Actualizat: Sîmbătă, 11 Mai 2024
Curtea de Conturi a Republicii Moldova
RO RU EN

Auditul Raportului Guvernului privind executarea bugetului de stat pe anul 2011

  • 10.08.2012
  • 1071

La 10 august 2012 Curtea de Conturi a examinat raportul auditului asupra Raportului Guvernului privind executarea bugetului de stat pe anul 2011.

La şedinţă au fost prezenţi Veaceslav Negruţă, ministrul finanţelor, Victor Babăneagră, vice-ministrul finanţelor, Angela Voronin, director adjunct al Trezoreriei de Stat a Ministerului Finanţelor, Elena Matveeva, director al Direcţiei generale datorii publice a Ministerului Finanţelor, Ruslan Codreanu, şeful Direcţiei politici, planificare strategică şi asistenţă externă a Cancelariei de Stat, Gheorghe Cojocari, şef adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, Tatiana Cuneţchi, şeful Direcţiei venituri vamale a Serviciului Vamal, Ema Tăbîrţă, vice-guvernatorul Băncii Naţionale a Moldovei.

Misiunea de audit s-a desfăşurat la Ministerul Finanţelor (MF), având ca scop verificarea corectitudinii şi veridicităţii întocmirii Raportului Guvernului privind executarea bugetului de stat pe anul 2011, raport întocmit de MF şi prezentat Guvernului spre aprobare.

Misiunea de audit a constatat, că Raportul Guvernului privind executarea bugetului de stat pe anul 2011 a fost elaborat în conformitate cu prevederile acceptate şi prezintă informaţia financiară bazată pe datele evidenţei sistemului trezorerial şi consolidarea datelor rapoartelor executorilor de buget.

Indicatorii privind executarea de casă a bugetului de stat pe anul 2011, la partea de venituri şi la partea de cheltuieli, sub toate aspectele semnificative, prezintă o imagine fidelă pentru anul bugetar încheiat la 31.12.2011, fiind în conformitate cu datele evidenţei sistemului trezorerial.

  • Formarea şi executarea de ansamblu a bugetului de stat pe anul 2011

Deşi, în ansamblu, estimarea veniturilor bugetului de stat s-a situat la un nivel apropiat de veniturile efective încasate, în aspectul unor tipuri de venituri s-au înregistrat devieri, datorită cărui fapt, în conformitate cu prevederile legale, în cadrul exerciţiului bugetar indicii au fost redimensionaţi în funcţie de gradul efectiv de încasare al acestora prin rectificarea Legii bugetare anuale.

În pofida acestui fapt, 54 tipuri de venituri ale bugetului de stat au fost executate sub nivelul prevăzut, nefiind asigurată încasarea a 907,2 mil. lei, iar alte 33 tipuri - executate cu depăşirea nivelului prevăzut, fiind colectate suplimentar 478,4 mil. lei. Integral, veniturile bugetului de stat în sumă de 18639 mil. lei au fost executate cu 428,8 mil. lei (2,2%) sub nivelul prevăzut.

Prin urmare, exerciţiul bugetar pe anul 2011 a înregistrat la venituri un nivel de executare a indicilor preconizaţi de 97,8% şi la cheltuieli de 98,2%, în acelaşi timp deficitul bugetar fiind la nivelul de 105,5%.

Monitorizarea insuficientă de către MF a executării conforme a prevederilor contractuale şi aplicării în deplină măsură a pârghiilor legale de încasare forţată, a condiţionat neîncasarea a circa 6,5 mil. lei de la plăţile aferente creditelor externe şi interne recreditate diferitor agenţi economici.

Reducerea cuantumului taxei de licenţă pentru „activitatea în domeniul jocurilor de noroc, întreţinerea cazinourilor" a dus la neobţinerea veniturilor de circa 4,2 mil. lei provenite de la taxa de licenţă. De asemenea, datorită modului de achitare a taxei pentru licenţă la genurile „activitatea în domeniul jocurilor de noroc" şi „fabricarea şi păstrarea, comercializarea angro a alcoolului etilic şi a producţiei alcoolice şi a  berii", care favorizează beneficiarii cu acordarea drepturilor de activitate şi achitarea ulterioară a taxei, a dus la achitarea întârziată şi neachitarea în caz de retragere a licenţei, în anul 2011 nefiind încasate 0,5 mil.lei.

  • Restanţele la bugetul de stat

La începutul anului bugetar 2011, restanţele agenţilor economici la bugetul de stat (la plăţile bugetare, fără penalităţi şi amenzi) au însumat 349,9 mil. lei, iar la 31.12.2011 - 410,3 mil.lei, majorându-se faţă de cele înregistrate la începutul anului cu 60,4 mil. lei, sau cu 17,3%.

În structura restanţelor, partea preponderentă o deţine datoria la impozitele şi taxele administrate de către organele Serviciului Fiscal de Stat - 82,4% (338,1 mil. lei) şi organele Serviciului Vamal - 17,6% (72,2 mil. ei).

Cota majoritară a restanţelor aparţine TVA - 84,5% (346,4 mil. lei), alte impozite, plăţi şi taxe constituie 9% (37,1 mil. lei), impozitul pe veniturile din activitatea de întreprinzător - 4,2% (17,3 mil. lei), şi accizele - 2,3% (9,5 mil. lei).

Restanţele agenţilor economici la bugetul de stat constituie o problemă continuă, ceea ce denotă necesitatea fortificării capacităţilor organelor cu atribuţii de administrare fiscală în acumularea veniturilor. Ministerul Finanţelor nu dispune de informaţia cu privire la totalitatea restanţelor în structura integrală a tipurilor de venituri şi administratorii acestor plăţi pentru includerea informaţiei respective în Raportul Guvernului privind executarea bugetului de stat, în vederea monitorizării şi responsabilizării tuturor organelor cu atribuţii de administrare a veniturilor publice şi pentru sporirea încasărilor bugetare.

  • Executarea cheltuielilor bugetului de stat

Cheltuielile generale ale bugetului de stat pe anul 2011 au fost executate la nivel de 98,2% (faţă de 93,9% în anul 2010), nefiind utilizate limite de alocaţii aprobate în sumă totală de 357,7 mil. lei. Totodată, nivelul de executare a cheltuielilor, în aspectul componentelor, variază între 93,0% şi 99,0%.

În aspectul clasificaţiei funcţionale, cheltuielile nu au fost valorificate integral, nivelul executării de casă fiind cuprins între 69,6% şi 99,9%, fapt care, în unele cazuri, denotă capacităţile reduse ale executorilor de buget de a valorifica plafoanele alocărilor bugetare pentru realizarea deplină a obiectivelor acestora, iar în alte cazuri - estimarea ireală a necesităţilor de resurse.

Finanţarea preponderentă a cheltuielilor în ultimul trimestru a condiţionat, în unele cazuri, pe de  o parte neînsuşirea deplină a alocaţiilor, iar pe de altă parte formarea datoriilor debitoare.

Rămâne stringentă situaţia privind creşterea continuă a numărului titlurilor executorii şi Hotărârilor Curţii Europeane a Drepturilor Omului. Cheltuielile bugetului de stat pentru achitarea acestora la situaţia din 31.12. 2011 au constituit 17,3 mil.lei.

Direcţiile de repartizare a mijloacelor fondului de rezervă al Guvernului denotă, în unele cazuri, atât neconformitatea utilizării acestora cât şi capacităţile reduse a unor executori de buget de planificare a cheltuielilor. 

  • Datoriile debitoare şi creditoare

Finanţările efectuate, condiţionate de rectificările bugetului spre finele anului, executarea cheltuielilor efective cu depăşirea limitelor aprobate, neutilizarea şi neînsuşirea deplină a alocaţiilor aprobate de către unii executori de buget au dus la formarea de datorii debitoare şi creditoare la bugetul de stat.

La 31.12.2011 datoriile debitoare au constituit 352,7 mil.lei, majorându-se faţă de situaţia din 31.12.2010 cu 149,3 mil. lei. Din suma datoriilor debitoare, cele mai semnificative datorii s-au înregistrat la: Agenţia Rezerve Materiale - 80 mil. lei, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor - 72,4 mil. lei, Ministerul Educaţiei - 38,5 mil. lei, Ministerul Economiei - 38,4 mil. lei, Ministerul Sănătăţii - 25,9 mil. lei. Formarea unor datorii debitoare a fost condiţionată de finanţarea executorilor de buget în luna decembrie şi transferarea de mijloace în avans unor agenţi economici la finele anului bugetar.

La 31.12.2011, datoriile creditoare au constituit 405,6 mil.lei, înregistrând o descreştere cu 68,8 mil. lei faţă de 31.12.2010. Printre executorii de buget care au admis datorii creditoare majore (cu excepţia datoriilor la retribuirea muncii, contribuţii de asigurări sociale de stat obligatorii, prime de asigurare obligatorie de asistenţă medicală achitate de patron), se menţionează Ministerul Afacerilor Interne (8,3 mil. lei), Ministerul Justiţiei (39 mil. lei), Ministerul Educaţiei (18 mil. lei), Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor (22,8 mil. lei) şi Academia de Ştiinţe a Moldovei (6,7 mil. lei).

  • Rezultatul executării bugetului de stat

Deficitul bugetar de stat pe anul 2011 în sumă de 1365,1 mil. lei a depăşit cu 71,2 mil.lei (5,5%) nivelul prevederilor bugetare definitive.

Ministerul Finanţelor şi Serviciul Vamal nu s-au determinat asupra modului unic de raportare a soldului reflectat la grupa 76.6 „Drepturile de import/export achitate în avans", ceea ce condiţionează diferenţe la raportarea aceluiaşi indicator de către aceste autorităţi.

  • Executarea mijloacelor speciale

Mijloacele speciale la partea de venituri au fost definitivate în sumă de 1177,5 mil. lei, la cheltuieli - de 1238,8 mil. lei, cu formarea unui deficit de 61,3 mil.lei.  Bugetul de stat pe anul 2011, la componenta „Mijloace speciale" a fost executat la venituri în sumă de 1168,5 mil. lei şi la cheltuieli - de 1152,7 mil. lei. Comparativ cu anul precedent, veniturile mijloacelor speciale au înregistrat o creştere de 101,6 mil. lei, iar cheltuielile - de 82,4 mil. lei.

Cât priveşte încasarea veniturilor din mijloace speciale, ponderea majoră în totalul acestora revine mijloacelor obţinute din serviciile cu plată - 79,8%, urmate de veniturile de la plata pentru chiria bunurilor proprietate publică - 10,2%; granturi, sponsorizări/filantropie şi donaţii - 5,7% şi din alte mijloace speciale - 3,2%.

Analiza cheltuielilor mijloacelor speciale denotă, că partea preponderentă de circa 82,4% în totalul cheltuielilor din mijloace speciale revine la 5 grupe: învăţământ - 52% (599,5 mil. lei), justiţia - 8% (92 mil. lei), servicii de stat cu destinaţie generală - 8% (91,7 mil. lei), menţinerea ordinii publice şi securitatea naţională - 7,5% (85,9 mil. lei), ocrotirea sănătăţii - 7% (80,3 mil. lei), toate fiind în creştere faţă de realizările anului 2010, cu excepţia cheltuielilor pentru Justiţie şi Ocrotirea sănătăţii.

Exerciţiul bugetar la componenta mijloace speciale a fost încheiat cu excedent de 15,7 mil. lei, în condiţiile planificării unui deficit de 61,3 mil.lei, determinat de planificarea ireală a cheltuielilor. Decalajul considerabil între deficitul definitivat şi cel executat este în mare parte condiţionat de neplanificarea şi, respectiv, nevirarea la veniturile de bază ale bugetului de stat a mijloacelor speciale ce depăşesc necesităţile de cheltuieli pentru anul bugetar de gestiune, acestea rămânând la dispoziţia executorilor de buget pentru utilizare în anul următor. 

  • Executarea fondurilor speciale

Pentru anul 2011, în componenţa bugetului de stat au fost aprobate 4 fonduri speciale: Fondului ecologic naţional, Fondurile ecologice locale, Fondului republican de susţinere socială a populaţiei, Fondul de manuale. Veniturile fondurilor speciale în anul 2011 au fost executate în sumă de 355,2 mil. lei, iar cheltuielile - în sumă de 256,7 mil. lei sau la nivel de 98,5% şi respectiv de 95,7% faţă de prevederile definitive.

Nivelul de executare a veniturilor fondurilor speciale denotă faptul că acumularea resurselor depăşeşte nivelul de valorificare a mijloacelor la executarea  cheltuielilor în scopurile pentru care au fost constituite aceste fonduri, fapt ce invocă necesitatea îmbunătăţirii planificării cheltuielilor cu sursa de finanţare din aceste fonduri.

  • Raporturile dintre bugetul de stat şi bugetele UTA

Întru nivelarea posibilităţilor financiare ale teritoriilor, în bugetul de stat pe anul 2011 au fost aprobate mijloace în sumă de 3877,7 mil. lei, fiind precizate până la 3889,9 mil.lei, sau cu 12,2 mil. lei mai mult. Totodată, de la bugetul de stat către bugetele unităţilor administrativ-teritoriale (UAT) au fost executate transferuri cu destinaţie specială în sumă de 458,6 mil. lei. Toate transferurile preconizate UAT s-au executat integral, cu excepţia transferurilor cu destinaţie specială, care au fost executate cu 11,6 mil. lei mai puţin.

Potrivit Legii nr.1225-XII din 08.12.1992, restituirea bunurilor, recuperarea valorii bunurilor persoanelor supuse represiunilor politice se efectuează din contul bugetelor UAT, precum şi din contul bugetului de stat. Conform Regulamentului aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.627, de la bugetul de stat se finanţează cheltuielile doar în cazul insuficienţei mijloacelor în bugetele UAT. Auditul a remarcat, că cheltuielile bugetului de stat pentru recuperarea averii persoanelor reabilitate au constituit 24,9 mil.lei, în timp ce bugetele UAT au contribuit neesenţial la acoperirea acestor cheltuieli, din contul veniturilor proprii, cu 0,5 mil. lei.

Lipsa de responsabilitate şi inacţiune a unor consilii raionale a condus la neachitarea în termeni rezonabili a mijloacelor alocate de la bugetul de stat pentru recuperarea valorii bunurilor persoanelor supuse represiunilor politice.

  • Raporturile dintre bugetul de stat, FAOAM şi BASS

În scopul achitării serviciilor legate de asigurarea obligatorie de asistenţă medicală a categoriilor de persoane în calitate de asigurat al cărora este Guvernul, în anul 2011 au fost preconizate transferuri şi achitate mijloace în sumă de 1983,3 mil. lei sau cu 191 mil. lei mai mult decât prevederile legale.

În anul 2011 pentru acoperirea deficitului bugetului asigurărilor sociale de stat de la bugetul de stat au fost alocate mijloace în sumă de 806,7 mil. lei sau cu 182,7 mil. lei mai mult faţă de necesarul de mijloace.

Raportul Curţii de Conturi va fi dat publicităţii în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.34 alin.(7) din Legea Curţii de Conturi nr.261-XVI din 05.12.2008 şi va fi publicat pe pagina oficială a CCRM.

Instituţiile de stat, supuse auditului, urmează să implementeze recomandările CCRM şi să informeze instituţia supremă de audit public extern în termen de 6 luni din momentul publicării Hotărârii Plenului CCRM.

reset WAY cursor WAY contrast WAY Marire Font WAY Alb negru WAY Linkuri WAY