficienței şi durabilității serviciilor de aprovizionare cu apă şi canalizare, precum și la asigurarea calității apei potabile livrate consumatorilor, prin:

-        întreprinderea unor măsuri corective de către responsabilii autorităților administrației publice cît și a operatorilor apă canal în special cele aferente de ajustare a tarifelor la serviciile prestate populației, după caz asumarea cu surse financiare pentru acoperirea decalajului insuficienței mijloacelor;

-        onorarea calitativă și cantitativă a obligațiunilor ce revin părților implicate din angajamentele asumate prin acordurile semnate;

-        documentarea conformă a acceptării/recepționării/înregistrării lucrărilor și bunurilor efectuate și achiziționate din mijloacele Proiectului;

-        analiza și evaluarea gestionării conforme și utilizării după destinație a bunurilor procurat și a serviciilor prestate;

-        evaluarea,  identificarea și gestionarea riscurilor parvenite urmare  implementării Proiectului.

Astfel, realizarea acțiunilor de remediere va diminua riscurile aparente și vor asigura atingerea obiectivelor stabilite prin accesul populației la apă potabilă și canalizare în localitățile beneficiare de Proiect.

Entitatea supusă auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărîrea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY