Actualizat: Sîmbătă, 18 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul Raportului Guvernului privind executarea BASS în 2012

  • 18.06.2013
  • 490

Prezentare_18.06.2013.pdf

 

La data de 18 iunie 2013, Curtea de Conturi a examinat Raportul auditului Raportului Guvernului privind executarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2012.  

La şedinţă au fost prezenţi Ruxanda Glavan, viceministrul Muncii, Protecției Sociale și Familiei, Natalia Chihai, şef adjunct al Direcţiei finanţele ocrotirii sănătăţii şi protecţiei sociale a Ministerului Finanțelor, Gheorghe Cojocari, șef adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, Maria Borta, președintele Casei Naționale de Asigurări Sociale, Tatiana Popa, vicepreședintele Casei Naționale de Asigurări Sociale, Elena Costin, şeful Direcţiei generale finanţe şi asigurări sociale din cadrul Casei Naționale de Asigurări Sociale (CNAS), Svetlana Dascăl, şeful Direcţiei audit intern din cadrul CNAS, Mircea Grigoriev, şeful Inspecţiei Sociale, Liliana Coptileţ, consultant principal în Direcția reforma administrației publice centrale a Cancelariei de Stat, precum şi alte persoane cu funcţii de răspundere.

Obiectivul misiunii de audit a fost obținerea unei asigurări rezonabile, precum că Raportul privind executarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2012, prezentat Guvernului de către Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS), este întocmit în conformitate cu cerințele regulamentare și oferă o imagine reală și fidelă sub toate aspectele semnificative.

Bugetul asigurărilor sociale de stat la venituri și cheltuieli este administrat de CNAS, care, potrivit Legii privind sistemul public de asigurări sociale, exercită funcţii de acumulare şi distribuire a mijloacelor financiare provenite din achitarea de către asiguraţi şi asiguratori a contribuţiilor de asigurări sociale de stat.

Datele înregistrate în Raportul privind executarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2012 reflectă o situație integrală la venituri și la cheltuieli. Concomitent, se denotă că executarea veniturilor și cheltuielilor BASS nu a atins nivelul prognozat (9881,1 mil. lei), la aceste capitole existând unele rezerve, neconformități și probleme.

Veniturile BASS aprobate pentru anul 2012 în sumă de 9825,9 mil. lei au avut o tendință de creștere cu 7,2%, comparativ cu anul precedent, ca rezultat al creșterii bazei de calcul a veniturilor proprii. Acestea au fost executate (9721,5 mil. lei) cu 159,6 mil. lei sub nivelul precizat (9881,1 mil. lei), ca urmare a neîncasării veniturilor proprii (58 mil. lei) și diminuării transferurilor de la bugetul de stat pentru prestații sociale (101,6 mil. lei). Astfel, nu au fost încasate pe deplin veniturile aferente contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii calculate (7223,9 mil. lei) cu 69,8 mil. lei.

Neîncasarea acestor venituri a condus la creșterea restanțelor contribuabililor cu 67,2 mil. lei și înregistrarea lor la finele anului 2012 în sumă de 918,8 mil. lei, ceea ce determină insuficiența de mijloace financiare BASS și denotă existența problemei în administrarea veniturilor. Totodată, comparativ cu situația din anul 2007, când a avut loc amnistia fiscală, restanțele au crescut semnificativ (cu 538,7 mil. lei).

În condițiile nesoluționării problemei privind alocarea din bugetul de stat a transferurilor pentru acoperirea deficitului BASS, în vederea echilibrării veniturilor cu cheltuielile necesare, prin modificarea Legii BASS, mijloacele financiare pentru această componentă au fost majorate cu 74,3 mil. lei (de la 950,8 mil. lei până la 1025,1 mil. lei).

Mecanismele existente de urmărire a obligațiunilor la BASS nu exclude diminuarea sau tăinuirea bazei de calcul (a veniturilor încasate și achitate), astfel încât s-a stabilit un grad redus de declarare și achitare a contribuțiilor în unele domenii verificate de către Curtea de Conturi (până la 1,7% din baza de calcul a contribuțiilor). În acest context se relevă, că contribuabilii nu-și onorează obligațiunile față de BASS în sume semnificative, ca urmare nefiind declarate veniturile aferente contribuțiilor și confirmate veniturile asigurate ale salariaților, astfel se diminuează cuantumul prestațiilor sociale și veniturile BASS.

Existența situațiilor de neraportare de către contribuabili a obligațiunilor la BASS (5,8% din totalul contribuabililor activi) determină neidentificarea potențialelor venituri ale BASS și urmărirea acumulării lor.

În scopul responsabilizării contribuabililor, CNAS și Inspectoratul Fiscal Principal de Stat au întreprins acțiuni de competență la acest capitol, rezultatele soldându-se cu recalcularea plăților (21,6 mil. lei) și calculări ale majorărilor de întârziere (65 mil. lei). Cu toate acestea, măsurile întreprinse pentru remedierea problemelor existente la administrarea și declararea veniturilor nu asigură pe deplin excluderea fenomenului de neachitare, evaziune și raportare eronată.

Cheltuielile BASS pe anul 2012 au fost executate cu 125,9 mil. lei mai puțin față planul precizat (9881,1 mil. lei), situație determinată de diminuarea cheltuielilor la capitolele de prestații de asigurări sociale (cu 24,3 mil. lei) și de prestații de asistență socială (cu 101,6 mil. lei). Totodată, acestea au crescut cu 993,1 mil. lei față de anul precedent, fiind orientate preponderent beneficiarilor de prestații de asigurări sociale (84,6%), inclusiv pentru achitarea pensiilor.

Majorarea numărului de beneficiari de pensii cu 11684 de persoane și indexarea acestor prestații cu 9,6% a determinat creșterea cheltuielilor efective la acest capitol cu 633,3 mil. lei. În context, se atestă o situație de neasigurare pe viitor a stabilității sistemului de asigurare cu pensii, reieșind din tendința de descreștere continuă a raportului dintre numărul persoanelor asigurate și numărul pensionarilor, care în anul de raportare a constituit 1,28:1.

O situație problematică se relevă pentru unele prestații de asistență socială acordate din bugetul de stat prin intermediul BASS, pentru care CNAS asigură plata, iar determinarea beneficiarilor și cuantumului, precum și controlul asupra corectitudinii stabilirii şi utilizării mijloacelor sunt efectuate de alte autorități. Astfel, la planificarea și determinarea ajutorului social (aprobat/precizat - 437,6 mil. lei, efectiv - 377 mil. lei) și ajutorului pentru perioada rece a anului (aprobat/precizat - 102,3 mil. lei, efectiv - 82 mil. lei) participă Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei, și, respectiv, Direcția asistență socială și protecție a familiei (teritorială). Această situaţie condiționează o planificare irelevantă și stabilirea eronată a drepturilor la aceste prestații, iar în cazul indemnizaților viagere sportivilor de performanță (cheltuieli precizate - 700,6 mii lei, efective - 698,6 mii lei, determinate de Ministerul Tineretului și Sportului) - lipsa elementelor de control privind plenitudinea și corectitudinea stabilirii acestora.

La gestionarea mijloacelor financiare pentru întreținerea CNAS au fost constatate unele iregularităţi admise la achiziţionarea și contractarea lucrărilor de reparații și investiții capitale, precum și a serviciilor de pază, determinate de insuficiența elementelor de control intern la acest capitol.

Entităţile supuse auditului urmează să informeze Curtea de Conturi despre implementarea recomandărilor în termen de 4 luni de la adoptarea Hotărârii asupra Raportului de audit.

Hotărârea Curţii de Conturi va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008.

 

 

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY