Actualizat: Joi, 04 Iulie 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul Proiectului ”Rețeaua de comunicații fixe și mobile pentru Serviciul de Grăniceri al Republicii Moldova: Ungheni-Giurgiulești”

  • 29.07.2016
  • 1232

Prezentare

Înregistrare video

 

 Curtea de Conturi a examinat în cadrul ședinței publice din 29 iulie curent Raportul auditului tematic al Proiectului „Rețeaua de comunicații fixe și mobile pentru consolidarea managementului frontierei de stat pe segmentul Ungheni-Giurgiulești".

Urmare semnării la Bruxelles, în anul 2006, a Acordului de finanțare între UE și Guvernul Republicii Moldova, ratificat prin Legea nr.426 din 27.12.2006, Comunitatea Europeană, prin intermediul ,,Programului de Acțiuni de Cooperare Transfrontalieră TACIS - partea a II-a", a finanțat Proiectul „Rețeaua de comunicații fixe și mobile pentru Serviciul de Grăniceri a Republii Moldova". Valoarea estimativă a întregului Proiect se cifrează la circa 40,0 mil. euro, la primă etapă (faza I) finanțarea constituind 10,2 mil. euro.

Faza I a proiectului a fost implementată cu suportul financiar oferit de UE în perioada anilor 2009-2012, în temeiul Acordului de finanțare semnat la 11.05.2006 între Comunitatea Europeană și Guvernul Republicii Moldova, avînd drept scop îmbunătățirea managementului frontierei de stat, securizarea și monitorizarea eficientă a acesteia, prin instalarea pe segmentul frontierei a Sistemului ”TETRA". Obiectivul primordial al acestui proiect a constat în securizarea și monitorizarea eficientă a frontierei de stat prin instalarea pe segmentele Ungheni - Giurgiulești și Horești - Otaci a unui sistem de comunicații fixe și mobile în standard ”TETRA", capabil să susțină o serie de servicii simultane de voce, video și date, menit să consolideze capacitățile de management ale Departamentului Poliției de Frontieră (DPF) și Serviciului Vamal (SV), pentru alinierea la maxim de standardele și bunele practici ale UE.

Drept rezultat, a fost creată o rețea de telecomunicații fixe și mobile, constituită din echipament de telecomunicații și infrastructura corespunzătoare (40 de locații dotate cu 28 de turnuri de telecomunicații, 16 cabine și 24 camere tehnice). Actualmente DPF beneficiază de o rețea, generată din rezultatele proiectului, care include: 86 de locații echipate cu 58 de turnuri de telecomunicații; 28 cabine și 44 camere tehnice.

Curtea de Conturi, în perioada anilor 2014-2015, în contextul evaluării mecanismului existent în coordonarea asistenței externe oferite Republicii Moldova în domeniul securității frontierei de stat, a realizat o misiune de audit al performantei, ce s-a axat inclusiv și pe evaluarea durabilității rezultatelor Proiectului auditat. În cadrul acestei misiuni s-a atestat o serie de deficiențe în gestionarea Proiectului în faza I, care au generat probleme de natură juridică, soldîndu-se cu imposibilitatea preluării în proprietatea statului a unor elemente de infrastructură aferente Rețelei ,,TETRA”.

Respectiv, actuala misiune de audit a fost inițiată ca urmare a neclarităților sensibilizate anterior, avînd ca scop diminuarea riscului de înstrăinare ilegală a unor bunuri obținute în cadrul realizării fazei I a Proiectului. Astfel, acțiunile auditului s-au focusat pe evaluarea conformității realizării angajamentelor asumate de către unii actori-cheie, responsabili de realizarea acestei faze, cu identificarea problemelor care au afectat durabilitatea rezultatelor generate de Proiect.

Deși, începînd cu anul 2012, Departamentul Poliției de Frontieră exploatează și gestionează Rețeaua de telecomunicații fixe și mobile, pînă la momentul actual, acesta nu deține dreptul de proprietate asupra unor bunuri – părți componente ale acesteia (28 de turnuri de telecomunicații și 16 cabine tehnice, precum și alte elemente de infrastructură) în sumă totală de circa 1,9 mil. euro, care nu sînt reflectate nici în evidența contabilă a Departamentului Poliției de Frontieră.

Impedimentele care au dus la situația atestată au fost generate de un șir de factori, precum: implementarea unui management defectuos, multiplele incertitudini și litigii, existența interdicțiilor prin sechestrele aplicate pe o serie de bunuri – părți componente ale Rețelei de telecomunicații fixe și mobile în valoare totală de 2,3 mil.lei.

Prin urmare, totalitatea circumstanțelor menționate au determinat neatingerea scopului scontat – transmiterea integrală către beneficiar (Departamentul Poliției de Frontieră) a Rețelei de telecomunicații fixe și mobile. Pe lîngă aceasta, persistă un risc major că dreptul de proprietate asupra bunurilor destinate consolidării securității frontierei de stat va trece către terți – persoane private cărora le-au fost aplicate sechestre în sumă totală de 2,3 mil.lei.

În cazul neintervenirii în mod de urgență a instituțiilor statale abilitate în vederea identificării unor soluții prompte de remediere și de depășire a situației existente, prin întreprinderea măsurilor adecvate ce se impun, situația incertă constatată va periclita funcționalitatea și securitatea sistemului de comunicații fixe și mobile, avînd efecte negative atît asupra securității frontaliere naționale (inclusiv pentru stat și societate), cît și asupra securității internaționale.

 

Entitatea supusă auditului urmează să informeze Curtea de Conturi  despre implementarea recomandărilor în termen de 12 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. Hotărîrea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr. 261-XVI din 05.12.2008.

 

 

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY